naar lapland: welk dorp /stad ?

21-07-2017 16:12 20 berichten
Hallo allemaal,

In Januari wil ik een paar dagen naar fins lapland. Nu heb ik Rovaniemi op het oog, maar is daar wel genoeg te doen? Of zijn er andere steden/dorpen? Ik ga alleen, ik wil noorderlicht zien , husky safari, rendierenfarm, wandelen, fotograferen. Ik heb nog nooit geskied of gelanglaufd oid. Zijn er lapland kenners hier?
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een aantal jaar geleden naar Kilpisjärvi geweest. Daar kan je zeker alles doen wat je wil. Het ligt er voornamelijk aan waar je je fijner bij voelt. Kilpisjärvi is totaal niet toeristisch, waar Rovaniemi dat wel is. De husky safari zal daar eerder rond het dorp zijn, achterop een slee, terwijl wij in Kilpisjärvi zelf de honden mochten leiden. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook in Rovaniemi geweest en vond het erg leuk, maar na een dag had ik het wel gezien. Voor een langer verblijf zou ik ook wat hoger gaan zitten, zodat je meer kans hebt om het Noorderlicht te zien. Je zou eventueel Levi ook nog kunnen overwegen, dan zou je als je zou willen ook nog kunnen skiën.
Wij zijn afgelopen januari in Levi geweest, erg leuk! Alle excursies die je aangeeft te willen doen, zijn daar beschikbaar. Ook is het erg leuk een sneeuwschoenwandeling te doen, en met name de sneeuwscooters zijn erg gaaf! Wij hadden het geluk het noorderlicht ook te zien :) Verder is er een skie-gebied - niet erg spannend, maar leuk om je een dagje op te vermaken. Het is een ontzettend gave reis, heel bijzonder.
wij waren in salla! vriendelijke mensen
rendierentocht gedaan (zelf de rendieren begeleiden) huskytocht (zelf de huskys besturen) en sneeuwscootertocht en ijsvissen alles heel goed geregeld! we hebben 3 nachten van het noorderlicht mogen genieten. er staan in salla 2 hutten waar je zelf vuur kunt maken om je warm te houden tijdens het wachten op noorderlicht, in salla is nog een kleine skipiste.het is minder toeristisch dan rovaniemi en levi maar fantastisch gaaf.een vakantie om nooit te vergeten!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn veel leukere plaatsen dan Rovaniemi. Ga een stuk noorderlijke, alle plaatsen zijn wel ingericht op toerisme. Je kunt van te voren even google op excursies in de omgeving. Ik zelf ben in Levi geweest en in Luosto, vond beiden prima. Of je het noorderlicht ook ziet weet je nooit van te voren.

Wat Piene schrijft over Salla vindt je in bijna elke wintersportdorpje in Finland.

Boek je excursies ter plekke, je kunt dan veel beter inspelen op het weer en je eigen wensen.
aanvullende vragen. Ik wil nog steeds heel graag naar lapland. Ik ga alleen maar dat betekent dat ik voor rondreizen of voor pakketten via reisbureaus echt de hoofdprijs & een toeslag moet betalen ( 2000 euro voor 8 dagen ). Nu ben ik gewend om zelf alles te regelen. Is dat goed te doen in Finland? Dus vliegen op Helsinki en dan de trein of een andere vliegtuig verder naar het noorden. Iemand ervaring??
Ik lees even mee, wil ook graag naar Lapland!
Alle reacties Link kopieren
Reizen in Finland is super duur. Er is wel een ander vliegveld ergens in lapland, daar kan je heen vanuit Helsinki. Maar met de trein zou ik het niet aanraden.
Iemand die ik ken had een auto gehuurd, maar ook dat is zeer duur.
ok. thanx ...

dat wordt georganiseerd dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik reis eind februari 8 dagen naar Fins Lapland met mijn oma van dan 83. Wij vliegen op Rovaniemi, maar verblijven in een prachtige hut bij de rivier op 30 min van het centrum. We hebben een auto gehuurd zodat we er lekker zelf op uit kunnen trekken en ook de excursies boek ik los, bij veel georganiseerde reizen zat dit er al bij en in het geval van mij oma is dat niet altijd nodig, die kan bijv. echt niet meer op de sneeuwscooter :mrgreen:

Wij hebben toen gekeken bij het reisbureau (oké, wel schoolvakantie dus sowieso duurder) en kwamen toen voor een studio aan rand van Rovaniemi incl. vlucht maar nog zonder excursie op €1400 p.p.

Nu zelf een vlucht geboekt, huisje en autohuur en we zijn net €900 p.p. kwijt. Scheelt een hele smak, én we hebben de vrijheid van een auto en een droomhuisje :heart:

Voor tips kun je evt. kijken in het topic dat ik paar maanden geleden opende reizen/lapland/list_messages/388686?r=1 ... p27431808
Alle reacties Link kopieren
Iso Syote is ook een echte aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Finland regelen wij altijd zelf. Zelf ticket via Finnair geboekt, autohuur en huisje. Exurcies regelen wij ter plekke, zo kun je veel beter inspelen op je eigen wensen en het weer. De excursies in zo'n pakketreis zijn vaak erg standaard excursies.

Zelf regelen is dus prma te doen, er zijn diverse vliegvelden in het Noorden waar je heen kunt vliegen. Wij zijn nooit duurder uit dan een pakketreis, terwijl wij leukere excursies doen.
Ik heb in Finland gewoond en zou (ondanks dat het geen Lapland is) Koli aanraden. Ik heb daar ook een hele gave husky tocht gedaan en ben wezen langlaufen. Echt een super plek. Anders zou ik vliegen op Rovaniemi en vanaf daar een auto huren en de natuur verder inrijden en daar een cottage huren. Ik heb dit ook gedaan. Ik heb in 2 plaatsen in Finland gewoond (waaronder Rovaniemi).

Let wel op dat de dagen kort zijn, dat is in Koli langer omdat het lager ligt.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
01-11-2017 08:04
Finland regelen wij altijd zelf. Zelf ticket via Finnair geboekt, autohuur en huisje. Exurcies regelen wij ter plekke, zo kun je veel beter inspelen op je eigen wensen en het weer. De excursies in zo'n pakketreis zijn vaak erg standaard excursies.

Zelf regelen is dus prma te doen, er zijn diverse vliegvelden in het Noorden waar je heen kunt vliegen. Wij zijn nooit duurder uit dan een pakketreis, terwijl wij leukere excursies doen.
Het is even geleden, misschien lees je het al niet meer. Maar waar ben jij geweest? Zou je jouw reis willen delen? Wij willen misschien in februari naar Lapland met twee kinderen, maar die prijzen zijn echt absurd. Ik wil kijken of we het zelf kunnen organiseren en dan ook wat goedkoper uit zijn.
Of als anderen tips hebben of een goedkope organisatie...
Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoera,

Wij hebben geen kinderen, dus dat is al anders.

Vlucht boeken wij rechtstreeks via Finnair. De vluchttijden vinden wij erg prettig. Huisje regelden wij toen via de plaatselijk VVV, via mail. Tegenwoordig hebben ze vast ook wel airbnb. Wij zijn in Luosto en omgeving Levi geweest.

De excursies e.d. zijn gewoon prijzig, zeker als je steeds een snowscooter erbij neemt. Maar je kunt ook bijvoorbeeld een auto huren en rechtstreeks naar een farm rijden voor excursies met honden of rendieren. Ook het Noorderlicht kun je dan zelf opzoeken. Wij hebben geen behoefte van de standaard excursies die worden aangeboden via een pakketreis.

De bedrijven die excursies aanbieden kun je vaak ook vinden op internet, je kan dan informeren naar actuele prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Rovaniemi zou ik niet doen, dat is de hoofdstad van Fins lapland wat niet echt het lapland is wat je je er bij voorstelt. Er zit wel een interessant museum over de Sami, maar het Santa Claus Village oid is echt een tourist trap. Misschien kun je Rovaniemi als uitvalsbasis gebruiken en vanaf daar trips maken, maar persoonlijk zou ik dat vanwege de sfeer/stad versus het "echte" lapland niet doen.

Noordelijker is mooier. Ik zou persoonlijk voor Inari of Levi gaan als je naar Finland gaat. Zweeds lapland zou ik Abisko aanraden, Jokkmokk mwah. Noors lapland geen ervaring mee.

In januari is het wel erg lang donker in Lapland, persoonlijk zou ik in maart gaan als dat kan. Met het noorderlicht moet je geluk hebben, naast kp-waarde hangt het ook van bewolking af. Er is echt verschil tussen noorderlicht en noorderlicht.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor je reactie. Ik vind het altijd leuk om het zelf te regelen. Dus ik ga eens verder zoeken. Want aan de andere kant willen we denk ik wel de standaard dingen doen.
Ik ga eens zoeken op de plaatsen die jullie noemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 2011 een rondreis door Lapland gemaakt per camper. In maart. We hebben zowel Noors als Zweeds en Fins Lapland aangedaan. Persoonlijk vond ik Noors Lapland verreweg het mooiste. Vooral de Lofoten. Echt heel erg mooi!!! En elke avond noorderlicht gezien daar. In Narvik hebben we een dagje geskied en als je dan iets verder het binnenland inrijd richting Kiruna/Zweden dan kun je daar genoeg rendieren zien, ijshotel, husky safari, etc. Prachtige reis was dat.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
hoera schreef:
30-08-2018 20:44
Het is even geleden, misschien lees je het al niet meer. Maar waar ben jij geweest? Zou je jouw reis willen delen? Wij willen misschien in februari naar Lapland met twee kinderen, maar die prijzen zijn echt absurd. Ik wil kijken of we het zelf kunnen organiseren en dan ook wat goedkoper uit zijn.
Of als anderen tips hebben of een goedkope organisatie...
Dank je wel.
Ik reageer ook even, had namelijk écht een geweldig huisje op 30 min van Rovaniemi, voor 4 personen, dus ideaal met kinderen.
Heb er een artikel over geschreven voor een reisplatform waar ik voor schrijf, maar weet niet of ik dat hier mag delen. Ik kan de link naar je pb'en? Verder dus losse tickets via Finnair naar Rovaniemi en daar een huurauto. Ter plekke sledehondentocht geboekt en je kunt daar ook de sneeuwschoenwandelingen, sneeuwscooter enz los boeken. Heb ik met lokale vrienden gedaan dus was gratis, maar je kunt echt alles zelf los boeken :-)
fromfebruary schreef:
09-09-2018 09:10
Ik reageer ook even, had namelijk écht een geweldig huisje op 30 min van Rovaniemi, voor 4 personen, dus ideaal met kinderen.
Heb er een artikel over geschreven voor een reisplatform waar ik voor schrijf, maar weet niet of ik dat hier mag delen. Ik kan de link naar je pb'en? Verder dus losse tickets via Finnair naar Rovaniemi en daar een huurauto. Ter plekke sledehondentocht geboekt en je kunt daar ook de sneeuwschoenwandelingen, sneeuwscooter enz los boeken. Heb ik met lokale vrienden gedaan dus was gratis, maar je kunt echt alles zelf los boeken :-)
Ik heb ook wel interesse in je artikel en tips voor accommodatie. Kun je me een PB sturen?
Dankjewel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven