Groningen!?

27-12-2007 21:12 36 berichten
Hoi;



Groningen is nou echt zo'n stad waar je vanuit de randstad niet zo snel heen gaat. Maar ik hoor en zie er hele leuke dingen over! Zijn er inboorlingen die me kunnen vertellen wat ik echt moet doen/zien daar? Waar te eten/ slapen? Deze lente krijg ik bezoek uit de UK en hoewel we aanvankelijk naar Duitsland zouden gaan blijken hun vliegtijden wat tegen te vallen en moet ik wat anders verzinnen. ZIj hebben de randstad en ook limburg al uitgebreid bezichtigd dus dacht ik nu Groningen te doen.. suggesties voor uitstapjes vanuit de stad zijn meer dan welkom!!
Alle reacties Link kopieren
Eten bij cantina mexicana aan de vismarkt. Ik eet nergens zo lekker als daar! Verder is het ook gewoon leuk om de martinitoren te beklimmen voor het uitzicht.
Alle reacties Link kopieren
folkingestraat moet je even doorlopen. Straatje met allemaal leuke winkeltjes. Mechoui zit er ook. Een afghaans restaurant. Heeeeerlijk.



Noorderplantsoen vind ik altijd heerlijk. Een kopje thee drinken in de Prinsentuin. Het Groninger museum vind ik ook altijd de moeite waard. Natuurlijk kun je de Martinitoren beklimmen en een rondvaart doen. Broodje eten bij House of Spice. Jammie. Dit zijn wel allemaal uitstapjes in de stad Groningen.



Uitstapjes erbuiten. Lauwersoog. Misschien een dagje naar Schiermonnikoog. Richting Lauwersoog zit een superleuk theehuisje en een molen. Daar kun je zelf meel kopen om brood te bakken.

Richting Delfzijl, dan is het net of je aan het einde van de wereld bent. Zo vlak en uitgestrekt is alles.

Via het natuurgebied Kardinge wandelen naar Noorddijk. Heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Anders combineren met een uitstapje naar Schiermonnikoog?
Alle reacties Link kopieren
Ben ik alweeeeeer mosterd! Haha, wat heb ik toch vandaag?

Tijd om naar bed te gaan :-)
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, beetje traag vandaag Vinyl? Lekker slapen dan! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ja, lijkt er wel op, ik smeer de ene na de andere klodder mosterd over dit forum!
Anders lees je eerst eens een keer of er al gezegd is wat jij ook wilde zeggen....... :-p
Alle reacties Link kopieren
Onzekere moeders die jij altijd tips geeft zijn toch een stukje sneller. Dat had je moeten voelen diep van binnen. Hahaha
Cantina Mexicana op de Vismarkt is inderdaad prima, de mexicaan in de Poelestraat is me niet echt bevallen, erg droog vlees. Gezellig op de Grote Markt en de Vismarkt rondsnuffelen, Herestraat overslaan, Vanaf het station Groningen Centraal (oftewel zoals iedereen hier zegt: Het Hoofdstation) loop je via de Museumbrug naar het Groninger Museum. Als je hier rechtdoor loopt kom je in de Folkingestraat, vervolgens kun je de Vismarkt oversteken naar de Stoeldraaierstraat, van daaruit loop je de Zwanestraat in en ga je vervolgens de markten op.



Er is bijna elke dag wel markt in het centrum van Groningen. Of het nu gaat om bloemen, curiosa of kleding, op de markt vind je 't.

Dinsdag van 9.00-17.00 uur: groente, fruit, bloemen, stof, vis en algemeen op de Grote Markt en de Vismarkt. Bloemen en planten op het A-kerkhof nz.

Vrijdag van 9.00-17.00 uur: groente, fruit, bloemen, stof, vis en algemeen op de Grote Markt en de Vismarkt. Bloemen en planten op het A-kerkhof nz.

Zaterdag van 9.00-17.00 uur: groente, fruit, bloemen, stof, vis en algemeen op de Grote Markt en de Vismarkt. Bloemen en planten op het A-kerkhof nz




Hoeveel dagen heb je de tijd ? De zeehondencrèche in Pieterburen scoort vaak bij jong & oud heel goed. De eerste huilers zijn er (helaas) alweer binnengebracht. Dit kun je combineren met bezoeken aan de boetiekjes in Pieterburen en Eenrum.
Alle reacties Link kopieren
In de Poelestraat heb je een heleboel leuke tentjes op een rij, eet en drink. Dit is een zijstraat van de Grote Markt.

Op de Grote Markt zitten ook een boel.



Als je een lekkere doch niet dure Italiaan zou willen, denk dan eens aan "Fratelli", op loopafstand van de grote Markt richting station. Door Italianen gerund en basic maar prima food en service.
Ben inmiddels geen inboorling meer, maar als je naar de bioscoop wilt dan is Images in de Poelestraat veeeel leukerder dan Camera of Pathe. Toen ik nog wel inboorling was heette het Filmhuis Poelestraat en zat er echte live muziek bij de film.



Iets buiten Groningen: Hortus (botanicus) Haren.



Stukje buiten het centrum (ten zuiden/zuidoosten van het station): Grafisch museum



VVV heeft waarschijnlijk diverse stadswandelingen en ook een gids over de regio.

Als je toch de Martinitoren beklimt kun je ook een terrasje pakken aan de voet van de toren (De Kosterij)



Groningen heeft een kunstacademie en (daardoor?) aardig wat galeries in Stad en Ommeland (provincie).

Lenie 't Hart (zeehondencreche) verhuist (hoogstwaarschijnlijk) van Pieterburen naar Delfzijl. Als je daar heen gaat kun je in Delfzijl aan de waddenkust boven het water/met ruim uitzicht eten
Alle reacties Link kopieren
shining schreef op 27 december 2007 @ 21:30:

Anders lees je eerst eens een keer of er al gezegd is wat jij ook wilde zeggen....... :-p
Nou, dat doe ik altijd, maar deze post stond er nog niet over Schiermonnikoog, maar wel toen ik ook mijn postje af had! Pech dus! ;-)
Als je van Italiaans ijs houdt: vraag eens naar Talamini. Ben wel benieuwd of hun opvolger Fiorin nog steeds onder die naam bekend is ;) (twee lokaties: Grote Markt 46 en Poelestraat 10)



Er is ook een muziekschool. Soms zijn er voorspeelavonden. Momenteel gaat de agenda tot 21 juni (dan wordt hun 150jarig jubileum afgesloten met openlucht concert)



Qua theater en cultuur hebben we uiteraard "De Oosterpoort" en "De schouwburg" en als je gast(en) echt Nederlandse cultuur moeten proeven hebben we ook nog "Het Pannekoekeschip"
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van het bronnebad. Is ook een bezoek waard. Fontana Nieuwe Schans.
Alle reacties Link kopieren
watervrouw2 schreef op 27 december 2007 @ 21:49:

Als je van Italiaans ijs houdt: vraag eens naar Talamini. Ben wel benieuwd of hun opvolger Fiorin nog steeds onder die naam bekend is ;) (twee lokaties: Grote Markt 46 en Poelestraat 10)





Ja hoor, de Stadjes die ik ken blijven dat stug Talamini noemen!



Verder: tapas eten bij Cervantes aan het Kattendiep. Als je ook wilt stappen is de Shadraq in de Peperstraat erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
http://toerisme.groningen.nl/
Alle reacties Link kopieren
Aan het gedempte Zuiderdiep zit het oudste café van Groningen. Erg leuk om daar een borrel te drinken! Verder heeft de stad nog diverse leuke musea (o.a. het stripmuseum en het al genoemde Groninger museum). Lunchen in het Feithhuis is leuk of bij mooi weer in de Prinsentuin. Het staton van Groningen is ook wel een kijkje waard. Het gebouw is één van de oudste stations van Nederland en recent gerestaureerd.

Je kunt in Groningen ook een rondvaart maken. Instappen tegenover het station.



Voor liefhebbers van cultuur-historie zijn er nog in de Omelanden diverse borgen te bezichtigen (waar je kunt zien hoe de adelijke families vroeger leefden; o.a. Freylemaborg in Slochteren of de Menkemaborg in Uithuizen). In de Ommelanden zijn ook nog een aantal leuke kleinschalige musea: de theefabriek in Houwerzijl (zit in een oude kerk en is ook theeschenkerij), het Kloostermuseum in Aduard en het openluchtmuseum in Warffum.
Alle reacties Link kopieren
Nog even over slapen: kies een hotel in de binnenstad (vooral niet het hotel bij het Martini Plaza) of ga juist buiten de stad zitten (beetje afhankelijk of je 's avonds wilt stappen natuurlijk). Vlak bij de stad ligt het dorp Roden, waar o.a. een Best Western hotel is. In Haren is een Mercure hotel, maar die staat wel dicht langs de snelweg. Ook het Van der Valk hotel bij Westerbroek is goed, mits je een kamer in de nieuwe vleugels boekt. Alle 3 genoemde hotels zitten op maximaal 15 autominuten van Groningen.

In de binnenstad zit o.a. een NH Hotel.



Het genoemde kuuroord Fontana Nieuweschans (thermaal bad en diverse saunafaciliteiten) heeft een Golden Tuliphotel bij het kuurcomplex. Misschien leuk als je dit wilt combineren met een stadsbezoek. Groningen is dan op ongeveer een uur rijden (rustige snelweg). In Oost-Groningen is de vesting Bourtange nog een aanrader om te bezoeken. Een gerestaureerde oude vesting uit de 80-jarige oorlog.



Als je authentiek wilt logeren, zou je kunnen googelen op erfgoedlogies. Zo kun je op de Piloersemaborg in Den Ham ook overnachten. Deze borg ligt in een klein dorp, ongeveer 15 autominuten van Groningen. Verspreid over Groningen liggen er diverse overnachtingsmogelijkheden in historische gebouwen.
Alle reacties Link kopieren
Neem liever het Friesland Hotel, midden in het centrum. Klein en goedkoop.
Ooooh jongens (meiden ;-) ) bedankt voor alle leuke tips tot nu toe! Ik ga de teksten knippen en in een worddoc zetten want over een paar maanden kan ik het natuurlijk nooit meer vinden. Bedankt bedankt!!



(ahem alle verdere tips natuurlijk nog steeds welkom)
Cervantes is echt hartstikke leuk. (Tapas)



Er zijn al heel veel goede tips gegeven.



Waar hou je van qua uitgaan? Als je houdt van salsa/ latin kun je in Groningen ook genoeg doen. Elke vrijdag in Hemmingways salsa avond/ nacht, gratis toegang. Woensdag kun je je hart ophalen in het platform theater, al ziet dat er wat minder mooi uit. Ook zijn er geregeld grotere feesten.

Als je meer houdt van hip/ disco, kun je terecht in de &zo. Officieel 21+, alhoewel ze zich daar niet altijd heel strikt aan houden, maar in ieder geval geen 14-16 jarigen :). (Vind je wel met bosjes in the palace of de drie)

Als je rustig ergens wat wil drinken is cafe Hooghoudt geschikt, hou je van ierse pubs hebben we sally o'briens en o'calleigh...



Sja vertel maar waar je van houdt (en of je überhaupt wil uitgaan!), dan kunnen we er misschien wat leuke kroegjes en zo bij zoeken voor je :)
Alle reacties Link kopieren
Er zit ook een mooi hotel (Hampshire hotel)aan de rand van de stad bij een recreatie/natuurgebied (Hoornseplas). Erg mooi om lekker te lopen/fieten. Ongeveer 15 fietsminuten van het centrum.

Het hotel zit vlak bij een grote designmeubelzaak (Vos Maupertuus), waarvan een engelse toerist mij onlangs vertelde dat het wereldberoemd is.

Ik weet niet precies wanneer je gaat, maar eind augustus is er altijd het Noorderzon Festival. Superleuk in een het Noorderplantsoen (park) allemaal optredens. Veel is snel uitverkocht, maar op straat zelf is ook veel (gratis) te beleven.

Er gaat niks boven Grunn!
Vergeet ook niet wat streekgerechten op te zoeken:



*klik*



28 augustus Gronings Ontzet is leuk (maar/en) druk..



Als je naar het strip(boeken)museum gaat: kijk dan even bij de inpandige Mac of ze daar kortingsbonnetjes voor het museum hebben liggen. Toen ik er was kreeg ik bij de museumkassa kortingsbonnetje voor de Mac en zag ik later dus bij de Mac korting voor het museum liggen..

De museumwinkel is goed voor het aanvullen van je verzamelingen maar er zijn er meer (die goedkoper zijn): stripwinkels
Alle reacties Link kopieren
newscafe, bij de grote markt

Inderdaad martinitoren beklimmen.

Zwemmen/schaatsen bij Kardinge

Wandelen in het stadspark of noorderplantsoen

Leuke Ierse pub (geen idee meer waar ie precies zit :S in een klein zijweggetje...)

Groninger museum bezoeken (in de meeste gevallen leuke exposities)

Kanoen in de grachten --> bij brug rechts van CS is verhuur, ook van waterfietsen etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven