'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Hier partner van een F16 vlieger die nu in de cockpit zit bij de mooie blauwe luchtvaartmaatschappij. F16 vliegen was een droom voor hem die werkelijkheid werd, we hebben samen in verschillende landen gewoond voor zijn opleiding en voor uitwisselingen, op geweldige plekken geweest voor oefeningen, ik had het nooit willen missen. Maar dan word je ouder, krijg je een hogere rang en uiteindelijk wordt het vliegen dan ook wat minder. En er komen kindjes, je prioriteiten worden anders. En dan maak je keuzes. Vliegen bij de commerciële luchtvaart geeft wel veel meer rust voor ons gezin! Het is wat onregelmatiger maar dat nemen we voor lief!
Per ongeluk de 'kapingsknop' indrukken? Kan dat??? Zie dat het vaker voorkomt. Vertel eens hoe squawking werkt? Want ik begrijp dat zo'n code zo wordt doorgegeven?

Air Europa meldt dat het vals alarm was

Air Europa
@AirEuropa
#AirEuropaInfo Falsa Alarma. En el vuelo Ámsterdam - Madrid, esta tarde se activó, por error, un aviso que pone en marcha protocolos sobre secuestros en el aeropuerto. No ha pasado nada, todos los pasajeros se encuentran perfectamente esperando poder volar pronto. Lo lamentamos.
12 minuten geleden

De piloot zou per ongeluk op de noodknop hebben gedrukt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het is niet echt een noodknop in de zin van één knop die je kunt indrukken. Via de ‘transponder’, een systeem dat een signaal naar de verkeersleiding stuurt, wordt een code van 4 cijfers meegestuurd. Dit is meestal een code die de verkeersleiding opgeeft en daarmee een specifieke vlucht kan identificeren. Dat noemen we ‘squawken’, kwaken in het Engels.
Er zijn een paar speciale codes, zoals 2000 voor kleine vliegtuigjes, maar ook een paar voor noodgevallen.
Normaal gesproken staat de transponder uit als je aan de gate staat, je zet hem pas aan op het moment van vertrek. Als hij uit staat maakt het niet uit welke code er in staat. Blijkbaar stond hij nu toch per ongeluk aan.
Gevalletje oeps.
Fate is just the weight of circumstances
Dank je wel voor je uitleg Cygnus.

Ik vroeg me ook al af, als zo een code blijkbaar uit 4 cijfers bestaat..... hoe kan je dan per ongeluk iets indrukken, want je moet dan toch 4 cijfers langs. Maar als hij er op de 1 of andere manier al in stond en het ding niet was uitgezet...... kan gebeuren dan ja.

Maar jezus wat zal die gezagvoerder zich ook opgelaten gevoeld hebben daarna ook over alle commotie door die oeps....

Aan de andere kant.... wel een hele goede (onverwachte) oefening geweest voor de hulpdiensten, toch wel fijn dat mocht het echt zijn geweest, die zeer naar behoren hebben gehandeld. Dat geeft wel weer extra vertrouwen.
Geen idee wat er is gebeurd in die cockpit. Normaalgesproken tik je die alarmcodes never nooit in. Ook niet als oefening of zo. Wat wel eens voorkomt is dat de luchtverkeersleidingscode (squawk code zoals Cygnus uitlegt) heel erg lijkt op één van de alarmcodes. Een tikfoutje is dan zo gemaakt en als je dan niet oplet...

Niet heel handig, maar het gebeurt. Maar nogmaals, een idee of dat gisteren het geval was.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Ik heb ook een vraag: ik heb weleens gelezen dat een vliegtuig nooit ver weg is van een landingsbaan, voor noodgevallen. Klopt dat? En hoe zit dat met een vlucht over de Atlantische Oceaan?
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
07-11-2019 11:29
Wat een leuk topic! Ik heb ook een vraag: ik heb weleens gelezen dat een vliegtuig nooit ver weg is van een landingsbaan, voor noodgevallen. Klopt dat? En hoe zit dat met een vlucht over de Atlantische Oceaan?
Tsja, dat ligt er aan wat je ‘niet ver weg’ noemt. En aan het noodgeval... Bij brand kan 300km al ver zijn, zie SR111.
Maar waar de regelgeving op gebaseerd is, is de motorstoring. En die regelgeving geldt alleen voor tweemotorige vliegtuigen. Die regels heten ETOPS, Extended-range Twin-engine Operating Performance Specification. De autoriteiten kunnen aan een maatschappij een maximum vliegtijd tot een landbaar vliegveld opleggen tot 210min. Die tijd is afhankelijk van de kwaliteit van het onderhoud en training, maar er nog een heel pakket aan voorwaardes.
Dit geldt niet voor drie- en viermotorige vliegtuigen, daar geldt geen maximum tijd voor.
Het kan dus best zo zijn dat de dichtstbijzijnde landingsbaan meer dan 3 uur weg is. Nou valt dat boven de Atlantische Oceaan vaak wel mee, daar zijn toch wel wat velden nog die bruikbaar zijn: Kevlavik, Kangerlussuac (Groenland) en de Azoren, wat velden in Noord-Canada.
ETOPS is de reden waarom de SLM moeite heeft met hun operatie van Amsterdam naar Paramaribo: die krijgen geen ETOPS en moeten dus een viermotorig toestel inzetten. Helaas voor hen hebben ze een oude A340 gekocht die vaak technische problemen heeft en niet erg rendabel is.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je antwoord, interessant! Ik dacht dat tegenwoordig alle vliegtuigen twee motoren hadden, maar dat is dus toch niet zo?

Ik zat van de week in een vliegtuig (over de Atlantische Oceaan), en toen werd er om een dokter gevraagd ivm een medical emergency. Ik weet niet hoe het verdergegaan is, maar we hebben geen tussenlanding hoeven maken. Maar toen vroeg ik me dit dus af, en ook een beetje vanwege m'n kleine vliegangst :)
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
07-11-2019 21:19
Dank voor je antwoord, interessant! Ik dacht dat tegenwoordig alle vliegtuigen twee motoren hadden, maar dat is dus toch niet zo?

Ik zat van de week in een vliegtuig (over de Atlantische Oceaan), en toen werd er om een dokter gevraagd ivm een medical emergency. Ik weet niet hoe het verdergegaan is, maar we hebben geen tussenlanding hoeven maken. Maar toen vroeg ik me dit dus af, en ook een beetje vanwege m'n kleine vliegangst :)
Veel trans-Atlantische vluchten worden inderdaad met tweemotorige vliegtuigen gedaan, maar er zijn nog steeds Boeing 747s, A340s en A380’s in gebruik. En die hebben er 4. Er zijn ook nog wat vrachtoperaties met de MD11, en die heeft er 3.

Er wordt qua beschikbaarheid van landingsbanen dus geen rekening gehouden met medical emergencies. Vandaar dat er best wel wat medische voorzieningen aan boord zijn, zoals diverse medicijnen en een AED. Ook kunnen we 24/7 via de satelliettelefoon een arts raadplegen als er geen arts aan boord is.
Wel hebben we in de cockpit een overzicht met de kwaliteit van medische voorzieningen bij luchthavens op de route, voor het geval we toch ergens om medische redenen naar toe moeten.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor brand aan boord. Ons cabinepersoneel wordt constant getraind in het blussen van branden, ook in de praktijk. Bovendien is er voor de vrachtruimen een blussysteem geïnstalleerd.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Echt, wat een superleuk topic. Ben alles aan het lezen (maar nog lang niet klaar). Excuses als mijn vragen al een keer gesteld zijn. Ik heb er nog drie:
1) Ik zat die laatste vlucht naast een stewardess. Zij zei dat een medical emergency heel vaak voorkomt in de lucht. Ze had al een aantal hartaanvallen meegemaakt. Klopt dat, komt het relatief vaan voor in de lucht? En zo ja: enig idee hoe dat komt?
2) (vraag van mijn zoon) Hoe gaan jullie de douane door? Zelfde checks als passagiers? Want oef, wat duurt dat de laatste tijd lang.
3) Laatst vonden ze in Amerika een verdacht stofje op m'n kleding. Ik moest meekomen en er werd een nieuwe check gedaan. Het was best even spannend. Al m'n kleren kwamen vers uit de was, en ik heb niks met drugs of andere illegale dingen te maken. Wat kan dat geweest zijn? Gebeurt zoiets vaak, dat de machine onterecht aanslaat?
1. 'Heel vaak' een medical emergency is wat overdreven. Ik heb nu al aardig wat grijze haren, maar in al die tijd slechts één keer echt uit moeten wijken vanwege een zieke passagier en zelfs dat was meer uit voorzorg dan noodzaak. Een stuk of drie/vier keer dat we uiteindelijk met de hulp van een aanwezige arts door konden vliegen. Maar goed, het komt natuurlijk voor dat er mensen heel erg ziek worden aan boord en de daar is de cabine crew ook goed op getraind. Wat wel redelijk vaak voorkomt is dat mensen flauwvallen aan boord, benauwd worden, gaan hyperventileren, een allergische reactie hebben op noten etc. Wellicht dat dat vaker voorkomt in een vliegtuig vanwege stress, vliegangst, vroeg op staan, niet ontbijten en toch haasten door een druk vliegveld, de lagere luchtdruk, passagiers die toch pinda's eten terwijl er net is omgeroepen dat er iemand met allergie aan boord zit etc. Gelukkig is de cabin crew ook hierop goed getraind, anders zouden we veel vaker uit voorzorg uit moeten wijken!

2. Douane als in 'heb je BTW betaald' over die fonkelnieuwe iPad? Zelfde regels als de passagiers helaas. Ik denk dat je zoon de beveiliging bedoelt? Ook de crew is onderhevig aan beveiligingschecks. In sommige landen lijkt de crew bijna harder aangepakt en doorzocht te worden dan de passagiers. Soms mopperen we erover, maar het hoort er gewoon bij.

3. Dat de machine een verdacht stofje vond kan van alles geweest zijn en dat weten ze ook bij de beveiliging. Het is wel schrikken de eerste keer dat ze je even apart nemen en een extra check uitvoeren :)
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Ik wou dat jij in m'n vriendenkring zat met al die interessante verhalen :)
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
09-11-2019 03:46
Echt, wat een superleuk topic. Ben alles aan het lezen (maar nog lang niet klaar). Excuses als mijn vragen al een keer gesteld zijn. Ik heb er nog drie:
1) Ik zat die laatste vlucht naast een stewardess. Zij zei dat een medical emergency heel vaak voorkomt in de lucht. Ze had al een aantal hartaanvallen meegemaakt. Klopt dat, komt het relatief vaan voor in de lucht? En zo ja: enig idee hoe dat komt?
2) (vraag van mijn zoon) Hoe gaan jullie de douane door? Zelfde checks als passagiers? Want oef, wat duurt dat de laatste tijd lang.
3) Laatst vonden ze in Amerika een verdacht stofje op m'n kleding. Ik moest meekomen en er werd een nieuwe check gedaan. Het was best even spannend. Al m'n kleren kwamen vers uit de was, en ik heb niks met drugs of andere illegale dingen te maken. Wat kan dat geweest zijn? Gebeurt zoiets vaak, dat de machine onterecht aanslaat?
We hebben hier ook een heuse stewardess in dit forum, aan haar kun je ook vragen stellen. ZIe het topic: Gone FLying, Dubai.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Groenkroontje schreef:
09-11-2019 03:46
Echt, wat een superleuk topic. Ben alles aan het lezen (maar nog lang niet klaar). Excuses als mijn vragen al een keer gesteld zijn. Ik heb er nog drie:
1) Ik zat die laatste vlucht naast een stewardess. Zij zei dat een medical emergency heel vaak voorkomt in de lucht. Ze had al een aantal hartaanvallen meegemaakt. Klopt dat, komt het relatief vaan voor in de lucht? En zo ja: enig idee hoe dat komt?
2) (vraag van mijn zoon) Hoe gaan jullie de douane door? Zelfde checks als passagiers? Want oef, wat duurt dat de laatste tijd lang.
3) Laatst vonden ze in Amerika een verdacht stofje op m'n kleding. Ik moest meekomen en er werd een nieuwe check gedaan. Het was best even spannend. Al m'n kleren kwamen vers uit de was, en ik heb niks met drugs of andere illegale dingen te maken. Wat kan dat geweest zijn? Gebeurt zoiets vaak, dat de machine onterecht aanslaat?
Als aanvulling op Kadanz:

1) Heeft denk ik ook vaak met stress & vliegangst te maken denk ik. Wat regelmatig gebeurt is kalmeringsmiddelen in combinatie met alcohol, dat kan erg verkeerd uitpakken.
2) We hebben op Schiphol een eigen doorlaatpost voor security en douane. We hoeven dus niet in de rij met de passagiers.
3) Waarschijnlijk was je ‘random’. Die apparaten generen af en toe een ‘valse’ waarschuwing om het personeel scherp te houden. Bovendien zijn de randoms onderdeel van het systeem.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Super interssant topic! Bedankt dat jullie alle vragen beantwoorden. Ik vind vliegen altijd spannend. Dan bedenk ik dat het voor jullie dagelijkse kost is en dan stelt mij altijd wel gerust. Maar helemaal relaxed zit ik nog niet. Volgend jaar een lange vlucht van 12 uur voor de boeg. Dat vind ik toch best bijzonder dat een toestel zo lang in de lucht kan blijven.

Hoe snel rijdt een vliegtuig bij de start? En waarom word ik net na het opstijgen zo licht in mijn hoofd voor een paar seconden. Hebben jullie dat ook?
Alle reacties Link kopieren
yoehoe schreef:
10-11-2019 22:49
Super interssant topic! Bedankt dat jullie alle vragen beantwoorden. Ik vind vliegen altijd spannend. Dan bedenk ik dat het voor jullie dagelijkse kost is en dan stelt mij altijd wel gerust. Maar helemaal relaxed zit ik nog niet. Volgend jaar een lange vlucht van 12 uur voor de boeg. Dat vind ik toch best bijzonder dat een toestel zo lang in de lucht kan blijven.

Hoe snel rijdt een vliegtuig bij de start? En waarom word ik net na het opstijgen zo licht in mijn hoofd voor een paar seconden. Hebben jullie dat ook?
Graag gedaan Yoehoe.

Hoe snel het vliegtuig gaat bij de start is een beetje afhankelijk van het gewicht, maar het is ongeveer 280km/u. Dat is dan op het moment dat de neus omhoog gaat. Vlak daarna accelereert het toestel nog iets door tot ruim 320km/u.
Dat je je licht in je hoofd voelt komt omdat jouw evenwichtsorganen er flink van langs krijgen: acceleratie en de beweging van de neus omhoog. Veel mensen hebben dan het gevoel dat het toestel bijna recht omhoog gaat. Dat noemen we somatografische illusie en daar heb ik eerder wat over gepost in dit topic.
Fate is just the weight of circumstances
Ik kijk heel graag Air crash investigation.
Laatst ging de aflevering over verschillende crashes die te wijten waren aan de desoriëntatie van de piloten.
Nu... ik begrijp het niet helemaal. In 1 van de gevallen maakte het vliegtuig een bocht naar links terwijl de piloten dachten dat ze naar rechts vlogen (of omgekeerd). Als passagier lijk ik toch echt wel te weten of het toestel naar links of rechts helt. Of lijkt dat alleen maar zo? Ze vertelden dat piloten echt leren om niet te vertrouwen op hun zintuigen omdat die echt kunnen misleiden.... Kan jij het me beter uitleggen? Of is het gewoon anders als passagier?
Oh en nog een vraagje... wat doen die investigators wanneer een onderzoek is afgerond? Hebben ze ernaast een andere baan?
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
12-11-2019 16:00
Oh en nog een vraagje... wat doen die investigators wanneer een onderzoek is afgerond? Hebben ze ernaast een andere baan?
Die investigators werken voor clubs als de amerikaanse NTSB (zegmaar de nederlandse 'onderzoeksraad voor de veiligheid'). Kijk maar eens naar hoeveel zaken die al in Nederland hebben:

https://www.onderzoeksraad.nl/nl/page/12025/onderzoeken

Dat zijn dus soms heel simpele zaken: een klein vliegtuigje dat crasht, twee schepen in een haven die elkaar schampen, een brug die opengaat terwijl er iemand tussen de slagbomen staat, een lading die van een hijskraan valt. Soms grotere die mediaaandacht krijgen: een stel containers dat van een schip valt zodat de halve waddenzee vol ligt, of het dak van een stadion dat instort. En heel soms echt grote crashes of rampen.

En een groot deel van die kleinere zaken hebben ze 'voor het uitkiezen'. Als er een groot onderzoek loopt, wordt de oorzaak van sommige kleintjes niet uitgezocht.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Oh oké, dank je wel voor de verduidelijking, handigmetgeld.
Alle reacties Link kopieren
Nog even over dat ‘squawken’.
Dat is dus een systeem wat codes meestuurt met berichten naar de vluchttoren (en terug)?
Hoe werkt dat dan, En wat voor berichten zijn dat dan? ik dacht dat de berichtgeving mondeling ging...?
Alle reacties Link kopieren
MTilde82 schreef:
12-11-2019 16:00
Ik kijk heel graag Air crash investigation.
Laatst ging de aflevering over verschillende crashes die te wijten waren aan de desoriëntatie van de piloten.
Nu... ik begrijp het niet helemaal. In 1 van de gevallen maakte het vliegtuig een bocht naar links terwijl de piloten dachten dat ze naar rechts vlogen (of omgekeerd). Als passagier lijk ik toch echt wel te weten of het toestel naar links of rechts helt. Of lijkt dat alleen maar zo? Ze vertelden dat piloten echt leren om niet te vertrouwen op hun zintuigen omdat die echt kunnen misleiden.... Kan jij het me beter uitleggen? Of is het gewoon anders als passagier?
Oh en nog een vraagje... wat doen die investigators wanneer een onderzoek is afgerond? Hebben ze ernaast een andere baan?
Er zijn een aantal vormen van desoriëntatie. Een hellend wolkendek kan bijvoorbeeld de sterke illusie weken dat je in een bocht zit, terwijl dat niet zo is. Maar het kan ook door de evenwichtsorganen komen: als je een tijdje een bocht aan het draaien bent ‘resetten’ de evenwichtsorganen zich, en dan kan het uitdraaien uit de bocht voelen als een bocht de andere kant op. Vandaar dat vliegers wordt geleerd hun instrumenten te vertrouwen en niet hun gevoel. Maar dezelfde illusies kan je in de cabine ook hebben, dus ook daar kan je het verkeerd hebben. Die sensatie kan best sterk zijn en sommigen vinden dat ook erg spannend aan vliegen.

Investigators kunnen of in dienst zijn van een onderzoeksbureau - en dan doen ze andere werkzaamheden om de veiligheid te verhogen -, of extern worden ingehuurd vanwege hun expertise. Zo zijn er ook vliegers die onderzoeken naast hun baan bij een luchtvaartmaatschappij doen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
13-11-2019 01:15
Nog even over dat ‘squawken’.
Dat is dus een systeem wat codes meestuurt met berichten naar de vluchttoren (en terug)?
Hoe werkt dat dan, En wat voor berichten zijn dat dan? ik dacht dat de berichtgeving mondeling ging...?
Aan boord van de meeste vliegtuigen zit de transponder, die signalen uitzendt (het squawken) naar de verkeersleiding. Die ziet de vlucht dan beter op het scherm, zodat niet alleen vertrouwd hoeft te worden op de weerkaatsing van de radar (dat laatste noemen we ‘primary radar’, het transpondersignaal noemen we ‘secondary radar’). Aan dat signaal kan een viercijferige code gehangen worden met de getallen 0 t/m 7 (vanwege het 8-bits digitale systeem). Bovendien kan dat signaal nog meer data verzenden, waaronder de vlieghoogte. Dit alles om het radarplaatje van de verkeersleiding zo accuraat mogelijk te maken. De instructies gaan gewoon via de radio, dat staat er in principe los van.
De militairen hebben een soortgelijk systeem, maar daar heet het IFF (Identification Friend or Foe), waarmee ze kunnen zien of een vliegtuig bij hen hoort, of een vijandig toestel is.
We krijgen dus geen instructies via de transponder, het apparaat kan alleen uitzenden.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
13-11-2019 04:20
Er zijn een aantal vormen van desoriëntatie. Een hellend wolkendek kan bijvoorbeeld de sterke illusie weken dat je in een bocht zit, terwijl dat niet zo is.
In de betreffende uitzending betrof het volgens mij een enorme bosbrand in Indonesië, waardoor er geen goede (visuele) oriëntatie meer mogelijk was door de enorme rookontwikkeling tot op grote hoogte.
Alle reacties Link kopieren
1) Ik zat die laatste vlucht naast een stewardess. Zij zei dat een medical emergency heel vaak voorkomt in de lucht. Ze had al een aantal hartaanvallen meegemaakt. Klopt dat, komt het relatief vaan voor in de lucht? En zo ja: enig idee hoe dat komt?

Ik heb als passagier helaas een keer meegemaakt dat een persoon is overleden tijdens de vlucht. Deze persoon werd op 2 meter afstand van mij meer dan een uur lang gereanimeerd, was heftig om mee te maken (konden niet ergens anders naartoe ivm seatbelt sign). Nadat reanimatie geen zin meer had werd zij in een bodybag in de pantry gelegd. Waarom wij geen noodlanding hebben gemaakt is mij een raadsel. Wellicht omdat we ergens boven Ethiopië vlogen en er ook op de grond geen goede medische voorzieningen waren? Ik weet het niet...
MTilde82 schreef:
12-11-2019 16:00
Laatst ging de aflevering over verschillende crashes die te wijten waren aan de desoriëntatie van de piloten.
Nu... ik begrijp het niet helemaal. In 1 van de gevallen maakte het vliegtuig een bocht naar links terwijl de piloten dachten dat ze naar rechts vlogen (of omgekeerd). Als passagier lijk ik toch echt wel te weten of het toestel naar links of rechts helt. Of lijkt dat alleen maar zo?
Misschien denk je dat je in een bocht naar links zit, maar weet je dat echt heel zeker? Als passagier maak ik heel vaak mee dat het vliegtuig ongemerkt een bocht naar rechts maakt en dan iets abrupter weer recht vliegt. Mijn evenwichtsorgaan interpreteert dat dan juist andersom, alsof het vliegtuig ineens een bocht naar links begint te vliegen. Die illusie is heel overtuigend!

Evenzo voel je met je ogen dicht echt het verschil niet tussen een horizontale acceleratie en een klimvlucht. De volgende keer dat je vliegt, doe je ogen dan eens dicht tijdens het begin van de take off. Door de acceleratie voelt het dan echt alsof de neus van het vliegtuig al een paar graden omhoog wijst, en aangezien je in een vliegtuig zit 'klopt' dat gevoel ook nog. Het is echter een enorme illusie, het vliegtuig rijdt immers nog netjes horizontaal over de baan terwijl het vaart maakt.

Het komt er op neer dat je evenwichtsorgaan gewoon niet zo goed werkt als je niet met beide benen op de grond staat. Het kan niet onderscheiden tussen acceleratie en helling. Het reageert niet op hele kleine veranderingen, des te heftiger op abrupte verandering. En als je draaierig bent, draai jij of draait de wereld om je heen? There is no way to know for sure.

Hier is incidenteel ook het principe van een vluchtsimulator op gebaseerd! Om bijvoorbeeld het gevoel van acceleratie na te bootsen gaat de neus van de simulator, je weet wel zo'n enorme doos op drie hydraulische poten, naar boven. Die illusie is erg overtuigend voor de piloten die training ondergaan in zo'n simulator.
https://www.youtube.com/watch?v=h8KbtmMmhGg

In een echt vliegtuig zijn piloten er dus op getraind om hun evenwichtsorgaan te negeren vanwege de kans op illusies, in de simulator wordt die illusie juist (meestal onbewust!) omarmd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven