Krakau als stedentrip. Tips en ervaringen

10-01-2017 23:21 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als cadeau voor mijn partner ben ik me aan het oriënteren op een stedentrip naar Krakau. Partner zegt al jaren dat hij Auschwitz wil bezoeken. Op zoek naar de dichtstbijzijnde stad kom je in Krakau terecht. Ik moet zeggen dat ik met googelen aangenaam verrast ben. Het lijkt me een interessante stad. We houden ook enorm van historie en gebouwen namelijk. Lekker eten en drinken maakt zo'n weekend voor ons compleet. Ik hoor graag ervaringen, tips, advies. Waar te verblijven en dergelijke. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Krakau een hele mooie stad, en hele mooie oude gebouwen inderdaad!

Auschwitz is nog wel een stukje rijden, maar wel echt de moeite waard als je er in geinteresseerd bent. Ik vond het heel indrukwekkend.



In Krakau zelf zou ik zeker het grote plein gaan bekijken, en de kerk die daar aan zit (weet even niet meer hoe die heet), en je moet natuurlijk ook de poolse Pierogi geproefd hebben, zitten daar meerdere restaurants aan het plein en in de zijstraatjes waar je die kunt eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chocoladeaardbei schreef op 10 januari 2017 @ 23:34:

Ik vond Krakau een hele mooie stad, en hele mooie oude gebouwen inderdaad!

Auschwitz is nog wel een stukje rijden, maar wel echt de moeite waard als je er in geinteresseerd bent. Ik vond het heel indrukwekkend.



In Krakau zelf zou ik zeker het grote plein gaan bekijken, en de kerk die daar aan zit (weet even niet meer hoe die heet), en je moet natuurlijk ook de poolse Pierogi geproefd hebben, zitten daar meerdere restaurants aan het plein en in de zijstraatjes waar je die kunt eten.Bedankt voor de tips! Klinkt goed. Het is even iets anders dan Londen of Parijs, maar ik word steeds enthousiaster.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wat Chocoladeaardbei zegt.

Wij hadden een mooi betaalbaar en authentiek hotel in de binnenstad, auto moest wel verderop op een bewaakte parkeerplaats geparkeerd worden (omgerekend voor een schijntje).

De Auswitz trip hebben wij via het hotel geboekt en was afschuwelijk indrukwekkend.

In het stadscentrum bij het grote plein kun je bij diverse leuke restaurants goed en betaalbaar eten.

Wij zijn ook een middagje naar de shoppingmall geweest (met de hop on hop of bus...wijst zich vanzelf)



Wij zijn 5 dagen (4 nachten) geweest en vonden het echt meer dan de moeite waard.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Krakau vond ik een mooie stad om te wandelen en gebouwen te bekijken. Aan de beroemde markt ligt ook een patricierswoning die geheel met zwaar antiek is ingericht (museum). Ik vond het een leuke mengeling van vergane glorie en urban hip. Aan de centrale markt en aangrenzende zijstraatjes kun je prima en betaalbaar eten. In de wat hippere wijken kun je ook nog vegan/raw food/macrobiotisch verantwoord eten.



Als jouw man geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog: er is ook nog een museum waar je de voormalige cellen van de Gestapo kunt bekijken met nog twee expositieruimtes (in de kelder van wat nu een jeugdherberg is). De Joodse wijk (Casimir/Kazimir) lijkt niemand in Krakau te kennen/liggen. Alleen gidsen. Naar dat monument met omgevallen stoelen moet je echt zoeken.



Tip: boek (als je vliegt) van tevoren een taxi. Die brengen je voor omgerekend 10 euro naar Krakau. Pak je ter plekke bij het vliegveld een taxi dan heb je de prijzen van Schiphol. Deze tip kreeg ik van een Nederlands stel dat in hetzelfde hotel zat en dat heb ik voor de terugreis ook gedaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vond Krakau heel leuk om te bezoeken. Huur fietsen en ga lekker op de fiets een tour doen.



Wij vlogen terug via Warschau, onze terugvlucht van Krakau naar Warschau was vertraagd, de aansluiting naar Amsterdam kon niet meer gemaakt worden die dag. Wij besloten niet de eerste vlucht de volgende dag, maar de tweede vlucht van Warschau naar Amsterdam te doen. Dan hadden we een dagdeel voor Warschau. Meer heb je ook niet nodig, maar het was wel leuk.



Wij zijn niet naar Auschwitz geweest, mijn man was nog niet over Dachau heen.
Alle reacties Link kopieren
Hele mooie en gezellige stad. Wij waren er 3 dagen, maar dat was eigenlijk te kort. Wij verbleven in hotel Grodek. Een heel gezellig en mooi hotel vlakbij het grote plein. Heerlijk ontbijt en je kunt er ook goed dineren. In Krakau kun je heel leuk uitgaan. Allemaal gezellige cafeetjes rond en onder het plein, vaak met live muziek.



De Joodse wijk vond ik interessant en we zijn naar het (WOII) museum geweest dat in de oude fabriek van Oscar Schindler is gevestigd. De burcht is ook zeker de moeite waard. Auschwitz vonden wij vanzelfsprekend ontzettend indrukwekkend. Wij constateerden eind van de middag bij een borrel dat we de hele dag nog niet gelachen hadden. Raad je daarom wel aan na je bezoek echt even je zinnen te gaan verzetten in een leuk café oid. We boekten de tour via de locale VVV.



De zoutmijnen lijken me ook heel gaaf, maar helaas hadden wij daar geen tijd meer voor.

En proef zeker een honingwodka. Heel lekker! Vlakbij het grote plein heb je ook een leuk winkeltje waar je allerlei soorten (smaakjes)wodka en likeurtjes kunt proeven en kopen. De naam weet ik niet meer, maar staat vast in alle reisgidsen. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Krakau is mooi, wij zijn er van de zomer geweest.

Vanuit Krakau kun je tig georganiseerde excursies naar Auschwitz boeken trouwens. Hebben wij ook gedaan.



De stad is niet zo groot dus het meeste is op loopafstand maar er is toch genoeg te zien en te doen.

De fabriek van Oskar Schindler is heel indrukwekkend, wij zijn er vanuit het centrum naartoe gewandeld. Ik denk dat drie dagen wel een end genoeg is trouwens om de meeste dingen te zien.

Wij zaten niet in een hotel maar op een camping trouwens.



Als je naar Auschwitz wilt moet je reserveren of een georganiseerde tour boeken, vanwege de grote drukte elke dag.

Normaal worden de rondleidingen op internet aangeboden en kun je die daar kosteloos reserveren. Er zijn daarnaast een aantal plekken die elke dag "vrij" beschikbaar zijn voor mensen die op de bonnefooi komen, maar vol is vol.

Wij hebben toen een tour geboekt vanaf de camping en dat zou ik op zich zo weer doen. Kost iets van 25 euro pp maar dan heb je vervoer vanuit Krakau naar Auschwitz en dat is toch al snel een uurtje rijden, en twee rondleidingen, zowel in Auschwitz als in Birkenau.



Overigens was Auschwitz voor ons (nou ja, voor mij) ook het hoofddoel van de reis naar Polen
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Krakau is prachtig! Je kan inderdaad een fietstour doen en naar de joodse wijk. Volgens mij kun je ook een excursie doen naar zoutgrotten. Auschwitz was eigenlijk de reden dat we naar krakau gingen. Was ook heel indrukwekkend. Zou er wel met een gids heengaan
Alle reacties Link kopieren
Wieliczka heet die zoutmijn.

Ook erg mooi, de kerk is één van de meest indrukwekkende dingen die ik gezien heb.



Wij zijn daar apart geweest, op een heel klein campinkje in Wieliczka zelf.
668, the neighbour of the Beast
quote:lemoos2 schreef op 11 januari 2017 @ 00:15:

De Joodse wijk (Casimir/Kazimir) lijkt niemand in Krakau te kennen/liggen. Alleen gidsen. Naar dat monument met omgevallen stoelen moet je echt zoeken.

Hoe lang geleden ben je er geweest? Afgelopen zomer was Kazimir hip and happening. Erg leuke wijk, met beter en goedkoper eten dan de oude stad.
Alle reacties Link kopieren
quote:AbsolutelyFabulous schreef op 11 januari 2017 @ 08:15:

[...]





Hoe lang geleden ben je er geweest? Afgelopen zomer was Kazimir hip and happening. Erg leuke wijk, met beter en goedkoper eten dan de oude stad.



En druuuuuk idd.

Wel erg leuk

Vooral dat ene pleintje met al die cafeetjes/restaurantjes.
668, the neighbour of the Beast
Wtf ik had een heel verhaal getypt en daarna Lemoos gequote, blijkbaar mijn hele verhaal weg



Oke nog een keer: Wat betreft Auschwitz kun je inderdaad overal georganiseerde tours boeken. Vervoer wordt geregeld, gids wordt geregeld, op zich zit alles prima in elkaar, maar ik vond het een nadeel dat de gids nogal haast heeft. Je kunt niet even rustig bij dingen stil staan want de gids rent alweer verder naar het volgende onderdeel. Ook na afloop van de tour heb je nauwelijks tijd om zelf even rustig door het kamp te wandelen, want de bus staat te wachten om je weer terug te brengen naar Krakau.



Je kan ook via de website van het kamp deze zelfde tour boeken. Dan zit je niet vast aan het vervoer dat geregeld is en heb je daarna nog tijd om zelf door het kamp te wandelen.

Ook kun je een study tour boeken. In plaats van drie uur, duurt deze zes uur. Erg intensief dus, maar schijnt erg interessant te zijn.

Daarnaast kun je gratis tickets reserveren. In feite betaal je voor de gids en is toegang gratis, maar dan moet je wel ruim op tijd een ticket reserveren. Overal hangen informatieborden, dus als je vooral op eigen tempo de sfeer van het kamp wil proeven, is dit een goede optie.

Er rijden genoeg bussen en treinen op en neer tussen Krakau en Auschwitz, dus zelf vervoer regelen is geen probleem.



Wat Krakau zelf betreft, doe de gratis stadswandelingen! Als je bij aankomst meteen de oude stad met een gids verkent, heb je een goed idee hoe de stad in elkaar zit en kun je aan de hand daarvan bepalen wat je verder nog wil zien.



https://freewalkingtour.c ... urs/free/old-town-krakow/



http://www.cracowfreetours.com/
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips. Bedankt allemaal. Over de Joodse wijk heb ik inderdaad gelezen en ook fietsen huren lijkt me een goed plan. Dat hebben we tot nu toe in alle steden gedaan en bevalt erg goed. Ook de tips voor het bezoek aan en reserveren van Auschwitz zijn erg behulpzaam.



Partner is inderdaad erg geinteresseerd in WOII en ook de musea die jullie noemen zullen dus bezocht worden. Zelf vind ik het ook erg interessant trouwens, maar hij heeft er enorm veel over gelezen en heeft dus veel meer kennis.



Oh, en ik neem de tip mee dat je blijkbaar lekkerder en beter kan eten in Kazimir. Vind ik ook altijd belangrijk in zo'n weekend. Lekker tafelen,

We vliegen op een vrijdag en op maandag terug. Lijkt me voldoende tijd om de stad te verkennen en Auschwitz te bezoeken. Nu nog even bedenken welke periode. We dachten aan Maart, maar misschien nog te kil en grauw..
Alle reacties Link kopieren
Twee dagen is kort hoor Charp, Auschwitz ben je sowieso een dag aan kwijt.



En wat AbFab zegt; als je idd op eigen houtje naar Auschwitz gaat echt van tevoren reserveren.

Dat werkt niet op de dag zelf of de dag van tevoren, zeg maar.



Bij onze tour was er trouwens nog wel ruimte om op eigen gelegenheid door Birkenau te wandelen. Auschwitz inderdaad niet, maar daar is het zó druk dat ze echt iedereen in groepen er doorheen rondleiden.

Birkenau is veel uitgestrekter en daar hadden wij dus wel de tijd om rustig rond te wandelen. Maar dat is misschien per tour verschillend.



Als je op eigen houtje gaat, gewoon naar de site gaan en daar de tour reserveren voor de dag dat je plant om te gaan

Maar er zijn dus maar een paar Engelstalige tours elke dag en vol is vol, dus als je op de dag van tevoren ofzo pas wilt reserveren heb je wel eens kans dat je alleen nog met een Tsjechische tour mee kunt ofzo.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Fietsen huren is op zich niet nodig hoor, het verst was de fabriek van Oskar Schindler en dat was misschien een halfuurtje wandelen. En de Joodse wijk ligt daar tussenin, dus wij zijn 's ochtends naar dat museum geweest en daarna via de oude Joodse wijk terug gewandeld.



Oh, tipje voor het Schindler-museum; vroeg zijn, het kan erg druk zijn!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Denk je dat het te kort is? Vliegtijden zijn gunstig. Begin van de middag in Krakau op vrijdag. Dan twee hele dagen en eind van de middag op maandag terug naar Nederland. Leek mij eigenlijk wel lang genoeg. We zijn van plan om op voorhand al een tour te boeken voor zaterdag of zondag naar Auschwitz/Birkenau. Prijzen zijn ook erg gunstig trouwens. Wat zijn de hotels daar goedkoop! Was eerst bezig met trip naar Londen, maar dat is dus echt niet te vergelijken.



We zijn best vroege vogels, dus het Schindler museum in de vroege ochtend is geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, een free walking tour waar absolutelyfabolous het over had is echt een aanrader! Wij doen die heel graag in elke grotere stad waar we heen gaan. Worden altijd hele interessante dingen verteld en je komt op plekken in de stad waar je als gewone toerist veel minder snel komt.



Wij zijn trouwens wel gewoon naar Auschwitz gereden en hebben daar ter plekke een rondleiding geboekt. In de zomervakantie.. wel even 20 minuten in de rij staan, maar we hadden nog gewoon een engelse tour..



De zoutmijn is ook wel een aanrader als je er nog tijd voor hebt. Daar ook ter plekke een rondleiding geboekt en die zoutmijnen zijn flink groot, dus daar ben je ook een dag aan kwijt..
Wij zijn 5 dagen gegaan en ik vond dat net tekort.

eerste dag: begin van de avond aangekomen, oriënteren, eten, bezoek aan museum ondergrondse stad.

tweede dag: Krakau bekeken, oude stad, joodse wijk Kazimierz, Burcht Wawel,.

derde dag: Auschwitz en Birkenau

vierde dag: Zoutmijnen, ook zeker wel driekwart dag incl. reis.

vijfde dag: wijk Podgórze (Getto Krakau/plein met stoelen, Ik vond die wijk heel intens qua sfeer en met het verhaal van de wijk in de tweede wereldoorlog wetende, erg heftig om daar rond te lopen) en museum Schindler's factory



Dit zijn wel alle hoogtepunten van Krakau en buiten de zoutmijnen, museum schindler en museum ondergrondse stad zou je de rest toch wel 'moeten' zien.



Ik vond 5 dagen zelfs nog te kort. Wij gaan in juni weer, gaan dan niet naar de zoutmijnen maar nemen die dag om gewoon rustig aan rond te lopen, misschien een free walking tour te doen en wat relaxter in de stad aanwezig te zijn. Want de laatste keer (ongeveer jaar geleden) was het toch wel van het een naar het ander omdat de stad zoveel rijkdom aan historie, cultuur en leuke dingen te bieden heeft.



Wij hebben er trouwens voor gekozen om een ticket voor Auschwitz in Nederland te reserveren. Reservering is gratis en we zijn zelf met de bus gegaan. Openbaar vervoer is uitstekend geregeld. We hadden geen gids maar hebben zelfstandig rond gelopen. Achteraf was ik daar erg blij om want met gids is het toch anders, ook is het engelstalig.



Er is veel te ervaren mbt de tweede wereldoorlog in Krakau. Wij hebben ook erg veel er van gezien en misschien zelfs wel teveel. Ik denk dat je daar jezelf wel goed bewust van moet zijn. Het kunnen heftige ervaringen zijn. Maar zeer zeker de moeite waard, prachtige stad!!
Alle reacties Link kopieren
De Free Walking Tours zijn inderdaad heel leuk, echt een aanrader. De zoutmijnen ook.

Auschwitz vonden wij ook interessant alleen werden wij wel een beetje somber van alle ellende bij het laatstgenoemde. Is ook wel logisch ergens De vriendin met wie ik was is Joods en bij haar kwam het nog even iets harder aan.

Ga trouwens vooral ook lekker door de stad wandelen in Krakau, het ziet er allemaal heel mooi uit daar! En het eten is lekker en relatief goedkoop. Verder heb je er ook een paar filialen van een winkel met allerlei cupcakes, bagels en koffie. Het was daar heel gezellig Shoppen niet per sé beter dan in NL dus daar zou ik niet teveel tijd voor inruimen. Wat mij wel opviel is dat het personeel in de horeca heel vriendelijk was trouwens. En ze spraken ook goed Engels.

Twee dagen vind ik veel te kort. Ik zou echt langer gaan! Beter te lang dan te kort. In de omgeving heb je ook nog wat kastelen waar je vast met het ov heen kunt voor als je tijd over hebt. De trein is daar goed geregeld en niet duur.
Alle reacties Link kopieren
quote:AbsolutelyFabulous schreef op 11 januari 2017 @ 08:15:

[...]





Hoe lang geleden ben je er geweest? Afgelopen zomer was Kazimir hip and happening. Erg leuke wijk, met beter en goedkoper eten dan de oude stad.Vorig jaar. Alleen als je in die wijk zelf bent weten (oude) mensen wat je bedoelt. De bediening in die hippe raw food tentjes niet. Bij het hotel, centrum en de taxichauffeur kreeg ik alleen glazige blikken gevolgd door een folder over Auschwitz. Het is inderdaad een leuke wijk, ook mooi om doorheen te wandelen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Cambridge88 schreef op 11 januari 2017 @ 21:07:



Auschwitz vonden wij ook leuk alleen werden wij wel een beetje somber van alle ellende bij het laatstgenoemde. Is ook wel logisch ergens



Dit staat heel raar omschreven en de combinatie Auschwitz en leuk is wel een van de laatste die in me op komt.

Je gaat niet naar Auschwitz omdat het een leuk uitstapje is, ik denk dat je jezelf van te voren toch wel goed moet voorbereiden op wat daar gebeurd is. Persoonlijk vind ik dat je daar met het grootste respect wat je hebt voor het menselijk leven en het besef van het menselijk kwaad aanwezig moet zijn of in ieder geval je van te voren hier mee bezig te houden.

Helaas denkt niet iedereen er zo over. En ook daar zal je je op moeten voorbereiden als je naar Auschwitz gaat TO. Ik heb mensen daar foto's zien maken die echt niet kunnen maar door hen als zeer grappig werden ervaren. De meeste mensen lopen daar met veel eerbied rond maar er zijn uitzonderingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:djengaz schreef op 11 januari 2017 @ 21:18:

[...]





Dit staat heel raar omschreven en de combinatie Auschwitz en leuk is wel een van de laatste die in me op komt.

Je gaat niet naar Auschwitz omdat het een leuk uitstapje is, ik denk dat je jezelf van te voren toch wel goed moet voorbereiden op wat daar gebeurd is. Persoonlijk vind ik dat je daar met het grootste respect wat je hebt voor het menselijk leven en het besef van het menselijk kwaad aanwezig moet zijn of in ieder geval je van te voren hier mee bezig te houden.

Helaas denkt niet iedereen er zo over. En ook daar zal je je op moeten voorbereiden als je naar Auschwitz gaat TO. Ik heb mensen daar foto's zien maken die echt niet kunnen maar door hen als zeer grappig werden ervaren. De meeste mensen lopen daar met veel eerbied rond maar er zijn uitzonderingen.

Sorry ik realiseer me nu dat ik dat niet zo had moeten schrijven, ik bedoelde meer interessant dan leuk. Ik typ heel snel maar het was echt niet mijn bedoeling zo respectloos over te komen



Was juist heel erg aangeslagen door wat ik allemaal gezien en gehoord heb daar dus leuk is wel een heel misplaatst woord inderdaad
quote:Cambridge88 schreef op 11 januari 2017 @ 21:29:

[...]



Sorry ik realiseer me nu dat ik dat niet zo had moeten schrijven, ik bedoelde meer interessant dan leuk. Ik typ heel snel maar het was echt niet mijn bedoeling zo respectloos over te komen



Was juist heel erg aangeslagen door wat ik allemaal gezien en gehoord heb daar dus leuk is wel een heel misplaatst woord inderdaadOke, dan begrijp ik je beter
quote:djengaz schreef op 11 januari 2017 @ 21:02:

Wij zijn 5 dagen gegaan en ik vond dat net tekort.

Ik was er ruim drie weken en vond het nog te kort



quote:djengaz schreef op 11 januari 2017 @ 21:02:

vijfde dag: wijk Podgórze (Getto Krakau/plein met stoelen, Ik vond die wijk heel intens qua sfeer en met het verhaal van de wijk in de tweede wereldoorlog wetende, erg heftig om daar rond te lopen) en museum Schindler's factory

Podgorze inderdaad, erg interessante wijk. Naast WOII ook iets heel anders, namelijk veel graffitikunst. Vond ik erg gaaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven