Finland in de zomer

22-12-2008 16:53 13 berichten
Mijn vriendin en ik willen in de zomer van 2009 graag naar een noordse bestemming, en we zitten te denken aan Finland.



Is er iemand die ervaring heeft met Finland in de zomer? (ik vind op internet vooral winterse Finland-ervaringen)



Wat is een beter plan: erheen rijden (auto op de boot) of erheen vliegen en daar een auto huren?



We willen niet kamperen, maar goedkope verblijfplaatsen vinden (B&B, goedkope hotelletjes, cabins, etc.). Is dat a. te betalen en b. op de bonnefooi te doen? (of moet je alles dan vooraf boeken?)
ik ben zo'n 10 jaar geleden in augustus in Finland geweest. Wij zijn toen wezen vliegen en verbleven op een soort bungalowpark. Je zou de prijzen van rijden + boot eens moeten vergelijken met vliegen + auto huren. Ik kan daar niks zinnigs over zeggen omdat ik het toen niet geregeld had.



Wel kan ik zeggen dat Finland een supermooi land is waar je heerlijk kan wandelen, zwemmen, kanoen, fietsen etc etc.

Maar vergeet niet je muggenspray en een slaapmaskertje (lang licht in de zomer).

Bedenk je ook dat het een duur land is. Alcohol is duur, maar ook groente is aan de prijs.
We willen in elk geval grote afstanden gaan afleggen. We willen zeker een paar dagen in Helsinki zijn, maar het liefst ook helemaal naar Lapland, tot ver boven Rovaniemi.



Tips welkom, trouwens!
Ben er zelf nog niet geweest, maar wat ik van vrienden hoorde die in de zomer zijn geweest: je wordt er gillend gek van de muggen! Eén voordeel: er heerst daar geen malaria.
quote:elninjoo schreef op 22 december 2008 @ 17:06:

Ben er zelf nog niet geweest, maar wat ik van vrienden hoorde die in de zomer zijn geweest: je wordt er gillend gek van de muggen! Eén voordeel: er heerst daar geen malaria.



Mijn zusje zat dit jaar in de noordelijke helft van Noorwegen, en kwam ook terug met veel klachten over de muggen...



Hmmm, is wel een nare factor, eigenlijk... Zeker ook als ik inschat wat het effect op het humeur van mijn vriendin zal zijn...
Wat ik in Helsinki erg leuk vond was een bezoek aan het fort wat daar voor de kust ligt (sorry, weet echt niet meer hoe het heette).

Dat is ooit gebouwd ter bescherming van de stad, maar het heeft nooit meegedaan in welke oorlog dan ook. De Russen hebben het later gebruikt als vakantieoord voor de officieren.



Wij verbleven in midden Finland in de buurt van Jyvaskyla. Veel water en meren daar natuurlijk. Wat veel indruk op mij maakte (als net-aan-twintiger die net kwam kijken) was de hele saunacultuur daar. Superleuk om vanuit je eigen sauna zo het meer in te duiken, da's heel wat anders dan een sauna met zwembadje.

Tip: drink net als de Finnen een biertje in de sauna, da's goedkoper dronken worden dan buiten de sauna . Een beetje bier op de hete stenen ruikt trouwens heerlijk naar versgebakken brood.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ben 2 keer zomers in Finland geweest. Gewoon met de auto, dan ben je het meest flexibel. Je kunt met de boot vanaf Rostock, de bootreis is dan ongveeer 24 uur. Je kunt ook met de boot vanaf Stockholm, weet niet meer hoelang je er dan over doet. Wij hebben beiden gedaan en dat is beiden goed bevallen. Ik zal wel met eigen auto gaan, gewoon omdat dat leuk is. Lekker eten en relaxen op de boot enzo.



Zelf vinden wij het noorden van Finland mooier dan het zuiden. Als je eenmaal de bomen uit bent kom je in een schitterend landschap. Inderdaad veel muggen, koop anti muggen spul echter in Finland het is daar echt veel beter.



Qua prijzen vonden wij het redelijk in vergelijking met Nederland. Het ene is wat duurder het ander goedkoper.



Langs de weg vindt je vele bordjes met huisjes, welke je kunt huren. In de periode dat wij er waren (begin juli) was een accomodatie vinden geen probleem. Zelf gingen wij met de tent, dan kan een plekje vinden lastiger zijn omdat niet overal de grond geschikt is voor het plaatsen van een tent. De luxe van de huisjes verschil van soms slecht alleen slaappplaatsen tot volledig ingerichte huisjes aan toe.



In Finland heb je een landklimaat, dat betekend dat het zomers over het algemeen droger en warmer is dan in Nederland, ook in Lapland kan het gewoon ruim boven de 25 graden worden. En in de zomer is het er gewoon licht 's nachts. In het begin misschien wennen, maar ook een leuke ervaring.



Finnen zijn actieve mensen, je kunt er ook veel verschillende activiteiten ondernemen. Vraag bij de plaatselijk toeristenbureau's voor de mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in 2004 twee weken naar Finland geweest in de zomer.

Heerlijk weer, vriendelijke mensen, prachtig land.



Wij zijn er met KLM heen gevlogen. Was niet heel goedkoop, maar wel makkelijk en snel. In Finland hebben we met de trein en bus gereisd, dit ging prima! De treinen zijn zéér netjes en je hebt gereserveerde plaatsen. Het treinnetwerk is goed. Ook het busvervoer is prima geregeld. Bijna iedereen kan engels en is behulpzaam. De dienstregeling uitvogelen was bij ons dan ook geen probleem. Wat baalden we toen we op de terugreis vanaf Schiphol weer in een NS-trein zaten! We hadden acuut heimwee...



Veel campings hebben kleine blokhutten (die ze 'mökki' noemen) die je kunt huren. Sommige hebben gas, water en licht, maar er zijn ook huisjes waar alleen bedden en een tafel en stoelen te vinden zijn. Je maakt dan gebruik van het campingsanitair. Op alle campings waar wij geweest zijn waren kookplaatsen te vinden. Sommige campings hebben een afdak met daaronder een aanrecht en gasfornuis, maar andere campings (zoals die bij Tampere) hebben een heel 'kook-gebouw' met gasstellen, ovens en magnetrons!



Wij trokken rond met een tent, maar hebben ook een nacht in een blokhutje geslapen. Het kostte ons toen geloof in 18 euro. (1 nacht - 2 personen)

Tentplaatsen hoef je op een camping niet te reserveren, maar mökki's willen nog wel eens volgeboekt zitten. Er zijn in Finland niet zoveel campings als in bijvoorbeeld Frankrijk, dus even mailen of bellen van tevoren is misschien wel handig. Veel campings hebben een website, dus van tevoren kun je telefoonnummers opzoeken. Ook heeft de ANWB een campinggids waar de campings in Finland in staan.



Muggenspray kun je beter in Finland zelf kopen, de Finse muggen zijn niet echt bang voor de Nederlandse middeltjes. Bijna alle supermarkten hebben goed anti-muggenspul.



Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Fijne vakantie alvast!
Bruikbare verhalen! Dank je wel!



Die mökki's lijken me wel wat. Ik vind het prima om in Finland een paar dagen vooruit te bellen; ik wil alleen niet mijn hele reis vantevoren vastleggen...



Ik ga eens kijken wat die boot vanaf Rostock kost (met eigen auto).
Alle reacties Link kopieren
De midzomernachtfeesten schijnen ook erg leuk te zijn, misschien qua boeken kijken of je die mee kan pikken.



/ ik ben trouwens dermate zoet van bloed en allergisch voor muggen dat ik het geloof ik aan me voorbij laat gaan (ter illustratie; ik woon niet in de buurt van water en ik word nog steeds geprikt door muggen) Misschien moet je voor je vriendin uitzoeken of er ook burka's op de markt zijn van hetzelfde materiaal als klamboe's
Alle reacties Link kopieren
Vitamine B slikken helpt ook tegen muggen. Wel in flinke hoeveelheden hoor, en je gaat er een beetje vreemd van ruiken, maar dat vinden de muggen tenminste ook. Wij hebben het eens een jaartje uitgeprobeerd in Noorwegen en zijn echt weinig gebeten die zomer. Het jaar daarna was ik zwanger en mocht ik niet meer zulke hoeveelheden vitamine B slikken, helaas, dus toen ben ik wel lekgestoken. Goede spray helpt gelukkig ook wel wat. En veel Afterbite meenemen!



Met Finland heb ik zelf geen ervaring, we zijn wel van plan om er ooit heen te gaan, maar vinden het nu voor die 2,5 week zomervakantie die we steeds hebben te kort. Ik lees wel ff lekker met je mee.
..
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of een fabel is, maar je moet een week of 3 van te voren sinaasappelsap met veel citroensap drinken.

Wordt je niet gestoken!

Heb ik zelf een jaar of 20 geleden gedaan toen ik naar Zweden ging, ik weet alleen niet meer zo goed of het echt had geholpen. Ik denk het wel, heb er geen trauma's aan over gehouden!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je wel een beetje tegen de muggen beschermen. Draag een spijkerbroek, bergschoenen met sokken en een jas. Dit alles zeker als het avond begint te worden. Door een dunne zomerbroek prikken de muggen dwars doorheen en blote voeten en benen vinden ze heerlijk. En dus Fins muggenspul.



Bij buitensportwinkels kun je hoeden en petten kopen met een muskietennet eraan om je gezicht te beschermen. Een echte aanrader als je gaat wandelen in de bossen. Vele mensen lopen ermee rond.



Houdt met reizen wel rekening dat je een lage gemiddelde snelheid zult hebben. Als je 70 km p/u haalt is dat heel redelijk. Op sommige wegen kun je zeker harder, maar zeker de wegen in het noorden gaan dwars door dorpen heen. Dit belemmert de snelheid. Neem dan ook ruim de tijd voor je reis of stel je doelen bij. De kwaliteit van de wgen is overwegend goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven