Ik wou dat we dat in Nederland ook hadden!

14-05-2017 12:25 283 berichten
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een reis gepland naar je droombestemming en je komt daar aan. Je kijkt eens goed rond, en constateert dat bepaalde dingen in het land waar je zojuist aangekomen bent, anders zijn geregeld dan in Nederland. Het kan direct te maken hebben met je verblijf als toerist, maar dat hoeft niet. Van Rusland en met name Japan weet ik wel een aantal voorbeelden.

Ik trap af:

Rusland:
- Als een stoplicht op groen staat, zie je een getal dat aangeeft, hoeveel seconden hij op groen blijft.

Japan:
Milieu:
- Japan is een erg schoon land. Nergens rommel. Je zou zeggen dat daar heel veel vuilnisbakken zijn. Niks hoor, het kost mij enige moeite om er één te vinden als ik wat rommel heb;
Verkeer:
- Bij voetgangerslichten zie je onder het stoplicht twee rode (als het op rood staat) of groene (als het op groen staat) balkjes. Deze worden steeds korter. Als het laatste balkje weg is gaat het stoplicht knipperen en springt daarna op rood;
- Er zijn extreem brede zebrapaden, naast normale zebrapaden;
- Er zijn diagonale zebrapaden, ook vaak met stoplichten. In Nederland zou je twee keer moeten oversteken en vaak ook wachten;
Ik heb een treinreis door Japan gehad. Daar zijn veel dingen te vermelden:
- Japanners staan netjes in de rij. Je kunt precies zien waar de deuren van de tram, trein of metro komen als die stil staat. Je kunt direct instappen;
- In de Shinkansen hebben coupés nummers. Dat hangt af van de positie van de coupés in de trein. Ze hebben geen vast nummer, i.t.t. de coupénummers in Nederland;
- Tijdens een lange treinreis speelt de omroeper voor gids. Die vertelt iets over bezienswaardigheden, in het Japans en in het Engels;
- De display boven de deuren in de Shinkansen geeft korte nieuwsberichten in het Japans, als er even geen station is, waar de Shinkansen stopt;
- Een treinpas (te vergelijken met een OV-chipkaart) koop je niet. Je betaalt 500 yen borg. Daarna kun je er geld op zetten. Je kunt de kaart ook door de automaat laten inslikken en dan krijg je 500 yen terug.

Verder:
- In Japan stikt het van de verkoopautomaten. Naast frisdranken (zoals wij dat van verkoopautomaten kennen in Nederland) worden er ook warme dranken aangeboden. Met あたたかい (warm) en つめたい (koud) kun je zien of de drank warm of koud is. Soms staan er wel 12 verkoopautomaten onbewaakt naast elkaar. Probeer dat maar in Nederland. Die dingen zijn een dag na plaatsing al weer gesloopt;
- In grotere winkels vallen de aparte dingen op. Bekend zijn de 弁当 (bentou). Kleine feestelijk verpakte lunchmaaltijden die qua prijs variëren tussen 500 en 2500 yen (€ 5,- en € 25,-).

Zo zijn er wel meer dingen. Maar Japan spant voor mij toch wel de kroon. Veel dingen, vreemd en dus niet-bestaand in Nederland, die mij tijdens mijn verblijf aangenaam verrast hebben.
hans66 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 19:38
0.00% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
- De ontspannenheid in Tanzania, de mensen hebben daar haast niks maar zijn zo relaxed en aardig naar andere mensen toe, daar zouden mensen in Nederland echt wat van kunnen leren, kijk alleen naar de opgefoktheid in het verkeer hier of hoe mensen met elkaar omgaan op de werkvloer.

- De azuur blauwe kusten en mooie stadjes op de bergheuvel in Italië, in 1 woord prachtig.
- De ontspannenheid in Tanzania, de mensen hebben daar haast niks maar zijn zo relaxed en aardig naar andere mensen toe, daar zouden mensen in Nederland echt wat van kunnen leren, kijk alleen naar de opgefoktheid in het verkeer hier of hoe mensen met elkaar omgaan op de werkvloer.

- De azuur blauwe kusten en mooie stadjes op de bergheuvel in Italië, in 1 woord prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Bepaalde producten uit het buitenland mis ik wel. NiQuil is fijn als je verkouden bent en Poptarts zijn echt een guilty pleasure. Ik ben dol op Reese's Cups en goede appelcider. Gelukkig zie je die dingen in Nederland ook steeds vaker!

Ik vind Britse/Ierse Pubs altijd zo gezellig. Geen keiharde muziek maar gewoon hangen en kletsen. Het is daar heel normaal om na je werk even een drankje te doen; veel minder dan hier. Het eten en de aankleding zijn meestal lekker oubollig maar dat hoort er gewoon bij. De Nederlandse versies daarvan vallen toch altijd weer tegen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je in Frankrijk probeert in te voegen op de snelweg, gaan medeweggebruikers naar de linkerbaan, zodat jij ertussen kunt. In Nederland blijf je gewoon stug op de rechterbaan rijden (ondanks de ruimte op de linkerbaan): je ziet maar dat je ertussen komt...
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
zijdus wijzigde dit bericht op 14-05-2017 13:11
97.76% gewijzigd
Well behaved women rarely make history.
Alle reacties Link kopieren
Die enorme supermarkten zoals in Amerika (bijvoorbeeld Wallmart). Lijkt me heerlijk om te shoppen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en in je auto stappen en zo ergens naar toe rijden naar een plek waar geen hond komt. Dat heb je hier bijna niet.
Mooie witte stranden en groen/blauw water zonder alg.
Japan: gratis gekoeld water (of koude groene thee als je pech hebt) bij je eten in een restaurant. Hoef je niet eens om te vragen, komt gewoon. En je hoeft dan ook niet wat anders te bestellen, als je alleen (gratis) water wilt drinken bij je eten is dat prima. En fooi hoeft ook niet. Héérlijk!
Die tropische vissen van Mauritius kwam ik hier nog niet tegen. De nederigheid van mensen in veel andere landen tref je hier zelden aan.
anoniem_331975 wijzigde dit bericht op 14-05-2017 13:02
1.48% gewijzigd
--
Restaurants met een belletje op tafel
Voor een habbekrats op straat kunnen eten zoals in Thailand
pangea schreef:
14-05-2017 13:00
Japan: gratis gekoeld water (of koude groene thee als je pech hebt) bij je eten in een restaurant. Hoef je niet eens om te vragen, komt gewoon. En je hoeft dan ook niet wat anders te bestellen, als je alleen (gratis) water wilt drinken bij je eten is dat prima. En fooi hoeft ook niet. Héérlijk!
Oja, dat ook inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat Japan als toerist ontzettend gaaf is vanwege de hoop andere dingen maar ik zou er nooit willen wonen. Veel eenzaamheid en sociale druk. Mijn vader heeft er gewoond vanwege een vrouw maar hij kon er toch niet goed aarden.

Wat ik altijd ergens anders heerlijk vind is het weer, het buitenleven wat we hier gewoon veel minder doen maar daar is het natuurlijk vakantie voor.
Op Hawaii kan je met je fiets in de bus, er zit voor op de bus een fietsenrek.

Het systeem van huurfietsen wat je nu in veel steden ziet is ook leuk, je betaald een bedragje en dan kan je een half uur fietsen en dan lever je de fiets weer in. En dat kan je de hele dag door doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
14-05-2017 12:47
Die enorme supermarkten zoals in Amerika (bijvoorbeeld Wallmart). Lijkt me heerlijk om te shoppen.
Dat vind ik dus verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
pangea schreef:
14-05-2017 13:00
Japan: gratis gekoeld water (of koude groene thee als je pech hebt) bij je eten in een restaurant. Hoef je niet eens om te vragen, komt gewoon. En je hoeft dan ook niet wat anders te bestellen, als je alleen (gratis) water wilt drinken bij je eten is dat prima. En fooi hoeft ook niet. Héérlijk!
In de VS ook. Water dan, geen groene thee. En ze vullen het nog vaak bij ook.
Alle reacties Link kopieren
USA:
Dat het heel gewoon is om je overgebleven eten uit een restaurant mee naar huis te nemen. Ik ben niet zo een grote eter, dus 'Would you like a box?' of er gewoon om één vragen vond ik erg prettig :)

En de 'refill', dus niet een aantal kopjes koffie hoeven af te rekenen, maar gratis bijschenken.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
14-05-2017 13:04
Dat vind ik dus verschrikkelijk.
Bij nader inzien in Nederland idd wel omdat het hier gewoon veel te klein is.
Amerika is veel groter en ruimtelijker; dan lijkt zo'n supermarkt misschien niet zo massaal. Daar sta je dan ook niet in de rij tot achteraan in de winkel, zoals hier in de Appie ;-)

Maar ik vind het leuk om dan boodschappen te doen en dat je dan ook nog een spijkerbroek, bij wijze van, kan halen in dezelfde winkel.

Vroeger had in je België de Peltri; dat was ook zo'n soort idee, maar dan wat kleiner.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
14-05-2017 13:08
Bij nader inzien in Nederland idd wel omdat het hier gewoon veel te klein is.
Amerika is veel groter en ruimtelijker; dan lijkt zo'n supermarkt misschien niet zo massaal. Daar sta je dan ook niet in de rij tot achteraan in de winkel, zoals hier in de Appie ;-)

Maar ik vind het leuk om dan boodschappen te doen en dat je dan ook nog een spijkerbroek, bij wijze van, kan halen in dezelfde winkel.

Vroeger had in je België de Peltri; dat was ook zo'n soort idee, maar dan wat kleiner.
Ik weet niet hoe ver je van de grens woont, maar in Duitsland heb je de Real. Die zijn vaak ook mega-groot en hebben niet alleen levensmiddelen e.d. maar ook kleding, speelgoed, etc.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2017 13:11
Ik weet niet hoe ver je van de grens woont, maar in Duitsland heb je de Real. Die zijn vaak ook mega-groot en hebben niet alleen levensmiddelen e.d. maar ook kleding, speelgoed, etc.
Ik woon niet dichtbij de Duitse grens, maar bedankt voor de tip. Leuk om eens te bezoeken als ik er wel in de buurt ben :)
In Praag worden veel klassieke concerten gegeven waar je geen toegangskaartje voor nodig hebt. In Nederland heb je dat niet zover ik weet. Ik ken alleen de lunchconcerten in de Doelen.

Die poptarts zie ik vooral bij de toko. Jamin heeft ze ook.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
14-05-2017 13:05
USA:
Dat het heel gewoon is om je overgebleven eten uit een restaurant mee naar huis te nemen. Ik ben niet zo een grote eter, dus 'Would you like a box?' of er gewoon om één vragen vond ik erg prettig :)

En de 'refill', dus niet een aantal kopjes koffie hoeven af te rekenen, maar gratis bijschenken.
Ja dat vind ik ook ideaal. Zo heb je voor de lunch de dag erna ook nog wat.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso de service in restaurants in de VS. Oprecht of niet maar ik heb liever die (ongemeende)vriendelijkheid dan hoe het er soms hier aan toe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
14-05-2017 12:37
Ik vind Britse/Ierse Pubs altijd zo gezellig. Geen keiharde muziek maar gewoon hangen en kletsen. Het is daar heel normaal om na je werk even een drankje te doen; veel minder dan hier. Het eten en de aankleding zijn meestal lekker oubollig maar dat hoort er gewoon bij. De Nederlandse versies daarvan vallen toch altijd weer tegen.
Je vergeet het typische pub food nog :rolling: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven