Badbevalling. Is het wat?

13-05-2021 16:49 67 berichten
Iemand ervaring met een badbevalling? Ik ben nu zwanger van de derde. Van de eerste 2 ben ik gewoon in bed bevallen, maar ik las laatst hier in een topic dat iemand een badbevalling heeft gehad en toen dacht ik dat lijkt me wel chill. Ik heb het een en ander over gelezen en echt nadelen heeft het niet.

Dus wie deelt zijn ervaring met mij?
Ja ik! De tweede. Het was in het bevalcentrum van een ziekenhuis, begeleid door een verloskundige. Die zei ‘probeer het bad eens’. Ik kon me niet voorstellen dat het verlichting gaf. Maar dat was dus wel zo! De weeën waren nog steeds pijnlijk, maar tussen de weeën door totale ontspanning. Het was top.

De derde was medisch en toen kon het helaas niet, hoewel ik het wel heel graag wilde. Maar toen heeft morfine voor de ontspanning tussen de weeën door gezorgd :-]
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bij de 3e in bad bevallen en ik zou het zo weer doen. De weeën deden minder zeer in het water en ik kon gemakkelijk andere houdingen aan nemen.

Heb je specifieke vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ook bij de derde! In ern geboortecentrum bij het ziekenhuis.Vond het ook top en was ook de enige keer dat ik niet uitgescheurd ben (Ik denk omdat mn huid door het warme water weker was)
Alle reacties Link kopieren
Honingdropje2 schreef:
13-05-2021 16:58
Ik ook bij de derde! In ern geboortecentrum bij het ziekenhuis.Vond het ook top en was ook de enige keer dat ik niet uitgescheurd ben (Ik denk omdat mn huid door het warme water weker was)
Of omdat het de derde was.
Hier ook een zeer positieve ervaring! Vond het heerlijk dat ik het gewicht van die buik even niet hoefde te dragen en het was een hele ontspannen bevalling.
Vriendin van mij is thuis bevallen en had een compleet kraambad aan laten rukken, maar uiteindelijk ging ze toch liever in bed liggen. Beetje vergelijkbaar met mijn eerste bevalling, toen ik hemel en aarde had bewogen voor een baarkruk want dat leek me helemaal geweldig en toen het moment eenmaal daar was wilde ik alleen nog maar plat op mijn rug :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
13-05-2021 17:00
Of omdat het de derde was.
Kan ook, maar het viel toch op aangezien het litteken van de eerste bij de tweede gewoon weer vrolijk openscheurde. Rekende er eigenlijk op dat dat weer zou gebeuren, maar niks noppes nada!
Ik vind bevallen sowieso niet echt wat geloof ik :cry:
Maar in bad, ik kon wel beter ontspannen want voor ik in bad ging was ik echt heel erg in paniek. Toen ik er eenmaal in zit kon ik weer ademhalen en daardoor kon ik het iets beter handelen, maar om nou te zeggen dat het echt minder pijn deed..
Alsnog ook behoorlijk gescheurd, het ergste van de 3. Maar dat zal wel komen omdat het allemaal een beetje te snel ging.
Wèl heel bijzonder om het kindje uit het water te vissen en om mee te maken wat een relaxte overgang het is voor de baby. Maar gelukkig hoef ik niet nog een keer :rolling:
Voor de ervaring zou ik het zeker aanraden, voor de mindere pijn is pijnstilling toch echt beter denk ik.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
13-05-2021 17:00
Of omdat het de derde was.
Ik ben in bad bevallen en ze zeiden van tevoren dat de tegendruk die het water geeft zorgt voor minder uitscheuren. In mijn geval klopte het.

Ik vond in bad heerlijk. Het water zorgde voor ontspanning maar ik vond het ook heel fijn echt ‘mijn eigen plek’ te hebben. Had veel meer het gevoel dat ik besliste wat er gebeurde. Was na een traumatische eerste bevalling echt heel fijn om deze bevalling zo mee te maken.
In het ziekenhuis waar ik beviel doen ze ook medische bevallingen in bad. Nu was mijn bevalling niet heel erg medisch (kwam vooral door de zwangerschap dat ik in ziekenhuis liep) maar hoorde dat je daar bijna altijd wel in had kan.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook in het bad van de kraamkliniek! Het was wel heet door de weeenstorm, maar kon het inderdaad beter opvangen. Ik kon zelf het tempo van de uitdrijving en houding bepalen, de verloskundige liet me lekker mijn gang gaan en het was super bijzonder de baby met open ogen open onderwater te zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de tweede zo'n 7 uur in bad gezeten. Super relaxed, ik kon heel goed ontspannen.

Toen kreeg ik na het breken van mijn vliezen een weeënstorm en toen leek de warmte het juist heftiger te maken, dus wist niet hoe snel ik eruit moest komen.

Maar dat is het voordeel van een bad: je kunt er altijd weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben een half jaar geleden in bad bevallen. Ik vond het echt ideaal. Ik wilde in het bevalbad van het ziekenhuis bevallen maar vanwege Corona was dat daar niet mogelijk. Dus heb zelf een bevalbad gehuurd en ben in mn eigen woonkamer bevallen.
De bewegingsruimte was echt heel fijn. Heb tussen de weeën in allemaal yoga posities gezeten.
Ik kan het alleen niet met een normale bevalling vergelijken, want het was mijn eerste zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er voor mijn tweede bevalling ook aan te denken dus ik lees even mee.
Ik vraag me alleen af, hoe hou je vast.
Want bij mijn eerste bevalling ben ik thuis in bad gaan liggen maar ik glibberde echt alle kanten op en kon daardoor juist m’n weeën niet opvangen :huh:
Hier ook een badbevalling bij de tweede, zou het direct weer doen! Ik kwam er achter dat ik weeën in een andere houding opvang dan ik tussen de weeën graag heb, en in bed is dat enorm lastig draaien (last van bekken, en een smal bed). In bad ging dat enorm makkelijk, en de pijn was prima te dragen (eerste keer een ruggeprik gehad, dus geen echt vergelijkingsmateriaal). Zeker een aanrader!

Hier trouwens ook in het ziekenhuis, plaatsindicatie (dus eigen verloskundige, maar wel met vpk van ziekenhuis erbij, en een waakinfuus ivm mogelijke bloeding).
Alle reacties Link kopieren
Ik had een bevalbad thuis en het hielp me enorm met de weeën opvangen, minder pijn dan op het droge. Ook tussen de weeën door vond ik het heel fijn om wat te kunnen bewegen en ontspannen. Tijdens de persfase wilde ik eruit en heb dit veel hurkend gedaan. Uiteindelijk moest ik alsnog naar het ziekenhuis helaas.

Je kunt je in het bad goed vasthouden aan de stevige rand of leunen op het bankje wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik! Thuis van tweede bevallen in bad. Had het bad eigenlijk alleen maar omdat ik dan niet naar boven hoefde om onder de douche te kunnen ivm bekkeninstabiliteit, had helemaal niet zoiets dat ik perse in het bad wilde bevallen.

Maar het warme water was heerlijk (al doen de weeen op een gegeven moment ook daar gewoon flink pijn) en ik bedenk me nu dat ik daar waarschijnlijk meer posities heb kunnen aannemen dan op het droge :-D

Het was in ieder geval een goede ervaring. Incl samen klungelen om dat ding op te zetten tijdens de voorweeen, maakte de sfeer erg lacherig.

Ik was me trouwens wel heel bewust van de temperatuur, het mocht vooral niet te warm zijn (terwijl ik normaal alleen een bloedheet bad lekker vind). En man had na de bevalling pijn in zn rug, een krukje waarop je begeleider kan zitten is geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel persoonlijk is... ik moet er niet aan denken omdat ik lopend de ontsluitingsfase doe en staand beval (ben 2x bevallen, derde keer binnenkort) , beide keren werd ik heel misselijk van liggen/zitten én ook omdat ik t mega warm heb tijdens de bevallingen. Dat gezegd hebbende verloopt mijn ontsluitingsfase snel en vind ik t niet zo pijnlijk, dus voel de behoefte ook niet zo zeer.

In mijn omgeving vrouwen die er bij zweren en vrouwen die t een heel fijn idee leek maar op het moment zelf niet aan moesten denken.

Je hebt idd geboortecentra waar ze er standaard 1 op de kamer hebben. Kun je op t moment zelf beslissen of je t fijn vindt of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook heel fijn. Zodra ik het bad in stapte vond ik de pijn veel beter te dragen en in het water kon ik makkelijk van houding wisselen. De uiteindelijke geboorte is wel op het droge gebeurd, maar het bad heeft mij ontzettend geholpen met ontspannen.
Sophievdb schreef:
13-05-2021 18:38
Ik zit er voor mijn tweede bevalling ook aan te denken dus ik lees even mee.
Ik vraag me alleen af, hoe hou je vast.
Want bij mijn eerste bevalling ben ik thuis in bad gaan liggen maar ik glibberde echt alle kanten op en kon daardoor juist m’n weeën niet opvangen :huh:
Ik heb een bevalbad gehuurd en die heeft op diverse plekken handgrepen aan de rand. Er zat ook een klein zitje in en een bekerhouder. De rand van een bevalbad is erg stevig dus daar kan je goed op leunen, ik heb de handgrepen niet of nauwelijks nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier beide keren gekozen voor het ziekenhuis en daar een badbevalling. Warm water doet het goed tegen de weeën en ik heb de bosrand zo'n beetje fijn geknepen (en dat ding gaf geen krimp mee natuurlijk).
Onder de douche vond ik verschrikkelijk omdat de rest van mijn lijf zo koud werd, daar werden de weeën alleen maar heftiger van.

Ik durfde er de tweede keer iet op te hopen trouwens, in ons ziekenhuis is maar één bad beschikbaar dus wie het eerst komt
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel in bad gelegen maar was zo'n rechthoekig bad in het ziekenhuis. Zo'n rond bad zou heel lang duren met vullen zeiden ze. Heb er niet lang in gelegen
Alle reacties Link kopieren
Hier in het ziekenhuis ook een "gewoon" bad, die je thuis ook kan hebben zeg maar. Ik greep de badrand vast. Water koelde wel steeds af. En beide kinderen hebben niet eerst mogen dobberen onder water, eerste had de navelstreng om het nekje, de tweede was gewoon heel snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 13 jaar geleden van mijn 3e bevallen in bad (gewoon mijn eigen bad). Zodra de weeën begonnen in bad gaan zitten maar na 1,5u dacht ik ineens: ik moet eruit!
Beneden hadden we ook nog een bed neergezet dus ben naar beneden gegaan waar mijn man en de vk gezellig thee aan het drinken waren. Ging op het bed liggen en toen kwam de baby al snel. Alleen daarna bleef ik maar bloeden en moest met gillende sirenes naar het zh.
Het was gewoon alsof ik ineens aanvoelde dat het niet goed was om in bad te bevallen. Terwijl alles erop gericht was om het wel te doen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Bij de tweede in bad bevallen en dat was nog een hoop gedoe, maar het allemaal wel waard. De weeën opvangen vond ik heel pijnlijk in bad, dat ging beter staand. Dus ik heb tien uur naast een steeds kouder bad staan wiebelen en dansen tot m'n enkels niet meer van m'n bovenbenen te onderscheiden waren. Toen zat ik pas op vier centimeter en ging de vk een andere bevalling doen. Toen ben ik gaan slapen op de bank met drie monsters van weeën tussendoor en werd ik na driekwartier wakker van knallende vliezen en persdrang. Vk met piepende banden terug en toen wilde ik de uitdrijving graag in bad doen. Maar dat was te koud geworden. Oeps! Gelukkig was er een vk student in de buurt gebleven die razendsnel dat bad weer op temperatuur heeft gebracht. En toen was het heeeeel erg fijn om redelijk gewichtloos naar achteren te hangen tegen die rand tot m'n dochter onder water geboren werd. Het zal wel toeval zijn maar m'n oudste heeft lang een hekel gehad aan zwemmen en de jongste is in een diep zwembad altijd al volledig in haar element geweest. :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven