'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
OwlyOne schreef:
15-09-2017 13:06
Je klinkt zelf ook niet erg aardig in je laatste posts. Persoonlijk dingetje?
Ik hou gewoon niet van dat hele passenger shaming. Die mensen betalen wel jouw salaris.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-09-2017 13:10
Wanneer gaat KLM ook A380's aanschaffen? Als ik nu op 10km hoogte aan de bar wil hangen, dan kan dat alleen bij een concurrent uit een van de Golfstaten.
Nooit. De A380 is gewoon te groot voor de KLM. Eigenlijk ook voor Emirates, maar die krijgen wat financiële voordelen. Die A380 verkoopt ook niet meer en is eigenlijk een flop. De trend in de luchtvaart nu is met kleinere toestellen hogere frequenties vliegen, dus vaker in plaats van groter. Een van de redenen waarom KLM de 787 heeft gekocht.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
15-09-2017 13:15
Ik heb geen ergernissen als het om passagiers gaat. Wel grote zorgen als er heel veel alcohol in het spel is.
Een echte noodlanding heb ik nog nooit gemaakt, en hoop ik ook niet te maken. Wel eens een landing met veel technische storingen, achteraf was het wel interessant. Wel vervelend dat we de passagiers niet naar hun bestemming konden brengen.
Dankjewel voor je antwoord. Ik hoop ook dat jij (en iedereen aan boord) dat nooit hoeft mee te maken.

Hoe houd je je concentratie er altijd bij als je aan het vliegen bent? Ik kan me voorstellen dat een mooie lucht en veel wolken voor een piloot op een gegeven moment niet erg bijzonder meer zijn. Net als dat sommige mensen kunnen inkakken bij het autorijden. Na hoeveel uur wordt je afgelost door de co-pilot?
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je de mooiste landingsbanen en vliegvelden? Zijn er landingsbanen of vliegvelden die lastiger zijn? En dan door weer, of de ligging?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Ben je weleens bang geweest tijdens een vlucht? Bijvoorbeeld -ik noem maar wat- de eerste vlucht die je weer had na 9/11? Of als je weet dat er veel contact is geweest met de marechaussee over bepaalde passagiers?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
cygnus schreef:
15-09-2017 13:19
Nooit. De A380 is gewoon te groot voor de KLM. Eigenlijk ook voor Emirates, maar die krijgen wat financiële voordelen. Die A380 verkoopt ook niet meer en is eigenlijk een flop. De trend in de luchtvaart nu is met kleinere toestellen hogere frequenties vliegen, dus vaker in plaats van groter. Een van de redenen waarom KLM de 787 heeft gekocht.
Dit officiele antwoord heb ik vaker gehoord. Toch heb ik de indruk dat op sommige long-haul vluchten van KLM de 787's of vergelijkbare widebodies bijna altijd vol zitten. Met een A380 kun je dan met betrekkelijk weinig meerkosten per passagier een stuk meer mensen vervoeren naar populaire plaatsen als Bangkok, NYC etc.

Emirates heeft volgens mij het hele business model gebouwd rondom dit enorme toestel. Dubai zelf is 'slot restrained' dus groei is alleen te realiseren door grote toestellen maximaal te vullen (ik zie hier een parallel met Schiphol ontstaan...). Door zoveel mogelijk bestemmingen vanuit een hub te bedienen en dus zoveel mogelijk overstappers te krkrijgt Emirates volgens mij op een aantal routes (niet allemaal) de A380's toch aardig vol. Ik heb verder de indruk dat het concurrentievoordeel van Emirates bestaat uit zaken als een goede ligging, geen enkele restrictie op nachtvluchten alsmede arbeidswetgeving waardoor er een eindeloze hoeveelheid 'cabin crew' uit alle landen in Dubai kan worden gestationeerd. Erg veel bewijs dat de heersende familie er nog veel geld achteraan brengt, is er niet.
Misschien al gevraagd. Heb je weleens een UFO gezien?
Alle reacties Link kopieren
OwlyOne schreef:
15-09-2017 13:24
Hoe houd je je concentratie er altijd bij als je aan het vliegen bent? Ik kan me voorstellen dat een mooie lucht en veel wolken voor een piloot op een gegeven moment niet erg bijzonder meer zijn. Net als dat sommige mensen kunnen inkakken bij het autorijden. Na hoeveel uur wordt je afgelost door de co-pilot?
Een vlieger hoeft niet de hele vlucht opperst geconcentreerd te zijn hoor. Tijdens start en landing wel, maar daartussen in staat de autopilot aan en is het een kwestie van monitoren en de radio doen met de verkeersleiding. Wel moeten we elk moment kunnen ingrijpen als de autopilot er mee stopt of niet doet wat de bedoeling is.

Mooie lucht en wolken blijven toch fascineren hoor, zeker als je langs leuke cumuluswolken kunt vliegen, net alsof je langs witte bergen vliegt. Groenland met helder weer blijft ook bijzonder.

De werkverdeling tijdens de vlucht gaat altijd in overleg. Meestal zijn we met z'n drieën, twee zitten steeds achter de knuppel. Vaak doen we een uurtje rust, en daarna 2, maar is uiteraard afhankelijk van de vluchtduur.
Fate is just the weight of circumstances
yoshe schreef:
14-09-2017 23:47
Hoe maak je kans om eens bij de piloot in de cockpit te kijken. Ik heb op diverse vluchten al gezien dat iemand werd mee gevraagd. Sommge mochten de landing ook zien vanuit de cockpit.
Is dat een kwestie van slijmen bij de stewardessen?
Ik kende iemand uit de crew.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-09-2017 13:33
Wat vind je de mooiste landingsbanen en vliegvelden? Zijn er landingsbanen of vliegvelden die lastiger zijn? En dan door weer, of de ligging?
Het oude vliegveld van Quito, midden tussen de bergen en in de stad, spectaculair.
Zeker zijn er vliegvelden die wat lastiger zijn. Heeft meestal met het terrein te maken (bergen), maar het specifieke weer kan ook een factor zijn.
De aanvliegprocedures zijn hier op afgesteld, dus als die gevolgd worden is er niets aan de hand.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-09-2017 13:35
Ben je weleens bang geweest tijdens een vlucht? Bijvoorbeeld -ik noem maar wat- de eerste vlucht die je weer had na 9/11? Of als je weet dat er veel contact is geweest met de marechaussee over bepaalde passagiers?
Nee, nooit bang geweest. Als je weet hoe al die procedures werken krijg je er ook echt wel vertrouwen in, ook wat betreft security.
Fate is just the weight of circumstances
YouWish schreef:
15-09-2017 11:15
Ach joh die mensen zijn gewoon blij dat ze nog leven. Je wil niet weten hoeveel mensen met vliegangst aan boord zitten. Beetje flauw om deze mensen belachelijk te maken. Ze klappen echt nie specifiek voor de captain in de meeste gevallen.
Ach joh hij maakt ze toch niet belachelijk.

Meestal zijn dat mensen die weinig vliegen. Vroeger was het veel normaler om te klappen omdat het toen nog bijzonder was om te vliegen.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
15-09-2017 13:38
Dit officiele antwoord heb ik vaker gehoord. Toch heb ik de indruk dat op sommige long-haul vluchten van KLM de 787's of vergelijkbare widebodies bijna altijd vol zitten. Met een A380 kun je dan met betrekkelijk weinig meerkosten per passagier een stuk meer mensen vervoeren naar populaire plaatsen als Bangkok, NYC etc.

Ik heb verder de indruk dat het concurrentievoordeel van Emirates bestaat uit zaken als een goede ligging, geen enkele restrictie op nachtvluchten alsmede arbeidswetgeving waardoor er een eindeloze hoeveelheid 'cabin crew' uit alle landen in Dubai kan worden gestationeerd. Erg veel bewijs dat de heersende familie er nog veel geld achteraan brengt, is er niet.
Je hebt gelijk, die 787s zitten vaak (bijna) vol. Als dat niet zo zou zijn, dan bestond KLM niet meer. En die A380 zou niet volkomen. En 4 motoren is echt duurder dan 2.
Het is wel saillant dat Emirates nu vrij slecht draait, terwijl wereldwijd de luchtvaartsector weer aantrekt.
Overigens is er zeker wel bewijs dat er geld in de golfmaatschappijen wordt gepompt, het is alleen juridisch moeilijk het aan te pakken.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
15-09-2017 13:40
Misschien al gevraagd. Heb je weleens een UFO gezien?
:jump:
Nee, helaas...
Fate is just the weight of circumstances
Eet je zelf ook van die kleffe slappe gloeiend hete kroketbroodjes? Ze zijn stiekem echt lekker.
cygnus schreef:
15-09-2017 14:00
:jump:
Nee, helaas...
Kom op je bent hier anoniem. Klap maar uit de school.
Heb je weleens een spionagevliegtuig gezien? Of iets anders waarvan je dacht wtf?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je wel een beetje op de vlakte blijven hoor Cygnus. ;) Welke landingsbanen vind je lastig? Wat was je lastigste landing of vertrek ooit? Nooit zenuwachtige crew aan de deur gehad voor heel lastige situaties? Je geeft nu antwoorden die iedereen met een beetje interesse in luchtvaart ook kan geven. Ik wil smeuige details. De vliegvelden met de lekkerste koffie, de meeste vertragingen (wat doen jullie dan eigenlijk) de mooiste wachtruimtes.... details, details. Kom maar op!
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
15-09-2017 14:01
Kom op je bent hier anoniem. Klap maar uit de school.
Ik zou wel willen... maar dan zou ik liegen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
15-09-2017 14:05
Ik vind je wel een beetje op de vlakte blijven hoor Cygnus. ;) Welke landingsbanen vind je lastig? Wat was je lastigste landing of vertrek ooit? Nooit zenuwachtige crew aan de deur gehad voor heel lastige situaties? Je geeft nu antwoorden die iedereen met een beetje interesse in luchtvaart ook kan geven. Ik wil smeuige details. De vliegvelden met de lekkerste koffie, de meeste vertragingen (wat doen jullie dan eigenlijk) de mooiste wachtruimtes.... details, details. Kom maar op!
Als ik dan iets moet bedenken, dan is het San José, vanwege verraderlijke wind, en Madrid vanwege slechte verkeeersleiding. Maar moeilijk, dat is toch te zwaar hoor.
De lekkerste koffie maak ik zelf 😁 . Guatemala was altijd wel leuk, kon je mooiechanddoeken kopen en je schoenen goed laten poetsen.
Met vertragingen doen we hetzelfde als de passagiers, wachten. Meestal krijgen we dat al in het hotel te horen, gaan we later naar het vliegveld. En die wachtruimtes (de lounges dan) mogen we meestal niet in, die zijn voor de passagiers.
De meeste Amerikaanse vliegvelden zijn het naarst, ook de crew moet vaak lang wachten bij immigratie.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
15-09-2017 14:02
Heb je weleens een spionagevliegtuig gezien? Of iets anders waarvan je dacht wtf?
Geen spionagevliegtuig, die vliegen veel hoger. Wel eens een kinderballon op 450 meter voor de landing. Het was een paard, en toen we dat meldden aan de verkeersleiding was die erg verbaasd.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk was de landing van Sully op de Hudson ? En zou je het zelf ook kunnen ?
Wat is een vlieger?
Wat een leuk topic. Hoe kijken jij en je collega's aan tegen de samenwerking met Air France? Hoe zie je dat in de toekomst?
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
15-09-2017 11:27
Absoluut niet. Niet erg professioneel om dat te doen. Grappig, een stewardess niet lang geleden geloofde me niet. Ze zou toch beter moeten weten...
Sorry voor de ietwat inpertinente vraag maar je hoort dat zo vaak over dat "wereldje".... Bedankt voor je antwoord. ik ben het met je eens hoor zeer onprofessioneel.
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven