Noord-Italie

26-05-2017 16:18 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni gaan mijn vriend en ik, geen kinderen, met de auto naar de Dolomieten, een kleine week in een appartementje in de omgeving van Cortina D'Ampezzo. We willen daar graag gaan wandelen. Ik ben nog nooit in Italie geweest anders dan Rome, dus daar wilde ik graag heen aankomende zomer. In totaal kunnen we 2-2.5 week weg, en nu vroeg ik me af of iemand tips heeft waar we na de Dolomieten heen zullen gaan?

Eerst dacht ik aan Toscane, maar stiekem is dat nog best wel weer een eind verder rijden. En ik vind de Dolomieten al best lang rijden. Misschien een paar dagen rond Venetië en dan een paar dagen Verona/Gardameer en weer richting huis? Maar dan vraag ik me af wat je zoals kan doen rond het Gardameer? Ik ben geen echte watersporter en ook geen strandligger. We houden erg van wandelen (maar doen dat de eerste week dus al), en een beetje rondtoeren, mooie stadjes/dorpjes bekijken etc.

Ik houd overigens niet erg van massale drukte. Alhoewel ik geloof dat je dat in deze regio niet zo goed kunt vermijden??
Is er iemand die goede tips heeft voor de verdere invulling van onze vakantie? Noord-Italie-ervaringsdeskundigen? Dank alvast! :)
Alle reacties Link kopieren
Hey Eefje!
Eigenlijk heb ik geen tips, maar wel vergelijkbare plannen. Wij gaan in de nazomer (o.a.) naar Padua en de Piemonte. (en Umbrië en Toscane) . Ik ben sowieso dol op Italië, dus ben ervan overtuigd dat we het naar onze zin gaan hebben :D
Ben benieuwd wat jouw keuze gaat worden en hoe het je gaat bevallen...
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ook bij het Gardameer kun je heerlijk wandelen. Ook leuke dorpjes. Maar al wel druk verwacht ik.

Venetie vind ik erg leuk, maar is de laatste jaren heel druk (echt te wat mij betreft) geworden. Reden voor mij om er niet meer heen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Domomiten zijn prachtig! Ik kan me daar wel het hele jaar vermaken, maar daar vroeg je niet om. Mocht je het wandelen nog niet zat zijn, dan zou je ook nog een week of zo naar de Vinschau/Val Venosta kunnen gaan.Ook Dolomiten, maar toch wel weer anders qua omgeving dan Cortina. Qua voorbereiding kan je wel terecht op het internet. Als je een beetje duits kan, kan je ook kijken naar wandelboekjes (Rother Wanderfuhrer) Die hebben per streek en per dal een boekje vol wandelroutes.

Vanuit daar kan je ook prachtige wandelingen maken, of naar de Schnalstaler Gletcher. Afhankelijk van welk dorp je zit, kan je ook nog een dagje naar Bolzano en/of Merano. Merano heeft een fijne wellness.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet van drukte houdt, zou ik zowel Gardameer, Toscane, als Venetië vermijden. Dat is echt niet te doen in de zomer. Ik zou richting westen gaan. Misschien even een rit, maar na een week Dolomieten ben je die eerste lange rit toch al vergeten. En je kunt via Frankrijk terug. Ik zou dus naar de kanten van Turijn/Genua gaan. Niet Cinque Terre, natuurlijk, daar is het over de koppen lopen, maar Genua en zeker Turijn zijn hele fijne steden en er ligt ook nog een aangenaam stukje kust. Is meteen ook iets heel anders dan de Dolomieten.
Of Milaan in combi met Bergamo, wat een verrassend leuk stadje is. Dat is ook nog minder ver rijden.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Regio Alba in Piemont is ook erg mooi...
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
26-05-2017 21:22
Of Milaan in combi met Bergamo, wat een verrassend leuk stadje is. Dat is ook nog minder ver rijden.
Daar heb ik ook erg goede ervaringen mee.
Zelf woont mijn zus in de buurt van Verona (wat ook een prachtige stad is).
Verder zijn ook nog aanraders; Ferrara, Lucca en Siena.
Alle reacties Link kopieren
Meer van Lugano! Prachtig!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Idromeer is ook geweldig (aanrader; camping Pilú)
Alle reacties Link kopieren
Dank allen, voor de tips tot nu toe! Ik ga ze allemaal nazoeken.

Dirkje1020, in welk opzicht is Vinschau/Val Venosta anders dan de omgeving van Cortina?
Alle reacties Link kopieren
Eefje: Val venosta lijkt qua landschap iets meer op de Alpen, De regio Cortina is een mix van het "ruige" van de dolomieten en het lieflijke (denk alpenweiden) van Oostenrijk. In Val Venosta is de voertaal Duits, het is een onderdeel van Zuid Tirol.
Val Venosta waan je je echt in Oostenrijk. Wij gaan dit jaar weer naar prato allo stelvio. Erg leuk dorpje en van daar uit kan je flink veel leuke dingen bezoeken. O.a. lago di resia (waar die kerktoren in het meer staat). Je kan de stelvio pas op, afdalen naar Bormio (erg bekend om zijn thermen). En er zijn veel leuke wandelingen te maken.

Iseo meer is mooi. Bergamo citta Alta. Of richting Piemonte, lago d'orta.

Als je toch naar het gardameer gaat, dan kan je het beste naar de noord kant. Dan kan je makkelijker de bergen in. Leuke plaatsjes daar zijn: Riva del Garda, Arco (niet direct aan het meer) en Malcesine (kan je ook de monte baldo op). Eventueel een via ferrata boeken met een outdoor sport organisatie, parapendio met een instructeur, of canyoning. Dat kan allemaal in die regio.

Zelf zou ik je Milaan afraden. Ik woon er en het is inmiddels alweer ontzettend warm en benauwd. Vooral een hoge luchtvochtigheid maakt het erg plakkerig hier. Mocht je toch naar Milaan willen, dan mag je de Duomo niet missen, Castello Sforzesco, Galleria, i Navigli, Brera, parco Sempione. En breng dan ook gelijk aan bezoek aan Monza. Is niet ver van Milaan, erg leuk en gezellig centrum en bekend om de f1 piste in "parco di monza".
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op het eerste bericht: inmiddels zijn we een paar dagen in de buurt van Cortina en hebben we besloten over een paar dagen verder te trekken in de richting van Genua. We willen toch ook een stukje kust meepakken. Zouden jullie aanraden om (voor de duur van een kleine week) iets te zoeken in Genua zelf, of zijn er aanraders in de omgeving? We zijn geen hele-dag- strandliggers dus een echte badplaats hoeft niet perse. Misschien is er wel iemand met een tip wel dorp/stadje in de omgeving geschikt is?
Alle reacties Link kopieren
Genua vind ik een verschrikkelijke stad, smerig en toch wel wat verpauperd. Ik zou iets meer afzakken richting La Spezia en daar iets zoeken óf wat meer richting de Bloemenrivièra gaan (Liguria).
Alle reacties Link kopieren
Ter terugkoppeling: uiteindelijk zijn we na de Dolomieten een paar dagen naar Venetie gegaan (hotel in Mestre, met parking, makkelijk met OV Venetie in). Het was zeker druk, maar daar had ik me op voorbereid dus viel me eigenlijk nog mee. Ik vond het erg leuk om het gezien te hebben. Een namiddag/avond door de straatjes gedwaald, en de volgende dag met de waterbus, San Marco kathedraal, toren met uitzicht en naar Burano geweest. Daarna door naar Liguria voor een paar dagen. We zaten zo'n 40km ten westen van Genua, 10km van de kust dus in de bergen. Eerlijk gezegd vond ik het wat tegenvallen, het regende nogal vaak (terwijl het aan de kust dan wel droog was) en bij de dorpjes aan de kust was het steeds zo vreselijk druk, met de auto kom je nergens. Parkeren is ook zo'n gedoe (maar dat is overal in Italie geloof ik?) Genua was aardig om gezien te hebben, maar inderdaad iets verpauperd.
De Dolomieten vond ik overigens erg mooi. Het is behoorlijk Oostenrijks vond ik, maar ook veel rustiger dan de andere delen van Italie waar we waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven