Alleen op reis naar Bali

14-03-2017 16:46 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames! Ik zit er over te denken om een week of 2,5 alleen op reis te gaan naar Bali en ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mede-forummers! Is dat goed te doen?



Ik ben 30+ (ruim ) en ben niet perse op zoek naar uitgaan, veel drinken etc. Wat ik wel graag wil is van plek naar plek reizen in plaats van op 1 plek te verblijven (kan dat met een koffer). Niet op een scooter maar met een taxi.



En ik ben gewoon benieuwd naar algemene tips. Wat moet ik vooral wel doen en vooral niet? Geen hostel-type, ben wel gesteld op m'n privacy. Maar houd wel erg van lekker eten!



Bedankt alvast allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Bali is maar een klein eilandje, 100 bij 100 km ofzo, waarvan de noordkant ook nog eens behoorlijk 'leeg' is (wel heel mooi trouwens). Niet echt een eiland waar je 'van plek naar plek reist', met een uurtje zit je ergens anders. Je kunt natuurlijk prima op meerdere plekken verblijven (paar dagen Ubud en wat culturele dingen doen, en een paar dagen in het zuiden om wat aan het strand te hangen en te shoppen), maar als je wil reizen zou ik kijken of je niet wat meer van Indonesie kunt zien. Er is zoveel meer dan Bali!
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Boek een vlucht met een starthotel.



Je kan dan makkelijk met een taxi overal heen. Ik zou zelf wel van te voren uitzoeken waar ik heen zou willen en de hotels alvast uitzoeken.

Maar eigenlijk kan je ook 1 hotel als uitvalbasis nemen en dan dagreisjes maken, Bali is niet zo heel groot.
Als je Facebook hebt kijk dan eens bij de groep vrienden van Bali daar zijn mensen lid die er wonen en die er graag komen. Misschien kun je daar dezelfde vraag stellen.

Wij gaan komende zomer met heel het gezin (11pers) naar Bali en gaan ook rondreizen. Heb daar al veel tips voorbij zien komen waar we gebruik van gaan maken.
Heilige moeder Maria, 9 kinderen??
Alle reacties Link kopieren
Bali kan je heel goed rondreizen., wij boekten gewoon bij straat stalletje een private taxi. Kijk eens goed wat je wilt (en wat niet). Combineer het eventueel met paar dagen Nusa Lembongan of de Gili eilanden. Ik vond Ubud leuk voor een paar dagen, prachtige rijstvelden in de omgeving waar we vanuit ons boutique hotelletje (9 kamers) zo naar toe liepen. Amed was prachtig duiken en snorkelen. Kuta - Legian is druk, maar heeft prachtige zonsondergangen en die drukte vind ik voor een paar dagen wel leuk. Vanuit Kuta en Ubud de nodige dagtripjes gepland, altijd leuk! Kortom, alles kan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Loca_Loca schreef op 14 maart 2017 @ 18:28:

Heilige moeder Maria, 9 kinderen??Ik gok dat daar ook aanhang aan hangt
quote:LoiseauCoureur schreef op 14 maart 2017 @ 19:01:

[...]





Ik gok dat daar ook aanhang aan hangt Ik zal even pb'en
Alle reacties Link kopieren
2,5e week naar Bali is heel erg lang, zeker als je niet te lang op dezelfde plek wil blijven. Zo groot is dat eiland niet en zoveel is er ook niet te bekijken of te bezoeken. Veel backpackers gaan vooral naar Bali voor Kuta, ik vond daar persoonlijk geen bal aan (vooral gericht op uitgaan, matig strand, weinig te beleven) en het klinkt ook niet direct als in jouw straatje.

Met een koffer gaat daar prima, vervoer was toen ik er was sowieso geregeld met taxi's dus dat is verder geen probleem. Maar ik zou me daar geen 2,5e week vermaken, zeker niet als het plan rondreizen was.
Doe dan Bali en Lombok.
quote:Loca_Loca schreef op 14 maart 2017 @ 18:28:

Heilige moeder Maria, 9 kinderen??Haha nee hoor mijn ouders met drie kinderen en twee aanhang en 4 kleinkinderen.
Hmm eerlijk? Ik zou het niet doen. Ik heb veel gereisd, maar vond Bali echt een honeymoonlocatie waar alleen maar stellen kwamen. Contact maken met anderen was bijna niet mogelijk. Daarbij is Bali niet groot genoeg om van "plek naar plek" te reizen.



Waarom ga je niet naar bijv. Java? Of Bali combineren met Lombok?
Grappig, ik zit nu ook te denken aan Bali voor volgend jaar (september ong).

Ik wou ook 2,5 week gaan. Ik wil sowieso nog een keer Indonesië wat uitgebreider doen en ik wil ook een beetje een budget aanhouden (max 2500 inclusief alles). Dus ik vind het prima juist dat Bali klein en behapbaar is. Gewoon lekker luieren op het strand, duiken en mooie dingen zien.

Wel benieuwd of hier nog aanbevelingen voor mij zijn. Bijvoorbeeld of het de moeite waard is om de vakantie uit te breiden met de Gili eilanden om te duiken? En of september dan een goeie tijd is (lastig te googelen merk ik, er staat wel dat oktober een goeie tijd is, maar niet hoe het zit met september).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal jaar geleden met een groepsreis naar Java, Bali en Lombok geweest. September is een prima tijd om te reizen. In 3 weken tijd bijna geen regen gehad en het was ook niet super warm. Gili eilanden zijn zeker een aanrader. Met duiken heb ik geen ervaring maar snorkelen was daar super.
Ik vond de Gili eilanden fantastisch om te duiken! Weekje op Gili Meno gezeten, heel relaxt. Om te duiken is Amed ook aan te raden. Of een paar dagen Lembongan, ook mooi duiken.
Juist omdat Bali qua reizen goed behapbaar is kun je veel zien in korte tijd terwijl het reizen niet veel tijd kost.
En mooi wandelen door de rijstplantages: Sidemen!
Wij zijn 3 weken op bali geweest en zijn wel van plek naar plek gegaan
Echt fantastische tijd gehad
Wij hebben t uitgaan ontweken en vond 3 weken nog te weinig om alles te kunnen zien
Als je echt een beetje de tijd neemt om van alles rustig te bekijken en tussen door een dagje relaxed zijn die 2,5 week zo om. Je kan ook nog duiken op de Gili eilanden. Of een combi met Lombok idd.

Vond er weinigs Honeymoon's achtigs aan. Maar dat zal aan mij liggen. Ik heb niks met dat soort sentiment, dus zal het me ook minder opvallen denk ik.

Seminya is leuk voor een dagje of 2. Nua dusa en Sanur ook voor mooie rustige luxe hotels.

Ga eten bij Bumbu Bali in Tanjung Benoa, helemaal in het zuiden in het puntje. ook super mooie plek bij het strand met mooie hotels.
Doe een dagje Kuta. Ik zou daar niet te lang blijven maar dat is persoonlijk.

Bezoek de mooie tempels, de rijsvelden. Ubud en omgeving... Ga naar de koffieplantages. Bekijk kunst, koop een sierraad.
Je kan in 2,5 week zat zien en je nooit vervelen.
Bali kan prima alleen! Ik heb wel een betrouwbare driver voor je als je me een pb stuurt, die hebben wij rijdens onze Bali reizen gebruikt. Dan kan ik je ook nog meer leuke tips geven zoals fietsen vanuit Ubud en dergelijke ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Bali tegenvallen, erg toeristisch. Oost-Java en de Gilis (laatste ondanks toerisme) wel erg leuk!
Hello, can you hear me?
Jemig, mensen die 2.5 te veel vinden voor Bali, hoe reizen die?! In volle vaart alle hoogtepunten langs en dan weer door? Ik heb een aantal jaar geleden 2 maanden (!) op Bali rondgehangen en nog steeds niet alles gezien.

Tja, toeristisch is het wel, maar goed, wat verwacht je ook van een eiland met een oppervlakte van 10x Texel dat al jaren draait op de toerisme-industrie? Klagen dat het op Bali toeristisch is, is wat mij betreft net zo onnozel als klagen dat Dubai warm is.

Qua vervoer, TO, kan je inderdaad privéchauffeurs huren, meestal tegen een schijntje van het bedrag van een taxi. Als je daar bij de receptie van je hotel naar vraagt, kennen ze altijd wel iemand die je van A naar B kan brengen. Heb ik goede ervaringen mee, qua betrouwbaarheid en vriendelijkheid van de chauffeurs.

Hotels kosten weinig daar, als je ze een beetje slim uitzoekt. Ik vond zelf het verblijf in homestays/b&b's heel leuk, omdat je zo vrij veel contact met de Balinezen op kon doen (die daar ook echt voor openstonden, zo werd ik bijvoorbeeld spontaan uitgenodigd voor een verjaardagsdiner door mijn hosts). Bijkomend voordeel is dat je daar vaak ook voor een habbekrats de heerlijkste maaltijden mee mag eten.
Dat Bali alleen voor stelletjes is, herken ik dan ook helemaal niet. Maar dat ligt waarschijnlijk heel erg aan de locaties en activiteiten die je uitzoekt.

Dingen die ik heel leuk vond om te zien/doen:
- Ubud (uiteraard, volgens mij slaat niemand dat meer over na Eat, Pray, Love) met de Sacred Monkey Forest, rijstvelden en de "hipster"café's.
- De Pura Tirta Empel zit daar ook in de omgeving: dat is een tempel waar hindoes een reinigingsritueel uitvoeren. En Goa Gajah, iets ten zuiden van Ubud heb je Goa Gajah, een heel mooi uitgehakte grot.
- Oude hoofdstad Klungkung heeft mooie, deels bewaard gebleven ruines van het oude paleis
- In het centrum van Bali heb je het Tirta Gangga waterpaleis. Mooi om te zien en ik vond die omgeving het minst toeristisch, met hele mooie rijstsawa's.
- Lovina heeft zwarte stranden en de enige boeddhistische tempel Brahma Vihara Arama (een soort mini-Borobudur). Er zitten ook hot springs in die omgeving. Lovina zelf vond ik verder niet zo heel denderend (afgezien van de beste soto ayam ooit :-9 ), waren vooral veel resorts, verder weinig levendig (en dat dolfijnenspotten is echt bijna zielig, al die bootjes die achter die beesten aanjagen, zou ik overslaan, TO).
- Beklim Mount Agung (als hij niet weer op uitbarsten staat) en de Besakih tempel op de vulkaan
- De Uluwatu tempel op een rotseilandje in het zuiden van Bali vond ik ook erg mooi (maar met afstand het meest toeristische punt op Bali). Daar zijn ook vaak surfwedstrijden in de buurt, dus even naar de surfers op belachelijk hoge golven kijken is ook leuk daar!
- Tanah Lot is het iets minder indrukwekkende broertje van Uluwatu in het oosten, maar een stuk minder druk (althans, toen ik er was).
- Ik zou zelf eerder in Seminyak gaan zitten dan in Sanur als je een paar dagen strand wil. Sanur is mooier (is echt een resort-stadje), maar in Seminyak/Kuta is veel meer te zien en doen als de spreekwoordelijke muren op je afkomen. Veel meer soloreizigers en backpackers ook in dat gebied.

Verder nog aan te raden:
- Minicruise naar het Komodo National Park van een paar dagen (moet je wel een binnenlandse vlucht voor pakken, maar die kosten zijn erg laag)
- Paar dagen naar één van de Nusa eilanden voor iets meer het bounty-gevoel met de witte baaitjes met palmbomen. Je kan vanuit omgeving Kuta makkelijk een boottocht naar de eilanden boeken (pro tip: ga voor de fastboat en niet de plaatselijke catamaran, qua comfort en droogheid is het die paar extra euro zeker waard :D )
- Duiken! Kan op Bali op een veel plekken en je hebt overal betrouwbare duikscholen zitten waar je je Padi kan halen of begeleid een paar duiken kan maken (geen 'duikdiploma' nodig). Snorkeltochten zijn ook nog een goed alternatief als je niet van duiken houdt.
- Surfen! In het zuidelijke gedeelte van Bali heb je overal surfschooltjes (of vraag ernaar in je hotel, iemands neef kan het je ook wel voor een schappelijke prijs leren). Zelfs al is het maar voor een paar uurtjes, toch leuk om ook de surfmekka-kant van Bali te leren kennen.
- Yoga! Je hebt vrij veel yogascholen en resorts op Bali. Vaak bieden die ook mid-weken/weekends aan, inclusief verblijf en (gezonde) maaltijden. Als je van yoga houdt, is dat heel leuk (en zo kan je wellicht ook wat andere solo-reizigers ontmoeten die ook het backpacken ontgroeid zijn).
- Eten! Is er allemaal heerlijk vers, gezond (smoothies!) en spotgoedkoop. Als je de toeristenrestaurants vermijdt en wat meer zoekt naar Warungs en stalletjes op straat, kan je echt de heerlijkste dingen eten.
- Gewoon beleven. Ondanks alle toeristen, is Bali ook nog gewoon thuis voor veel Indonesiërs. Overal hindoe-offers, veel kleine ceremonies, festivals, dans in de publieke ruimte (zo lag ik op het strand in Lovina en kwam er opeens een begrafenisstoet aan die op 20 meter afstand hun crematieceremonie hielden). Als je oprechte interesse toont, nodigen ze je met alle liefde uit om hun tradities bij te wonen.

't Is een lang verhaal geworden, maar hopelijk heb je er wat aan, TO & MiniMe3!
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
08-12-2017 20:27
Ik vond Bali tegenvallen, erg toeristisch. Oost-Java en de Gilis (laatste ondanks toerisme) wel erg leuk!
Ik vond Bali ook erg tegenvallen. Te warm en te vochtig (maar daar kan het eiland natuurlijk niets aan doen), vies (hoezo op het strand liggen? Het ligt er vol met afval!) en irritante mensen. Gili vond ik wel super!!
Winter is coming...
winterqueen schreef:
09-12-2017 12:05
Ik vond Bali ook erg tegenvallen. Te warm en te vochtig (maar daar kan het eiland natuurlijk niets aan doen), vies (hoezo op het strand liggen? Het ligt er vol met afval!) en irritante mensen. Gili vond ik wel super!!
Zat stukken strand vooral bij de strandhotels die elke dag geharkt werden. Kilomters schoon strand. En het ligt er ook aan wanneer je gaat. Ik was net na de regentijd en het was overal heerlijk rustig en schoon.
Hotels kun je onderweg boeken via booking.com
Je kunt ook nog Thailand overwegen. Heb je nog veel meer afwisseling en je kunt grote stukken afleggen dmv treinen en binnenlandse vluchten. Ter plaatse is 'n tuktuk een uitermate geschikt én leuk vervoersmiddel.
Thailand ben ik al twee keer geweest.

Thanks voor de tips allemaal (al ben ik niet TO :) ).

Zoals ik het begrijp nu, zijn de Gili-eilanden nog wel een extra aanrader voor een aantal dagen: nice.

Zit nu even onzeker met werk (weet nog niet goed waar en of ik werk volgend jaar september). Dus twijfel of ik al ga boeken. Ik spreek wel met mezelf af dat ik uiterlijk in februari ga boeken. Voorpret is de halve pret immers!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven