Wauw Armenië of Georgië

02-12-2016 10:15 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag Armenië op bnn 3 op reis. Ook heb ik er even meer over gezocht. En wauw het heeft echt indruk gemaakt. Ik wist er helemaal niks van. Ik wil die omgeving ook graag gaan ontdekken.

Ik vroeg me af of viva-forummers die wel eens in Armenië of Georgië zijn geweest hier uit eigen ervaring wat over zouden kunnen delen of nuttige tips hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als je een week of 3 hebt, kun je prima beide landen bezoeken. Ik vind Georgie iets veelzijdiger dan Armenië, met Tblisi, de bergen en de kust, maar beide landen zijn prachtig. Ik heb zelf een maand gereisd in de regio en toen ook Azerbaijan meegepakt. Heel indrukwekkend. Als je een mondje Russisch spreekt, is dat mooi meegenomen.
Vergeet vandaag niet te lachen!
Alle reacties Link kopieren
quote:rietjeranja schreef op 02 december 2016 @ 10:27:

Als je een week of 3 hebt, kun je prima beide landen bezoeken. Ik vind Georgie iets veelzijdiger dan Armenië, met Tblisi, de bergen en de kust, maar beide landen zijn prachtig. Ik heb zelf een maand gereisd in de regio en toen ook Azerbaijan meegepakt. Heel indrukwekkend. Als je een mondje Russisch spreekt, is dat mooi meegenomen.Helaas spreek ik geen Russisch. Kun je je dan toch goed verstaanbaar maken?
Als je een week hebt, kun je ook prima een of beide landen bezoeken. Dan ga je alleen wat minder ver / uitgebreid. Het is een interessante regio. Eigen vervoer is wel aan te raden. Dat had ik niet en was af en toe wel behelpen.
Alle reacties Link kopieren
Komt ook goed zonder Russisch hoor als je goed bent met handen- en voetenwerk.



Ik heb wel alles met het ov bereisd (veelal minibussen, maar ook met de trein), zelfs tot diep in de bergen. Dat is ook mijn favoriete manier van reizen om land en z'n mensen goed te leren kennen. Het is niet altijd makkelijk, maar ik moet zeggen dat de LP van de regio vrij gedetailleerde aanwijzingen geeft over hoe waar te komen.
Vergeet vandaag niet te lachen!
Alle reacties Link kopieren
quote:rietjeranja schreef op 02 december 2016 @ 10:41:

Komt ook goed zonder Russisch hoor als je goed bent met handen- en voetenwerk.



Ik heb wel alles met het ov bereisd (veelal minibussen, maar ook met de trein), zelfs tot diep in de bergen. Dat is ook mijn favoriete manier van reizen om land en z'n mensen goed te leren kennen. Het is niet altijd makkelijk, maar ik moet zeggen dat de LP van de regio vrij gedetailleerde aanwijzingen geeft over hoe waar te komen.En kun je je er verstaanbaar maken als je goed Engels spreekt?
Ja lijkt mij ook erg mooi. En nee je kunt er wss nauwelijks Engels spreken, behalve in Tblisi misschien. Maar daar kom je wel uit hoor, iedereen snapt de gebaren voor eten en slapen enzo. En anders zet je je Google Translate erop in een hotel, als je wifi hebt.



Wij willen er graag eens heen maar dat wordt pas over een paar jaar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Google Translate is een goed idee en in je reisgids staan ook de belangrijkste zinnen die je nodig zult hebben.
Vergeet vandaag niet te lachen!
Alle reacties Link kopieren
quote:DogFish schreef op 02 december 2016 @ 10:32:

Als je een week hebt, kun je ook prima een of beide landen bezoeken. Dan ga je alleen wat minder ver / uitgebreid. Het is een interessante regio. Eigen vervoer is wel aan te raden. Dat had ik niet en was af en toe wel behelpen.Volgend jaar doen we iets anders bij wijze van grote reis, maar Armenië-Georgië staat wel op de iets langere reisplanning, dus ik lees mee. Ik moet zeggen dat ik er niet zo snel een auto zou huren, maar dat is dus wel te doen?
Alle reacties Link kopieren
In Armenië spreken vooral mensen onder de vijfendertig wel wat Engels hoor. Het is een land waar flink aan de weg getimmerd wordt qua toerisme, maar het komt van heel ver zeg maar. De volksaard is er erg open vind ik, maar wel gericht op het uiterste eruit te onderhandelen bij Europeanen.

Er lopen enorm veel rijke Iraniërs rond ook trouwens want daar mag je niks en in Armenië kan alles als je geld hebt.



Tips in de hoofdstad Yerevan zijn het centrale plein met de fontein, kun je ook goed eten in de omgeving. Er zijn duizenden kerken en oude tempels in de omgeving van de stad en verder in het land.



Bij het Van-meer kun je ontzettend lekker vis eten in schone restaurants, zit ook een mooi klooster vlakbij. Ook een aanrader!



Beste tijd om te gaan is maart tot mei of september/oktober. Dan is de temperatuur lekker en in het najaar is er veel en lekker fruit.



Ik mis mijn ex niet, maar zijn land en cultuur wel
Alle reacties Link kopieren
quote:lotus77 schreef op 02 december 2016 @ 12:19:

In Armenië spreken vooral mensen onder de vijfendertig wel wat Engels hoor. Het is een land waar flink aan de weg getimmerd wordt qua toerisme, maar het komt van heel ver zeg maar. De volksaard is er erg open vind ik, maar wel gericht op het uiterste eruit te onderhandelen bij Europeanen.

Er lopen enorm veel rijke Iraniërs rond ook trouwens want daar mag je niks en in Armenië kan alles als je geld hebt.



Tips in de hoofdstad Yerevan zijn het centrale plein met de fontein, kun je ook goed eten in de omgeving. Er zijn duizenden kerken en oude tempels in de omgeving van de stad en verder in het land.



Bij het Van-meer kun je ontzettend lekker vis eten in schone restaurants, zit ook een mooi klooster vlakbij. Ook een aanrader!



Beste tijd om te gaan is maart tot mei of september/oktober. Dan is de temperatuur lekker en in het najaar is er veel en lekker fruit.



Ik mis mijn ex niet, maar zijn land en cultuur wel Wat leuk. En voelde je er veilig? Is het land trouwens zeer gelovig? En zo ja , hoe zie je dat precies terug. Lijkt me erg interessant.
quote:lotus77 schreef op 02 december 2016 @ 12:19:

In Armenië spreken vooral mensen onder de vijfendertig wel wat Engels hoor. Het is een land waar flink aan de weg getimmerd wordt qua toerisme, maar het komt van heel ver zeg maar. De volksaard is er erg open vind ik, maar wel gericht op het uiterste eruit te onderhandelen bij Europeanen.

Er lopen enorm veel rijke Iraniërs rond ook trouwens want daar mag je niks en in Armenië kan alles als je geld hebt.



Tips in de hoofdstad Yerevan zijn het centrale plein met de fontein, kun je ook goed eten in de omgeving. Er zijn duizenden kerken en oude tempels in de omgeving van de stad en verder in het land.



Bij het Van-meer kun je ontzettend lekker vis eten in schone restaurants, zit ook een mooi klooster vlakbij. Ook een aanrader!



Beste tijd om te gaan is maart tot mei of september/oktober. Dan is de temperatuur lekker en in het najaar is er veel en lekker fruit.



Ik mis mijn ex niet, maar zijn land en cultuur wel Maak me nou niet zo lekker, ik kan voorlopig niet nee hoor klinkt heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Leuk, doen!



Mijn ervaring is te oud om praktisch gezien iets aan te hebben (er is tussendoor nog een oorlog geweest) maar wát een mooie landen!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desime schreef op 02 december 2016 @ 12:36:

[...]





Wat leuk. En voelde je er veilig? Is het land trouwens zeer gelovig? En zo ja , hoe zie je dat precies terug. Lijkt me erg interessant.

Ik voelde me er zeker veilig, ook s avonds laat op straat. De jongeren daar hebben namelijk iets beters te doen dan rondhangen en eikelen: werken of studeren.



De Armeniërs zijn zeer trots op hun christelijke identiteit, maar dit is meer een cultureel uithangbord en deel van hun identiteit vind ik dan dat het een heel grote rol speelt in hun benadering van bijvoorbeeld buitenlanders. Tachtig plus jaar Sovjet-Unie heeft wat dat betreft zijn sporen nagelaten.



Ze zijn erg open en veel gewend. De dames zien er vaak uit om door een ringetje te halen en om een korte rok of zo is echt geen ophef. Kortom: gezellig volkje.
Allebeide landen de moeite! 3 weken is wel relaxed. Mensen onder de 30 spreken veel engels en mensen daar zijn erg hartelijk. dus dat komt wel goed....
tvp.. deze landen staan op mijn wish list
Alle reacties Link kopieren
Georgië is veiliger dan Armenië, dat is de hoofdzakelijke reden dat ik naar Georgië zou gaan.

Ook ligt Georgië aan zee. In Armenië kan je best zwemmen, maar zwemmen wordt dan in een van de meren.

Als naar Georgië gaat, blijf dan weg uit Zuid-Ossetië en Abchazië (vanwege politieke redenen)
Alle reacties Link kopieren
ik zou het niet combineren en alleen Georgie doen, daar is zoveel te zien. Ook vind ik Goergie makkelijker reizen, er is bijv. een snelle treinverbinding tussen Batumi en Tbilisi. Verder is Tbilisi een veel mooiere, interessantere en dynamischere stad dan Yerevan. Yerevan heeft geen oude stad en heeft op wat leuke terrasjes en een mooi museum na niet zo veel te bieden.



Georgiers zijn trouwens super gastvrij en open, zelfs als je geen georgisch spreekt komt het wel goed en de oude generatie spreekt nog wel eens een klein beetje duits. In Tbilisi spreekt de meeste jeugd wel wat Engels.



Aanraders: Vardzia (grottenstad), Kazbegi met verblijf in rooms hotel, khevsureti/svaneti of tusheti (ligt er aan hoeveel tijd je hebt) en de wijnstreek Kakheti met Signaghi.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er veel geweest omdat wij in buurland Turkije hebben gezeten laat maar weten als je specifieke vragen hebt!
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten fiets ik iedere zomer door heel Europa om te wildkamperen met mijn vriendin. Afgelopen jaar zijn we hervat waar we vorige keer gebleven waren, Istamboel. Vanaf daar zijn we door een prachtig landschap naar het oosten gefietst, tot aan de grens met Iran, waar we de volgende vakantie naar toe willen. We waren er eerder dan verwacht en hebben daarom een bezoek aan Georgië gebracht.

Een werkelijk prachtig land, dat het zo onbekend is konden we niet geloven. De bergen strekten zich uit en het was een dunbevolkt land. De reden dat we het bezochten was onder andere omdat we er konden wildkamperen. Het werd ons afgeraden in de meest afgelegen gebieden omdat er veel wapenbezit is en er verhalen rondgaan over diefstallen en overvallen van toeristen tijdens het kamperen. Hier hebben wij echter niets van gemerkt! We hebben acht nachten geslapen op prachtige locaties, van valleien tot bergtoppen. Het enige minpuntje was dat we een boete hebben ontvangen voor het maken van vuur in de openlucht. Omdat we er mochten kamperen gingen we er vanuit dat dit geen probleem was, echter bleek dit voor toeristen sinds eind 2017 niet meer toegestaan. We kregen een boete van omgerekend 220/230 euro, je kunt wel een cursus volgen, waarna je wel vuur mag maken daar. Daarna hebben we nog twee nachten in Tbilisi doorgebracht, een bijzondere stad met een hele eigen cultuur. Hoewel het niet groot was waren er een aantal mooie kerken te bezichtigen en het eten was er heerlijk, en voor een prima prijs.

Volgend jaar gaan we proberen door Iran te fietsen, over onze avonturen hou ik jullie op de hoogte!

Sjoerd
Alle reacties Link kopieren
Hey Sjoerd,

Ik ben vorig jaar in Iran geweest. En kwam daar veel mensen tegen die het land per fiets aan het verkennen waren. Ze vonden het allemaal een superervaring. Vooral vanwege de vriendelijke en gastvrije bevolking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven