Zuid Afrika mei 2017

26-07-2016 20:41 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



de kogel is door de kerk... we hebben besloten voor onze huwelijksreis naar SA te gaan. Eerste keer op dit fascinerende continent.



Nu gaan we van 6 mei 2017 (heenvlucht, dag later aankomen) tot 26 mei (27 mei terug in NL).



Ik wil even een rijtje vragen opstellen waarop jullie hopelijk antwoord hebben:

- is het leuker of handiger om van Jo'burg naar Kaapstad te reizen of andersom?

- is het nodig om een binnenlandse vlucht te nemen? wat zal het qua reistijd schelen? We doen het liever niet namelijk.

- Zit je in SA ook met drop off fee's als je een auto huurt in Jo'burg en inlevert in Kaapstad?

- Hebben jullie tips wb auto verhuur websites?

- Waar boeken jullie alle accomodaties? is er een handiger website? Het liefst waar je ook kosteloos kan annuleren.

- welk type overnachtingen raden jullie aan bij een dergelijke autoreis? lodges? camperen? hotels? iets anders?

- Hoeveel nachten zouden jullie in Kaapstad blijven bij een dergelijke reisduur?

- hoeveel nachten zouden jullie in Jo'burg blijven bij een dergelijk reisduur?

- Is mei een drukke maand qua toerisme? Is op de bonnefooi reizen aan te raden?

- welke 3 plekken mag je echt niet missen in jouw ogen?

- wellicht tips voor een route voor 1e keer SA met deze reisduur?

- hoe groot is de kans om walvissen te spotten in Mei?

- waar en hoe kan ik voorraf excusies en/of gidsen boeken?



Alvast super bedankt voor jullie adviezen, expertise en meningen!



Much appreciated!
Ik heb geen tips.. maar wij denken aan dezelfde bestemming voor volgend jaar :-)

Dus ik spiek mee :-)
Gaaf! Ik ben jaloers! 2x in Zuid Afrika geweest en het land blijft me fascineren. Jullie gaan er vast een geweldige tijd hebben!

Ik heb geen antwoord op al je vragen (het zijn er best veel ) , maar zal de vragen waar ik je mee kan helpen beantwoorden.



Ik begin even bij je route. Een aanrader wat mij betreft zou zijn om de Garden Route te rijden tussen Kaapstad en Port Elisabeth en vanaf PE vliegen naar Johannesburg, vanuit waar je het krugerpark kunt bereiken. Ik zou dan dus ook wel een binnenlandse vlucht aanraden, zodat je het meeste uit je tijd kunt halen. De Garden Route heb ik destijds in 2 weken gereden, waarbij we 1 of 2 nachten konden blijven per plaats waar we wilden stoppen.

Wij hebben destijds in hostels geslapen, waarbij je ze een dag of 2 dagen van te voren kon bellen om te reserveren. Ik kan me voorstellen dat jullie tijdens een huwelijksreis niet in een hostel willen slapen. Maar bedenk dat als je alle slaapplekken van te voren vastlegt, je ook niet een nachtje langer kunt blijven een prachtige plek.

Kaapstad vond ik veeel leuker dan Joburg. Ik zou dan ook een dag of 4 in Kaapstad blijven. Je kunt dan 1 dag uittrekken voor de tafel berg, 1 voor robbeneiland en 1 voor longstreet, waterfront en alles wat je verder nog wilt zien. Misschien kaap de goede hoop? Johannesburg is naar mijn idee 1 of 2 dagen echt genoeg.

Mei is niet mega toeristisch, wij konden rond die tijd dus redelijk op de bonnefooi reizen.

Je zit net aan het begin van het walvisseizoen. De kans dat je ze ziet is aanwezig, ik zou dan aanraden om naar Hermanus te gaan. Daar zitten ze veel en ligt op de Garden route.



3 plekken die je echt niet mag missen..? Pff er zijn zoveel prachtige plekken! Ik vond Robbeneiland heel indrukwekkend. Wilderniss is een plaats die niet veel mensen kennen, maar je ontzettend leuke activiteiten kunt doen als abseilen e.d. Tsitsikamma is mooi om te wandelen en de canopytour daar vond ik leuk! Oudtshoorn vond ik een heel gezellig stadje (maar lag misschien aan de leuke mensen die ik in het hostel heb ontmoet) en ligt niet heel erg op de route, Stellenbosch vond ik ook heel gezellig en je kunt er goede wijn drinken. En wil je wild spotten dan is Krugerpark aan te raden natuurlijk. Sorry, 3 kiezen kan echt niet haha.



Mocht je ergens meer over willen weten dan mag je me PBen en ik zal je topic meelezen!



Succes met alle voorpret! Ook voor de bruiloft!
Alle reacties Link kopieren
http://www.pointhotel.co.za/



Dit is een Vd leukste hotels waar we tijdens onze rondreis geweest zijn!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de route Johannesburg - Kaapstad prachtig, Vooral Swaziland en Lesotho vonden ik prachtige mooi. Ik was 24 dagen met een georganiseerde reis mee en zat hele dagen in de bus. Ik moet er niet aan denken om dat zelf te rijden in 21 dagen.



Johannesburg stad kun je skippen. Daar wel je als toerist niet rondlopen, er is ook niks te zien. Maar in de omgeving is genoeg te doen.



Kaapstad is mijn favoriete stad. Ik zou er minimaal 4 dagen voor uit trekken.



Ik heb geen top 3, daar is het land te veelzijdig voor. Maar mijn hoogtepunten waren Krugenpark, Swaziland, Lesotho, Tsitsikamma, Stellenbos en Kaapstad.
Alle reacties Link kopieren
Niet te missen:

safari in een privé reservaat zoals bijvoorbeeld Welgevonden.

Vond het Krugerpark net safaripark Beekse Bergen en achteraf zonde van mijn tijd. Welgevonden was zoveel mooier.



Canopytour is ook gaaf om te doen. Maar pas wel op, niet gaan doen als het regent! Terwijl wij aan de kabels hingen begon het regenen. Je kunt jezelf dan een stuk minder goed afremmen. Mijn man is daardoor tegen een platform aangeklapt ipv erop geland en heeft zijn enkel gebroken.
Alle reacties Link kopieren
Johannesburg moet je gewoon snel verlaten. Leuke (honeymoon)locatie in de buurt is Suncity. Wij zaten daar in Palace of the lost City voor de rondreis begon, is erg gaaf. De route van Pretoria richting Kruger vond ik erg mooi, veel prachtige natuur en landschappen. We zijn ook in Swasiland en Lesotho geweest. Verder vond ik de Kaapprovincie erg leuk. Veel wijngebied ook. In Kaapstad kun je best iets boeken aan V&A Waterfront. Da's een veilige wijk.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden iets van 31 dagen geloof ik voor de hele trip met minibus. Genoeg tijd overal, heel veelzijdig. Bijna overal in lodges geslapen, soms 'n wijnboerderij of hotel.
Shoot first, ask questions later!
Je mag de OP natuurlijk niet quoten maar dat zou nu wel handig zijn, dus ik kopieer alleen even je vragen:



- is het leuker of handiger om van Jo'burg naar Kaapstad te reizen of andersom?

Maakt niks uit; ik heb het allebei meerdere keren gedaan (als reisbegeleider in ZA gewerkt) en het heeft allebei voordelen: eindig je in Kaapstad dan kun je nog even shoppen op het laatst, eindig je in Jo'burg dan heb je waarschijnlijk je safari als laatste herinnering voor je weer naar huis toe gaat.



- is het nodig om een binnenlandse vlucht te nemen? wat zal het qua reistijd schelen? We doen het liever niet namelijk.

Het scheelt maar niet veel. Niet echt nodig dus. Waarom zou je het trouwens niet willen doen? Binnenlandse vluchten zijn in ZA wel snel en goedkoop!



- Zit je in SA ook met drop off fee's als je een auto huurt in Jo'burg en inlevert in Kaapstad?

Volgens mij niet; er wordt zoveel aan beide kanten verhuurd dat zo'n auto vanzelf wel weer terugkomt, dacht ik.



- Hebben jullie tips wb auto verhuur websites?

Gewoon de standaard: Europcar, Hertz, het zit er allemaal. Denk er wel aan dat je echt een credit card nodig hebt hiervoor! En als je ook wil kamperen neem dan een wat grotere auto.



- Waar boeken jullie alle accomodaties? is er een handiger website? Het liefst waar je ook kosteloos kan annuleren.

Geen idee, dat heb ik nooit zo vanuit hier gedaan en ik heb overal wel mijn eigen adresjes. In die periode is het nog helemaal niet druk trouwens dus kun je ook wel veel op de bonnefooi denk ik, los van de parken.



- welk type overnachtingen raden jullie aan bij een dergelijke autoreis? lodges? camperen? hotels? iets anders?

Ik zou de hotels zoveel mogelijk vermijden als je echt het Afrika-gevoel wilt. En je moet minstens één keer kamperen! Afrika is het geluid van de krekels, een leeuw in de verte, en een glas rode wijn bij het kampvuur 's avonds, met de geur van ene houtvuurtje. Lodges zijn vaak heel leuk, veel met losse huisjes en hutjes.



- Hoeveel nachten zouden jullie in Kaapstad blijven bij een dergelijke reisduur?

Hooguit drie nachten. En dan in ieder geval één dag naar Kaap de Goede Hoop (onderweg even stoppen bij de pinguins in Simonstown), beetje winkelen, eventueel Robbeneiland en de Tafelberg maar dat is afhankelijk van het weer. Robbeneiland moet je echt een dag van tevoren minimaal boeken, liever eerder!



- hoeveel nachten zouden jullie in Jo'burg blijven bij een dergelijk reisduur?

Niet. Gewoon absoluut totaal helemaal niet. Eventueel Pretoria, da's maar 60 km, en een stuk vriendelijker. Maar echt heul interessant is dat ook niet.



- Is mei een drukke maand qua toerisme? Is op de bonnefooi reizen aan te raden?

Nee, niet heel druk, maar helemaal op de bonnefooi zou ik niet doen. Vergeet niet dat de afstanden groot zijn en als je ergens komt en er is toch niks vrij zit je zo weer een half uurtje in de auto. Ook de wildparken zou ik zeker van tevoren boeken; daar is lang niet altijd plaats.



- welke 3 plekken mag je echt niet missen in jouw ogen?

Lesotho (omdat dat echt nog Afrika is en een prachtig landschap heeft en hele aardige bevolking), St Lucia (vanwege de heerlijke boottochtjes tussen krokodillen en nijlpaarden) en een private game reserve in de buurt van Kruger, bijvoorbeeld in de Timbavati/Klasserie of Sabie Sands.



- wellicht tips voor een route voor 1e keer SA met deze reisduur?

Eh... dat past niet allemaal in één post.



- hoe groot is de kans om walvissen te spotten in Mei?

Heel klein.



- waar en hoe kan ik voorraf excusies en/of gidsen boeken?

Als je mij een PB stuurt kan ik je eventueel helpen aan het adres van een Nederlandse vriendin van mij die voor stellen vaak hun huwelijksreis in elkaar draait op afstand. Ik wil hier niet zomaar spammen of reclame maken maar ze is erg goed in haar werk en kent echt alle toffe plekjes, weet wat haalbaar is en wat niet etc.



Zuid-Afrika is gewoon echt zo enorm geweldig, en als huwelijksreis ook supercool!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga a.s. dinsdag voor 3 weken naar Zuid-Afrika. Heb zelf route uitgestippeld. Vliegen op J.burg-Blyde river-krugerpark-Swaziland-St Lucia-Durban-vliegen naar Kaapstad - Franschhoek-Hermanus-Kaapstad



Auto geboekt via rentalcars.com drop off charge geen idee, zal iets duurder zijn maar peanuts op het totaalbedrag. Wij gaan met een gezin incl 2 pubers.



Accommodaties is een mix van hotels/lodges/airbnb.



Houd er rekening mee dat het herfst is in mei. Dus warme kleding mee.
Alle reacties Link kopieren
Runningmonster, veel plezier!
Never let the fear of striking out, keep you from playing the game
Alle reacties Link kopieren
quote:Robynn schreef op 27 juli 2016 @ 22:18:

Runningmonster, veel plezier!Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij veel van bovenstaande. Johannesburg als stad is inderdaad niet veel soeps, maar wat ik wel echt de moeite waard vond waren het Apartheidsmuseum en een tour door Soweto (incl. Hector Pietersen museum, als ik de naam goed onthouden heb). Beide activiteiten gaven voor mij een heel goed beeld over de tijd van de apartheid. Wij zijn destijds gevlogen op Johannesburg: aankomst 's avonds, volgende dag museum + soweto, dag daarna vertrokken richting Blyde River Canyon. Tour door soweto kan vaak geboekt worden via je hotel (je gaat dan met een gids).



Kruger is natuurlijk een must, maar inderdaad wel een beetje Beekse Bergen gehalte. Zelf vond ik Hluhluwe NP een echte aanrader: wat ruiger en ongerepter (en veel rustiger) dan Kruger. Privé reservaten zijn ook zeker een aanrader. Je ziet daar waarschijnlijk meer wild en doordat je meestal (altijd?) met een gids rondrijdt krijg je ook veel achtergrond info over de dieren en de natuur. Aanrader: doe ook eens een night drive (kan ook in kruger).
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal! Ik ga even wat onderzoek doen en een route plannen en kom dan even bij jullie ervaren reizigers terug
Alle reacties Link kopieren
quote:neliba schreef op 28 juli 2016 @ 02:33:

Ik sluit me aan bij veel van bovenstaande. Johannesburg als stad is inderdaad niet veel soeps, maar wat ik wel echt de moeite waard vond waren het Apartheidsmuseum en een tour door Soweto (incl. Hector Pietersen museum, als ik de naam goed onthouden heb). Beide activiteiten gaven voor mij een heel goed beeld over de tijd van de apartheid. Wij zijn destijds gevlogen op Johannesburg: aankomst 's avonds, volgende dag museum + soweto, dag daarna vertrokken richting Blyde River Canyon. Tour door soweto kan vaak geboekt worden via je hotel (je gaat dan met een gids).



Kruger is natuurlijk een must, maar inderdaad wel een beetje Beekse Bergen gehalte. Zelf vond ik Hluhluwe NP een echte aanrader: wat ruiger en ongerepter (en veel rustiger) dan Kruger. Privé reservaten zijn ook zeker een aanrader. Je ziet daar waarschijnlijk meer wild en doordat je meestal (altijd?) met een gids rondrijdt krijg je ook veel achtergrond info over de dieren en de natuur. Aanrader: doe ook eens een night drive (kan ook in kruger).Ik ga inderdaad naar Krugerpark ook al heb ik inderdaad gehoord dat het toeristisch is, doen daar in 2 restcamps night drives en ook nog een keer een hele dag maar dan met een privé gids (niet van Krugerpark zelf) en gaan ook naar Hluwluwe. Mocht je in Kruger willen verblijven, dan raad ik je aan om op tijd te boeken. Begin januari was al heel erg veel vol voor augustus. Krijg er helemaal zin in, nog 5 nachtjes!
Alle reacties Link kopieren
In Kruger heb ik meer wild gezien dan in Hluhluwe en Addo bij elkaar volgens mij. In twee verschillende lodges geslapen en we hadden 2 gamedrives per dag met jeep, eentje voor zonsopkomst en eentje tegen de avond. Dan zijn de beesten het meest actief. Overdag in de hitte liggen ze ook alleen maar lam ergens in de schaduw te liggen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Hoe vinden jullie deze route? Ik heb geen idee van de reisafstanden maar wij kunnen wel stellen dat we geen moeite hebben met autoritten (vinden we juist leuk).



vliegen naar Johannesburg

1 aankomst in vroege ochtend, auto ophalen en panorama route rijden (281 km, volle dag), naar Hazyview / Kruger NP

2 volle dag Kruger of prive park (sabi sands?)

3 volle dag kruger of prive park (sabi sands?)

4 van Kruger naar Swaziland (Hlane natuurreservaat)

5 Swaziland (Hlane natuurreservaat) / Zululand

6 van Swaziland naar St. Lucia (Hluhluwe-Imfolozipark)

7 St. Lucia (Hluhluwe-Imfolozipark)

8 van St. Lucia naar Royal Natal NP / Drakensberg

9 Royal Natal NP / Drakensberg

10 van Royal Natal NP naar Lesotho

11 Lesotho

12 Lesotho - Addo Elephant Park?

13 Addo Elephant Park

14 van Addo via Tuinroute naar Knysna

15 Knysna

16 van Knysna naar Oudtshoorn

17 van Oudtshoorn via Mosselbaai naar Hermanus

18 van Hermanus via Stellenbosch naar Kaapstad

19 Kaapstad

20 Kaapstad

21 vliegen naar huis
Alle reacties Link kopieren
Zou zelf dag 1 anders doen.

Jullie vliegen 's nachts. Ik slaap in een vliegtuig erg beroerd en zou er dan niet aan moeten denken na een beroerde nacht, helemaal gaar nog 281km (aan de linker kant van de weg, wat wennen is) te moeten rijden.

Ik zou kiezen voor dag 1 als bij-kom-dag en dan dag 2 fris en fruitig die 281km te gaan rijden.



Verder ben je wel heel veel aan het reizen. Zou zelf denk ik een paar keer een relax-dag inbouwen, zodat je ook wat tijd hebt om alle indrukken die je hebt opgedaan te kunnen verwerken.
Alle reacties Link kopieren
Eens met groenebroek. Wij vliegen ook 's nachts en komen aan rond 10 uur in de ochtend. Wij rijden dan door naar Pretoria, dat is ongeveer 40 km en hebben dan een 5 sterren accommodatie om bij te komen, hopelijk bij het zwembad als het overdag lekker weer is. We rijden dan de volgende dag naar Hazyview. Mijn zus is 2 jaar geleden na een ochtendvlucht op Johannesburg wel meteen gaan rijden naar Hazyview maar ze waren zo moe dat ze bijna in slaap vielen achter het stuur. Althans mijn zwager dan.



Verder laat ik het over aan de experts die al geweest zijn. Eind augustus kan ik je als ervaringsdeskundige informeren .
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 28 juli 2016 @ 13:51:

Zou zelf dag 1 anders doen.

Jullie vliegen 's nachts. Ik slaap in een vliegtuig erg beroerd en zou er dan niet aan moeten denken na een beroerde nacht, helemaal gaar nog 281km (aan de linker kant van de weg, wat wennen is) te moeten rijden.

Ik zou kiezen voor dag 1 als bij-kom-dag en dan dag 2 fris en fruitig die 281km te gaan rijden.



Verder ben je wel heel veel aan het reizen. Zou zelf denk ik een paar keer een relax-dag inbouwen, zodat je ook wat tijd hebt om alle indrukken die je hebt opgedaan te kunnen verwerken.



Thnx! Gaan we eens naar kijken.



Waar haal ik dan relax dagen vandaan we hebben maar 3 weekjes namelijk. Denk jij dat ik ergens op de route wat anders moet/kan doen om dit te realiseren?
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen.

Bovenstaande reis komt erg overheen met de reis die wij (ook in mei) willen gaan maken (3 weken). Wij willen alleen het liefst niet al te veel rijden, dus bovenstaande route van Noord naar Zuid (of andersom) lijkt ons iets teveel van het goede.

Nu twijfelen we: Is de moeite waard om een binnenlandse vlucht te boeken en dus 2x een auto te huren, om ook het Noorden mee te pakken? (Ook als je Johannesburg liefst zou overslaan?)

Of zijn er parken in het zuiden die vergelijkbaar zijn met het Kruger en omgeving en rijden we alleen van Kaapstad naar bijvoorbeeld Durban, om vanuit daar weer naar huis te vliegen? (Of een rondje: Kaapstad-Port-Elisabeth-Kaapstad?)

Verder zijn we benieuwd wat we van het weer kunnen verwachten eind mei, begin juni in Kaapstad/Garden Route? (Info loopt uiteen op verschillende sites. Bestaat de kans op dagenlang regen, of valt er gewoon af en toe een bui en schijnt daarna de zon weer?)

Alvast heel erg bedankt! Groetjes,

Gert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 jaar geleden in Zuid-Afrika geweest. Gevlogen op Joburg, via Blyde River canyon, en Krugerpark via Swaziland afgezakt naar St Lucia. Gevlogen van Durban naar Kaapstad en daar rondje Fransschoek, Hermanus, Kaapstad gedaan.

Lees anders even hier:

Zuid-Afrika topic.

viewtopic.php?t=320061
GertvanGeest schreef:
22-02-2018 19:37
Hallo allen.
..
Verder zijn we benieuwd wat we van het weer kunnen verwachten eind mei, begin juni in Kaapstad/Garden Route? (Info loopt uiteen op verschillende sites. Bestaat de kans op dagenlang regen, of valt er gewoon af en toe een bui en schijnt daarna de zon weer?)
..
Nou, laten we het hopen dat er dit jaar eindelijk weer eens veel regen valt. Het land smacht ernaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven