Amsterdam met meisje 10 jaar

17-07-2017 23:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Eind juli ga ik met mijn weekendpleegkind, meisje 10 jaar een dagje naar Amsterdam. Ik ben op zoek naar adresjes voor bijzonder lunch, theeplekje, spectaculair uitzicht, mooiste grachtje. Het is voor haar de eerste keer, zelf wil ze graag naar de wassenbeelden. Daar gaan we zeker heen. Iemand goede tips?
Groetjes Nienke
Anne Frank huis.
Floor 17 (Ramada Hotel aan Rembrandtpark), voor het uitzicht. Ook leuk en mooi uitzicht: Hilton bij CS. Ook leuk en hoog: terras bij Nemo. Vooral bij mooi weer. Daar kun je ook lekker zitten en ondertussen een broodje eten (zelf meenemen of ter plekke kopen).
Lunch: broodje kopen bij een bakkertje en eten in het Vondelpark. Of lunchen bij De Bakkerswinkel, volgens mij in de Roelof Hartstraat vlak bij het Rijks. Of een broodje eten in de tuin bij het Rijks, gratis toegankelijk.
Alle reacties Link kopieren
"bijzonder lunch, theeplekje, spectaculair uitzicht,"
Als combi te vinden bij EYE. Eerst leuk 5 minuutjes met het gratis pontje van Centraal Station naar Buiksloterweg (opletten dat je niet een andere pont kiest), dan nog 2 minuten lopen.
Je hebt uitzicht over het IJ en Centraal Station, met wat geluk passeert er ook een mega-cruiseship.
Na de lunch kun je misschien zo'n bladerboekje maken met een 'filmpje' van jezelf, weet je wel zo'n klein boekje met stilstaande foto's maar als je snel bladert wordt het een filmpje. In de winkel van EYE vind je voorbeelden en instructies. Kost maar €5. Leuk souvenirtje toch?

Andere plek met nog spectaculairder uitzicht is het dakterras van het DoubleTree hotel naast CS (van Hilton, die bedoelt Sandra1905 ook). Neem gewoon de lift naar de 11e verdieping. Wel even een duur drankje bestellen natuurlijk, het is een beetje aso om alleen maar te komen kijken en fotograferen. Vanaf hun dakterras kun je alle kanten op kijken en zie je het oudste deel van de stad heel goed.

Vanuit Openbare bibliotheek (nog een stukje voorbij DoubleTree) kun je gratis genieten van uitzicht op 7 of 8 hoog, maar dan kun je alleen naar de centrumkant kijken. Daar zit ook La Place, geen bijzondere lunch maar ik vind dat ze wel lekkere dingen hebben. En als je geluk hebt is er een tafeltje op het terras of bij het raam vrij met dat uitzicht dus.

Wat ook geweldig uitzicht biedt is de Westertoren van de Westerkerk maar je kunt daarvoor alleen maar op de dag zelf kaartjes kopen ter plaatse (niet online) en er kunnen maar 6 mensen per halfuur omhoog, dus ze zijn snel op. Je kijkt dan op de daken van de Jordaan en de grachtengordel en op het Anne Frank Huis. Gaaf om te zien hoe sommige huizen raar schuin weglopen achter de gevel, niet netjes 90 graden naar achter. Je moet geen hoogtevrees hebben of bang zijn voor steile ladder-achtige trappetjes.
.
"mooiste grachtje"
Brouwersgracht wordt vaak verkozen tot mooiste gracht maar ik vind bijvoorbeeld het terrasje van Spanjer & Van Twist aan de Leliegracht ook heel tof. Het is een supersmal terras pal aan het water, de ober moet balanceren om niet in de gracht te vallen. Je ziet bootjes aan je voeten voorbij varen.

Als je op zaterdag gaat is de Noordermarkt leuk, vintage, boeken, antiek, sieraden. En aan het plein zitten ook een paar leuke winkels. En dan de lekkerste appeltaart van de stad eten bij Winkel 43. Er staat vaak een rij maar die gaat best vlot.

Madame Tussaud lijkt mij niks aan, maar goed. Zoek even uit of je van tevoren tickets kan kopen en of dat scheelt (of je dan niet in een rij hoeft).
Het Tassenmuseum vind ik dan weer wel leuk.

Veel mensen van buiten de stad vinden het ook al leuk om gewoon een rit met de tram te maken.

Pas op voor zakkenrollers, hou je waardevolle spullen de hele tijd goed in de gaten, ook terwijl je zit te lunchen of borrelen en leg je telefoon niet op tafel.

Veel plezier!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 18-07-2017 00:09
5.18% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oh ja inderdaad het dak van Nemo is ook leuk bij goed weer.

En Hanneke's Boom is dan weer heel bohemian, een echt 'rafelrandje' van de stad vlakbij CS: een rommelig cafe aan het water, met veel tafels buiten, en steigers waar bootjes aanleggen. Beetje strandgevoel. En veel hippe mensen. Ik vind de bediening wel twijfelachtig daar.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat gezellig!
Persoonlijk zou ik gewoon na het museumbezoek de negen straatjes in gaan. Een tochtje met lunch op een rondvaartboot is ook hartstikke leuk.

Het eerder aangegeven Anne Frank huis zou ik absoluut overslaan. Het is dan vakantie en de stad loopt nu al over van de toeristen. Dan sta je zeker 2 uur in de rij, en je bent er met 10 minuten doorheen.

Je kan met mooi weer ook een fiets huren en door het vondelpark gaan rijden. Hapje en drankje bij het blauwe theehuis, zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Lucylucille schreef:
18-07-2017 00:30
Het eerder aangegeven Anne Frank huis zou ik absoluut overslaan. Het is dan vakantie en de stad loopt nu al over van de toeristen. Dan sta je zeker 2 uur in de rij, en je bent er met 10 minuten doorheen.
Ja heel druk nu...
Nou 10 minuten is wel overdreven, je bent toch al gauw een uur binnen, vooral als je je niet laat voortstuwen door mensen achter je, maar gewoon je eigen tijd neemt, kan je er ook 90 minuten spenderen. Er is genoeg te lezen en te zien.

Maar voor een bezoek vóór 15.00 (of 15.30) uur moet je wel al tickets hebben, dan is er geen rij voor ticketloze mensen. Pas na drieën is er een rij voor de mensen zonder tickets. Het is 's avonds ook open. De laatste keer dat ik in de buurt was, ging de rij helemaal de hoek om en tot de Keizersgracht, echt honderden mensen, en dat was al 's avonds een uur voor sluitingstijd.

Voor wie echt interesse heeft in de Tweede Wereldoorlog maar geen zin heeft in drukte en gedoe, is het Verzetsmuseum tegenover Artis een goeie optie. Ook heel geschikt voor kinderen, ze richten zich daar specifiek óók op. Heel goede tentoonstellingen, indrukwekkend.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
'Mook Pancakes' is echt goed als jullie natuurlijk van pannenkoek houden. Niet zomaar het eerste de beste pannenkoeken restaurant..
Fijne tips Patsy... Ik heb ze opgeschreven voor mezelf! :heart:

TO, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Jeetje wat al veel goede, leuke en originele tips allemaal! Dank!
Wordt moeilijk kiezen :-). Maar meer tips zijn natuurlijk welkom.
Groetjes
Wat misschien wel gaaf is om te doen als je dan toch het pontje over het IJ hebt genomen om even te lunchen bij Eye, is daarna de A'dam toren op te gaan. Over spectaculair uitzicht gesproken, daar kan je schommelen over de rand van de toren heen: https://www.adamlookout.com/?gclid=CJeX ... 0woduA8G5A
Voor kinderen kost dat 6,50 en voor jezelf 12,50.
Alle reacties Link kopieren
Ja die schommel lijkt me wel kicken! Die was er nog niet toen ik op die A'DAM toren was. Maar qua uitzicht vind ik toch DoubleTree mooier, je zit daar veel dichter op de historische stad.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
En praktisch, koop een dagkaartje bij het GVB, kun je hele dag het OV gebruiken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Koop je kaartjes voor Madame Tussauds online, dat scheelt een uur in de wachtrij. Wij lunchen meestal in de Bijenkorf want mijn dochters vinden het leuk om daar rond te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zeer ik het uitzicht van EYE ook promoot, ik denk dat het voor een meisje van 10 interessanter is om IN de stad te zijn dan om er tegen aan te kijken. Zeker als het haar eerste keer is.

Ik zou eerder naar de 3 Graefjes gaan, twee locaties praktisch om de hoek bij Madame Taussauds. De locatie achter de Nieuwe Kerk geeft het echte "Oude Amsterdamse Pandjes" gevoel, bij de locatie op Rokin kan je meer mensen kijken. Vanuit daar zou je ook direct aan de overkant van de straat in een rondvaartboot kunnen stappen.

Voor een spectaculair uitzicht raad ik altijd de La Place op de 8e verdieping van de OBA aan. Maar die waren laatst aan het verbouwen. Weet niet meer hoe lang dat moest gaan duren.
s7rin wijzigde dit bericht op 18-07-2017 12:24
20.55% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
ik zou ook gewoon zo`n kansloze rondvaartboot nemen, Amsterdam is echt het mooiste vanaf het water.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Dank voor de tips! Ik ga een lijstje maken en neem die dan mee, plan a mooi weer lijstje en b minder mooi weer lijstje. Zal ook vooraf online kaartjes kopen, en zo'n dagkaart voor OV, handige tips.

Ze is nu al helemaal enthousiast dat we gaan, en wil met Justin Bieber op de foto ;-)

Zie idd dat het restaurant van OBA verbouwd wordt, doordeweeks open vanaf 13.30 uur, pop-up restaurant (geen la place meer).

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
18-07-2017 12:22
ik zou ook gewoon zo`n kansloze rondvaartboot nemen, Amsterdam is echt het mooiste vanaf het water.
Oh ja inderdaad!
Er zijn ook kleinere open sloepjes tegenwoordig, bijvoorbeeld van rederij Friendship. Nog leuker dan een grote rondvaartboot. Maar dan moet het natuurlijk wel droog zijn.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste cultuur voor een kind van die leeftijd: Body worlds, torture museum, de wallen, museumplein, de Bijlmer.

Nee ik zou lekker sfeervolle wijk in lopen zoals de Jordaan of de Pijp. Het centrum met die toeristen ben je zo zat, en met de tram zit je zo in een ander stadsdeel. Lekker picknicken in t Vondelpark en natuurlijk uitzicht bekijken op die toren in Noord (met pondje is sowieso leuk)
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag superdag gehad in Amsterdam!

Eerst met de trein, lopen naar de Dam, Madame Tussauds, met de trappen omhoog want de lift vond ze eng (dus maar niet naar Hilton hotel gegaan voor drankje bij Sky Lounge), ze vond het geweldig en ik vond het nog best grappig, daarna lunchen bij De Jaren, lopen langs grachtjes, rand Vondelpark, en wat winkels naar Museumplein. Wat highlights in Rijksmuseum gedaan, heerlijk buiten in tuin gezeten, en met fontein/waterstralen gespeeld, naar de I Amsterdam letters, speeltuintje daar, blik op de zonnebloemen bij Van Gogh geworpen, tram terug naar Centraal en met frietje terug in de trein, moe maar topdag!

Dank voor alle jullie tips, enne entree voor Rijks en Van Gogh is vrij voor kinderen, en als je dan zelf een museumkaart hebt kun je even binnengaan, en hoef je niet in de lange rijen :-).

Grt
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een leuke dag.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat het goed bevallen is!
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven