Lapland

16-08-2017 08:00 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma van 82 heeft een grote droom: nog één keer een reis maken naar de sneeuw. Zoals ze het zelf omschrijft: heel veel sneeuw, een schattig huisje op een berg en een knapperend haardvuurtje. En sinds ze de tablet ontdekt heeft, weet ze hoe ze een beetje moet zoeken en heeft ze erbij bedacht dat een sledetocht wil en ook nog wel achterop een sneeuwscooter.

Al ruim 30 jaar weduwe, geen mensen in haar omgeving die dit willen en absoluut geen type voor een groepsreis. "Dan zit ik daar met nog 20 van die ouwe zeikerds zoals ik :proud: ". Omdat ik de grote globetrotter in de familie ben en we een bijzondere band hebben, heeft ze mij gevraagd of ik mee wil.

Zodoende ben ik dus de zoektocht gestart. Uiteraard is de makkelijkste optie gewoon een pakketreis boeken, maar aangezien we aangewezen zijn op een specifieke periode (tussen 27 december en 7 januari) zijn de prijzen echt absurd hoog. Bovendien komen we dan in een gewoon appartementje in (de buurt van) het centrum en oma wil nu juist dat hutje-op-de-berg-gevoel. Ik heb haar dat ideaalplaatje al uit haar hoofd gepraat, maar een vrijstaand huisje van een particulier moet te vinden zijn.

Dus, lekker zelf tickets, accommodatie en huurauto boeken en ter plekke excursies organiseren. Dat is op zich allemaal zo uitgezocht, maar juist voor het kiezen van een goede bestemming kan ik wel wat tips gebruiken. Nu heb ik al wat rondgekeken voor Fins Lapland (vliegen op Kuusomo of Oulu), maar persoonlijke tips en ervaringen zijn natuurlijk altijd handig! De wensenlijst nog even samengevat:
- sneeuw
- mogelijkheid tot rendieren zien/bezoeken, sledehondentocht, sneeuwscooteren
- eenvoudig en enigszins betaalbaar aan te vliegen vanuit NL (max. 1 overstap)
- accommodatie in de natuur maar enigszins in de buurt van een dorp/stadje

Brand los! :cheer:
ik ben in salla (sallatunturin tuvat) geweest en om daar over de wegen te rijden vereist wat ervaring :) ze reden op spikes. ik heb bij voigt geboekt en incl allerlei excursies wat uiteindelijk goedkoper was dan alles zelf boeken. gaaf hoor lapland ervaring om nooit te vergeten :-D

heb met huskys gereden . rendieren gevoerd en mee gereden , sneeuwscootertocht en we gingen ijsvissen. en 3x het noorderlicht gezien :flirting:
Moet het perse in Finland zijn of mag het ook in Zweden? Misschien een huizenruil met Nederlanders die daar wonen?
Vrienden van mij hebben goede ervaring met deze website: https://www.stugknuten.com/defaulteng.asp
Je kunt op regio zoeken en dan een huisje/hut huren.
Maar dat is dus wel in Zweden.
Al op AirBnB gekeken?

Het is misschien een vanzelfsprekende vraag, maar je hebt er wel aan gedacht dat de periode waarin jij wilt gaan intens donker is en dingen zien dus relatief?
Alle reacties Link kopieren
Leuke oma heb je ;-)

Wij regelen altijd losse vlucht, huisje en excursies ter plekke. Wij vinden dat je dan veel beter kan inspelen op weersomstandigheden, eigen wensen e.d.. Auto rijden is goed te doen in Finland in de winter.

Sneeuwscooter is echt heel gaaf, wel zwaar. Ik heb altijd dagen spierpijn na een paar uur rijden. Achterop zitten is natuurlijk minder zwaar, maar het stuitert en hobbelt wel heel erg.

De periode die jij noemt valt in Finland onder hoog seizoen, is dus redelijk druk.

Een huisje op een berg is wel lastig, maar Finse blokhutten met open haard is geen probleem.

Waar je heen wilt is een kwestie van zoeken. Kies een plaats en benader daar de toeristeninfo. Zo ben ik in Luosto en in Levi aan hele leuke accommodaties gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo veel over Finland, maar ik denk dat Zweden ook een goede optie kan zijn.

Je kunt bijvoorbeeld vliegen naar Åre of Kiruna (verder naar het noorden). Of iets verder naar het zuiden, Idre (daar is wel kans dat er rond kerst nog niet zo veel sneeuw ligt). En daar een huisje (stuga) boeken en een auto huren. Mocht je op zoek gaan naar een huisje, denk dan wel aan de bereikbaarheid in de winter. Helemaal midden in het bos lijkt me een beetje onhandig als er 1m sneeuw ligt, maar in de buurt van een weg zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Ter plekke kun je exercusies boeken zoals een sleehondentocht/sneescootertocht.

Stugknuten.se is inderdaad een goede site voor huisjes. En anders googlen op stuga + locatie.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je in die periode in Lapland maar twee of drie uur daglicht. Verder schemer en donker. Zal vast heel gezellig zijn met houtvuur enzo, maar echt praktisch lijkt het me niet voor excursies enzo.
Alle reacties Link kopieren
Fins Lapland is geweldig. Ik ben afgelopen maart geweest met Voigt. Zou toch eens kijken bij hun. Ze nemen zo veel praktische zaken (die veel kosten weg). Bijvoorbeeld het speciale pak wat aan moet, krijg je via hun. Kopen is ws geen optie omdat dat speciale pakken zijn. https://www.lapland.nl/actief/husky-en- ... -finn-jann Ik had deze reis, inclusief eigen huisje met openhaard op een berg. Alles wordt verzorgd en verder bijkomende kosten. Fantastisch ervaring!
Alle reacties Link kopieren
Het donker is daar nog best licht, alles is immers wit door de sneeuw. Tenminste als er voldoende ligt, dat is tegenwoordig niet altijd zo eind december helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen jaar in Zweden geweest en het was precies zoals je omschrijft. Echt heel gaaf! Ik kan je wel een adres geven van een nederlands stel die daar reizen organiseerd?
Ben ook een keer met de boot naar finland geweest, was ook een superervaring door alle ijsschotsen heen te varen. Wij zaten toen in Lappeenranta in een huisje met eigen sauna aan een meer. Echt supergaaf en ook leuk dat je dit met je oma wilt doen!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig jaar met Kerst in Levi geweest. Het is daar dan van 11 tot 15.00 uur licht. Maar dat is al een ervaring op zich.

Ik heb alles geboekt via de 'vvv' van Levi http://www.levi.fi/en/enjoy-levi/decemb ... -year.html. Super goede hulp via de email gehad. Ze hebben me ook geholpen met excursies die ik net even anders wilde.

Ik zou je van harte deze excursie aanraden: REINDEER RIDE, ICE-FISHING, SNOWSHOES AND SALMON SOUP
3km reindeer sleigh ride through a snowy forest. Half way we will go ice fishing and snow shoeing at Wolf Lake and enjoy salmon soup in a wooden Lappish teepee. The attendants will be awarded a reindeer driving license. Duration about 4,5 hours.

Ik zou je trouwens ook van harte snow village afraden. Daar was echt weinig aan.

Het rijden valt (rondom Levi) mee. De wegen zijn goed geschoven. Het is anders dan als het hier een keer sneeuwt en iedereen van de leg is, daar zijn ze het gewend.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch eens kijken bij Voigt en dan Salla Husky en sneeuwavontuur, daar zit echt alles in. Winterwonderland is ook leuk, iets minder intensief. Dan heb je ticket, transfer, huisje met sauna, ontbijt en avondeten, je pak en meerdere excursies. Was echt perfect geregeld allemaal, wij gaan zeker nog eens terug.

De ANWB heeft ook eenzelfde soort reis (zal tegen het einde van het jaar denk ik weer in de gids komen, weet even niet de reisorganisatie waar zij het mee doen) en dan heb je iets minder excursies maar is de prijs ook een heel stuk schappelijker. Scheelde toen voor ons geloof ik 500 pp. Wij hebben die met Voigt gedaan overigens omdat we juist zoveel mogelijk wilden.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
In Salla waren de wegen trouwens gewoon een ijsbaan. Evengoed reden de buschauffeurs 90km per uur want zij zijn het gewend. Zelf rijden had ik denk ik niet zo leuk gevonden.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Griet1983 schreef:
16-08-2017 09:21
Fins Lapland is geweldig. Ik ben afgelopen maart geweest met Voigt. Zou toch eens kijken bij hun. Ze nemen zo veel praktische zaken (die veel kosten weg). Bijvoorbeeld het speciale pak wat aan moet, krijg je via hun. Kopen is ws geen optie omdat dat speciale pakken zijn. https://www.lapland.nl/actief/husky-en- ... -finn-jann Ik had deze reis, inclusief eigen huisje met openhaard op een berg. Alles wordt verzorgd en verder bijkomende kosten. Fantastisch ervaring!
Een pak zit gewoon bij de excursies inbegrepen, ook als je die ter plekke boekt. Ik vind de flexibiliteit van zelf excursies uitkiezen ter plekke veel leuker dan een vooraf geplande reis. En de excursies die ter plekke worden geboden zijn vaak anders dan van zo'n reis als Voigt. Heel goed zelf ter plekke te regelen, zonder rompslomp. Elk dorp in Finland heeft meerdere aanbieders van excursies en men spreekt daar goed Engels.

Autorijden in Finland vind ik erg leuk, een gehuurde auto heeft ook gewoon spikes, dus je kunt daar prima rijden en zonder gevaar je slipvaardigheden oefenen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in Fins Lapland geweest in januari. We verbleven in Yllas waar we een appartement hadden met sauna. Maar er stonden ook verderop in de bussen losse blokhutten. Wij hadden ervoor gekozen in het hoofdgebouw te eten. Als extra hadden we een los "adventure" pakket geboekt. Elke dag werden we door een gids opgehaald en vervolgens zijn we een huskytocht gaan maken, een rendiertocht, naar het ijshotel geweest, een sneeuwschoenwandeling, 2 keer een sneeuwscooter tocht, één keer 's nachts. Er zat ook 2 keer crosscountryskien bij, maar dat heb ik overgeslagen. de sneeuw lag tot heuphoogte. Eén van de mooiste vakanties tot nu toe.
Hoewel de zon niet echt boven de horizon komt is het niet helemaal donker, maar meer schemerig en de witte sneeuw reflecteert aardig.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier al genoeg tips gegeven, maar even iets anders:
tenzij je oma nog super super fit is en bij-wijze-van marathon rent, zou ik haar echt never nooit niet op een sneeuwscooter of hondenslee zetten. Zitten blijven vereist namelijk best veel fysieke kracht, en zowel sneeuwscooter als slee kunnen nog weleens botsen/omvallen. Ik vond het als fitte twintiger al een uitdaging.
En idd. hou er rekening mee dat het in die periode boven de poolcirkel slecht 1,5 u per dag schemert, niks niet leuk "dingen zien".

Wat ik wél zou doen:
zuidelijker gaan dan lapland, daar heb je nl. ook alles wat je wil + daglicht
er zijn hondenfarms waar ze ook een soort restaurant hebben, dat is vaak super leuk en sfeervol
zoek van te voren goed uit of de rendierslee wel type "kerstman-slee" is - die zijn stabieler
bjorg wijzigde dit bericht op 16-08-2017 14:43
15.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Geen tips maar wat super leuk dat jullie dit met zn tweetjes gaan doen. Veel plezier alvast! Ben stiekem een beetje jaloers.
Ik lees mee want dit lijkt me fantastisch.
Alle reacties Link kopieren
Bjorg schreef:
16-08-2017 14:32
Er zijn hier al genoeg tips gegeven, maar even iets anders:
tenzij je oma nog super super fit is en bij-wijze-van marathon rent, zou ik haar echt never nooit niet op een sneeuwscooter of hondenslee zetten. Zitten blijven vereist namelijk best veel fysieke kracht, en zowel sneeuwscooter als slee kunnen nog weleens botsen/omvallen. Ik vond het als fitte twintiger al een uitdaging.
En idd. hou er rekening mee dat het in die periode boven de poolcirkel slecht 1,5 u per dag schemert, niks niet leuk "dingen zien".

Wat ik wél zou doen:
zuidelijker gaan dan lapland, daar heb je nl. ook alles wat je wil + daglicht
er zijn hondenfarms waar ze ook een soort restaurant hebben, dat is vaak super leuk en sfeervol
zoek van te voren goed uit of de rendierslee wel type "kerstman-slee" is - die zijn stabieler
Dat heb ik niet zo ervaren en ik was toentertijd een niet echt fitte vijftiger. Zowel met husky's als rendierslee was tamelijk relaxed. Oké, de sneeuwscooter wil weleens kiepen, vooral als je een soort Verstappen aan het stuur hebt in de vorm van je man die zich opeens weer 18 voelt. Maar je valt heel zacht, het enige wat fysieke inspanning vereiste was weer opkrabbelen in die diepe, diepe sneeuw.
En ook qua daglicht viel het reuze mee, ik heb achteraf niet de indruk gehad dat het constant donker was. Iets schemerig, maar alles was goed zichtbaar.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
16-08-2017 15:35
Dat heb ik niet zo ervaren en ik was toentertijd een niet echt fitte vijftiger. Zowel met husky's als rendierslee was tamelijk relaxed. Oké, de sneeuwscooter wil weleens kiepen, vooral als je een soort Verstappen aan het stuur hebt in de vorm van je man die zich opeens weer 18 voelt. Maar je valt heel zacht, het enige wat fysieke inspanning vereiste was weer opkrabbelen in die diepe, diepe sneeuw.
En ook qua daglicht viel het reuze mee, ik heb achteraf niet de indruk gehad dat het constant donker was. Iets schemerig, maar alles was goed zichtbaar.
Dat kan. Ik woonde in lapland, en dit is mijn ervaring. Heb er flink wat blauwe plekken aan over gehouden. Prima hoor, maar misschien wel iets om over na te denken voor je 82-jarige oma.
Alle reacties Link kopieren
Bjorg schreef:
16-08-2017 15:47
Dat kan. Ik woonde in lapland, en dit is mijn ervaring. Heb er flink wat blauwe plekken aan over gehouden. Prima hoor, maar misschien wel iets om over na te denken voor je 82-jarige oma.
Nou dat is zeker goed om te lezen, want oma denkt soms nog dat ze 42 is :biggrin: , maar heeft echt wel haar mankementen. Ik had mijn twijfels al over een sneeuwscooter, dus dat valt af, vind ik gewoon niet verantwoord. Als we zuidelijker in Scandinavië iets kunnen vinden met sneeuw, leuk alleenstaand huisje en mogelijkheden tot wat excursies, vind ik dat ook prima, het gaat haar echt om de ervaring van sneeuw en natuur.

Wat een tips al, superfijn!
Alle reacties Link kopieren
fromfebruary schreef:
17-08-2017 07:54
Nou dat is zeker goed om te lezen, want oma denkt soms nog dat ze 42 is :biggrin: , maar heeft echt wel haar mankementen. Ik had mijn twijfels al over een sneeuwscooter, dus dat valt af, vind ik gewoon niet verantwoord. Als we zuidelijker in Scandinavië iets kunnen vinden met sneeuw, leuk alleenstaand huisje en mogelijkheden tot wat excursies, vind ik dat ook prima, het gaat haar echt om de ervaring van sneeuw en natuur.

Wat een tips al, superfijn!
Een sneeuwscooter is echt wel zwaar. Aan het einde van de dag (na uren erop gezeten te hebben, heb je een flinke blauwe onderkant ;)) Het is ook zwaar om zo'n scooter besturen. Het slede rijden met Husky honden is daarentegen erg makkelijk en licht. Je zou dan samen 1 slee kunnen nemen en kan je oma lekker voorin zitten en genieten van de prachtige omgeving. Laplap (welk deel je ook gaat) is werkelijk prachtig. Ik reis best veel maar Lapland staat echt met stip in mijn top 3. Ga ook zeker terug.

Hoop dat jullie samen een mooie reis kunnen maken. Waanzinnig voor een oude dame!
Alle reacties Link kopieren
Griet1983 schreef:
17-08-2017 10:20
Het slede rijden met Husky honden is daarentegen erg makkelijk en licht. Je zou dan samen 1 slee kunnen nemen en kan je oma lekker voorin zitten en genieten van de prachtige omgeving
Dan moet TO wel in staat zijn om zelf de hele tijd achter de slee te staan. Bij ons ging het ook per twee (per stel, anders alleen) en dan wissel je even af na de pauze. Vijf uur achterop staan is best zwaar hoor, je moet ook een beetje meehelpen bergopwaarts e.d. Ik kon toen niet achterop dus heb alleen gezeten maar ook dat is niet even relaxed want het is echt wel koud. Ik had even achterop gestaan zodat vriend even kon zitten maar bergopwaarts ging dat dus niet omdat ik niet voldoende meekon helpen met de honden. Moest vriend toch weer achterop.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Geen tips, maar gááf! Heb ik heel hoog op mijn wensenlijst staan maar mijn vrouw vindt de jongens nog te klein (is ook wel zo). Zodra ze ze oud genoeg acht boek ik direct.
Geweldig dat je dit met je oma gaat doen! :love:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven