Als Au Pair naar Schotland.

26-11-2012 09:29 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai dames/heren



Afgelopen vrijdag heb ik na een jaar mijn relatie verbroken. Het liep gewoon niet meer, we waren te verschillend en zaten in een enorme sleur. Sinds vrijdag ben ik dus nu weer single en ik voel me op zich best wel oke, alleen de nachten slaap ik nogal slecht.

Nu had ik me een tijdje terug aangemeld voor een baan als Au pair

( voor mijn relatie ) in het buitenland.

Nu ik weer single ben lijkt me dat wederom erg leuk.

Dus heb ik mijn profiel op de site weer actief gezet en gereageerd op een leuk stel in Schotland. Kreeg gisteren een super leuke mail terug. Ze waren erg enthausiast over mij en wilde graag meer van mij weten.

ik was er zo enthausiast over dat ik de halve nacht niet heb geslapen.

Ben zelf nog nooit in Schotland geweest, maar mijn broer wel en die vond het geweldig. Ze wonen vlakbij Edinburgh.

Nu heb ik nog geen ervaring met Au pair werk en weet ik dus niet echt wat ik aan ze moet vragen. Wat voor soort loon ik kan verwachten, wat ik moet regelen vanuit hier.

ik heb momenteel nog een baan maar daar ben ik al lang niet meer happy in, en die mensen zoeken iemand vanaf april.

Zou me goed uitkomen, dan kan ik nu nog op tijd opzeggen.

Wat ik wil met dit topic? ervaringen horen van mensen die in Schotland wonen/werken of ervaring hebben met Au pair zijn of in huis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk!! Ik heb zelf 10 jaar geleden als Au Pair gewerkt. Het was de tijd van mijn leven! Ik heb niet in Schotland als Au Pair gewerkt, maar in Barcelona.



Ik stond ingeschreven bij Travel Active en zij hebben alles voor mij geregeld. Ik kreeg kost en inwoning en 50 euro per week volgens mij.



Ik zou het gewoon doen!!
Alle reacties Link kopieren
Schotland schijnt echt práchtig te zijn. Ik ben zelf een paar keer in Edinburgh geweest en dat was ook echt zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk is wel om te zorgen dat je zorgt dat er een beetje wat te doen is om je heen. Als "in de buurt" van Edinburgh betekend dat het op een uurtje rijden ligt maar je woont zelf in de middle of nowhere en hebt geen auto.. Tsja.



Ik denk dat als eerst de leefomgeving belangrijk is, en de familie zelf. Hoe oud de kids zijn, hoeveel je met ze moet doen en hoeveel er van je verwacht word dat je in het huishouden doet. (Alle was? Alleen de kids? Strijken?).



Een stapje verder moet je aandachtig nadenken over hoeveel ze je willen betalen icm aantal uur dat je werkt, en hoe die uren verdeeld zijn over de week. Denk ook aan, hoeveel babysit avonden er bij horen (meestal 2) en maak afspraken over het weekend. (Altijd weekend vrij, babysitten extra betaald in het weekend, of mag babysitten ook in het weekend vallen?).



En wat wil je verder gaan doen in Schotland? Gewoon leuke meiden ontmoeten en een gezellige tijd hebben, of ook taallessen volgen?



Verder was mijn au pair tijd met ups en downs toch de meest fantastische tijd van mn leven. Succes!
Wat leuk dat je helemaal wat anders wilt gaan doen!

Als je van kinderen houd, en eens in andere landen wilt koekeloeren lijkt het me wel een ideale job.



Houd er wel rekening mee dat het mogelijk is dat je er niet veel gaat verdienen. (Een vriendin van mij was ook au-pair en verdiende iets van 300 euro in de maand)

Ook zou ik even navragen wat de bedoeling is mbt het betalen van jouw ticket.



Wat je baan betreft, zou je even je contract erbij moeten pakken, maar volgens mij is de opzegtermijn hooguit twee maanden.

Suc6!
Alle reacties Link kopieren
Wat onwijs leuk!!

Ik ben zelf 20 jaar geleden au pair geweest in Londen, via een au pair bureau. Toentertijd was het bekend dat au pairs in GB veelal ook huishoudelijk werk moesten doen en dat moest ik dus ook en daarbij de zorg voor een 1-jarige (en een 11-jarige, die hoefde ik alleen naar school te brengen). Dat huishoudelijk werk heb ik overigens niet als vervelend ervaren.

Ik woonde bij de familie in huis en had elke avond en de zondag vrij. Elke week kreeg ik zakgeld (30 GBP, toen ook al niet echt veel in Londen :-))van hen en mijn moeder stortte elke maand wat extra geld op mijn bankrekening.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar ik wens je echt heel veel plezier als je gaat! Zorg dat je je verzekeringen ed goed geregeld heb!
Alle reacties Link kopieren
De kinderen zijn 5 en 7 en het zijn jongens. Dat vind ik altijd leuk want ik vind jongens qua kinderen vaak leuker dan meiden. En ze zijn wat ouder wat ik ook fijn vind, niet van die echte peuters en baby's meer.

Goede dingen zeggen jullie. Weten jullie ook hoe het zit met de ziekenfonds dingen en dergelijke? moet je dat veranderen naar daar?

Ze wonen in een groene omgeving in Schotland, een klein stadje, maar volgens hun is er genoeg te doen.

Zelf ben ik ook niet zo van de steden dus een dorp trekt me meer.

De jongens fietsen naar school en ik zou ze dus brengen met de fiets ( gelukkig want ik heb geen rijbewijs ).

Verder werk ik enorm enthausiast van het bericht en heb net wat terug gestuurd.

Maar ik wil niet te hard van stapel lopen, niet meteen al mijn hoop hierop zetten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe in elk geval, heb weer dingen om over te denken.



Oh ja wat ik wil doen in Schotland? nieuwe mensen leren kennen, de taal leren, leuke dingen doen en mezelf beter leren kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:emmetjebee schreef op 26 november 2012 @ 09:48:

Wat onwijs leuk!!

Ik ben zelf 20 jaar geleden au pair geweest in Londen, via een au pair bureau. Toentertijd was het bekend dat au pairs in GB veelal ook huishoudelijk werk moesten doen en dat moest ik dus ook en daarbij de zorg voor een 1-jarige (en een 11-jarige, die hoefde ik alleen naar school te brengen). Dat huishoudelijk werk heb ik overigens niet als vervelend ervaren.

Ik woonde bij de familie in huis en had elke avond en de zondag vrij. Elke week kreeg ik zakgeld (30 GBP, toen ook al niet echt veel in Londen :-))van hen en mijn moeder stortte elke maand wat extra geld op mijn bankrekening.

Ik weet niet hoe dat tegenwoordig gaat, maar ik wens je echt heel veel plezier als je gaat! Zorg dat je je verzekeringen ed goed geregeld heb!



Wat een leuk verhaal zeg. Over die verzekeringen daar ga ik nog even naar kijken. Gelukkig heb ik nog even.

Dat je niet zoveel verdiend heb ik weinig moeite mee, ik verdien nu ook niet veel.

Maar kan toch prima sparen en voor mezelf zorgen. Maar ik woon nog thuis en ik wil er wel eens alleen op uit, eens kijken hoe het is om helemaal alleen mezelf te moeten redden.

Geen moeder die mijn handje vast houd, nee gewoon zelf eens in het diepe springen.
Alle reacties Link kopieren
Schotland zonder rijbewijs lijkt mij niet handig. Afstanden zijn er echt groter dan in nederland en de bussen eigen minder frequent. Dat is dus iets om na te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, doen!! Zeker naar Schotland. Wat voor het begin fijn is, is dat er andere au pairs in de buurt wonen om op jevrihe dag leuke dingen mee te doen en af en toe stoom af te blazen. Dat heeft mij er toen echt doorheen geholpen. Succes
Alle reacties Link kopieren
Ook al zou ik het hebben dan zou ik nog steeds niet durven rijden daar, andere kant van de weg enzo.

Maar goed daar zal ik wel over informeren.

Maar ik laat me er niet door tegen houden. Ze hebben een hond dus ik ben overdag niet alleen thuis.

en ik kan gelukkig goed alleen zijn, kan met de hond wandelen als ik me verveel of aan mijn boeken gaan schrijven.

Weet je ik zoek al zolang naar een plekje waar ik tot mezelf kan komen, en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik altijd hier wil wonen. Ben altijd gek op Engelsen en schotten geweest.

( heb lang op schiphol gewerkt dus veel met schotten te maken gehad )

Dus het lijkt mij echt ideaal.
quote:rogue_1987 schreef op 26 november 2012 @ 09:56:

De kinderen zijn 5 en 7 en het zijn jongens. Dat vind ik altijd leuk want ik vind jongens qua kinderen vaak leuker dan meiden. En ze zijn wat ouder wat ik ook fijn vind, niet van die echte peuters en baby's meer.

Goede dingen zeggen jullie. Weten jullie ook hoe het zit met de ziekenfonds dingen en dergelijke? moet je dat veranderen naar daar?

Ze wonen in een groene omgeving in Schotland, een klein stadje, maar volgens hun is er genoeg te doen.

Zelf ben ik ook niet zo van de steden dus een dorp trekt me meer.

De jongens fietsen naar school en ik zou ze dus brengen met de fiets ( gelukkig want ik heb geen rijbewijs ).

Verder werk ik enorm enthausiast van het bericht en heb net wat terug gestuurd.

Maar ik wil niet te hard van stapel lopen, niet meteen al mijn hoop hierop zetten.

Bedankt voor de reacties tot nu toe in elk geval, heb weer dingen om over te denken.



Oh ja wat ik wil doen in Schotland? nieuwe mensen leren kennen, de taal leren, leuke dingen doen en mezelf beter leren kennen.



Je zou kunnen kijken of je in Schotland niet je rijbewijs kunt gaan halen. Dat links rijden went wel en zeker met een rij-instructeur naast je.



Ik heb zelf in Schotland gewoond en daar mijn rijbewijs gehaald. Was toentertijd aanzienlijk goedkoper dan rijlessen in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch echt willen benadrukken dat er genoeg te doen moet zijn en dat je genoeg mogelijkheden moet hebben om er opuit te gaan. Dus een dorp is inderdaad niet erg, als je er maar wel ook weer makkelijk uit kan komen met het openbaar vervoer dan.



Ik ben zelf ook au pair geweest en ben een type dat het heerlijk vind om alleen te zijn, maar bedenk wel dat je als au pair misschien maar 25 tot 30 uur "werkt" en met de kids bent. En dat je wandelingen, de hond uitlaten en het dropje verkennen na twee weken toch wel gezien hebt denk ik.



Althans, ik snakte naar twee weken echt wel naar wat goede sociale contacten. Maar dit blijft natuurlijk persoonlijk, dus als je er goed bij stil hebt gestaan in wat voor omgeving je wilt zitten en wat je er van verwacht dan zou ik de stap gewoon wagen.



Je "loon" is als au pair altijd zakgeld. Gewoon genoeg om van te leven, maar ik denk niet genoeg om ook nog eens van te sparen (als je een beetje leuke dingen wilt doen).



Tegenwoordig is het zo'n 70/80 pond per week voor 25-30 uur werken :-)



Spannend hoor dit nieuwe avontuur, ben jaloers!
Alle reacties Link kopieren
Hoe vond je het wonen in Schotland Rtie?

Ik kan er zeker over nadenken om het daar te halen ja.

Ja ik heb gevraagd naar het openbaar vervoer en ze zeggen dat er genoeg bussen gaan naar de steden.

Ik geef persoonlijk niet veel om sociale contacten, hier in Nederland in elk geval niet. Heb geen vrienden, maar ik kan met engelsen en schotten wel goed overweg dus misschien vind ik wel leuke vrienden in het lokale koffie huis of iets dergelijks.

Heb net weer zitten mailen met het gezin, de intresse is wederzijds en het klikt volgens mij wel goed.

Maar het blijft natuurlijk nog onzeker, maar ik heb het gevoel dat ze het wel zien zitten tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Schotland is een mooi land en het is prima om wat meer van de wereld te zien. Echt een plek voor jezelf ga je natuurlijk niet vinden als je bij een familie intrekt, je zult je moeten voegen naar hun regels namelijk, ze huren je in. Je kunt wel goed ontdekken dat je sommige dingen niet of anders wilt, maar ik denk dat je weinig mogelijkheden hebt om zaken heel erg naar je eigen hand te zetten.

Maak goede afspraken over werktijden, verantwoordelijkheden en wat er extra van je verwacht kan worden en wat je daar voor terug krijgt. Niet iedereen houdt zich aan de regels en sommige compenseren een au pair daar netjes voor (meer uren maar ook meer geld), sommigen ook niet. Als mensen in een klein dorpje wonen houd er dan rekening mee dat niet iedereen een vreemdeling met open armen zal ontvangen. En hoewel het natuurlijk heel leuk en zeker een deel van het au pair zijn is om de cultuur van binnenuit te ontdekken zou ik je ook aanraden om je wel van te voren in de cultuur te verdiepen en ook in de verschillen die er zijn met de Nederlandse cultuur. Fijn om een beetje voorbereid te zijn.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een au pair in huis. Dingen om aan te denken:

- wat verwachten ze van je?

- wat zijn je werkuren?

- hoe met loon, tickets, werkvergunning (heb he die nodig als eu-onderdaan eigenlijk), ziektekostenverzekering?

- hoe zien zij hun privacy? Moet jesavonds naar je kamer of kun je erbij blijven?

- hoe en wat met vervoer als je ergens heen wil?

- in nld moet een ap een cursus volgen. Hoe zit dat bij hen? Wie betaalt dat?

- als paps en mans thuis zijn, mag je dan nog steeds de kids corrigeren of moet je je mond dicht houden?

- wat zijn de opvoedideen van de ouders en welke rol verwachten ze van jou?
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je tips Roque. Wat bedoel je met ap cursus? is dat verplicht? heb er niks over gelezen op de Aupair-world.nl site.

Die privacy vragen zijn wel handig om te stellen ja.

Heb nog contact met ze gehad maar heb nu ook intresse in een Iers gezin. Alleen lees ik daar verwarrende berichten over visums.

Snap het niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Aupairworld is voor su pairs over de hee wereld. Als je googled, dan is het in Nld zo dat je je au pair ook een cursus moet aanbieden. Geen idee hoe dat in schotland gaat.



Ben je ook geinteresseerd in Azië ?
Alle reacties Link kopieren
Ja op zich wel Roque. Azie heeft me al lang gefascineerd.

Waar woon je ongeveer? heb je snel een au pair nodig?

Ik hou al mijn opties nog open hoor. Vind wel dat ze in Engeland weinig betalen, 60 pond per week is het normale daar.

Moet ook nog ziekenfonds geld betalen natuurlijk elke maand.
Alle reacties Link kopieren
Per juli.
Alle reacties Link kopieren
Rogue, ik heb even geloept en ik denk dat het niet handig is . I woon in een land waar het standaard warmer dan 30 graden is (en ik lees dat jij niet van weer warmer dan 21 graden houdt). Daarnaast lees ik dat je ook niet echt een kindervriend bent. Is het dan slim om au pair te worden?
Alle reacties Link kopieren
Au pair is bedoeld als een leerjaat, dus meestal is het bedoeld om een andere taal te leren. Ik denk dat het idee van een cursus daar vandaan komt. Goed om na te vragen inderdaad.



Ik denk dat je niet moet onderschatten dat het zwaar kan zijn, op allerlei fronten. Het werken met kinderen. Het aanpassen aan een ander gezin met een andere cultuur en andere ideeen over opvoeden. Alleen zitten in een vreemd land, zeker als je wat afgelegen woont en afhankelijk van anderen voor vervoer. Ik denk dat je best gemotiveerd moet zijn voor het werken met die kinderen om het vol te houden. Uit je posts krijg ik het gevoel dat het voor jou vooral weg zijn, iets anders doen, ergens anders wonen is dat je aantrekt. Misschien is dat voldoende hoor, maar je werk zal toch echt het zorgen voor die kinderen zijn, dus moet je even eerlijk tegen jezelf zijn of je dat vol gaat houden. Laat je niet verblinden door je wens om hier weg te komen (en wonend in ern andere cultuurin kom je jezelf dubbel zo hard tegen is mijn ervaring).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Schotland op vakantie geweest. Nederlands rijbewijs, auto gehuurd en daar mee rond gereden. De afstanden, zeker rondom Edinburgh zijn groot.



Je hebt meer kans als je je rijbewijs haalt. Want hoe wil je, even praktisch gezien, de kinderen op tijd naar hun clubjes brengen? Met de bus? En ook weer ophalen met de bus? En voor de tijd de hond hebben uitgelaten? Fietsen doen ze daar niet hoor



Hoe goed en vloeiend is je Engels? En hoe goed is begrip van het Engels met een Schotse tongval?



En Schotten zijn net mensen, die heb je in alle soorten en maten. De Schipholschotten zijn heel anders dan de Schotten die in een wijk wonen, naar de pub gaan en gewoon in Schotland leven



Ga er eerst eens heel op vakantie. Liefst in deze periode hahaha. Het moet je echt liggen daar. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik hou op zich wel van kinderen hoor, maar ik hoef ze zelf niet.

Met kleintjes kan ik goed overweg en ik vind het leuk om op te passen. Was altijd gek op mijn neefjes.

Waar ik me alleen aan stoor tegenwoordig is dat kinderen zo slecht worden opevoed hier in Nederland.

Aikidoka ik snap wat je bedoelt te zeggen maar ik wil niet weg om te vluchten. Ik wilde een paar jaar terug al au pair worden.

Ik hou wel van kinderen, anders had ik geen spw gedaan en 9 maanden op een kinderdagverblijf gewerkt.



en Louba ze fietsen daar naar hun zwembad toe, het zijn echte fietskinderen en alles is dichtbij daar. Mijn Engels is behoorlijk goed, ik kan het goed schrijven, lezen en spreken. Schots versta ik een beetje omdat mijn broertje schotse vrienden heeft.

Op vakantie gaan is een goed plan maar niet haalbaar vrees ik.

Roque ja goed punt, hitte is niet mijn ding nee. Daarom trekt schotland ook wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon/werk momenteel als aupair in London. Mocht je vragen hebben wil ik die met alle liefde beantwoorden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven