Geldigheid identiteitskaart

03-09-2017 22:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, weten jullie misschien hoelang een identiteitskaart dus geen paspoort nog geldig moet zijn als je op vakantie naar griekenland gaat. Ik lees voor turkije een, speciale regel. Mijn paspoorr verloopt over 4 weken en ik ga over een aantal dagen op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Verloopt je paspoort of je id?
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
Mijn id
Klik
Ik vraag me af of die informatie van die link wel klopt want hoe wil je gaan vliegen zonder paspoort/ID binnen de EU?
Met de auto, boot of trein lukt het nog wel zonder maar vliegen?!
Alle reacties Link kopieren
Een geldig ID is genoeg. Dus je ID moet nog geldig zijn als je terugvliegt. Voor Turkije moet je reisdocument nog een half jaar geldig zijn idd, dat geldt voor Griekenland niet (bron: anwb).
Alle reacties Link kopieren
Je moet een geldig identiteitsbewijs hebben op het moment dat je terug reist vanuit Griekenland.
Zelfs als je idkaart de dag erna zou verlopen is er niets aan de hand. Echter, krijgt je vliegtuig onverhoopt ernstige vertraging, mis je je vlucht of zoiets dergelijks dan heb je natuurlijk wel ineens een probleem.
Als je behoorlijk wat speling hebt zou ik het er wel op durven gokken.
Griekenland is een Schengenland, dus je hoeft niet door de paspoortcontrole om het land in of uit te reizen vanuit Nederland, maar net als in Nederland moet je wel in het ebzit zijn van een identiteitsbewijs dat geldig is op dat moment. Je kunt dus prima jouw identiteitskaart hiervoor gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Liezze schreef:
04-09-2017 00:14
Je moet een geldig identiteitsbewijs hebben op het moment dat je terug reist vanuit Griekenland.
Zelfs als je idkaart de dag erna zou verlopen is er niets aan de hand. Echter, krijgt je vliegtuig onverhoopt ernstige vertraging, mis je je vlucht of zoiets dergelijks dan heb je natuurlijk wel ineens een probleem.
Als je behoorlijk wat speling hebt zou ik het er wel op durven gokken.
Dan heb je geen probleem. Je mag op een verlopen paspoort of id terug reizen naar NL.
Je kan altijd terugreizen naar je eigen land. En op je rijbewijs mag je ook reizen binnen Schengen, maar niet alle maatschappijen accepteren rijbewijs dus check dit goed.
Transavia en KLM accepteren wel een rijbewijs!
Alle reacties Link kopieren
https://www.reisverzekeringkorting.nl/b ... -paspoort/

Bedankt alllemaal. Ik was aan het twijfelen door dit artikel hierim staat dat je paspoort bij reizen binnen europa nog 2maanden geldig moet zijn bij terugkomst? Deze dateert van december 2016.
Alle reacties Link kopieren
Sunny81 schreef:
04-09-2017 02:50
En op je rijbewijs mag je ook reizen binnen Schengen, maar niet alle maatschappijen accepteren rijbewijs dus check dit goed.
Transavia en KLM accepteren wel een rijbewijs!
Nee. Een rijbewijs dient alleen om aan te tonen dat je een motorvoertuig mag besturen. En in Nederland mag je op sommige plekken (bank, postkantoor) een rijbewijs gebruiken ipv een IDkaart of een Paspoort om aan te tonen wie je bent.
Naar het buitenland niet.

En op de site van Transavia:
http://service.transavia.com/app/answer ... k-nodig%3F
Verlopen of beschadigde reisdocumenten worden niet geaccepteerd. Overige documenten zoals het rijbewijs, de bibliotheekkaart of bankpas zijn geen formeel identiteitsbewijs en worden dus ook niet geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon op tijd je id kaart verlengen dan heb je nergens last van. Binnen 5 werkdagen geregeld en kan ook met spoed alleen dan betaal je iets meer.
Je gooit verschillende zaken op één hoop: wat de EU voorschrijft voor reizen tussen Schengen-landen, de regels van de airline en de locale wetgeving rond het kunnen tonen van identificatie. Tussen Schengen-landen heb je vrij verkeer, echter zowel NL als Griekenland eisen dat je jezelf kunt identificeren. En de meeste luchtvaartmaatschappijen laten je ook alleen maar toe na identificatie (niet allemaal, KLM binnen Schengen - in elk geval regelmatig - niet).
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
04-09-2017 09:20
Nee. Een rijbewijs dient alleen om aan te tonen dat je een motorvoertuig mag besturen. En in Nederland mag je op sommige plekken (bank, postkantoor) een rijbewijs gebruiken ipv een IDkaart of een Paspoort om aan te tonen wie je bent.
Naar het buitenland niet.

En op de site van Transavia:
http://service.transavia.com/app/answer ... k-nodig%3F
.
Ik werk op de luchthaven oa voor Transavia en wij accepteren voor Schengen een rijbewijs.
Echter naar Frankrijk geldt wel een geldig paspoort of id-kaart. Frankrijk mag je niet op een rijbewijs reizen.
Alle reacties Link kopieren
Uhm, Frankrijk is ook een Schengenland...
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar Frankrijk heeft paspoortcontrole ingevoerd sinds de aanslagen. Dit is een tijdelijke maatregel, maar wordt steeds verlengd. In ieder geval op de luchthavens,
Alle reacties Link kopieren
Dat je bij het inchecken als medewerker van Transavia de reiziger die zijn idkaart vergeet niet wilt duperen en mee laat gaan, is leuk. Wel strijdig met je bedrijfssite, maar aardig.

Maar als je ooit eens een vliegtuig hebt dat bij aankomst in laten we zeggen Spanje gecontroleerd wordt, dan heeft de reiziger alsnog een probleem.
En ik vraag me ook af hoe dat bij de retourvlucht gaat. Zit daar dan ook iemand van Transavia die een rijbewijs accepteert? Wat als het dan aan een Spaanse medewerker gedelegeerd wordt? Mag je dan nog mee terug?
Alle reacties Link kopieren
Ja je wordt geaccepteerd op ID bewijs binnen Schengen (uitgezonderd Frankrijk). Ook op je terugreis!
Alle reacties Link kopieren
Het antwoord van de Rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... buitenland

Binnen een groot deel van de EU volstaat een ID kaart. Daar buiten doorgaans een paspoort nodig.
Frankrijk voldoet de ID kaart ook.

Een rijbewijs voldoet officieel nooit. Dat het soms lukt is fijn, maar vertrouw er maar niet op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven