Oxazepam meenemen naar Amerika

23-05-2017 20:49 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze zomer gaan man en ik op vakantie naar Amerika (Denver, CO).
Ik gebruik zo nodig oxazepam (tabletten van 10 mg) en kom er met googlen niet goed uit wat wijsheid is.
Als ik het goed begrepen heb, heb ik een brief van de huisarts nodig en/of een medicijnenpaspoort van de apotheek?
Moet ik de oxa meenemen in het originele doosje en in mijn handbagage?
Moet ik het melden bij de douane?
Moet ik een afgepaste hoeveelheid meenemen (maar ja, zo nodig... liever te veel dan te weinig dus maar?)
Moet ik een uitdraai van de apotheek van de laatste 3 maanden meenemen?

Ik vind het lastig inschatten, ik zie best tegen de reis op en denk: laat ik zorgen dat ik genoeg bij me heb! Maar als ik er eenmaal ben, valt alles hoogstwaarschijnlijk heel erg mee en is de kans groot dat ik er hooguit 3 per week neem. Maar ja, sla ik ergens van op hol, dan is het handig dat ik genoeg bij me heb en alleen al het feit dat ik het bij me heb, maakt al dat ik minder snel op hol sla.

Weet hier iemand van de hoed en de rand?
https://www.gezondheidsnet.nl/vakantie/ ... en-op-reis
Overigens heeft je apotheek antwoord op al je vragen. En geven zij ook de verklaring in de juiste taal af.
Orangetree schreef:
23-05-2017 20:58
Overigens heeft je apotheek antwoord op al je vragen. En geven zij ook de verklaring in de juiste taal af.
Precies. Gewoon even vragen. Er gaan wel meer mensen op vakantie met medicijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit gisteren nog uitgezocht voor een patient in de apotheek. Je moet een brief, soort van medische verklaring van je voorschrijvend arts hebben omdat het onder de opiumwet valt. Wat daar precies in staat weet ik niet. Waarschijnlijk iets dat hij verklaard dat je het gebruikt. Daarnaast is een medicatie overzicht/paspoort altijd aangeraden zodat je kan laten zien dat war je meeneemt ook ook ecut gebruikt.
Oxazepam valt onder de opium wet. Regel een engels talige verklaring die je laat legaliseren door het CAK. Duurt ongeveer 4 weken voor het geregeld is.

Laat het echt registreren bij het CAK, geeft heel veel gezeik als je het niet doen (heb ervaring met temazepam (valt ook onder de opium wet en je wilt het echt echt echt niet)).
Martje2801 schreef:
23-05-2017 21:08
Oxazepam valt onder de opium wet. Regel een engels talige verklaring die je laat legaliseren door het CAK. Duurt ongeveer 4 weken voor het geregeld is.

Laat het echt registreren bij het CAK, geeft heel veel gezeik als je het niet doen (heb ervaring met temazepam (valt ook onder de opium wet en je wilt het echt echt echt niet)).
Dit dus. Echt doen want je kunt echt in de problemen komen.
En anders de oxazepam thuislaten...
Ja snel regelen idd. Zoals genoemd opiumwet. Geen verklaring bij je, valt het onder drugssmokkel. En dan ben je in de vs best wel de lul.
Alle reacties Link kopieren
Op mijncak.nl kan je per land checken wat je nodig hebt: brief of ingevuld formulier van huisarts. En of het naar het cak of naar ambassade moet worden gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk!
Eerst een brief van de huisarts regelen zodat die naar het CAK kan en bij de apotheek een medicijnenpaspoort vragen.
Hartelijk dank voor het meedenken.
Pff... Niet eens aan gedacht dat het binnen de Schengenlanden ook nodig is om hiervoor zo'n verklaring te hebben. Ik vertrek morgen naar Duitsland, dus te laat om iets te regelen. Slim, TO, dat jij er wel aan hebt gedacht!
MrsLady schreef:
24-05-2017 00:05
Pff... Niet eens aan gedacht dat het binnen de Schengenlanden ook nodig is om hiervoor zo'n verklaring te hebben. Ik vertrek morgen naar Duitsland, dus te laat om iets te regelen. Slim, TO, dat jij er wel aan hebt gedacht!
Het grappige is dat al mijn voorschrijvend artsen deze verklaring echt onzin vinden. Ook voor de VS.
Vermoed dat mijn artsen het ook onzin vinden. Die hebben al wel meer formulieren voor me ondertekend die ze onzin vonden, maar waarvan ze wel vonden dat ik het nodig had. Maar stom van mezelf om daar niet even bij stil te staan. Al ga ik al jaren op reis met de Oxazepam en ga ik er eigenlijk altijd gewoon vanuit dat het apothekersetiket op het doosje binnen de Schengenlanden voldoende bewijs is dat het door een arts is voorgeschreven. Blijkbaar niet dus.
Heb je nooit een medicatiepaspoort bij je?
Ik wel, voor als ik zelf niet kan zeggen wat ik slik en ivm allergieën.
MoirenPhae schreef:
24-05-2017 00:07
Het grappige is dat al mijn voorschrijvend artsen deze verklaring echt onzin vinden. Ook voor de VS.
Is niet zo belangrijk wat je behandelaren vinden toch? Gaat er meer om wat de douane en politie van het land dat je bezoekt vindt :proud:
MoirenPhae schreef:
24-05-2017 00:17
Heb je nooit een medicatiepaspoort bij je?
Ik wel, voor als ik zelf niet kan zeggen wat ik slik en ivm allergieën.
Normaal als ik "echt" op vakantie ga wel. Ook in verband met allergieën inderdaad. Heb het overigens ook allemaal in mijn telefoon onder de noodknop staan. Echter ben ik het nu helemaal vergeten door drukte om weer even een up-to-date versie bij de apotheek te halen. Ook niet bij stil gestaan, omdat ik voor mijn gevoel even een paar dagen er tussenuit ga. Even kijken of ik morgen nog snel langs de apotheek kan gaan, zodat ik in ieder geval iets van bewijs heb.
Luna_ schreef:
24-05-2017 00:41
Is niet zo belangrijk wat je behandelaren vinden toch? Gaat er meer om wat de douane en politie van het land dat je bezoekt vindt :proud:
Wel als ze het daardoor niet ondertekenen. Ik ken artsen die gek worden van alle verklaringen die door een arts ondertekend moeten worden en daarom nog maar heel beperkt verklaringen ondertekenen. Dan zit je er mooi mee...
MrsLady schreef:
24-05-2017 00:47
Wel als ze het daardoor niet ondertekenen. Ik ken artsen die gek worden van alle verklaringen die door een arts ondertekend moeten worden en daarom nog maar heel beperkt verklaringen ondertekenen. Dan zit je er mooi mee...
Oh dat vind ik belachelijk, als je behandelaar weigert. Op zich alleen maar goed lijkt me, dat je niet vrij met zware medicatie kan reizen.
Alle reacties Link kopieren
Een medicijn paspoort is GEEN WETTIG Document..
Sommige apotheken geven deze wel af, maar weten veelal niet dat reizigers, hier behoorlijk in de problemen kunnen komen.
Het paspoort van de apotheek is handig binnen Nederland en erbuiten, als men nieuwe medicijnen nodig heeft...omdat daar ook de originele naam bij staat..

Bij opiaten is er een andere regeling van toepassing, en ik spreek uit ervaring gelukkig/helaas

Hier de link waar je het best kan kijken en desnoods verder info vergaard ..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ee-op-reis
Ik sluit mij aan bij het advies dat al eerder is gegeven, bezoek de site van het CAK .
Het advies om naar de apotheek te gaan zou ik zeker niet opvolgen. Mijn ervaring is dat de dames daar geen enkel benul hebben van dit soort zaken. Daarbij kunnen ze ook niet de benodigde stukken aanleveren. Alleen een standaard medicijnpaspoort dat kennen ze wel. Maar daar heb je in Jouw geval dus geen
fluit aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu toevallig in de VS op vakantie en had hetzelfde probleem met slaaptabletten voor in het vliegtuig. Ik heb ze gewoon bij mijn andere medicatie (stripjes paracetamol en brufen en potje vit D) in mijn handbagage gedaan. Heeft niemand verder naar gekeken.
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
opoetet schreef:
24-05-2017 03:38
Ik ben nu toevallig in de VS op vakantie en had hetzelfde probleem met slaaptabletten voor in het vliegtuig. Ik heb ze gewoon bij mijn andere medicatie (stripjes paracetamol en brufen en potje vit D) in mijn handbagage gedaan. Heeft niemand verder naar gekeken.
Dan heb je mazzel gehad. In principe ben je nu drugs aan het smokkelen ;)
Alle reacties Link kopieren
helmadepelma schreef:
24-05-2017 01:08
Een medicijn paspoort is GEEN WETTIG Document..
Sommige apotheken geven deze wel af, maar weten veelal niet dat reizigers, hier behoorlijk in de problemen kunnen komen.
Het paspoort van de apotheek is handig binnen Nederland en erbuiten, als men nieuwe medicijnen nodig heeft...omdat daar ook de originele naam bij staat..

Bij opiaten is er een andere regeling van toepassing, en ik spreek uit ervaring gelukkig/helaas

Hier de link waar je het best kan kijken en desnoods verder info vergaard ..
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ee-op-reis
Bedoel je met 'ik spreek uit ervaring' dat je daadwerkelijk aangehouden bent met middelen die onder de opiumwet vallen? Binnen europa regel ik het eigenlijk nooit voor mezelf, maar volsta ik met een verklaring van de apotheek. Kinderen namen op schoolreis altijd wel de Schengenverklaring mee.
Alle reacties Link kopieren
[quote=nimbus post_id=27115499 time=1495627717 user_id=186301]
Bedoel je met 'ik spreek uit ervaring' dat je daadwerkelijk aangehouden bent met middelen die onder de opiumwet vallen? Binnen europa regel ik het eigenlijk nooit voor mezelf, maar volsta ik met een verklaring van de apotheek. Kinderen namen op schoolreis altijd wel de Schengenverklaring mee.
[/quote

Idd aangehouden in Portugal, ik had toenertijd alleen een medisch paspoort van de apotheek, ik gaf toen aan dat ik op vakantie ging en waar naar toe...verder geen info van hun kant wel medicijn-paspoort.
Ik heb veel moeten uitleggen en ze zijn toen gaan bellen etc, ook naar mijn huisarts ...maar op zo'n moment keren ze je echt binnenste buiten.
Want het komt feitelijk neer op opiaten die illegaal het land binnenkomen, en wie zegt : het is van en voor mijzelf...maakt hun niet uit...en dat snap ik..
Het duurde een eeuwigheid en het wantrouwen is niet echt fijn te noemen en alles eromheen.

Na de vakantie ben ik naar de apotheek gegaan met de vraag waarom ze niets gezegd hebben over een document?
Ik werd eigenlijk wazig aangekeken en bleek dat de dames hier niets over wisten? Maar goed als je wel opiaten achter slot en grendel bewaard in de apotheek..want wet en opiaten, dat is wel een dingetje.

Ik adviseer je toch voor jezelf ook een verklaring mee te nemen en niet vertrouwen op de verklaring van de apotheek (medicijnpaspoort)
Alle reacties Link kopieren
Voor het geval je de pillen toch niet door de douane krijgt, kan je ook een recept meenemen. Dan kan je in de VS bij een apotheek toch je medicijnen halen. De generieke namen voor de middelen zijn wereldwijd hetzelfde. Wel zijn de meeste medicijnen in de vs veel duurder, maar je hebt dan tenminste wat.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven