Boot huren voor een weekend

26-04-2011 12:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



In augustus zijn man en ik een weekend kinderloos, dus we wilden dan een weekendje samen iets leuks doen. Nu komen we net de week daarvoor terug van vakantie en hij wilde gelijk weer een stedentrip plannen, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in. Het lijkt mij ook heel leuk om eens een boot te huren en dan een paar daagjes te gaan varen. Dat wil ik al heel lang, maar voordat de jongens groot genoeg zijn, zijn we wel wat jaren verder. Weet iemand een leuke plek en goed verhuurbedrijf waar je een bootje kunt huren waar je ook in kunt slapen, zonder vaarbewijs? Man heeft trouwens wel vaar-ervaring, is vroeger vaak met zijn ouders en grootouders op vaarvakantie geweest, dus sturen, aanleggen etc. dat lukt hem allemaal wel. Wij komen uit de regio Rijnmond, ik zou wel naar Friesland willen, maar als er dichterbij ook mooie vaargebieden zijn, graag!
..
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg probeer Google eens...
Alle reacties Link kopieren
Loosdrecht is leuk.

Biesbosch is leuk.

Friesland is ook leuk.



Ik ben dol op varen!



Friesland heeft dan trouwens nog wel vakantie. Ik zou wel nu gaan boeken dus.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb al wel wat gegoogled, maar ik heb helemaal geen verstand van boten, weet niet waar het leuk/mooi is om te gaan varen, dus ik dacht, ik vraag hier eens om tips.
..
Alle reacties Link kopieren
In Friesland kan je bijna in ieder dorp gelegen aan het water wel een boot huren. Boten tot max. 15 meter mag je bevaren zonder vaarbewijs.



Rare regeling vind ik zelf. Ik heb menig Duitser met zn huurboot recht op de kade af zien varen. Of niet weten wat de regels zijn bij de brug. Of met een rotgang door de vaart zien varen waardoor door de golven de boten tegen de kade klappen. Of dat ze een boot huren voor een weekendje en dat er dan eerst 16 kratten bier aan boord worden geladen. Jammer dat er niet meer gecontroleerd word op de kundigheid en vaardigheid van bootbestuurders.
zeilen of een sloep?
Alle reacties Link kopieren
Je mag idd zomaar een boot huren tot een bepaald aantal meters en pk's.

Maar mag toch hopen dat je wel ervaring hebt op het water?
belangrijkste regel: snel wijkt voor langzaam.



En niet zwemmen in de vaargeul.



Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb niet echt ervaring, maar mijn man dus wel. Hij heeft een aantal zomers met zijn opa doorgebracht op het water in de buurt van Giethoorn. En zijn ouders hebben ook een paar jaar een eigen boot gehad. Helaas heeft opa net vorige week zijn boot verkocht, anders hadden we die misschien wel mogen lenen.
..
quote:reizigster2004 schreef op 26 april 2011 @ 13:16:

Nou, ik heb niet echt ervaring, maar mijn man dus wel. Hij heeft een aantal zomers met zijn opa doorgebracht op het water in de buurt van Giethoorn. En zijn ouders hebben ook een paar jaar een eigen boot gehad. Helaas heeft opa net vorige week zijn boot verkocht, anders hadden we die misschien wel mogen lenen.Heb je het nou over een sloep of over een zeilboot?!!
Alle reacties Link kopieren
[quote]_Barbabella_ schreef op 26 april 2011 @ 13:13:

Je mag idd zomaar een boot huren tot een bepaald aantal meters en pk's.

Maar mag toch hopen dat je wel ervaring hebt op het water?[/quote]



Ze schrijft toch in de OP dat haar man ervaring heeft.
Alle reacties Link kopieren
Nou sorry hoor!!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen zeilboot huren hoor, Dan moet je al met de mast onder bruggen door kunnen varen. En zonder zeilervaring heb je er niets aan. Je kunt overal boten huren. Zelfs hier in Limburg, In Roermond b.v. aan de Maasplassen. Als ze onder de 15 meter zijn en niet harder dan 20 km per uur gaan mag je zonder vaarbewijs varen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen zeilboot hoor, we kunnen allebei niet zeilen. Ik heb wel eens een poging gedaan om het te leren, maar ik kan al die touwen en knopen en zeilen niet uit elkaar houden, haha. Gewoon een klein motorjachtje, waar je in kunt slapen, met een klein keukentje en wc'tje aan boord.
..
Alle reacties Link kopieren
Zijn geen touwen maar schoten
quote:_Barbabella_ schreef op 26 april 2011 @ 13:29:

Zijn geen touwen maar schoten dat wordt een sloep dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens niet in welk weekend, maar met dit weer heb je kans dat er al veel gereserveerd en verhuurd is.
Alle reacties Link kopieren
Zoiets? best kostbaar voor een weekend in Augustus.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Boarn schreef op 26 april 2011 @ 13:10:

Rare regeling vind ik zelf. Ik heb menig Duitser met zn huurboot recht op de kade af zien varen. Of niet weten wat de regels zijn bij de brug. Of met een rotgang door de vaart zien varen waardoor door de golven de boten tegen de kade klappen. Of dat ze een boot huren voor een weekendje en dat er dan eerst 16 kratten bier aan boord worden geladen. Jammer dat er niet meer gecontroleerd word op de kundigheid en vaardigheid van bootbestuurders.



Eens! Elk jaar lijken er meer idioten op het water te verschijnen die geen idee hebben hoe de normale gang van zaken is in een sluis en gewoon met mach 3 met hun (huur)strijkijzer door een zeilbootje heen proberen te varen. Wij hebben een relatief kleine boot (8.30, wel groot gewicht, platbodem), maar zonder ervaring is er echt niet mee te varen. Ik vind de grens van 15 meter dan ook echt belachelijk.



Reizigster; als jouw man ervaring heeft komt het vast wel goed. Ik zou alleen voor een niet al te groot bootje gaan, en als je niet al te behendig bent is een boegschroef evt wel handig. Wil je echt tochtjes gaan maken of is een meer ook goed? Tochtjes betekent dat je meer behendigheid nodig hebt (want bruggen en sluizen), en in Friesland moet je rekening houden met ondiepe wateren.
Heel handig; als je weet welke route je wilt gaan varen, alvast de kaart met daarop alle sluizen en bruggen aanschaffen.

Niets is zo lullig als blijkt dat je niet verder kunt omdat je niet onder een brug kunt komen..tip van een collega van me die heel veel vaarervaring heeft.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, dat soort tips, daar heb ik wat aan! Dank je wel! We willen idd een klein bootje, hij ging vroeger altijd in de buurt van Giethoorn varen en daar schijn je veel leuke kleine 'slootjes' te hebben waar je alleen in kunt/mag met heel weinig diepgang. Toen gingen ze trouwens altijd 'wildkamperen', dus zomaar ergens de nacht doorbrengen op een stil plekje, niet in een haven. Mag dat nog steeds? Jullie zien wel dat ik er echt totaal geen verstand van heb. Ik zat trouwens net idd eens te kijken voor Vinkenveen, maar idd, kost echt een vermogen, zo'n weekendje. Dan is een stedentrip nog goedkoper!
..
Wat vind je van de Kaag en omgeving?
Alle reacties Link kopieren
Giethoorn zelf mag je alleen in met een fluisterboot
Alle reacties Link kopieren
quote:Tmaar schreef op 26 april 2011 @ 13:56:

[...]





Eens! Elk jaar lijken er meer idioten op het water te verschijnen die geen idee hebben hoe de normale gang van zaken is in een sluis en gewoon met mach 3 met hun (huur)strijkijzer door een zeilbootje heen proberen te varen. Wij hebben een relatief kleine boot (8.30, wel groot gewicht, platbodem), maar zonder ervaring is er echt niet mee te varen. Ik vind de grens van 15 meter dan ook echt belachelijk.



Reizigster; als jouw man ervaring heeft komt het vast wel goed. Ik zou alleen voor een niet al te groot bootje gaan, en als je niet al te behendig bent is een boegschroef evt wel handig. Wil je echt tochtjes gaan maken of is een meer ook goed? Tochtjes betekent dat je meer behendigheid nodig hebt (want bruggen en sluizen), en in Friesland moet je rekening houden met ondiepe wateren.

Wij hadden thuis vroeger ook een platbodem (ijselaak) die zijn ideaal voor ondiepere wateren en bruggen, wel even de mast neerhalen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ze die verhuren, ze zijn met wenden heel traag.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Ik zou eerst afwachten wat 't weer wordt voor ik 'n boot zou huren. Stel dat je dat vastlegt en 't regent 'n heel weekend, dan zit je er mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven