Tips voor bezoek aan de Harz in Duitsland

16-07-2017 11:36 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er tips voor bijzondere plekjes en activiteiten in de Harz? Wij zijn er al wel twee keer geweest (een keer in de winter en een keer in het voorjaar) en gaan volgende week weer. Natuurlijk kennen we de stoomtreinen (is voornaamste aanleiding om nogmaals te gaan, onze oudste zoon is daar gek op) en een aantal toeristenplekken als de Hexen Tanzplatz en zo en de zomerrodelbaan en de mijnen die je kunt bezoeken, maar wie weet is er hier iemand die het gebied goed kent en buiten de geijkte dingen om zegt: dit of dat moet je zien/doen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Welke hoek van de Harz ben je?
Google ook eens op Harzcard
Alle reacties Link kopieren
We gaan naar Stiege, maar kunnen natuurlijk overal gewoon naartoe rijden met de auto of de stoomtrein.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dag of 8 in Quedlinburg gezeten en vanuit daar de omgeving bekeken. Wat een prachtig stadje. UNESCO werelderfgoed. Het fachwerkmuseum laat zien hoe ze die vakwerkhuizen maken en dat er vroeger gildes voor waren enzo. Het museum is in een van de oudste gebouwen van de stad, boven is de vloer superscheef, misschien word je er misselijk of draaierig van.
Rondom het kasteel in het midden van het stadje heb je superschattige kleine straatjes, maar sowieso overal wel. En met soms kleine deurtjes in de huizen die maar tot je schouder komen enzo.
Er is ergens ook een uitzichtstoren, ik weet niet meer waar. Maar op het voornaamste plein is een touristenbureautje, die weten het wel.
Grappig weetje (ik heb zo'n übertoeristische wandeltour gedaan): achter elke straatnaam in Quedlinburg staat een punt. Dat komt zo, het bestuur van Quedlinburg wilde eigenlijk een aantal straatnamen veranderen. Maar het landsbestuur zei: nee, ze blijven zoals ze waren, Punkt! Dat heeft Quedlinburg toen heel letterlijk opgevat. ;-)

Ik weet niet of je het DDR-museum in Thale al kent. Het is wel allemaal in het Duits maar ik vond het wel interessant en leuk om al die oude dingen te zien die ook voor ons herkenbaar zijn: van die oude bandrecorders, meubels, sportkleding. En dus ook DDR-postzegels, communistische vlaggen, krantenartikelen over Gorbatsjov, de val van de muur, en over nog veel meer dingen, info over speciale naaktvakantieoorden in de DDR, etc etc. Zelfs een uitklapbaar bad! (Net zoals zo'n bed dat je kunt opklappen maar dan een bad.) Het museum zit in een meubelwinkel, dus kijk niet gek op dat je eerst daar naar binnen moet.

En het kasteel in Wernigerode vond ik indrukwekkend, terwijl ik kastelen soms ook vind tegenvallen. Deze heeft echt nog heel veel decoraties en meubels, en veel kamers / zalen.

Hou je van pittige wandelingen? Ik vond het gaaf om vanaf Blankenberg (of Blankenburg?) op de rug van de Teufelsmauer te lopen, een lange reeks rotsen, op de gevaarlijkere plekken zitten wel relingen langs het pad. En dan kun je over het vlakke land weer terug lopen naar Blankenberg. Zoek maar eens foto's op internet. Ik vond het een mooie en bijzondere wandeling met ook wel wat afwisseling. Ongeveer 2 uur heen over die rug, drie kwartier terug over vlak land. (Of andersom.)

Mocht je zin hebben om Leipzig te bezoeken, gebruik dan de site en app www.verborgenes-leipzig.de om de leukste plekken te vinden. In de oude katoenfabriek zitten nu kunstateliertjes. Maar misschien voor een kind niet zo leuk.

En mocht je onderweg naar dat gebied toe wat leuks willen doen, in Hameln kun je voor maar €1 de kerktoren beklimmen, dat geeft mooi uitzicht op dat middeleeuwse hanzestadje en de groene omgeving. En natuurlijk word je in elk cafe en winkeltje helemaal doodgegooid met de rattenvanger, zelfs straattegels hebben ratten erop enzo. Wel een leuk stadje hoor!

Viel Spass!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dank Patsy Stone! Ja, Quedlinburg is supermooi, daar hebben we vorig jaar twee nachten doorgebracht en flink wat rondgewandeld. Ik hou je tips aanbevolen!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
18-07-2017 00:26
Ik heb een dag of 8 in Quedlinburg gezeten en vanuit daar de omgeving bekeken. Wat een prachtig stadje. UNESCO werelderfgoed. Het fachwerkmuseum laat zien hoe ze die vakwerkhuizen maken en dat er vroeger gildes voor waren enzo. Het museum is in een van de oudste gebouwen van de stad, boven is de vloer superscheef, misschien word je er misselijk of draaierig van.
Rondom het kasteel in het midden van het stadje heb je superschattige kleine straatjes, maar sowieso overal wel. En met soms kleine deurtjes in de huizen die maar tot je schouder komen enzo.
Er is ergens ook een uitzichtstoren, ik weet niet meer waar. Maar op het voornaamste plein is een touristenbureautje, die weten het wel.
Grappig weetje (ik heb zo'n übertoeristische wandeltour gedaan): achter elke straatnaam in Quedlinburg staat een punt. Dat komt zo, het bestuur van Quedlinburg wilde eigenlijk een aantal straatnamen veranderen. Maar het landsbestuur zei: nee, ze blijven zoals ze waren, Punkt! Dat heeft Quedlinburg toen heel letterlijk opgevat. ;-)

Ik weet niet of je het DDR-museum in Thale al kent. Het is wel allemaal in het Duits maar ik vond het wel interessant en leuk om al die oude dingen te zien die ook voor ons herkenbaar zijn: van die oude bandrecorders, meubels, sportkleding. En dus ook DDR-postzegels, communistische vlaggen, krantenartikelen over Gorbatsjov, de val van de muur, en over nog veel meer dingen, info over speciale naaktvakantieoorden in de DDR, etc etc. Zelfs een uitklapbaar bad! (Net zoals zo'n bed dat je kunt opklappen maar dan een bad.) Het museum zit in een meubelwinkel, dus kijk niet gek op dat je eerst daar naar binnen moet.

En het kasteel in Wernigerode vond ik indrukwekkend, terwijl ik kastelen soms ook vind tegenvallen. Deze heeft echt nog heel veel decoraties en meubels, en veel kamers / zalen.

Hou je van pittige wandelingen? Ik vond het gaaf om vanaf Blankenberg (of Blankenburg?) op de rug van de Teufelsmauer te lopen, een lange reeks rotsen, op de gevaarlijkere plekken zitten wel relingen langs het pad. En dan kun je over het vlakke land weer terug lopen naar Blankenberg. Zoek maar eens foto's op internet. Ik vond het een mooie en bijzondere wandeling met ook wel wat afwisseling. Ongeveer 2 uur heen over die rug, drie kwartier terug over vlak land. (Of andersom.)

Mocht je zin hebben om Leipzig te bezoeken, gebruik dan de site en app www.verborgenes-leipzig.de om de leukste plekken te vinden. In de oude katoenfabriek zitten nu kunstateliertjes. Maar misschien voor een kind niet zo leuk.

En mocht je onderweg naar dat gebied toe wat leuks willen doen, in Hameln kun je voor maar €1 de kerktoren beklimmen, dat geeft mooi uitzicht op dat middeleeuwse hanzestadje en de groene omgeving. En natuurlijk word je in elk cafe en winkeltje helemaal doodgegooid met de rattenvanger, zelfs straattegels hebben ratten erop enzo. Wel een leuk stadje hoor!

Viel Spass!
Goede post weer! Ben er eigenlijk nog nooit geweest, maar het klinkt erg leuk. Misschien rijd ik er in augustus een keer naar toe.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Robbie75. Ja ik vind het een heerlijk gebied en zat er laatst zelfs aan te denken om die vakantie gewoon een keer opnieuw te doen. En in ieder geval de wandeling van Thale naar de Hexentanzplatz bovenop de berg weer opnieuw te doen, je kan daar met een kabelbaantje heen en terug, of zigzaggend een paar uur de berg op lopen of eraf. Omdat mijn knie vooral moeite heeft met berg AF, heb ik dus de berg op gelopen, en met kabelbaantje terug naar beneden. Helemaal in het begin loop je vanuit Thale op vlak land langs een stroompje en kom je na +- 20 minuten langs dit superfijne terras waar je o.a. verse vis kan eten.

Afbeelding

Vlak daarna is het zigzag de berg op. Al lopend heb je telkens mooiere uitzichten, en het is maar 1 duidelijk pad dus je kan niet verdwalen. En er lopen genoeg andere mensen.

Qua stadjes en dorpjes miste ik op een gegeven moment wel het echte stadse. Het is allemaal heel braaf, met oude stellen, en jonge gezinnetjes met kinderen. Ik was de enige begin-veertiger die daar solo reisde. Geen hipstercafeetjes, geen toffe muziek in de café's die er wel zijn, geen coole biertuinen of stadsstrandjes, geen aparte mensen op straat, geen straatkunst. Wel een vlooienmarkt.
En haast nergens wifi in de café's.
Het is allemaal lekker burgerlijk, superveilig, 's avonds doodstil, en mooi.

Afbeelding
Quedlinburg

Maar als je Leipzig of Berlijn erbij doet dan kun je wel wat stadse vibes opdoen, als je daar behoefte aan hebt net als ik ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ja "stadse vibes" vind ik altijd geweldig. Zo ben ik bijvoorbeeld helemaal verliefd op Madrid. Terrasjes, pleinen, markten, musea, bioscopen, leuke danstentjes... geweldig!

Maar zeker als het te combineren is vind ik natuur en kleine dorpjes ook leuk. Een weekje Ardennen gecombineerd met een bezoek aan Brussel, Antwerpen of Maastricht. Genieten van de rust, de omgeving verkennen op een mountainbike, kajakken, dorpjes bezoeken, grotten, het F1 circuit van Spa, etc.

De Harz lijkt trouwens wel wat weg te hebben van de Eifel. Vond ik ook erg mooi. Grappig hoe je iets dat zo dicht bij is zomaar over het hoofd kan zien.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ja zo moet ik de Eifel nog ontdekken. Ik vind Duitsland geweldig als vakantieland.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven