Auto of fiets pakken?

19-09-2017 11:39 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
voor de autobezitters? Pakken jullie vaker de auto of de fiets? Of alleen de auto?

Ik heb zowel een auto als een fiets tot mijn beschikking. Ik doe schoonmaakwerk hier en daar op 3 vaste panden.
2 panden in mijn woonplaats en 1 buitenom.

Voor buitenom pak ik altijd de auto, is 10 minuten rijden. Voor wat ik hier heb, pak ik meestal de fiets, mits het mooi weer is en niet te koud is.
Als het regent pak ik de auto, maar hangt er ook vanaf hoe de situatie op dat moment is.
Ik krijg geen reiskosten vergoedt, dus fiets ik alleen als het ook echt kan, mooi weer is etc. Ook omdat ik geen vetpot verdien en toch zo een beetje probeer te bezuinigen.

Voor boodschappen doe ik het net zo: Als ik heel veel boodschappen moet hebben, pak ik de auto. Maar soms gaat mijn vriend ook mee met z'n auto. Als ik bijvoorbeeld een paar kleine dingetjes nog heb, pak ik de fiets. Ik woon ergens waar ik alles heb. 5 minuten van alle winkels af dus dat vind ik ideaal.

Onder autobezitters hoor ik vaak, ja joh als je eenmaal een auto heb, rij je toch altijd in de auto en fiets je nooit, maar dat ervaar ik niet zo. Daar integendeel vind ik het echt fijn om te fietsen, frisse neus halen, even ontspannen en wat aan de conditie doen. Soms vind ik het niet eens de moeite waard om voor 5 minuten de auto aan te doen, en dan later weer uit te doen. En soms ben ik op de fiets sneller.

Hoe ervaren jullie dat? Pakken jullie altijd de auto of af en toe ook wel eens de fiets?
Ik fiets of loop eigenlijk alles. Auto gebruikte ik slechts heel heel zelden. Naar werk ga ik met OV.
Daarom heb ik mijn auto dan ook weggedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een erg klein dorp, dus meestal de auto. Fiets is een plezierdingetje zeg maar, lekker stukje fietsen. Supermarkt is 6 km en ga niet met de weekboodschappen en een kind van 2,5 de boodschappen doen op de fiets. Werk 20 km verderop en ik begin erg vroeg, waardoor ik niet met OV kan, want dan kan ik niet op tijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
ik gebruik auto voor woon-werk-verkeer en doe dan op de terugweg nog even snel wat boodschappen.
In het weekend ligt het er aan, weinig tassen vol, dan fiets. Kratten bier/zakken kattengrit, dan auto
Het centrum fiets ik altijd in.
Wat ik kan doen op de fiets doe ik op de fiets.
Als het regent en ik moet eruit; auto.

Heb dat ding echt voor de luxe (maar daar werk ik ook hard voor).
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets voor de leuk en voor de rest pak ik de auto. Ik krijg km vergoeding bij mijn salaris en rij 60 km retour per werkdag. 4 dagen in de week en 1/2 dag thuis aan het werk. ( 36 uur fulltime)
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Zo veel mogelijk op de fiets of lopend.
Basisschool, vlakbij, lopend.
Peuterspeelzaal, 3 km, op de fiets (behalve als het heel hard regent dan met de auto).
Supermarkt/groenteboer/slager/markt, 6 km, met de bakfiets (kind van 3 gaat meestal mee). Bij echt hele grote boodschappen (meerdere kratten bier ivm feestje etc.) of heel slecht weer dan wel auto.
Bakker 7,5 km, fiets of bakfiets.

Verder dan die afstand alleen bij heel lekker weer en verder niks te doen op die dag op de fiets, anders gaat er teveel tijd in zitten.
Ik heb geen auto maar al zou ik die wel hebben dan zal voor de korte afstanden nog de fiets pakken tenzij het regent, sneeuwt of glad is. Maar hier in de stad is bijna alles betaald parkeren en als er dan een stuk gratis is dan staat dat altijd vol. Daarnaast is de fiets vaak ook sneller want je kunt binnendoor en via gerichtere fietspaden.

In de winter als het koud is dan is het wel wat minder maar dan zie ik die mensen weer ploeteren met krabben en dan ben ik toch blij dat ik dat niet iedere ochtend hoef te doen.
Alle reacties Link kopieren
Binnen de stad, eigenlijk altijd alles met de fiets. mits ik niet al te veel boodschappen bij me heb, of het echt hondenweer is. Ik heb 2 grote fietstassen, een rugzak en snelbinders. Dus ik kan veel boodschappen meenemen op de fiets.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
In mijn stad doe ik alles op de fiets of loop ik. Naar mijn werk buiten de stad pak ik wel de auto, omdat dit sneller en veiliger is ivm het gebrek aan fietspaden, ik niet langs de snelweg wil fietsen en toch woon-werkverkeer vergoed krijg.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe bijna alles op de fiets, behalve werkafspraken (>15 km), heel grote dingen verplaatsen (grofweg alles wat ik niet meer op m'n fiets meekrijg) en heel af en toe naar kantoor bij extreem slecht weer (10 minuten, fiets en auto is bijna even snel). In principe fiets ik tussen de buien door, maar als het echt niet gaat dan pak ik de auto. Reizen tussen steden (meestal Groningen-Amsterdam of Groningen-Utrecht) doe ik bij voorkeur met de trein. Wil ik bv naar de Veluwe, dan pak ik wel de auto ivm gemak.
Toen ik nog een auto had, deed ik werkelijk alles met de auto. Ik heb een grote hekel aan fietsen, mijn fiets staat al maanden met een lekke band in de schuur, dus nu loop ik overal heen. Een stukje wandelen is best lekker.
Ik doe alles op de fiets of ov. Geen rijbewijs of auto.
Alle reacties Link kopieren
In principe pak ik de fiets, tenzij de afstand >10km en/of als het regent/hard waait. Bij ijzel fiets ik niet!

Een beetje miezer regen houdt me niet tegen en ik kan wel tegen wat wind, maar bij meer dan windkracht 5 (als er golfjes in de sloten ontstaan) haak ik af (het is meer dan 6 km naar mijn werk).

Mijn man is precies andersom, die pakt de auto (ook voor < 1km!) tenzij het héél mooi weer is en er geen wind staat, watje.

Fietsen is heerlijk! Meteen gratis workout denk ik dan maar. Heb ook twee fietstassen (jaja, lekker suf) dus kan ook wat boodschappen meenemen. Of laptop bijvoorbeeld. Handig hoor, al voel ik me er wel een beetje mutserig bij!
Alle reacties Link kopieren
Alles met de auto; maar ik gebruik een rolstoel. Lastig fietsen! :rofl:

Auto is trouwens aangepast. Geef gas en rem met mijn handen.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien mijn auto niet op water rijd probeer ik toch zoveel mogelijk de fiets te pakken, vooral in het dorp. Naar school is het fiets of lopen, als ik met de auto ga moet ik hem soms zo ver weg parkeren dat ik bijna net zover van de auto naar school moet lopen als van huis naar school. Boodschappen als het kan op de fiets. Buiten het dorp toch vaak de auto, tenzij ik naar Groningen centrum moet, dan pak ik de bus (maar ga meestal wel met de auto naar het busstation)
Wij hebben 1 auto, waar ik het meest in rijd.
Werk en (veel) boodschappen auto, rest in het dorp op de fiets. Als het droog is.
Alle reacties Link kopieren
In principe doen wij alles op de fiets. Alleen als ik te ziek ben om te fietsen, of als we de stad uit gaan, pakken we de auto. Of de trein.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Ik heb alleen 'n auto en pak dus overal de auto voor. Wandelen doe ik voor m'n plezier, dus in de natuur en niet om van A naar B te komen, fietsen heb ik altijd 'n hekel aan gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd woon-werk verkeer met de auto ( 35 km enkele reis). Met het OV kost dat 1 1/2 uur, met de auto 25 minuten.
De grote berg boodschappen doe ik ook met de auto, maar verder fiets ik zo veel mogelijk.
Herken het niet dat je met een auto ook alles met de auto gaat doen. Ik fiets graag en doe dat ook zo veel mogelijk.
Als ik een leuke baan kan vinden op fietsafstand, dan doe ik dat gelijk en verkoop ik de auto (die er nu vooral is voor het woon-werk verkeer).
Als de trein handiger is (bijv. naar Schiphol), dan doe ik dat en laat ik de auto thuis staan.
Ik woon zo'n 3 km van het dorpscentrum af, dus lopend om boodschappen vind ik niet zo praktisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets altijd of maak gebruik van OV, ik heb geen rijbewijs. De invloed hiervan op mijn vriend is groot, hij pakte altijd de auto voor korte stukjes. Omdat hij ziet dat ik voor mijn woon-werkreis van 10km gewoonweg mijn fiets pak, ook door regen of wind, stimuleert dat hem om ook te fietsen naar supermarkt of binnenstad. Heel gezellig, we fietsen dus veel vaker samen. De afstanden worden gevoelsmatig ook korter als je vaker ver weg fietst. Voor praktische zaken zoals veel boodschappen of een hele ris winkels achter elkaar bezoeken, pakken we wel de auto. Fijn dat die optie er dan is.
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zo veel mogelijk lopend, met de fiets of met het ov. Naar mijn werk is de auto geen handig alternatief, in de spits doe ik er met de auto minstens zo lang over als met de fiets of de trein (beetje apart traject wat dat betreft). Boodschappen doe ik meestal lopend met de kinderwagen of met de fiets, en een enkele keer als ik echt veel nodig heb of als we toch al met de auto onderweg zijn met de auto. We wonen in een dorp en daardoor doe ik nu wel wat meer met de auto dan vroeger, maar er zijn weken dat ik de auto niet gebruik. Dus nee, dat er een auto staat maakt niet dat ik die voor elk wissewasje ook gebruik.
Ik sluit me bij bovenstaande reacties aan. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen voor grote afstanden of situaties waar ik veel spullen mee moet nemen. In alle andere gevallen hebben fiets/ov de voorkeur. Echt kleine stukken (<3 km) doe ik echt nooit met de auto. De auto staat hier ook gerust dagen achter elkaar stil.

Maar....ik merk ook dat dat deels ook komt doordat we 'maar' 1 auto hebben. Een groot deel van de tijd is de auto gewoon niet beschikbaar. In de tijd dat we een 2e auto hadden en er dus echt altijd eentje voor de deur stond bleek de drempel om een situatie tot 'uitzondering' te benoemen toch lager en nam ik de auto voor situaties die ik nu met de fiets doe (regen, wind).
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn werk en de weekboodschappen met de auto.
Kinderen naar school brengen, kleine boodschappen, lopend
Woon in het buitenland in een erg heuvelachtig gebied, zonder speciale fietspaden, dus doe bijna niks op de fiets, veel te gevaarlijk (lees 70km/uur wegen zonder afscheiding voor fietsers.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven