Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa, ik trap af. Wij gaan volgende week naar Le Grandeur Palmresort voor een paar daagjes. Beetje langs het zwembad hangen enzo :-) Iemand bekend mee en leuke omgeving tips?
Alle reacties Link kopieren
Whaha, ik had dus ook net een topic geopend! Nouja: gezellig! (het is toch niet alleen Maleisie hier, maar ook Singapore?)
Alle reacties Link kopieren
Waar ligt dat Jessie?
Alle reacties Link kopieren
Ah, Johor. Ben ik nog niet geweest. Schijnt wel heel mooi te zijn.



Vraagje aan de expats hier: hebben jullie kinderen? En hebben jullie een hulp thuis?
quote:roque schreef op 18 april 2012 @ 07:28:

Ah, Johor. Ben ik nog niet geweest. Schijnt wel heel mooi te zijn.



Vraagje aan de expats hier: hebben jullie kinderen? En hebben jullie een hulp thuis?Ja we hebben drie jonge kinderen en idd een inwonende "ayi". Was even wennen maar het is een schat van een mens en de voordelen wegen 1000x op tegen de paar nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Oh Roque, dat had ik niet gezien. Ik forumde mobiel toen ik het topic opende en het ging zo langzaam dat ik er meteen weer mee gekapt ben.



Nee ik heb geen kinderen maar ik ken wel genoeg stellen die allemaal een nanny hebben. De expats hebben meestal een Fillipijnse en de lokalen (lees Chinezen) meestal een Indonesische. Als ik jou was nam ik een Maleise, leren de kids meteen Bahasa.



Ik zat net (tijdens een erg fijne pedicure) te bedenken dat het wellicht leuk is om het e.e.a. aan tips qua leuke dingen, hotels, guesthouses, restaurants etc neer te zetten alvast. Is dat wat?



Wat een onwijs noodweer net zeg! Bij jullie ook? Echt zeldzaam zoveel onweer, bliksem en regen er viel. En nu weer helemaal opgeklaard.
Wat een fijn topic Mayou. Ik heb tijdens mijn reis veel gehad aan jouw tips.

Wat ook leuk is: eettips van de Hollandse locals.
Jaaaa!!



Ik wil tips :-)



Heb al heel veel informatie vanuit oudere topics gekaapt, maar ben altijd benieuwd naar meer. Wij gaan vanaf begin juni 3,5 week naar Maleisie, eerste keer Azië voor mij en mijn vriend!! Heb er zooooooooo veel zin in!!
Alle reacties Link kopieren
Wat is je route? Dat maakt het tipgeven wat makkelijker
Alle reacties Link kopieren
quote:mayou schreef op 18 april 2012 @ 11:33:

Oh Roque, dat had ik niet gezien. Ik forumde mobiel toen ik het topic opende en het ging zo langzaam dat ik er meteen weer mee gekapt ben.



Nee ik heb geen kinderen maar ik ken wel genoeg stellen die allemaal een nanny hebben. De expats hebben meestal een Fillipijnse en de lokalen (lees Chinezen) meestal een Indonesische. Als ik jou was nam ik een Maleise, leren de kids meteen Bahasa.



Ik zat net (tijdens een erg fijne pedicure) te bedenken dat het wellicht leuk is om het e.e.a. aan tips qua leuke dingen, hotels, guesthouses, restaurants etc neer te zetten alvast. Is dat wat?Wat een onwijs noodweer net zeg! Bij jullie ook? Echt zeldzaam zoveel onweer, bliksem en regen er viel. En nu weer helemaal opgeklaard.Graag Alle tips voor leuke winkeltjes, marktjes en restaurantjes in Singapore en KL zijn meer dan welkom.
Alle reacties Link kopieren
Ok dan trap ik af met wat ik van KL weet:



KL: Natuurlijk de shopping malls: Suria-KLCC is de sjiekste. Hier vind je echt alle top of the bill merken. Pavilion, Times Square, Lot 10, Sungai Wang en BB plaza. Met name Sungai Wang vind ik geweldig, allemaal kleine lokale winkeltjes en je raakt er geheid de weg kwijt. Op KLCC na, staan ze allemaal in Bukit Bintang. Er zijn er nog veel meer, maar die zijn allemaal in de buitenwijken.

Dan is er natuurlijk nog China Town waar je alles wat nep is kunt kopen.



Lekker eten kun je zo ongeveer overal in KL. Wil je lokaal dan zijn er overal Nasi Kandar restaurants waar je kunt aanwijzen wat je wilt eten, Verder heeft iedere shopping mall een food court waar je ook goed en goedkoop kunt eten (die boven in Sungei wang is goed) of ga naar Jalan Alor (Bukit Bintang), da's een lange straat met alleen maar Chinese restaurants en zit je op straat te eten. Daar vlakbij is Jalang Changkat met wat sjiekere tenten en cafe's en Tengkat Tong Shin (da's een straatnaam) met nog meer eettentjes en de beste Vietnamees van KL: Sao Nam.



Op Tengkat Tong Shin zitten ook veel guesthouses. Mijn favoriet is Travellers Palm, een heel simpel maar erg schoon guesthouse en een hele leuke eigenaresse. Hier zijn nog meer leuke guesthouses daar (iets duurder segment)



Sjiek Loungen is ook erg leuk om te doen in bijvoorbeeld The Skybar of in Luna. Beiden op de bovenste verdieping van een hotel met een superuitzicht over KL



En dingen om te doen: Batucaves, Aquarium onder KLCC, Dierentuin, de Twin Towers of de KL tower op, naar het indoor pretpark in Times Square (met enorme achtbaan), Lake Gardens en the Old Railway station.



Singapore is ook heel veel shoppen natuurlijk, rond Orchard Road. Lekker eten kun je op Boat Quay en Clark Quay (ik ben erg dol op Indochine). Chijmes was vroeger erg leuk, misschien nu nog steeds wel. En High tea-en in het Raffles is natuurlijk ook een must.

Toen ik nog voor mijn werk vaak in Singapore kwam ging ik vaak naar eM by the River om lekker een wijntje te drinken aan de rivier.



Sentosa Island is leuk om heen te gaan als je wilt zonnen of zwemmen (of in het zwembad van het duurste hotel in Singapore)



En dit is en goeie site over wat er zoal te doen is in Singapore.



Hoop dat je hier wat aan hebt. Verbeteringen en aanvullingen zijn natuurlijk welkom.
Alle reacties Link kopieren
Singapore:



Heerlijk gegeten in de lobby van het Marina Bay Sands hotel bij Rise en bij Todai.



Foodstreet in chinatown voor heerlijke sate kambing



Seafood bij foodcourt newton circus



Seafood bij Jumbo restaurant



Sate bij foodcourt lau pasat



KL:



de Pakistaan op de jalan bukit bintang, schuin tegenover het Royale Bintang hotel



Foodcourt in de kelder van Times Square



Jogoya in de Starhill Gallery
Al een hoop fijne tips gelezen voor in KL, maar voor de volledigheid nog even ons reisschema:



KL --> aankomst en dan door naar Langkawi

Penang

Cameron highlands (1 dag golfen is de bedoeling daar)

KL --> 3 nachten

Melaka

Endau Rompin 3 nachten

Melaka

Kota Bharu

Perhentian Besar

Dan nog een nachtje KL en weer naar huis.



Over dit alles zullen we 3,5 week gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij een eindje op weg helpen?



We willen evt. op vakantie naar Maleisie, maar zijn echter nog zeer in de beginnende fase, dus we zijn echt een leek op het Maleisie-vlak.



Wat wij zouden willen is in juni/juli dit jaar gaan backpacken, we zouden graag op het einde een aantal dagen willen relaxen op een mooi eiland (Perhentians?) en verder zouden we (een gedeelte van) West-maleisie willen zien en Maleisisch Borneo.



We willen het redelijk relaxed aan doen allemaal, maar we weten van onszelf dat we best een hoog reistempo aan zullen houden. We willen een aantal keren een binnenlandse vlucht doen en wellicht in West-Maleisie een auto huren.



Hoeveel tijd zouden we hier voor uit moeten trekken? Meestal gaan we maar 1 keer naar een land toe en willen het land dan ook goed zien, dus niet half (al hoeven we niet alles te zien).



Nog wat vragen;

Is de juni/juli periode drukker dan andere maanden?

En duurder?



Juni/juli is wat reistijd betreft wel goed heb ik begrepen?



Het liefst leggen we vantevoren niet al te veel vast, kan dat in deze periode of is het echt noodzakelijk bepaalde activiteiten/autohuur/reistrajecten/accomodaties vooraf vast te leggen? (acco Perhentians?)



Alvast bedankt! Tips voor reisroutes zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan half juni 3 weken naar maleisie... Wij hebben wel al veel vastgelegd, dat vind ik prettiger. Ook omdat we 'maar' 3 weken gaan...

Wij zijn eerst 2 dagen in kl, dan 5 dagen op langkawi, dan vliegen we naar penang, daar een huurauto en dan rijden we zelf door de cameron highlanda in twee dagen terug naar kl.

Vanuit daar 3 dagen taman negara en dan de laatste week naar koh phi phi.. We wilden eerst naar perhentians of tioman, maar na verschillende verhalen over zandvlooien (hoeft niet, maar kan wel) en het feit dat op de thaise eilanden meer uitgaanscultuur is, toch gekozen om daar onze laatste week te niksen... Ook ik kan niet wachten. Vandaag inentingen gehad, nog 5 weekjes!!
Alle reacties Link kopieren
Niet om het één of ander, maar op PhiPhi zijn ook zandvliegen op de kleine strandjes en de meeste regen in die regio valt daar in mei-juni, hopelijk dit jaar dus niet... (Op Perhentian zijn geen zandvliegen trouwens.)



Juli is drukker en duurder ja, qua schoolvakanties enzo (juni iets minder natuurlijk). Qua regenseizoen zit je ook goed. Je hebt aan de westkant wel meer kans op regen dan, want hier valt vrijwel iedere dag een bui (heerlijk!). Langkawi nog het meest, daar valt de regentijd gelijk met zuid Thailand (mei-oktober), maar dat wil zeker niet zeggen dat het de hele dag regent. Er varen in die periode ook geen veerboten tussen Langkawi en Penang, omdat de zee dan te ruw is.



Als je Borneo erbij doet, zou ik er toch zeker een maand of langer voor uit trekken. Ideaal lijkt me 6 weken, 3 weken Peninsula en 3 weken Borneo.



Voor de eilanden (Perhentian) zou ik denk ik toch van te voren boeken. Wij hebben het nooit gedaan (ook niet in juli), en konden zo terecht, maar wij stellen geen hoge eisen aan de accommodatie en dan is er altijd wel plek in een hutje van 10 euro. Maar als je met al je bagage ergens staat en je moet dan nog gaan zoeken is ook geen pretje.



Reistraject en activiteiten hoef je niet van te voren vast te leggen (behalve wellcht Mount Kinabalu), dat kan ter plekke. Autohuur weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat je bijvoorbeeld op Penang een auto kunt huren en die dan ergens anders weer in kunt leveren. Je kunt ook veel met OV doen want er rijden legio bussen rond die geen bal kosten. Ik ga regelmatig naar KL in een businessclass bus, met wifi, personal tv, en bergen beenruimte voor 15-20 euro.



Reisroute die vaak gedaan wordt: KL-Langkawi-Penang-Perhentian-Cameron HIghlands-Taman Negara-Melaka en op Borneo:(Sabah) Kota Kinabalu-Sandakan-Mabul (om te duiken/snorkelen). Weet niet of je ook Brunei of Sarawak erbij wilt doen, maar dan zou ik er 2 maanden voor uittrekken...



De meeste mensen die ik hier ontmoet (backpackers) doen trouwens alles op de bonnefooi.
Alle reacties Link kopieren
@Mayou; bedankt voor de info!



Welke reistijd zou jij ons als beste reistijd dan aanraden (voor dus West-Maleisie, Perhentians en Borneo)? Zelf zaten we te denken aan juni, juli (ramadan?) of misschien wel augustus, maar we zitten niet vast aan een bepaalde periode, dus we kunnen alle kanten uit.



Verder zitten we te denken om een week of 5/6 naar Maleisie te gaan, maar dat moet dus wel lukken denk je met alles wat we willen zien?



Je zegt dat het in onze zomermaanden (juni/juli/augustus?) duurder is. Bedoel je dat dan de prijzen bijv. van de accomodaties omhoog vliegen? Of wordt alles duurder, ook het eten en de excursies?



In principe zouden wij de reis willen eindigen op een eiland, zodat we nog even een paar dagen kunnen relaxen. Ons oog was daarbij gevallen op de Perhentians.



Hoeveel tijd zou je nodig moeten hebben voor Brunei?



En zijn er misschien ook delen van het land of bezienswaardigheden in West-Maleisie die we over kunnen slaan omdat we ook al naar Borneo gaan? (Ik heb begrepen dat bijv. Taman Negara niet persé iets toevoegt als je al naar Borneo gaat?)
Alle reacties Link kopieren
Klopt, als je naar Borneo gaat, bijvoorbeeld naar Sepilok of de jungle in van Sarawak, dan zou ik niet ook nog naar Taman Negara gaan. da'seen beetje dubbelop.



Juni/juli is beter dan juli augustus. In augustus krijg je ook veel lokale bevolking erbij (+Singapore), die hebben dan ook allemaal vakantie. en de prijzen reizen niet de pan uit dan, maar het is allemaal wel duurder en drukker dan in bijvoorbeeld september/oktober (de accommodatie dan, de rest blijft gelijk).



Brunei ben ik (nog) niet geweest. Wij zijn van Miri naar KK gevlogen toen. Borneo is echt gaaf!



Om op de Perhentians te eindigen is prima! Hou er rekening mee dat Kecil meer het feesteiland is en Besar meer het rustige eiland. ('s avonds dan he). Maar er varen ook de hele tijd watertaxi's heen en weer tussen beide eilanden en alle baaien, dus het maakt eigenlijk niet zo veel uit waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al die info, bedankt!



Zijn er nog meer dingen/bezienswaardigheden die dubbelop zouden zijn en waarvan we er dan één kunnen laten schieten (net zoals Taman Negara?)



Juni/juli zijn dus in principe de beste maanden van het hele jaar om naar Maleisie/Borneo te gaan? Zouden we nog 'last' kunnen hebben van de Ramadan in juli of valt dat allemaal wel mee?



En je betaalt in juli dus meer voor je accomodatie dan in juni of is juni ook al de duurdere periode?



We willen vooral naar de Perhentians om te relaxen in een mooie omgeving. Beetje uitrusten, beetje snorkelen/zwemmen, lekker eten, bounty strandjes. Een feestbestemming hoeft voor ons niet, maar het is wel leuk als er wel een klein beetje 'leven' is, zeg maar. Tja, feesteiland; bedoel je in de zin van dronken lui, overlast, herrie? Of gewoon iets meer vertier dan op Besar?



Wat is het mooiste plekje om te zitten op de Perhentians?
Alle reacties Link kopieren
Van het hele jaar durf ik niet te zeggen. Ik ga liever in september/oktober want dan is het iets koeler (meer regen), goedkoper en rustiger. Van de Ramadan zul je aan de westkant en op de eilanden vrij weinig last hebben. Er zullen geen Maleise stalletjes langs de weg staan, maar de meeste Chinezen en Indiers doen niet aan Ramadan. De oostkant is overwegend moslim, daat zul je er meer last van hebben. De resorteigenaren op Perhentian zijn vrijwel allemaal moslim, maar die zijn weer afhankelijk van het toerisme, dus dus serveren overdag wel eten (oh zo moeilijk lijkt me dat!)



Op Kecil is meer vertier dan op Besar. Op Long beach zit veel goedkope, super basic acco en daar is 's avonds meer te doen dan op Besar. Op Besar kun je lekkerder eten dan op Kecil. En zo heeft ieder eiland wat...



Het is moeilijk te zeggen wat het mooiste plekje is, er zijn er zo veel en het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. http://www.perhentian.com.my/ hier staan veel resorts met foto's, dan heb je een beetje een idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gekeken naar de accomodaties op Perhentian, maar het zijn allemaal redelijk eenvoudige hotelletjes. Op zich niet erg, maar we zouden juist aan het einde van onze vakantie wel wat relaxter/luxer willen zitten, maar dat heb je op de perhentians niet echt dus? Kan je misschien nog een ander eiland aanraden? Redang misschien? Of een eiland bij Borneo?



Heb jij Mount Kinabalu beklommen en zo ja, was het de moeite en was het zwaar? Ik heb begrepen dat het best duur is en ik heb nou nog niet echt hele mooie beelden gezien... En de pinnacles?



Verder lees ik toch wel vaak dat je voor sommige activiteiten op Borneo toch wel vantevoren gereserveerd moet hebben als je in onze zomermaanden gaat. (Turtle Island bijv.)? En bepaalde accomodaties op Borneo? Klopt dit?



Zelf houden we er niet zo van om alles vantevoren al te moeten bespreken, maar als je eenmaal daar achter het net vist is natuurlijk ook niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
Op Perhentian Besar heb je Coral View Resort en Perhentian Island Resort voor de luxere accommodatie (en ik geloof ook Cozy chalets en New Cocohut). Coral View heeft mooie, luxere hutten pal aan het strand (airco, koelkast etc). PIR schijnt nogal overrated te zijn qua kamers.



Redang ben ik 1x geweest, vond het vreselijk. Veel betonbouw en zo. Je hebt ook nog Lang Tenah, dat ligt tussen Perhentian en Redang in, dat schijnt ook heel mooi te zijn (ken ik verder niet)



Bij Sabah zit mijn favoriete eiland, Mabul. Mabul is de gateway naar Sipadan, het duikersparadijs van Maleisië. Mabul is alleen absoluut geen feesteiland, maar je hebt een paar luxere resorts daar. Van die paalwoningen in zee enzo en je kunt er super snorkelen.



Maar als je meer reuring wilt zou ik toch naar Perhentian gaan.



Mount Kinabalu heb ik niet beklommen en de pinnacles ook niet. Ik heb daar op de een of andere manier helemaal geen trek in. Ik heb wel begrepen van mensen die wel MK gedaan hebben dat het wel echt de moeite waard was.



Ik ben tot nu toe alleen maar in het najaar op Borneo geweest dus ik kan je niet vertellen of je in juli moet reserveren, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Thanks!



Ik weet ook niet of het beklimmen van Mount Kinabalu mij trekt, ik heb wat foto's en filmpjes zitten bekijken, maar helaas was er nog niets dat me echt aansprak.



De oostkant van West-Maleisie heeft juist in onze maanden het regenseizoen (vooral Langkawi heb ik begrepen). Is het echt erg in die maanden (zo erg dat we echt beter in een andere tijd kunnen gaan) of valt het vergeleken met andere maanden allemaal wel mee met de regen?
Mocht je besluiten naar Borneo te gaan, bereid je dan voor op de kaalslag die daar heeft plaatsgevonden.

Ik wist hoeveel oerbos daar plaats heeft moeten maken voor de palmolielantages, maar om dat met eigen ogen te zien.. Wat een treurigheid

De kans dat je orang oetans in het wild ziet is daardoor groot, maar het besef dat dat komt doordat hun leefgebied zo is ingeperkt, heb er geen woorden voor..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven