Zwanger en corona: hoe voorzichtig ben jij?

29-11-2021 12:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje aan andere zwangere dames die gevaccineerd zijn tegen corona: hoe voorzichtig zijn jullie in deze tijd, nu de besmettingsaantallen zo hoog zijn? En met de feestdagen voor de deur? Welke keuzes maken jullie?

Ik vind het lastig om in te schatten waar ik goed aan doe. Natuurlijk is het het verstandigst om thuis te blijven en Sinterklaas, Kerst etc in familieverband te skippen. Maar dat is ook wel weer erg rigoureus. Binnen onze familie wil iedereen zich sowieso wel aan de 1.5 meter houden en ook willen we allemaal wel een zelftest doen vooraf. Dus daarmee sluit je wel wat risico uit. Plus iedereen is gevaccineerd. Dus ik dacht eerst, als we het zo doen, kan het wel.

Maar dan lees ik net weer dat corona (weliswaar in zeldzame gevallen) tot doodgeboorte kan leiden... Weet niet wat de kansen daarop zijn als je volledig gevaccineerd bent, maar ja... Ik zou mezelf nooit vergeven als ik toch iets oploop en het schade oplevert aan mijn kindje, of erger. Ter info, ik ben over de helft van mijn zwangerschap.

Naast de feestdagen met familie volg ik ook nog een opleiding die gewoon fysiek doorgaat. Er wordt wel wat geventileerd, maar toch zit je met een groep van 10+ mensen een hele dag in een lokaal. Ik zou eventueel wel online mee kunnen doen, maar dan mis ik wel het praktijkstuk. Ik ben bang dat ik mijn toetsen hierdoor uiteindelijk niet ga halen. Uiteraard staat de gezondheid van mijn kind en mijzelf bovenaan - maar hoe voorzichtig is voorzichtig genoeg?

Zou het fijn vinden om hier een beetje te sparren met mensen die er qua 'coronabeleving' hetzelfde in staan. Ben je tegen vaccins en alle maatregelen, dan is misschien een ander topic geschikter om je mening te delen.
Alle reacties Link kopieren
Ja lastige keuzes. Ik was vorig jaar kerst iets van 28 weken zwanger (toen nog een vaccinaties natuurlijk). We hebben een keer samen gegeten met vier anderen, directe gezin. Dus in totaal zes mensen. Verder geen andere mensen gezien. Ik zou een groep van meer dan dat eigenlijk nu ook te groot vinden, doen wij dit jaar ook niet. Ook al is iedereen gevaccineerd en kun je testen.

Als zwangere nu zou ik zeker niet zoveel risico willen lopen, helemaal niet met een opleiding. Maar ik snap dag de overweging lastig is, maar je wil jezelf ook niks verwijten als je wel corona oploopt.. Ik zou dus geen fysiek onderwijs willen volgen en groepen met kerst vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het begreep ging het bij de doodgeboortes om zwangere vrouwen die niet gevaccineerd waren (omdat het vaccin er nog niet was toen ze corona kregen). Hoe die kansen liggen als je gevaccineerd bent, is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk is de kans op complicaties dan kleiner.

Maar ik snap je zorgen. Ik ben niet zwanger en kan dus niet met je meepraten.
Misschien kun je deze vraag aan je verloskundige of gynaecoloog voorleggen?
Alle reacties Link kopieren
In maart 2020 was ik 6 maanden zwanger toen de hele corona pandemie begon en was ik in eerste instantie wel bang, alhoewel er aan alle kanten geroepen werd dat het voor zwangere vrouwen geen groot risico zou zijn. Ik ben wel voorzichtig geweest, maar niet overdreven. Vanaf dat ik kon heb ik me laten vaccineren (juli 2021). Voor zover ik weet nooit een corona besmetting doorgemaakt.

Nu ben ik weer zwanger maar nog maar pril (8 weken) en sta ik er eigenlijk hetzelfde in. Natuurlijk is er meer bekend nu, maar ik denk dat je ook aan je eigen mentale gezondheid moet denken. Je vergeeft het jezelf nooit als het schade oplevert aan je kindje, maar je kunt het ook niet helemaal vermijden.

Als de familie feestjes niet te groot zijn, en men zichzelf op voorhand test, en iedereen gevaccineerd is, zou ik het wel aandurven. De kans dat er dan nog iets misgaat is echt heel erg klein.

Het belangrijkste is volgens mij om je eigen gevoel te volgen.

Mbt de praktijkdag: daar zou ik meer schrik voor hebben dan een familiefeestje, je weet niet of men gevaccineerd is of niet. Is het daar mogelijk om goed op afstand te blijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat lokaal met 10 (zo goed als) vreemden niet prettig vinden.

Jouw familie heeft tenminste nog een soort van zorg naar jou, hoop ik. Dat ze bij een beetje kriebelneus en keelpijn denken 'ik blijf wel thuis'.

Maar van jouw klasgenoten weet je eigenlijk niets. Doen jullie thuistesten voor de lesdag? Ik las dat zelfs basisscholen dat gaan doen.

Even vragen of dat geregeld kan worden. Het onderwijs kan gratis testen krijgen.

Kun je anders een medisch mondkapje dragen?

Wij gaan voor Sinterklaas en kerst allemaal een zelftest doen. Hoe zou jouw familie daarin staan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gevaccineerd en ga er vanuit dat dat in grote mate helpt. Nu ben ik met de kerst als het goed is niet meer zwanger maar de afgelopen tijd heb ik wel rekening gehouden met welke horeca ik kom. Dus wel naar een ruim opgezet restaurant, niet naar een knus koffie tentje.

Daarnaast ben ik wel blij dat mijn hele naaste familie en vriendenkring gevaccineerd is. Ik hou afstand van iedereen behalve mijn ouders en bij samenkomsten van >4 mensen hebben we sneltesten gedaan.

De laatste weken op het werk (toen de besmettingen al stegen) heb ik ook alleen met mijn eigen 4 teamgenoten in een meetingruimte gezeten. Ik weet dat deze gevaccineerd zijn en ik vertrouw ze dat ze bij klachten thuis werken.
Met andere mensen alleen in grote doorstroom ruimtes gezeten met afstand, of anders digitaal.

Helemaal voorkomen kan je het niet maar je kan het risico wel minimaliseren.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor! Ik was vorig jaar april (2020) net zwanger en toen waren de zwangeren nog geen risico groep. Vlak na de bevalling werd dat anders!
Ik heb wel altijd voorzichtig gedaan gewoon omdat je het nooit met zekerheid kan zeggen. Ook al zou het geen gevolgen hebben voor je kindje, als jij het nu krijgt en er heel lang van moet herstellen of zelfs blijvende klachten houdt dan heb je ook geen fijne bevalling, kraamtijd etc.
Het zou voor mij ook een verschil maken of er 4 personen op visite komen of dat je met 20 man in een woonkamer zit die allemaal de andere feestdagen weer met 20 andere personen gevierd hebben.
Vorig jaar met kerst was ik zwanger. Toen waren we nog niet gevaccineerd en konden we ook nog geen zelftests doen. Wij hebben Sint en kerst met familie daardoor niet allemaal op de feestdagen zelf kunnen vieren ivm verkoudheden. We zijn daar toen heel voorzichtig mee geweest. Ook heb ik vrijwel fulltime thuisgewerkt in die periode want ik vond het allemaal best spannend. Dit jaar zou ik het als zwangere wel aandurven, als a) iedereen gevacinneerd is en b) iedereen een zelftest doet. Over je opleiding zou ik me idd meer zorgen maken. Misschien kan je in overleg kijken hoe je dat digitaal kan doen zonder al te veel achterstand op te lopen met het praktijkdeel?
NM1717 schreef:
29-11-2021 13:25
Lastig hoor! Ik was vorig jaar april (2020) net zwanger en toen waren de zwangeren nog geen risico groep. Vlak na de bevalling werd dat anders!
Ik heb wel altijd voorzichtig gedaan gewoon omdat je het nooit met zekerheid kan zeggen. Ook al zou het geen gevolgen hebben voor je kindje, als jij het nu krijgt en er heel lang van moet herstellen of zelfs blijvende klachten houdt dan heb je ook geen fijne bevalling, kraamtijd etc.
Het zou voor mij ook een verschil maken of er 4 personen op visite komen of dat je met 20 man in een woonkamer zit die allemaal de andere feestdagen weer met 20 andere personen gevierd hebben.
En dit: Wij hebben vorige winter alleen maar met directe familie afgesproken binnen, en verder alles digitaal of buiten op ruime afstand. Toen drong men ook nog aan op het vormen van een bubbel volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar juli zwanger geraakt en in februari bevallen, dus mijn hele zwangerschap heb ik zo ongeveer in lockdown doorgebracht. Wij hebben ook expres vooral afgesproken met vrienden 1 op 1, met familie in hele kleine samenstellingen, zelftesten, goed opgelet etc. Dat voelde voor mij fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties al! Fijn :)
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
29-11-2021 13:17
Zoals ik het begreep ging het bij de doodgeboortes om zwangere vrouwen die niet gevaccineerd waren (omdat het vaccin er nog niet was toen ze corona kregen). Hoe die kansen liggen als je gevaccineerd bent, is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk is de kans op complicaties dan kleiner.

Maar ik snap je zorgen. Ik ben niet zwanger en kan dus niet met je meepraten.
Misschien kun je deze vraag aan je verloskundige of gynaecoloog voorleggen?
Ik heb gelezen dat het vrouwen betrof waarbij sprake was van milde klachten (neusverkoudheid), maar ook om vrouwen die niet doorgehad hebben dat ze corona hadden doorgemaakt.
Ik durf zo niet te zeggen of deze vrouwen gevaccineerd waren, advies was wel: zwangere vrouwen vaccineren.

Verder geen aanvulling op je topic, niet in jouw situatie dus ik zou even niet weten hoe ik het zou aanpakken eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
mooiezomerdag schreef:
29-11-2021 13:16
Ja lastige keuzes. Ik was vorig jaar kerst iets van 28 weken zwanger (toen nog een vaccinaties natuurlijk). We hebben een keer samen gegeten met vier anderen, directe gezin. Dus in totaal zes mensen. Verder geen andere mensen gezien. Ik zou een groep van meer dan dat eigenlijk nu ook te groot vinden, doen wij dit jaar ook niet. Ook al is iedereen gevaccineerd en kun je testen.

Als zwangere nu zou ik zeker niet zoveel risico willen lopen, helemaal niet met een opleiding. Maar ik snap dag de overweging lastig is, maar je wil jezelf ook niks verwijten als je wel corona oploopt.. Ik zou dus geen fysiek onderwijs willen volgen en groepen met kerst vermijden.
Dank voor je reactie. ,Als we al gaan afspreken met de feestdagen met familie, zijn dat ook max. 7 personen bij elkaar. Grotere groepen vind ik ook echt niet prettig.
En aan het fysiek onderwijs ben ik inmiddels wel erg gaan twijfelen inderdaad...
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
29-11-2021 13:17
Zoals ik het begreep ging het bij de doodgeboortes om zwangere vrouwen die niet gevaccineerd waren (omdat het vaccin er nog niet was toen ze corona kregen). Hoe die kansen liggen als je gevaccineerd bent, is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk is de kans op complicaties dan kleiner.

Maar ik snap je zorgen. Ik ben niet zwanger en kan dus niet met je meepraten.
Misschien kun je deze vraag aan je verloskundige of gynaecoloog voorleggen?
Ja goeie, wilde vanmiddag ook even de verloskundige bellen inderdaad.
Denk dat vaccineren zeker de kans verkleint op iets ernstigs, maar ja... De kans is nooit nul natuurlijk. Pfff moeilijk!
Alle reacties Link kopieren
als jullie alle 7 negatief testen en gevaccineerd zijn denk ik dat je echt niet bang hoeft te zijn. heb je een beetje inzicht in hoeveel mensen die mensen zien in de dagen voor dat jullie met ze afspreken?

de kans is nooit nul, maar je kunt als zwangere vrouw ook heel erg ziek worden van griep, of van een andere bacterie. met allerlei gevolgen van dien. dus ik denk dat je, met de nodige voorzorgsmaatregelen, het ook een beetje in zijn perspectief moet zien.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
29-11-2021 13:35
Ik heb gelezen dat het vrouwen betrof waarbij sprake was van milde klachten (neusverkoudheid), maar ook om vrouwen die niet doorgehad hebben dat ze corona hadden doorgemaakt.
Ik durf zo niet te zeggen of deze vrouwen gevaccineerd waren, advies was wel: zwangere vrouwen vaccineren.

Verder geen aanvulling op je topic, niet in jouw situatie dus ik zou even niet weten hoe ik het zou aanpakken eigenlijk.
Ik lees het nu ook. Had alleen het stukje op de NOS-liveblog gezien, maar dat was nogal warrig geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Wollenbol schreef:
29-11-2021 13:21
In maart 2020 was ik 6 maanden zwanger toen de hele corona pandemie begon en was ik in eerste instantie wel bang, alhoewel er aan alle kanten geroepen werd dat het voor zwangere vrouwen geen groot risico zou zijn. Ik ben wel voorzichtig geweest, maar niet overdreven. Vanaf dat ik kon heb ik me laten vaccineren (juli 2021). Voor zover ik weet nooit een corona besmetting doorgemaakt.

Nu ben ik weer zwanger maar nog maar pril (8 weken) en sta ik er eigenlijk hetzelfde in. Natuurlijk is er meer bekend nu, maar ik denk dat je ook aan je eigen mentale gezondheid moet denken. Je vergeeft het jezelf nooit als het schade oplevert aan je kindje, maar je kunt het ook niet helemaal vermijden.

Als de familie feestjes niet te groot zijn, en men zichzelf op voorhand test, en iedereen gevaccineerd is, zou ik het wel aandurven. De kans dat er dan nog iets misgaat is echt heel erg klein.

Het belangrijkste is volgens mij om je eigen gevoel te volgen.

Mbt de praktijkdag: daar zou ik meer schrik voor hebben dan een familiefeestje, je weet niet of men gevaccineerd is of niet. Is het daar mogelijk om goed op afstand te blijven?
Twee zwangerschappen beide in coronatijd, dan heb je ook wel wat te verduren! Fijn dat je nu gevaccineerd begonnen bent aan deze zwangerschap, scheelt al een hoop lijkt me.

Bij de praktijkdag zitten we op enige afstand, ik denk eerder een meter dan 1.5. Maar bepaalde onderdelen kom je wel dichterbij elkaar - die zou ik evt kunnen skippen. Hoe dan ook vind ik het nu niet prettig om met zoveel mensen in 1 ruimte te zitten. Je hoort toch ook wel dat mensen besmet raakten door mensen in dezelfde ruimte op meer dan 1.5 meter, als je er maar lang genoeg samen in zit.
Ik weet wel zeker dat niet iedereen in de groep gevaccineerd is, dus dat speelt ook zeker mee.
Dus ik denk dat die knoop bij deze doorgehakt is... Hoe jammer ik het ook vind.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
29-11-2021 13:23
Ik zou dat lokaal met 10 (zo goed als) vreemden niet prettig vinden.

Jouw familie heeft tenminste nog een soort van zorg naar jou, hoop ik. Dat ze bij een beetje kriebelneus en keelpijn denken 'ik blijf wel thuis'.

Maar van jouw klasgenoten weet je eigenlijk niets. Doen jullie thuistesten voor de lesdag? Ik las dat zelfs basisscholen dat gaan doen.

Even vragen of dat geregeld kan worden. Het onderwijs kan gratis testen krijgen.

Kun je anders een medisch mondkapje dragen?

Wij gaan voor Sinterklaas en kerst allemaal een zelftest doen. Hoe zou jouw familie daarin staan?
Goede suggesties. Zelftest in de familie gaan we wel doen (zie OP), maar op de opleiding is dat volgens mij vooralsnog geen beleid. Dat maakt wel echt verschil ja...

Medisch mondkapje ga ik nog even induiken.
stoepkrijt schreef:
29-11-2021 13:42
Twee zwangerschappen beide in coronatijd, dan heb je ook wel wat te verduren! Fijn dat je nu gevaccineerd begonnen bent aan deze zwangerschap, scheelt al een hoop lijkt me.

Bij de praktijkdag zitten we op enige afstand, ik denk eerder een meter dan 1.5. Maar bepaalde onderdelen kom je wel dichterbij elkaar - die zou ik evt kunnen skippen. Hoe dan ook vind ik het nu niet prettig om met zoveel mensen in 1 ruimte te zitten. Je hoort toch ook wel dat mensen besmet raakten door mensen in dezelfde ruimte op meer dan 1.5 meter, als je er maar lang genoeg samen in zit.
Ik weet wel zeker dat niet iedereen in de groep gevaccineerd is, dus dat speelt ook zeker mee.
Dus ik denk dat die knoop bij deze doorgehakt is... Hoe jammer ik het ook vind.
Ik zou hem ook hebben doorgehakt hoor. Langere tijd met dezelfde mensen in 1 binnenruimte zitten en niet zeker weten of iedereen gevaccineerd is zou voor mij ook een no go zijn.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
29-11-2021 13:25
Ik ben gevaccineerd en ga er vanuit dat dat in grote mate helpt. Nu ben ik met de kerst als het goed is niet meer zwanger maar de afgelopen tijd heb ik wel rekening gehouden met welke horeca ik kom. Dus wel naar een ruim opgezet restaurant, niet naar een knus koffie tentje.

Daarnaast ben ik wel blij dat mijn hele naaste familie en vriendenkring gevaccineerd is. Ik hou afstand van iedereen behalve mijn ouders en bij samenkomsten van >4 mensen hebben we sneltesten gedaan.

De laatste weken op het werk (toen de besmettingen al stegen) heb ik ook alleen met mijn eigen 4 teamgenoten in een meetingruimte gezeten. Ik weet dat deze gevaccineerd zijn en ik vertrouw ze dat ze bij klachten thuis werken.
Met andere mensen alleen in grote doorstroom ruimtes gezeten met afstand, of anders digitaal.

Helemaal voorkomen kan je het niet maar je kan het risico wel minimaliseren.
Ja, zoals jij het beschrijft heb ik het de afgelopen maanden ook ongeveer gedaan. En dat voelde goed. Maar ik heb nog nooit zoveel besmettingen zo dichtbij gehad, voelt alsof er nu toch iets meer nodig is :/

Succes met de laatste loodjes!
Alle reacties Link kopieren
Wollenbol schreef:
29-11-2021 13:41
als jullie alle 7 negatief testen en gevaccineerd zijn denk ik dat je echt niet bang hoeft te zijn. heb je een beetje inzicht in hoeveel mensen die mensen zien in de dagen voor dat jullie met ze afspreken?

de kans is nooit nul, maar je kunt als zwangere vrouw ook heel erg ziek worden van griep, of van een andere bacterie. met allerlei gevolgen van dien. dus ik denk dat je, met de nodige voorzorgsmaatregelen, het ook een beetje in zijn perspectief moet zien.
Ja, dat laatste is ook weer waar. En mijn familie is zelf gelukkig ook behoorlijk terughoudend met contacten (al is er wel 1 schoolgaand kind bij...).
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
29-11-2021 13:46
Ik zou hem ook hebben doorgehakt hoor. Langere tijd met dezelfde mensen in 1 binnenruimte zitten en niet zeker weten of iedereen gevaccineerd is zou voor mij ook een no go zijn.
:high5:
Mijn bestie is momenteel hoogzwanger. En ze is hartstikke bang wat als ze op moment van bevallen positief is?
Heeft iemand enig idee hoe dat dan gaat?
stoepkrijt schreef:
29-11-2021 13:50
:high5:
En succes met de laatste weken/maanden zwangerschap! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
29-11-2021 13:35
Ik heb gelezen dat het vrouwen betrof waarbij sprake was van milde klachten (neusverkoudheid), maar ook om vrouwen die niet doorgehad hebben dat ze corona hadden doorgemaakt.
Ik durf zo niet te zeggen of deze vrouwen gevaccineerd waren, advies was wel: zwangere vrouwen vaccineren.

Verder geen aanvulling op je topic, niet in jouw situatie dus ik zou even niet weten hoe ik het zou aanpakken eigenlijk.
Volgens mij komen deze gegevens uit de eerste lockdown, toen er nog geen vaccins waren (of althans, nog niet beschikbaar voor zwangeren). Dus ik denk haast wel dat dit risico veel kleiner is als je gevaccineerd bent. Maar zeker weet ik het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven