Schotland of Ierland in najaar

22-08-2017 09:12 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We willen in oktober 4 dagen weg. Is iemand van jullie wel eens in Schotland of Ierland geweest in deze periode? Is het aan te raden?

Groetjes!

In het najaar naar:

Totaal aantal stemmen: 10

Schotland (50%)
Ierland (50%)
Alle reacties Link kopieren
Als je niet voor het weer gaat is het absoluut aan te raden. Wij zijn vaker in die periode geweest, de ene keer mooi weer, de andere keer 4 dagen miezer. Maar het is er prachtig. Van Fort William naar Inverness over bochtige wegen, langs Loch Ness. Breng een bezoek aan Urquhart castle. Inverness is ook een leuke plaats. Edinburgh met het kasteel hoog op de heuvel, naar de slagvelden van Culloden.
Ik vind het sfeertje dat in Schotland hangt sowieso heel relaxed, het taaltje is geweldig, de pubs gezellig en de natuur in de highlands onovertroffen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed! Ik wil er ook graag heen misschien oktober of anders in mei.
Ierland ken ik niet, maar Schotland vond ik niet zo adembenemend als je altijd hoort. Qua natuur was het niet beter of slechter dan Engeland, en het eten in de pubs was afschuwelijk (eenzijdig, vet, burgers en black pudding). De koeien zijn dan wel weer erg leuk.
Wij hadden in augustus temperaturen tussen 11 en 19 graden, en heel veel regen. Als ik nog eens terug ga neem ik kaplaarzen en een warme regenjas mee.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
22-08-2017 09:33
Als je niet voor het weer gaat is het absoluut aan te raden. Wij zijn vaker in die periode geweest, de ene keer mooi weer, de andere keer 4 dagen miezer. Maar het is er prachtig. Van Fort William naar Inverness over bochtige wegen, langs Loch Ness. Breng een bezoek aan Urquhart castle. Inverness is ook een leuke plaats. Edinburgh met het kasteel hoog op de heuvel, naar de slagvelden van Culloden.
Ik vind het sfeertje dat in Schotland hangt sowieso heel relaxed, het taaltje is geweldig, de pubs gezellig en de natuur in de highlands onovertroffen.
Thanks! De natuur lijkt me inderdaad fantastisch en ook in de zomer kan het weer er flink tegenvallen. Daar houd ik rekening mee. :) klinkt als een mooie route!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2017 09:42
Ierland ken ik niet, maar Schotland vond ik niet zo adembenemend als je altijd hoort. Qua natuur was het niet beter of slechter dan Engeland, en het eten in de pubs was afschuwelijk (eenzijdig, vet, burgers en black pudding). De koeien zijn dan wel weer erg leuk.
Wij hadden in augustus temperaturen tussen 11 en 19 graden, en heel veel regen. Als ik nog eens terug ga neem ik kaplaarzen en een warme regenjas mee.
Jammer dat het je tegenviel! Kwam dat door het weer? Waar in Schotland ben je geweest?
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
22-08-2017 09:33
Als je niet voor het weer gaat is het absoluut aan te raden. Wij zijn vaker in die periode geweest, de ene keer mooi weer, de andere keer 4 dagen miezer. Maar het is er prachtig. Van Fort William naar Inverness over bochtige wegen, langs Loch Ness. Breng een bezoek aan Urquhart castle. Inverness is ook een leuke plaats. Edinburgh met het kasteel hoog op de heuvel, naar de slagvelden van Culloden.
Ik vind het sfeertje dat in Schotland hangt sowieso heel relaxed, het taaltje is geweldig, de pubs gezellig en de natuur in de highlands onovertroffen.
Kan van Fort William naar Inverness in zo'n korte periode of zouden we dan langer moeten gaan?
Dorot schreef:
22-08-2017 09:52
Jammer dat het je tegenviel! Kwam dat door het weer? Waar in Schotland ben je geweest?
Ja, het weer werkte niet echt mee. We zaten in de buurt van Loch Lomond, vlakbij Stirling, dus niet heel noordelijk. Edinburgh vond ik wel echt een belevenis, daar zou ik nog wel een keer een paar dagen heen willen.
Alle reacties Link kopieren
We zijn net terug uit Schotland. Prachtig daar! Ik zou er in het najaar ook wel naar toe willen, de bossen kleuren nu al mooi! Natuurlijk is het weer daar altijd even afwachten, maar Schotland lovers nemen dat voor lief. Bovendien zijn er veel whiskystokerijen die erg geschikt zijn om te bezoeken tijdens regendagen, of je bezoekt musea of een historische stad. We zijn ook met de trein naar Inverness geweest, heerlijk relaxed, en absoluut de moeite waard! Ook een hele leuke ervaring, zo'n treinreis door dat ruige landschap.Hoewel ik ook wel een keer naar Ierland wil, Schotland trekt me meer. Wij hadden de auto mee, en zijn van Inverness naar Fort William gereden. Best te doen. Misschien kun je zelfs wel met de trein.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2017 09:55
Ja, het weer werkte niet echt mee. We zaten in de buurt van Loch Lomond, vlakbij Stirling, dus niet heel noordelijk. Edinburgh vond ik wel echt een belevenis, daar zou ik nog wel een keer een paar dagen heen willen.
Dat is balen inderdaad! Ik twijfel tussen Edinburgh of Inverness. Edinburgh is genoeg te doen voor een paar dagen?
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
22-08-2017 11:18
We zijn net terug uit Schotland. Prachtig daar! Ik zou er in het najaar ook wel naar toe willen, de bossen kleuren nu al mooi! Natuurlijk is het weer daar altijd even afwachten, maar Schotland lovers nemen dat voor lief. Bovendien zijn er veel whiskystokerijen die erg geschikt zijn om te bezoeken tijdens regendagen, of je bezoekt musea of een historische stad. We zijn ook met de trein naar Inverness geweest, heerlijk relaxed, en absoluut de moeite waard! Ook een hele leuke ervaring, zo'n treinreis door dat ruige landschap.Hoewel ik ook wel een keer naar Ierland wil, Schotland trekt me meer. Wij hadden de auto mee, en zijn van Inverness naar Fort William gereden. Best te doen. Misschien kun je zelfs wel met de trein.
Dankjewel voor de tips! Ik ga uitzoeken of we dat ook kunnen doen. Een treinreis is echt een goede tip! En inderdaad genoeg binnenactiviteiten als het weer echt slecht is.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2017 09:55
Ja, het weer werkte niet echt mee. We zaten in de buurt van Loch Lomond, vlakbij Stirling, dus niet heel noordelijk. Edinburgh vond ik wel echt een belevenis, daar zou ik nog wel een keer een paar dagen heen willen.
The Trossachs is ook een mooi natuurgebied, maar niet te vergelijken met de echte highlands. Edinburgh staat bij mij ook op het lijstje om nog een keertje te bezoeken.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Dorot schreef:
22-08-2017 09:53
Kan van Fort William naar Inverness in zo'n korte periode of zouden we dan langer moeten gaan?
Ja hoor, het ligt maar 100 km van elkaar. De route langs Loch Ness zal langer zijn, ook al vanwege de haarspeldenbochten, wat ik wel een belevenis vond.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-08-2017 09:42
Ierland ken ik niet, maar Schotland vond ik niet zo adembenemend als je altijd hoort. Qua natuur was het niet beter of slechter dan Engeland, en het eten in de pubs was afschuwelijk (eenzijdig, vet, burgers en black pudding). De koeien zijn dan wel weer erg leuk.
Wij hadden in augustus temperaturen tussen 11 en 19 graden, en heel veel regen. Als ik nog eens terug ga neem ik kaplaarzen en een warme regenjas mee.
Waar was je?
Het zuiden van Schotland vind ik inderdaad net zoals Engeland, maar het Noordwesten echt een stuk ruiger en zeker anders dan Engeland.

En ja, een warme regenjas en laarzen zijn wel aan te raden. Hoewel ik ook weleens ben geweest toen het in Schotland korte rokjes weer was en de rest van Europa geteisterd werd door regen, regen en nog eens regen;)
Alle reacties Link kopieren
Edinburgh vind ik een heerlijke stad. Wij waren er 2,5 dag. Met kinderen was dat precies genoeg. Vanuit daar kan je ook een dag trip maken naar Glencoe, dat vond ik schitterend. De omgeving van Loch ness vond ik mooi, maar het dorp zelf is een grote toeristenval, echt het Volendam van Schotland. Neem voor alle weersoorten kleding mee, je zal het nodig hebben. Toch heeft het bij ons zelden een hele dag geregend, het was altijd wel voor een deel droog.
Als je graag met de trein wil, vanuit Ft William rijdt de Harry POttertrein. Het viaduct van Glenfinnan is heel bekend uit de film.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in het najaar in Dublin en omgeving geweest een paar jaar terug. Mooi weer, leuke mensen, mooie omgeving. Dublin is niet zo mooi - dan is Edinburgh mooier - maar wel heel erg leuk en gezellig en een goede basis om er op uit te trekken (Howth, Malahide Castle, Glendalough). Ik heb er erg van genoten!

Het leukst om te doen in Dublin vond ik Kilmainham Gaol (wel reserveren of op tijd komen), Trinity College Library (Book of Kells) en natuurlijk de Pubs. Beperk je daarbij niet tot Temple Bar, want daar komen vrijwel alleen maar toeristen. Je kunt met het OV (de DART) naar Howth, een schiereiland buiten Dublin, waar je een wandelpad kunt volgens langs de mooie kustlijn daar.

Het weer in Ierland is in die tijd over het algemeen wel beter dan het weer in Schotland (dat is het sowieso), maar garanties heb je natuurlijk nooit.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
22-08-2017 20:03
Edinburgh vind ik een heerlijke stad. Wij waren er 2,5 dag. Met kinderen was dat precies genoeg. Vanuit daar kan je ook een dag trip maken naar Glencoe, dat vond ik schitterend. De omgeving van Loch ness vond ik mooi, maar het dorp zelf is een grote toeristenval, echt het Volendam van Schotland. Neem voor alle weersoorten kleding mee, je zal het nodig hebben. Toch heeft het bij ons zelden een hele dag geregend, het was altijd wel voor een deel droog.
Als je graag met de trein wil, vanuit Ft William rijdt de Harry POttertrein. Het viaduct van Glenfinnan is heel bekend uit de film.
Klinkt goed. En de Harry Potter trein wist ik helemaal niet! Cool!
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
22-08-2017 20:12
Ik ben in het najaar in Dublin en omgeving geweest een paar jaar terug. Mooi weer, leuke mensen, mooie omgeving. Dublin is niet zo mooi - dan is Edinburgh mooier - maar wel heel erg leuk en gezellig en een goede basis om er op uit te trekken (Howth, Malahide Castle, Glendalough). Ik heb er erg van genoten!

Het leukst om te doen in Dublin vond ik Kilmainham Gaol (wel reserveren of op tijd komen), Trinity College Library (Book of Kells) en natuurlijk de Pubs. Beperk je daarbij niet tot Temple Bar, want daar komen vrijwel alleen maar toeristen. Je kunt met het OV (de DART) naar Howth, een schiereiland buiten Dublin, waar je een wandelpad kunt volgens langs de mooie kustlijn daar.

Het weer in Ierland is in die tijd over het algemeen wel beter dan het weer in Schotland (dat is het sowieso), maar garanties heb je natuurlijk nooit.
Dankjewel voor de tips!! Voor het weer kunnen we inderdaad beter niet die kant op gaan. Maar de natuur spreekt ons vooral heel erg aan. En goed om te weten dat Temple Bar toeristisch is. Blijf ik daar mooi weg :)
Alle reacties Link kopieren
De natuur is en blijft de grootste reden voor mij om Schotland te bezoeken. De mensen zijn erg vriendelijk en praatzaam. Je hebt in een pub snel contact met Schotten, in Engeland heb ik dit anders ervaren. De Highlands zijn zo mooi dat je de tranen in de ogen krijgt op sommige plekken. Heel mysterieus, en vol geschiedenis. Je fantasie raakt enorm geprikkeld. En er zijn veel series en films opgenomen in Schotland, zoals James Bond, Harry Potter en Outlander... :love:
Kortom, 1001 redenen om het te ervaren. Ik ben net terug, en wil morgen wel weer die kant op!
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
23-08-2017 12:04
De natuur is en blijft de grootste reden voor mij om Schotland te bezoeken. De mensen zijn erg vriendelijk en praatzaam. Je hebt in een pub snel contact met Schotten, in Engeland heb ik dit anders ervaren. De Highlands zijn zo mooi dat je de tranen in de ogen krijgt op sommige plekken. Heel mysterieus, en vol geschiedenis. Je fantasie raakt enorm geprikkeld. En er zijn veel series en films opgenomen in Schotland, zoals James Bond, Harry Potter en Outlander... :love:
Kortom, 1001 redenen om het te ervaren. Ik ben net terug, en wil morgen wel weer die kant op!
Je maakt me enorm enthousiast!! Bedankt voor dit mooie bericht. Waar in Schotland ben je geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in Aviemore geweest. Dit dorpje ligt in het Cairngorms National Park, in de Highlands. Met de trein ben je in 37 min. in Inverness. Er rijdt een oude stoomtrein door Aviemore naar allerlei leuke plaatsen. Aviemore is eigenlijk een wintersportgebied, niet ver van het dorp ligt een skipiste. Maar nu is het een echt outdoor dorp. De rivier Spey stroomt langs het dorp. Leuke winkels, vnl. outdoor, en leuke pubs. Vooral de Old Bridge Inn is leuk. Culloden is niet ver, indrukwekkende plaats waar de Schotse Clans het onderspit moesten delven. Erg veel whisky stokerijen in de buurt. En Loch Ness natuurlijk. Prachtig wandelgebied ook.
Ik moet bekennen dat ik altijd al naar Schotland wilde, maar na het zien van de serie Outlander wist ik het zeker. Wij zijn met de auto eigenlijk op veel plaatsen geweest, en ik vond het overal mooi. Maar de kleuren in de Highlands bezorgen je kippenvel. Meerdere kleuren groen en paars van de heide, en ruige bergen en heuvels. Sprookjesachtig.
Ik zit zelf graag in een wat rustiger gebied waar nog wel wat te doen is, maar met een stad in de buurt.
Wel 'ns in september naar Schotland (Edinburgh, Skye en Highlands) en dat was fantastisch. Donkere wolkenluchten en zon die elkaar aanvulden/afwisselden. Errug fotogeniek dus!
Ierland is erg leuk, maar moet je niet gehaast willen doen. Zo zijn de ieren niet en je mist dan de leuke achterafweggetjes.

Heb je al gedacht aan Noord Ierland? Dat is prima te doen in 4 dagen, bijvoorbeeld Belfast en dan naar het noorden naar de kust: Bushmills brouwerij, een kasteel en de Giants Causeway.

Schotland ben ik as we speak en vind ik tot nog toe ook fijn. En leukere mensen dan beneden de Wall (imho).
Alle reacties Link kopieren
We hebben geboekt naar Ierland naar het plaatsje Galway omdat je van daaruit mooi de natuur in kunt gaan en nog 1.5 dag Dublin.

Dankjewel voor al jullie tips en meedenken. Schotland gaan we zeker ook een keer doen dus dan lees ik dit weer terug.
De herfstvakantie van 2016 doorgebracht in Edinburgh. In acht dagen genoeg te doen gehad, met een t-shirt aan en de regenjas in de koffer. Tips voor Edinburgh: water of Leith walkway, National Museum of Scotland (goed voor meerdere dagdelen), Arthurs's Seat en Holyrood oplopen, rondleiding Scottish Parliament, botanische tuin. Afijn, je vier dagen zijn zo om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven