hiking,wat gaat er mee in de rugzak

19-07-2017 14:02 29 berichten
Deze zomer willen we van af de camping een of twee dagen(en als het goed bevalt misschien wel meer) de bergen in wandelen en daar overnachten.
Er zijn hutten waar je kan overnachten maar wij willen graag met tent.
We hebben goede wandelrugzakken en een licht gewicht tentje.
Slaapzakken en iets om op te slapen moeten nog worden aangeschaft.
Wie heeft tips welke goed en handig zijn maar ook wat moet er nog meer mee.
Water en waterfilter staat al op ons lijstje net als gasbrandertje om op de koken,zaklampen enz
Je klinkt onervaren, ik zou toch voor die hutten kiezen want bergwandelen is al zwaar en als daar ook nog bepakking bij moet kan het wel eens een tegenvaller worden. Zonde ook van de dure spullen die je dan aangeschaft hebt.

Tip: goed ingelopen schoenen en goede sokken. Rugzak onder de 15kg houden incl. water en voedsel.
Ga naar Perry en kijk naar de Wildebeastcollectie. Is niet superduur, wel fijn spul. Ze hebben ook van die lichtgewichtmatjes en slaapzakken die je eerst in de lengte dubbelvouwt voordat je ze oprolt zodat het een lekker klein pakketje wordt dat makkelijk in je tas past. Verder een zakmes niet vergeten. Er zijn voor eten heel handige pakjes (bijv. risotto) te koop die je alleen maar even warm hoeft te maken (al dan niet in wat water) en dan kunt opeten, die heb je wel bij buitensportwinkels maar wij kochten ze altijd veel goedkoper bij de Xenos - weet alleen niet of ze dat daar nog steeds hebben. Verder vuilniszakken, niet voor vuilnis maar om op te zitten als de grond nat is.

En wat ik nóóit meer vergeet mee te nemen op hiketochten zijn p-mates/plastuiten. Als ik hurkend plas pis ik mijn broek/schoenen onder, maar met deze dingen kun je gewoon staand plassen, zonder je broek uit te doen (alleen de rits open). Is eerst even wennen maar daarna echt heel handig!
Oh, en een lekker licht regenpak.... ik weet niet waar je heen gaat maar ik heb het vaak nodig gehad en dan is zo'n zwaar geval van de hema echt verschrikkelijk om mee te sjouwen. Verder inderdaad wat jusa zegt. Goed ingelopen schoenen, goede wandelsokken. Maar ook genoeg water (!). En vergeet je blarenpleisters niet.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heb je wat aan deze website https://www.bever.nl :). Ze hebben ook winkels door Nederland.
Qua matje zou ik gaan voor een Thermarest Neo air x lite. Qua slaapzak ook iets lichtgewichts. Goede, lichte slaapzakken zijn echter duur, dus ik zou deze lenen of kijken of je ergens kunt huren. Ik raad je ook aan eens rond te snuffelen op de website outdoorgearlab.com. Daar kun je recensies van allerlei campeerspullen lezen. Qua lamp zou ik gaan voor een hoofdlamp omdat je die ook eventueel tijdens wandelen kunt gebruiken.

Ik denk dat lichtgewicht echt belangrijk is, hoe lichter je rugzak, hoe fijner het wandelen is.
Qua eten, neem ik zelf meestal havermout mee. Daar maak ik havermoutpap van. Ik neem ook altijd wat kaneel mee (in een klein potje) voor de smaak en zout natuurlijk (belangrijk als het warm weer is). Soms ook wat melkpoeder. Tijdens de dag eet ik een zelfgemaakte trailmix van allerlei ongebrande noten, gedroogd fruit en chocolade dat ik in porties verdeel, voor elke dag een portie (grote porties!).
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring en dus ook geen tips maar mag je in het land waar je heen gaat wel zomaar overal een tent opzetten?
Het wandelen in de bergen en de hutjes hebben we al ervaring mee gelukkig en het land waar we heen gaan mag het het.
Ik ben vooral ook benieuwd naar tips ivb met water,hoeveel neem je mee?
De andere tips heb ik al heel veel aan!
Alle reacties Link kopieren
Ga je al meteen alle kampeerspullen aanschaffen voor één nacht?
Ik zou als eerste keer voor de hutten gaan...

Ik heb vorige maand voor het eerst een huttentocht gedaan en na een hele dag wandelen is het zo fijn dat er een koud biertje, een douche (al kost die 3,- voor 5min), een stevige maaltijd en een biertje klaar staat.
Misschien klinkt een tent romantisch maar wij lagen elke avond om 20.30 al te ronken, dus we hebben geen ster gezien...

Voor eten kan ik dus ook alleen maar dag-eten aanbevelen maar dan zou ik inderdaad gaan voor trailmix. En ik was ook heel erg blij met gedroogd vlees (een worst of beef jerky) voor de nodige eiwitten.

En neem ductape mee. Mijn schoen ging kapot op 2,5 dag lopen van de auto :proud:
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-07-2017 15:09
na een hele dag wandelen is het zo fijn dat er een koud biertje, een douche (al kost die 3,- voor 5min), een stevige maaltijd en een biertje klaar staat.
Zuiplap :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Als je een waterfilter meeneemt, hoef je niet veel water mee te nemen want dat kun je uit een beek halen. Wij hebben de Steripen, werkt prima.
Mocht je besluiten toch in een hut te overnachten, hou er dan rekening mee dat je die van te voren moet reserveren, helemaal in het hoogseizoen. Ik zou voor die ene nacht ook geen brander ed meenemen, maar in een hut eten, ookal slaap je in je tent. En als je in je tent slaapt moet je vaak voor 9 uur weer weg zijn.
Neem een schepje mee, om je behoefte te begraven, een kompas, en een paar wandelstokken voor de afdaling.
Alle reacties Link kopieren
een klein snijplankje is ook onmisbaar (ik zweer bij een dubbel formica plankje wat mijn vader ooit gemaakt heeft voor mij)
en inderdaad een zakmes

sporttape
en een tubetje seconde lijm, voor je weet maar nooit.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
19-07-2017 17:19
Zuiplap :cheers:
Hmmm niks lekkerder dan een koude Radler of Weizener als je die echt verdiend hebt.

Het blijft vakantie hè ;-)
Alle reacties Link kopieren
Haha, je schreef 2x biertje, vandaar
Alle reacties Link kopieren
Oh haha ja die biertjes hebben dus blijkbaar veel indruk achter gelaten 😂
De tweede keer moest een bedje zijn.
Alle reacties Link kopieren
een lekker wijf mee terug
AnAppleADay schreef:
19-07-2017 15:09

Ik heb vorige maand voor het eerst een huttentocht gedaan en na een hele dag wandelen is het zo fijn dat er een koud biertje, een douche (al kost die 3,- voor 5min), een stevige maaltijd en een biertje klaar staat.
8-. Jij hebt duidelijk betere hutten gezien dan die ik gewend ben! Ik heb nog nooit een douche gezien bij een wandelhut in de bergen en voor zover ik me kan herinneren ook geen met electriciteit. Vertel me, waar staan deze fijne hutten? Ik doe duidelijk iets verkeerd! :cheers:

verder on topic: TO, zorg je er ook voor dat je een extra noodrantsoen proviant mee neemt? Je zal niet de eerste wandelaar zijn die strandt en dan is het wel zo fijn als je jezelf van eten kunt voorzien als het nog wat dagen duurt voor je weer in de bewoonde wereld bent.
Wij namen vroeger trouwens ook wel een locator beacon mee, dat is zo'n GPS ding dat je coordinaten doorgeeft als je op de alarm knopt drukt, zodat je gevonden kan worden door de reddingsdiensten. Maar sinds we kinderen hebben gaan we eigenlijk nooit meer echt afgelegen, dus we hebben m de laatste jaren niet meer meegenomen. (Waarom eigenlijk niet, vraag ik me nu af, kan toch niet echt kwaad).
Een microvezel handdoek, die zijn heel klein op te vouwen en licht.
Alle reacties Link kopieren
Als je 1 of 2 nachten gaat zou ik echt heel veel schrappen. Beter voor je rug en knieën. En je portemonnee.

Voor slapen: ik hou van mijn zlite, kan niet stuk, kan er ook op zitten. Lekkere slaapzak erbij, trui als kussen.

Voor eten: brander, 1 pannetje om te koken, 1 pannetje zonder steel om te bakken. Eten kan prima uit de pan. Voor allebei een spork, met een titanium kan je ook in je hete pan roeren. Haal gedroogd voedsel. Samen met je waterfilter kan je dan vooruit. Afwassen doe je door een pluk gras over je pannen te halen en dan af te spoelen met klein beetje warm water.

Kleding: lichtgewicht regenjas en trui mee. Extra shirt mee als reserve en om 's nachts in te slapen. Voor elke dag schone sokken en ondergoed. Afritsbroek, shirt, vest aan. Goede hardloopschoenen. Katoenen doek om je hals of pols, bruikbaar als zonnepet, verband, pannenlap, etc.

En uiteraard een ehbo setje. En gsm met GPS voor noodgevallen en af en toe een foto. En wat pillen om water te steriliseren als je filter stuk gaat (uit ervaring!)

Uiteindelijk heb je dan vijf-zes kilo aan spullen staan om mee te nemen, net zoveel als de gemiddelde scholier aan boeken meesjouwt. Die kan je in een simpele rugzak doen die ook weinig weegt. Ik heb een simpele lichtgewicht rugzak waarbij mijn matje de stevigheid geeft en de banden gevuld zijn met mijn kleding.

Ga je langer dan 1-2 dagen dan zou ik een extra afritsbroek en shirt meenemen. En deo, tandenborstel, zeepje. Als ik een week weg ga weegt mijn rugzak inclusief eten nog geen tien kilo. Ik heb dan ook geen dure wandelschoenen van twee kilo nodig maar loop op hardloopschoenen of sandalen.

Meldt op de camping hoeveel dagen je weg gaat en waar je heen gaat. Als het goed is houden ze dan in de gaten wanneer je terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
20-07-2017 03:30
8-. Jij hebt duidelijk betere hutten gezien dan die ik gewend ben! Ik heb nog nooit een douche gezien bij een wandelhut in de bergen en voor zover ik me kan herinneren ook geen met electriciteit. Vertel me, waar staan deze fijne hutten? Ik doe duidelijk iets verkeerd! :cheers:
Van andere landen weet ik het nietmaar in Oostenrijk zijn veel bemande hutten, dat zijn gewoon een soort jeugdherbergen met soms wel 100 bedden. Daar kun je gewoon eten (wat de pot schaft) en douchen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was in Noord-Italië (Sud Tirol) en daar hadden we meestal zelfs 2-persoonskamers :proud:
Maar Oostenrijk heeft inderdaad ook veel hutten met douches etc.
Wel alleen in de zomer maanden.
thistle schreef:
20-07-2017 04:57
Als je 1 of 2 nachten gaat zou ik echt heel veel schrappen. Beter voor je rug en knieën. En je portemonnee.

Voor slapen: ik hou van mijn zlite, kan niet stuk, kan er ook op zitten. Lekkere slaapzak erbij, trui als kussen.

Voor eten: brander, 1 pannetje om te koken, 1 pannetje zonder steel om te bakken. Eten kan prima uit de pan. Voor allebei een spork, met een titanium kan je ook in je hete pan roeren. Haal gedroogd voedsel. Samen met je waterfilter kan je dan vooruit. Afwassen doe je door een pluk gras over je pannen te halen en dan af te spoelen met klein beetje warm water.

Kleding: lichtgewicht regenjas en trui mee. Extra shirt mee als reserve en om 's nachts in te slapen. Voor elke dag schone sokken en ondergoed. Afritsbroek, shirt, vest aan. Goede hardloopschoenen. Katoenen doek om je hals of pols, bruikbaar als zonnepet, verband, pannenlap, etc.

En uiteraard een ehbo setje. En gsm met GPS voor noodgevallen en af en toe een foto. En wat pillen om water te steriliseren als je filter stuk gaat (uit ervaring!)

Uiteindelijk heb je dan vijf-zes kilo aan spullen staan om mee te nemen, net zoveel als de gemiddelde scholier aan boeken meesjouwt. Die kan je in een simpele rugzak doen die ook weinig weegt. Ik heb een simpele lichtgewicht rugzak waarbij mijn matje de stevigheid geeft en de banden gevuld zijn met mijn kleding.

Ga je langer dan 1-2 dagen dan zou ik een extra afritsbroek en shirt meenemen. En deo, tandenborstel, zeepje. Als ik een week weg ga weegt mijn rugzak inclusief eten nog geen tien kilo. Ik heb dan ook geen dure wandelschoenen van twee kilo nodig maar loop op hardloopschoenen of sandalen.

Meldt op de camping hoeveel dagen je weg gaat en waar je heen gaat. Als het goed is houden ze dan in de gaten wanneer je terugkomt.
Leuk idee die hardloopschoenen, maar ik heb in de praktijk gezien dat dat niet werkt als het heeft geregend. Wij waren een keer in Ierland in de bergen en moesten een berg oversteken, het was bijna recht omhoog en het was er zeer mistig en dus ontzettend nat. Twee meiden voor ons op hardloopschoenen moesten halverwege terug, die konden niet meer verder, was veel te glad voor ze. Geef mij dan maar mijn zware wandelschoenen met lekker veel grip. Oh en een waterafstotende laag, blijven mijn sokken lekker droog.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt nooit op hardloopschoenen de bergen in gaan.
Ik heb routes gelopen (zowel bij mijn huttentocht dit jaar als bij eerdere dagtochten) waarbij je echt over grote rotsblokken moet klauteren.
Mijn hardloopschoenen hadden daar echt nooit genoeg grip gehad dus dan had ik niet verder gekund.
Bedankt voor alle reacties, e hutten hebben we al vaak gedaan en nu willen we graag met tent,De meeste spullen hebben we al wel lichtgewicht omdat we regelmatig met de motor op vakantie gaan.

Goede tip van de tabletten als het filter stuk gaat,dat soort tips heb ik echt wat aan!

Hardloopschoenen moet ik in de bergen echt niet aan denken, daar heb je echt stevige schoenen nodig is mijn ervaring.
Wandelschoenen trek is s'ochtends aan en pas weer uit als we stoppen dus dat is geen gewicht in de rugzak.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel slippers meenemen, zodat je savonds nog iets hebt.

Maar als je al hutten bent gewend dan snap ik dat je de overstap naar een tent kan maken, dan heb je al veel spullen en ervaring.
Dan kan ik je verder niet helpen, want ik zit in de hutten-fase :proud:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven