Hoe lang op vakantie?

16-09-2017 13:21 49 berichten
De afgelopen jaren ben ik steeds 9/10 dagen op vakantie geweest. Een week in een accommodatie en twee overnachtingen (hotel of boot) onderweg. Deels was dat vanwege het budget, ik ga liever wat korter met wat meer luxe, maar ook omdat ik in het verleden meestal op dag 12 van de 14 terug reisde. Dat was dan vaak om zwarte zaterdag te ontlopen (terugreis op donderdag), maar ook omdat ik er dan wel klaar mee was. Eenmaal zat ik twee weken in Spanje met enorm k-weer, op een camping (appartement), met een 7- en 1-jarige in the middle of nowhere. Echt vreselijk maar we konden niet terug omdat er geen eerdere vlucht was. De afgelopen jaren waren bovendien de eenweeksvakanties nogal intensief omdat mijn oudste liefst elke dag van alles gaat zien en doen.
Lange intro... Volgend jaar ga ik dus waarschijnlijk alleen met mijn jongste dochter (dan 13). Die wil het liefst strand, zee en zwemmen, en hooguit drie keer per week een uitstapje. Dat klinkt erg fijn, en ik overweeg dus om twee weken te gaan. Qua budget kan dat want je spaart een hoop verblijfgeld uit als je niet dagelijks drie tickets voor allerhande musea hoeft te kopen plus lunch onderweg. Jongste is al tevreden met elke dag een ijsje, en pastasalade :-)
De bestemming is 1500 km rijden en voor een deel van de reis moet ik ook aanvullend vervoer (trein/boot) boeken, dus eerder terug is niet echt mogelijk in het hoogseizoen. Of je moet 1500 km gaan rijden. Ik wil dus wel twee weken, maar ik ben bang dat ik toch na 10 dagen de kriebels krijg dat ik terug wil.
Hoe doen jullie dat? Of wil je zelfs na drie weken niet naar huis?
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:47
98.79% gewijzigd
Wij zijn afgelopen jaar drie keer een (losse) week weg geweest en nog een losse week thuisgebleven. Een week in de carnavalsvakantie, een week in juni en twee weken eind augustus (waarvan 1 midweek weg). Mijn voorkeur heeft het eigenlijk om minstens drie weken achter elkaar vakantie te hebben waarvan minimaal twee weken weg (bij voorkeur buitenland) maar aangezien mijn vrouw degene is die vrij moet vragen/krijgen op haar werk laat ik het aan haar over. Ook wanneer ze toe is aan het buitenland, wat mij betreft mocht dat al eerder maar je moet er samen uit komen. :)
Ik neem altijd wel een week voor en week na mijn vakantie vrij. Dat is ook geen probleem want ik heb voldoende dagen en kan vrij nemen wanneer ik wil.
Twee weken in een appartement betekent wel ca 16 dagen van huis (17 zelfs, aangezien de reiswereld zeven nachten acht dagen noemt). En dan een week voor en na, vier weken vrij. Dat klinkt wel aantrekkelijk.
Maar ja, hoe blijf je zo lang op je gemak weg? Of er maar het beste van maken ook als je eigenlijk wel naar huis wilt? Overigens vind ik een week ook wel kort. Dan ben je twee dagen aan het acclimatiseren en twee dagen voorbereiden op terugreis.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan de bestemming en aan de andere plannen die we dat jaar hebben.

Vorig jaar zijn we 3 weken weggeweest( 2 locaties, erg lange reis) dit jaar zijn en gaan we 3x een week tot 10 dagen achterelkaar vrij en weg waarvan we dus nog 1 week in de herfstvakantie weg gaan.

Voor een zonvakantie in een appartement vind ik max 2 weken wel genoeg tegenwoordig. Maar wij gaan over het algemeen wel met het vliegtuig. 2 dagen in de auto zitten vind ik geen vakantie.
Alle reacties Link kopieren
1 week naar het buitenland met kinderen vind ik vrij kort omdat je dan maar 5 dagen echt ter plekke bent. Behalve voor een stedentrip of zo. Dan kan het best.
Als ik alleen ben vind ik korte vakanties ook prima (dan ga ik liever vaker en korter)
Met de kinderen ga ik liever wat langer weg omdat het tempo dan toch wat lager ligt en we overal langer over doen.

De laatste paar jaar gaan we meestal lang weg omdat we naar het land van mijn mans familie gaan. Dat is de VS dus ver weg en duur om er te komen. Dan blijven we dus ook langer (4/5 weken minstens). En op ons werk kan dat (we werken in het hoger onderwijs).
Binnen Europa vind ik 2/3 weken prima.
Normaal gaan we altijd ruim 2 weken. Dus fysiek 14 nachten daar. Deze zomer zijn we 25 nachten weg geweest. Zonder reisdagen. Heerlijk was dat. Ik had echt het idee weg geweest te zijn. Volgend jaar ivm kosten korter, 18 nachten weg.
Alle reacties Link kopieren
Als variaties heb ik inmiddels wel gedaan 1 nachtje tot een weekend, een lang weekend , een midweek, een week, 10 dagen, 2 weken en voor een lange reis buiten Europa 3 weken.

Mijn ervaring is je stelt je er van te voren gewoon op in. En dan zijn alle reisduren wel goed.

Ik ga altijd naar een bestemming waar ook wat te zien valt. Alleen maar zon zee en strand is niets voor mij. Dan zou ik mij na een week wel gaan vervelen.
Bij mij hangt het af van de bestemming en wat ik allemaal wil doen ter plekke. Ik ben iemand die altijd veel wil zien en doen maar ook rustig aan wil kunnen doen. Dus als alles wat ik wil doen net in 1 week past ga ik langer dan een week. Of ik bewaar dingen voor een andere keer als ik zeker weet dat ik er nog eens kom.

Ik ken ook mensen die alleen zon, zee, strand willen en alleen in het resort/hotel blijven en verder geen dagtripjes. Dat vind ik zelf zo zonde. Dan gaan ze naar een prachtig land waar veel te zien is maar ze zien alleen het resort/hotel en het strand. Ieder z'n ding natuurlijk.
Geen kinderen, maar wel lange reizen. Lees meer dan 3, 4 maanden weg, voor mijn werk in het buitenland. Steeds dezelfde plek dus....

Nee, wil op de laatste dag nog niet naar huis. Maar ja, mijn ticket en werk hier willen ook wel wat.
Twee, drie dagen voor ik naar huis ga wil ik op zich wel naar huis. Maar ik vermoed dat dat meer komt omdat ik geen plannen meer kan maken voor de week erna, terwijl anderen daar dat wel doen. Dan kan je net zo goed alvast weggaan natuurlijk.
Als stel gingen we meestal 4 weken weg (verre reis). Nu met de kinderen zijn 3 weken genoeg. Omdat we vakantiedagen over willen houden voor de andere schoolvakanties maar ook omdat vakantie met kinderen toch wat intensiever is. Maar dan zitten we nooit op één plek.

Twee weken zon-zee-strand zou mijn keuze niet zijn (teveel leuke dingen te zien/doen) maar ik zou het, met een stapel goede boeken, wel prima vol kunnen houden. Ga je met de auto of het vliegtuig? Want er zijn genoeg organisaties die 12 daagse reizen aanbieden, zou je een pakketreis boeken.
Hier kan vakantie niet lang genoeg duren; dat vinden vriend en kind (5) ook. Wel blijven we nooit langer dan 1 week op 1 plek. Idealiter trekken we rond; 6 weken in camper is tot nu toe het beste bevallen (nieuw zeeland). We houden allemaal van lang aanrommelen in de ochtend, en daarna "op avontuur". Laatste keer strandvakantie kan ik me niet meer heugen.
Oh ik lees het nu, je gaat rijden.
Moet de accommodatie persé 2 volle weken zijn? Anders kun je toch ook een dag of 10 op de bestemming blijven?
Volgens mij gaan de appartementen per week. Aan pakketreizen heb ik in dit specifieke gebied maar drie keuzes gevonden en dat waren alledrie nogal ongezellige vakantieparken. Ik zit ook liever in een wat kleinschaliger appartementencomplex.
Dochters vader raadde me trouwens af om twee weken te gaan. Hij is al vaker met zijn tweeën geweest en dochter wil dan wel graag bezig gehouden worden, of dat je mee gaat zwemmen en zo. Ze gaat niet op zoek naar vrienden. Volgens mij zal dat bij mij wel meevallen, ik ga echt niet de hele dag animatieteam spelen :-)
Maar toch... misschien ga ik toch gewoon rijden, of alleen de heenreis deels per trein. Dan ben ik terug wat flexibeler.
Je zult toch wel een overnachtingshotel kunnen boeken twee dagen van tevoren of zo?
Waar ga je heen dan? Kun je geen appartement via Airbnb oid boeken zodat je niet aan die vaste weken vast zit?
anoniem_353419 wijzigde dit bericht op 17-09-2017 09:12
0.46% gewijzigd
IJskoffie schreef:
16-09-2017 22:31
Waar ga je heen dan? Kun je geen appartement via Airbnb oid boeken zodat je niet aan die vast weken vast zit?
Ik ga waarschijnlijk via booking.com boeken dus misschien kan 10 of 12 dagen ook. Zou ik wel fijner vinden.
Ik ga liever een maand als dat kan, maar ik zou me ook stierlijk vervelen op 'n vaste (strand)locatie en dan maar 'n paar keer per week 'n uitstapje in de buurt. Zoek 'n gezellige kleinschalige B&B met eigen zwembad en vooral ook goeie wifi. Waarom wil je met de auto eigenlijk? Met vliegen kun je naar 'n Grieks eiland en daar 'n huurauto pakken.
Is een chalet/stacarvan wat op een kleinschalige camping? Dan heb je grotere kans dat je dochter aansluiting heeft bij andere kinderen.

Als je buiten de vakantieparken/camping sfeer wil blijven, dan zou ik ook voor b&b of airbnb kiezen (maar ik ben persoonlijk ook allergisch voor hotels/appartementcomplexen).

Ik zou trouwens zelf 2 weken gaan, maar dan 2 verschillende acco's op zo'n twee uur rijden afstand (zodat je weer een nieuwe omgeving hebt om wat te ontdekken).
Als je maar max 2 weken wil, waarom niet in de meivakantie? Vaak aangenamer weer op strandbestemmingen en minder druk en duur.
Alle reacties Link kopieren
Ik lig ook nooit twee weken aaneengesloten op het strand. We huren bijna altijd meerdere dagen een auto en wandelen veel. En ik mag graag snorkelen.
We wisselen meestal een dag relaxen ( strand /zwembad) af met een dag een activiteit. En zelfs op een relaxdag wandelen we minstens een uur.
In de herfstvakantie gaan we een week all inclusive met de schoonfamilie naar Mallorca... Man en ik hebben voor de hele week een auto gehuurd zodat we wel wat van de omgeving kunnen zien. Wil niet de hele week op het resort blijven eten en drinken en verder niks.
Lijkt me pittig om in je eentje 1500 km te rijden. Is een vliegvakantie geen optie?
En waarom ben je je twee dagen aan het voorbereiden op de terugreis? Vind je het wel leuk om op vakantie te gaan?

Het is toch niet zo moeilijk om iets met een zwembad te vinden in de buurt van een standje. Stapel boeken mee en klaar.
Ik zou trouwens ook geen 1500km gaan rijden in m´n eentje. Waarom ga je niet vliegen? Als je ter plekke weinig gaat ondernemen heb je daar ook geen huurauto nodig. En het scheelt weer 2-4 reisdagen, die je of op vakantie of gewoon thuis kunt doorbrengen.
Overigens kun je in Frankrijk b&b, campanile en ibis hotels gewoon op de dag zelf boeken via internet. Afgelopen zomer in het hoogseizoen hiernaar gekeken en ik kon s avonds om 20.00 nog in meerdere hotels die op de route lagen wat vinden voor dezelfde nacht en meteen boeken.
redbulletje schreef:
17-09-2017 09:12
Als je maar max 2 weken wil, waarom niet in de meivakantie? Vaak aangenamer weer op strandbestemmingen en minder druk en duur.
Het is geen echte strandbestemming. Het is er mooi weer, natuurschoon, en er is een zwembad. Twee weken in een strandplaats zoals op Kreta lijkt me ook weinig aan.
In de meivakantie hebben we al andere plannen.
Kreta niet nee, zou voor 'n wat minder toeristisch eiland kiezen waar je met huurauto ook nog wat meer ziet dan alleen maar het hotelcomplex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven