'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Uit nieuwsgierigheid:

Bij Jinek kwam woensdag 14 augustus een grappig filmpje voorbij (op ongeveer 42:30 voor wie het terug wil kijken). Een man bleek de enige passagier te zijn op een lijnvlucht! Het filmpje laat zien dat er gewicht aan het toestel toegevoegd wordt omdat er maar één passagier in zit. Waarom doen ze dat? Kan een vliegtuig leeg niet vliegen dan?

Ik heb hier wel eens gelezen dat je tijdens opstijgen en landen op je toegewezen stoel moet zitten omdat de instellingen worden gebaseerd op de gewichtsverdeling. Maar je kunt het vliegtuig blijkbaar niet zo instellen dat je met zo weinig gewicht vliegt?
Dat filmpje is één grote PR-grap, ik zou het niet te serieus nemen. Het lijkt me sterk dat dat type vliegtuig niet zonder passagiers kan vertrekken. Dat zou ook heel onhandig zijn van de fabrikant, vliegtuigen vliegen geregeld leeg naar een bestemming.

Er is wel zoiets als een minimum gewicht, maar meestal voldoe je daar ruimschoots aan als er stoelen, bagagerekken, ovens en toiletten zijn geïnstalleerd. Bij vrachtvliegtuigen loop je wel vaker tegen deze limiet aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik las net een paar pagina`s terug wat posts over luchtziek en turbulentie. Ik vloog in mei terug vanuit Zuid Afrika en de halve machine was ziek/misselijk. Ikzelf ook , ik vlieg vaak maar nooit ziek aan boord, wel was ik al niet helemaal fit een paar dagen voor vertrek. Volgens de ca achterin ( ik vloog ipb en mee op de jump) waren er altijd veel zieken op dit type toestel en wordt er gedacht dat het aan het type toestel ligt. Iemand van de vliegers hier op Viva mee bekend ? Ik had er nog nooit van gehoord. .
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
25-05-2019 21:15
Ze hebben het gedaan, als laatste keer met een Zwitserse maatschappij die VIP naar New York vloog, meer dan 12 jaar geleden. Maar nu niet meer. Ligt qua vakbond ook erg lastig, want het is productie die niet door eigen vliegers gevlogen wordt. In principe gaat de vakbond daarmee niet akkoord. De laatste wet lease was bedoeld om te kijken of er markt voor was (nee dus), en als dat er was geweest zou KLM het na 2 jaar zelf gaan vliegen.
Codeshare is heel wat anders...
Klm doet nog wet lease met transavia.
dance01 schreef:
14-08-2019 01:25
Ik heb een vraag het is misschien een beetje een rare vraag! Ik heb heel erge vliegangst en dat is nog best zacht uitgedrukt! Ik heb nu alweer slapeloze nachten voor een vlucht half september!

Maar ik heb altijd zo'n heel naar gevoel in hoofd komt dat door de druk?! Tijdens opstijgen en landen is dat het ergste waar de meeste mensen dit het leukste aan vliegen vinden, vind ik dat altijd het vreselijkste wat er is. De kleinste bewegingen van het vliegtuig voel ik al. En nog maar niet te spreken over turbulentie! Ik heb die regelmatig meegemaakt en dan is misselijkheid en overgeven wat er gebeurd.

Hebben jullie als bemanning hier nou ook wel (eens) last van tijdens turbelentie of helemaal niet?

Sorry als het een stomme vraag is. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het uit moet leggen.
Geen stomme vraag. Ik speculeer er op los maar misschien is je evenwichtsorgaan overgevoelig. En aangezien dat orgaan in je middenoor zit, kan het ook gevoelig zijn voor de drukschommelingen die je tijdens het stijgen en dalen voelt. Er zijn mensen die zelfs duizelig worden van een aankomende storm! Kijk of je hier wat aan hebt (ik wil je echter ook geen aandoeningen aanpraten :) ):

https://www.dizziness-and-balance.com/d ... essure.htm
Lisbeth_Salander schreef:
16-08-2019 20:39
Ik las net een paar pagina`s terug wat posts over luchtziek en turbulentie. Ik vloog in mei terug vanuit Zuid Afrika en de halve machine was ziek/misselijk. Ikzelf ook , ik vlieg vaak maar nooit ziek aan boord, wel was ik al niet helemaal fit een paar dagen voor vertrek. Volgens de ca achterin ( ik vloog ipb en mee op de jump) waren er altijd veel zieken op dit type toestel en wordt er gedacht dat het aan het type toestel ligt. Iemand van de vliegers hier op Viva mee bekend ? Ik had er nog nooit van gehoord. .
Welk type was het? Als letterlijk de helft van het vliegtuig ziek is dan zou ik eerder denken aan vervuilde airconditioning lucht of bedorven chicken or pasta.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-08-2019 20:53
Welk type was het? Als letterlijk de helft van het vliegtuig ziek is dan zou ik eerder denken aan vervuilde airconditioning lucht of bedorven chicken or pasta.
Volgens mij was het een 777-300. De helft is overdreven denk ik . Waren woorden van de ca maar zal vast minder zijn geweest. Maar kennelijk toch opvallend veel.

En dan nog een vraag ( wellicht een hele domme....) waarom is het bij de deur achterin zo verschrikkelijk koud ? In de cabine was het heerlijk warm maar bij de deur echt niet te doen. Als ipber is het natuurlijk eigen keus om daar op mee te gaan maar stel dat je als crew lang moet zitten ivm turbulentie bijv ? Het was echt vreselijk koud.
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
16-08-2019 20:43
Klm doet nog wet lease met transavia.
Klopt. Transavia kist + crew. Waar ongeveer 40 stuks handbagage op ingenomen moet worden omdat het anders niet past. En waar er geen business class aan boord is maar de C pax dat vaak niet vantevoren weten ....
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-08-2019 20:49
Geen stomme vraag. Ik speculeer er op los maar misschien is je evenwichtsorgaan overgevoelig. En aangezien dat orgaan in je middenoor zit, kan het ook gevoelig zijn voor de drukschommelingen die je tijdens het stijgen en dalen voelt. Er zijn mensen die zelfs duizelig worden van een aankomende storm! Kijk of je hier wat aan hebt (ik wil je echter ook geen aandoeningen aanpraten :) ):

https://www.dizziness-and-balance.com/d ... essure.htm
Bedankt voor je reactie kadanz! Ik snap je hoor dat je me niet iets wil aanpraten maar een "verklaring" zou wel eens fijn zijn. Ik vind vliegen echt 1 van de vreselijkste die er is, overigens echt niet alleen hierom hoor maar het speelt wel mee.

Ik ga het eens lezen!
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Lisbeth_Salander schreef:
16-08-2019 21:05
Volgens mij was het een 777-300. De helft is overdreven denk ik . Waren woorden van de ca maar zal vast minder zijn geweest. Maar kennelijk toch opvallend veel.

En dan nog een vraag ( wellicht een hele domme....) waarom is het bij de deur achterin zo verschrikkelijk koud ? In de cabine was het heerlijk warm maar bij de deur echt niet te doen. Als ipber is het natuurlijk eigen keus om daar op mee te gaan maar stel dat je als crew lang moet zitten ivm turbulentie bijv ? Het was echt vreselijk koud.
Het verhaal van de 777-300 is een beetje een mysterie. Er zijn meer klachten over gekomen. Er is een theorie dat het te maken heeft met een bocht in één van de leidingen voor de luchttoevoer, noemen we ‘duct’. Het is nooit bewezen dat deze duct de verschijnselen veroorzaakt,, maar er schijnt wel wat aan veranderd te zijn. Het vreemde is echter dat het niet te zien is aan de druk in de cabine, deze wordt voortdurend gemeten. Ook schijnen er luchtmonsters te zijn genomen en daar is ook niets bijzonders in aangetroffen. Het kan best een hele andere - type-onafhankelijke - oorzaak hebben, maar de perceptie bij veel cabinepersoneel is nog steeds dat er op de 777-300 iets niet goed is.

De kou bij de deuren is een bekend verschijnsel. Komt omdat de kou door de ‘seals’ (zeg maar de tochtstrips aan de randen van de deur) verre van luchtdicht zijn en dat daardoor kou de cabine in komt. Is helaas weinig aan te doen. Soms als het extreem is worden de seals vervangen, maar over het algemeen lost dat weinig op.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
16-08-2019 17:25
Uit nieuwsgierigheid:

Bij Jinek kwam woensdag 14 augustus een grappig filmpje voorbij (op ongeveer 42:30 voor wie het terug wil kijken). Een man bleek de enige passagier te zijn op een lijnvlucht! Het filmpje laat zien dat er gewicht aan het toestel toegevoegd wordt omdat er maar één passagier in zit. Waarom doen ze dat? Kan een vliegtuig leeg niet vliegen dan?

Ik heb hier wel eens gelezen dat je tijdens opstijgen en landen op je toegewezen stoel moet zitten omdat de instellingen worden gebaseerd op de gewichtsverdeling. Maar je kunt het vliegtuig blijkbaar niet zo instellen dat je met zo weinig gewicht vliegt?
Vliegtuigen kunnen over het algemeen prima leeg vliegen. Bij kleinere turboprop-vliegtuigen is de balans - heb ik begrepen - dan soms een probleem en dan zou er wat contragewicht meegenomen kunnen worden. Heb het fragment niet gezien nog, dus weet ook niet over welk type dit gaat.

De stoelverdeling voor vertrek is een net iets ander verhaal, maar heeft ook met de balans te maken. De instelling waar je het over hebt klopt, het gaat om het horizontale gedeelte van de staart. Deze kan verdraaid worden zodat de trekkracht bij het loskomen altijd ongeveer gelijk is. Voor de start wordt dit berekend adhv de gewichtsverdeling. Belangrijk dus om inderdaad niet ergens anders te gaan zitten. Het effect op grote vliegtuigen is wel minder, maar kan nog steeds een probleem zijn als veel mensen gaan verzitten.
In de lucht is dat probleem er niet meer, omdat de balans dan gemeten wordt.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
joehoe :bye: , nu het (weer ) even gaat over ziek zijn in het vliegtuig. remember me met mijn hysterische astma aanval tijdens de daling? (en mijn minder fijne onderwatermomenten door eenzelfde astma/ koude lucht/ god weet ik wat aanval?)

Nou... (voor wie er nog interesse inhad), ik ben aan alle kanten gefotografeerd (thorax, sinussen, long/ ademtesten, etc) en hoera, zo gezond als een vis :biggrin: . Volgende week gaan we een stapje verder. We gaan een astma-aanval uitlokken. Kijken of dat diezelfde aanval oplevert als dat ik nu een paar maal onder water en tijdens een daling heb 'mogen meemaken'.

ik ga weer in het glazen huisje zitten, knijper op de neus en dan via een mondstuk lucht inademen welke door een computer gereguleerd wordt. Daar gaan ze dan een nevel aan toevoegen om een astma-aanval uit te lokken. Spannnneendddd :proud:
De week erna doen we dat nog een keer, met een ander soort nevel.
En dan weer naar de longspecialist. kijken wat we/ ze ervan kunnen maken. :sherlock:
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
17-08-2019 03:11
Het verhaal van de 777-300 is een beetje een mysterie. Er zijn meer klachten over gekomen. Er is een theorie dat het te maken heeft met een bocht in één van de leidingen voor de luchttoevoer, noemen we ‘duct’. Het is nooit bewezen dat deze duct de verschijnselen veroorzaakt,, maar er schijnt wel wat aan veranderd te zijn. Het vreemde is echter dat het niet te zien is aan de druk in de cabine, deze wordt voortdurend gemeten. Ook schijnen er luchtmonsters te zijn genomen en daar is ook niets bijzonders in aangetroffen. Het kan best een hele andere - type-onafhankelijke - oorzaak hebben, maar de perceptie bij veel cabinepersoneel is nog steeds dat er op de 777-300 iets niet goed is.

De kou bij de deuren is een bekend verschijnsel. Komt omdat de kou door de ‘seals’ (zeg maar de tochtstrips aan de randen van de deur) verre van luchtdicht zijn en dat daardoor kou de cabine in komt. Is helaas weinig aan te doen. Soms als het extreem is worden de seals vervangen, maar over het algemeen lost dat weinig op.
Bedankt voor je reactie Cygnus.
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
20-08-2019 03:15

ik ga weer in het glazen huisje zitten, knijper op de neus en dan via een mondstuk lucht inademen welke door een computer gereguleerd wordt. Daar gaan ze dan een nevel aan toevoegen om een astma-aanval uit te lokken. Spannnneendddd :proud:
De week erna doen we dat nog een keer, met een ander soort nevel.
En dan weer naar de longspecialist. kijken wat we/ ze ervan kunnen maken. :sherlock:
Dat klinkt als een heftig onderzoek zeg. Veel sterkte...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, dankjewel!
Onderzoek heb ik afgezegd. Het bleek een hystamine test te zijn. nou euh.. ik slik al anti-histamine. Dat had ik de specialist ook verteld, maar dat was hij blijkbaar even vergeten :facepalm: . Het heeft niet zoveel zin om een test te doen als ik er dezelfde dag nog een pil tegen geslikt heb. dan is OF de test niet geldig, OF het heeft gewoon geen zin want de uitslag is beinvloed door de medicijn dat al in mijn bloed zit. Daarnaast is al duidelijk dat ik niet tegen hystamine kan, en wat de verschijnselen dan zijn. Niet zo zinvol. Dus na een uur op mijn beurt wachten, dat maar afgeblazen. Vrijdag gaan we dan wel een hyverventilatie test doen. (Bloed prikken, jezelf de hyper in ademen en weer bloed afgeven. (x 3).) DAT wordt wel zinvol neem ik aan.

En ik denk wel dat ik daarna een ijsje mag van mijzelf :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Zeker Pilamie! Bloedprikken = ijs eten, bij mijn kinderen ook (al gaat het dan om de vaccinaties).

En weet je al wat meer, of is het wachten op de uitslag?
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Even dit topic weer 'uppen'... :cheer:

En for the sake of knowledge voor cabinepersoneel, ik heb de uitslag binnen waarom ik die aanval van ongemakkelijkheid krijg in het vliegtuig (en onder water).


Blijkbaar gebeurt er, bij snel toenemende druk, het volgende in mijn astmatisch aangelegde longen;

Indien de druk van de cabine versneld toeneemt is (zoals ook de eerste 10 meter onder water de druk verhoudingsgewijs snel toeneemt) kunnen mijn -astmatische- longen de correcte balans van zuurstof en CO2 niet houden. Mijn CO2 gehalte in mijn bloed gaat te ver omlaag en blijft te laag. Daardoor geven mijn longen via het bloed (wat dan een veel te basische pH-waarde heeft) een seintje naar mijn hersenen over deze dis-balance. Dat signaal zegt dat ik sneller moet gaan ademhalen om te compenseren. En Voila, de hyperventilatie (die dat dus eigenlijk niet is) is ingezet! :facepalm:

Zodra de druk normaliseert, kunnen mijn longen de balans tussen O2 en CO2 weer goed zetten en per direct is de 'hyperventilatie' aanval over.

Remedie; ik heb nu een andere ventolin (astma medicatie) gekregen die mijn kleine longblaasjes helpt om de balans beter te houden. Deze moet ik voortaan dagelijks gebruiken om mijn longen beter in te stellen zodat het bestand is tegen dit soort ongemakken. en komend weekend ga ik duiken om te kijken of dit ook echt zo is. :-D

(er wordt trouwens nog wel wat verder getest om te kijken/uit te sluiten of er nog meer allergieen kunnen meespelen in mijn longen. maar vooralsnog is er een aanwijzing waar dit vandaan komt.


Dus, geacht cabine personeel, mocht er iemand bij je op de vlucht zitten die bij snel dalen opeens keihard gaan zitten hijgen en huilen en het hoofd vastklemt, en "nee" schudt op de vraag of het een hyperventilatie aanval is, dan kan;
a. je mij in de cabine hebben zitten en ben ik vergeten mijn spray te gebruiken
b. het een andere astma patient zijn
of c. iets heel anders zijn :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat er een oplossing is pilamie. Verklaart dit ook de druk op je hoofd? Ik heb geen ervaring met astma, dus weet niet hoe dat voelt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dat er een mogelijke oorzaak is gevonden Pilamie. En nu hopen dat de aangepaste medicatie werkt...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
@Aikidoka, dat is een goeie, daar hebben de specialist en ik het eigenlijk niet meer over gehad. volgende week testen we nog wat andere zaken. (om uit te sluiten dat er meer meespeelt) en bij het bespreken daarvan met de specialist zal ik er nog eens naar vragen.

@Cygnus, ik hoop het ook! ik kan geen ijsjes blijven eten ter compensatie :mrgreen:
tvp
cygnus schreef:
21-10-2017 22:21
5 dagen geen relevante reactie meer, dan trek ik de conclusie dat alle vragen wel zo’n beetje gesteld zijn. Dat is mooi, misschien heb ik wat mensen gerust kunnen stellen (zou fijn zijn) en sommigen gewoon de interesse in de luchtvaart kunnen voeden, ook leuk!
Wat me wel is opgevallen, is dat er weinig tot niets is gevraagd over de salarissen van vliegers. Een enkele opmerking... Terwijl in de media, als het gaat om arbeidsvoorwaarden van vliegend personeel, er altijd vrij spastisch mee om wordt gegaan.
Volgens een lijstje gepubliceerd in Elsevier staat gezagvoerder Boeing 747 bij KLM op nummer 4 van best betaalde banen in loondienst in Nederland. Bovendien krijgen we nog een vergoeding als we op reis zijn voor eten & drinken. Best betaalde vakantiejob die je kunt verzinnen toch? We zijn per slotte niet meer dan buschauffeurs? Vooral Yteke de Jong van De Telegraaf (voorheen FD) is die mening toegedaan.
Toch wil ik daar wat over kwijt. Als vliegers zijn we meer dan buschauffeurs. Ten eerste is er het ‘kapstokprincipe’: wij tekenen voor alle aspecten van de vliegveigheid is onze eigen naam, niet die van het bedrijf. Als er is misgaat buiten ons zichtsveld, mogen we dat ultimo bij de rechter komen uitleggen, in persoon.
Ten tweede zijn we aan boord tijdens de vlucht vertegenwoordiger van het Nederlands gezag, met alle rechten en plichten die daar aan vast zitten (vrijheidsbeperking, verklaring van overlijden en ja, zelfs voltrekking van huwelijken). Dat hebben buschauffeurs niet, die rechten maar zeker ook de plichten.
Wij worden betaald voor de verantwoordelijkheid die we op ons nemen, in persoon, voor de veilige vluchtuitvoering. Als er iets misgaat, gaat het OM achter de gezagvoerder aan, niet het bedrijf (zie Sully). Dat is waarom het salaris boven dat van een buschauffeur ligt, omdat we elke vlucht eigenlijk weer ons nek uitsteken. En dit geldt echt niet alleen voor gezagvoerders, maar ook voor copiloten en cabinepersoneel.
Misschien iets om in het achterhoofd te houden als het in de media weer eens over vliegend personeel & arbeidsvoorwaarden gaat.

Man, ik ben twee jaar later nog aan het bijlezen; rustag ;-)

Ga eerst kijken of mijn vragen niet al gesteld zijn voor ik ze stel ;-)
kadanz schreef:
21-06-2019 08:06
Brianna, denk je dat het met de beweging van het toestel te maken heeft?

Dan maakt het wellicht uit of je voor of achterin het vliegtuig zit. In de staart voel je elke kleine beweging die het vliegtuig maakt letterlijk dubbel en dwars.

Ik heb het nog niet gelezen volgens mij de afgelopen 100 pagina's; waar zit je het rustigst? Achterin het meest last van turbulentie, maar het minst van motorgeluiden. Boven de vleugels de beste optie?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
16-09-2019 19:31
Ik heb het nog niet gelezen volgens mij de afgelopen 100 pagina's; waar zit je het rustigst? Achterin het meest last van turbulentie, maar het minst van motorgeluiden. Boven de vleugels de beste optie?
Ligt er inderdaad aan wat je onder ‘rustig’ verstaat. Bijna alle grote vliegtuigen ‘kwispelen’ met de staart tijdens turbulentie, dus achterin voel je dat het meest. Op het zwaartepunt - en dat ligt altijd ergens tussen de vleugels - heb je er het minst last van.
Als je achter de motoren zit hoor je ze het meest. Er tussen in valt wel mee, maar daar hoor je wel vaak het landingsgestel in- en uitklappen. Maar dat is maar twee keer per vlucht en duurt heel kort.
Eigenlijk is de rustigste plek de cockpit (maar niet de stilste trouwens), daar gebeurt het minst :-D
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
De airco is trouwens tijdens de vlucht het meest luidruchtig. En het maakt niet veel uit waar je zit, dat is overal in het vliegtuig zo...
Fate is just the weight of circumstances

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven