Zelf reizen door Afrika - hulp gezocht

19-09-2017 15:29 7 berichten
H
anoniem_205040 wijzigde dit bericht op 14-11-2017 12:10
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je al onderzoek gedaan naar of het wel veilig genoeg is om alles op eigen houtje te doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een vlucht boeken en een hotel voor de eerste dagen in Dar es Salaam of Arusha (afhankelijk van waar je naartoe vliegt) en de rest daar boeken. Als je alles vantevoren wil uitstippelen - via een Nederlands of een lokaal reisbureau - zit je toch weer vast aan bepaalde routes en bijbehorende kosten. Zeker als je buiten het hoogseizoen gaat kan je ter plekke heel veel boeken. Ik zou wel als voorbereiding alle plaatsen / parken bekijken waar je naartoe wil en in grote lijnen een idee te hebben van wat je wil zien. Veel plezier met de voorpret!
Alle reacties Link kopieren
Lonely planet mee en gaan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
neem routes van reisorganisaties zoals salade, koning aap etc. als leidraad en bak er zelf iets moois van... Lonely planet mee en succes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn eentje 5 weken door Tanzania, Zanzibar en Kenia gereisd. Is prima te doen, zo lang je geen domme dingen doet. Het openbaar vervoer is gewoon veilig, zit bomvol oma's, oude mannetjes, moeders met kinderen et. Die gaan je heus niet beroven ofzo.
Op busstations moet je wel goed op je spullen letten.

In de grote steden zoals Dar Es Salaam, Arusha moet je wel voor het donker zorgen dat je weer in je hotel bent of in een restaurantje er pal naast. (En het wordt voor 18.30u opeens in een paar minuten stikdonker! Net alsof iemand een lichtknopje uit drukt.) En overdag ook niet flashen met je waardevolle spullen, en niet ingaan op lulpraatjes van mannen die zogenaamd 'heel toevallig' in jouw land gaan studeren volgend jaar (twee vrienden van me zijn zo beroofd, die gingen koffie drinken met zo'n babbelaar, en werden opeens omsingeld door grote mannen, of ze even al hun spullen wilden afgeven), of die je waarschuwen voor een zogenaamde vlek op je schoen of achterkant van je broek. Maar ik heb het prima overleefd als vrouw alleen, en ook leuke praatjes gemaakt met mensen die gewoon heel aardig waren. Je voelt dat ook wel aan.

Je kunt safari's boeken, die dagen zijn dan wel een stuk duurder dan de dagen dat je geen safari's doet. Dus bestudeer de kosten van tevoren en besluit aan de hand daarvan hoeveel safaridagen je wilt doen.
Ik vond mijn 4 dagen in Seregenti, Ngorongoro Crater en Lake Manyara national park heel mooi. Enorm veel dieren in het wild gezien. Leeuwen, ook parende leeuwen, en een hele leeuwenfamilie die een nijlpaard probeerde op te eten die vast zat in de modder, olifanten, jakhalzen, gieren, buffels, cheetahs, neushoornen, struisvogels, apen, zwijntjes, en natuurlijk veel zebra's, gnoes, impala's etc. En baobab bomen.

Ik zou niet proberen te besparen op een safari want dan kom je bij een bedrijfje terecht waarvan de jeep telkens kapot gaat, de rits van je tent niet goed dicht kan, en dat soort dingen. Tegenwoordig kan je denk ik wel goed de safaribedrijfjes vergelijken en reviews lezen.

Ik heb ook twee culturele tours gedaan, dat is heel leuk in Tanzania. Je kunt die gewoon boeken, bijvoorbeeld in Arusha bij het Tanzania Tourist Board. Je hebt allerlei verschillende opties.
Ik heb een driedaagse tour gedaan met een gids die heet Moshi Changai, heel goede, betrouwbare gids. Ik weet niet of ik hier zijn website mag geven, stuur anders even een privéberichtje. Met hem ben ik 3 dagen naar de Kondoa-regio geweest waar amper toeristen komen. Een natuurlijke waterbron bezocht, een medicijnvrouw bezocht, heel veel mensen gesproken, gefietst tussen dorpen, een honing-oogst meegemaakt midden in de nacht, heel spannend met al die zoemende bijen... 4000 jaar oude rotstekeningen bekeken samen met een archeoloog die uitleg gaf... met mensen uit een dorp samen gedanst en dan niet zo'n geënsceneerd showtje voor toeristen maar gewoon echt samen, ze durfden zelfs niet te dansen voordat het donker was, zo verlegen waren ze. Was superleuk allemaal, een soort schoolreisje.

Op Zanzibar vond ik Stone Town interessant, bijvoorbeeld die sultanspaleizen, fototentoonstellingen, slavencellen, en ook de gewone markt waar amper toeristen komen. 's Avonds is er op de boulevard verse vis die ze voor je bakken enzo. Er is ook veel lekker Indiaas eten en je ziet echt al die koloniale invloeden.

Let wel op dat Tanzania behoorlijk islamitisch is, dus bedek schouders en zo... en als je tijdens de ramadan gaat, zijn veel restaurants dicht, of afgeschermd (zodat Tanzanianen de toeristen niet zien eten).

Succes en veel plezier met voorbereiden.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 20-09-2017 23:12
5.28% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn die landen zeker. Zolang je maar gezond verstand gebruikt.
Ginerva schreef:
19-09-2017 15:31
Heb je al onderzoek gedaan naar of het wel veilig genoeg is om alles op eigen houtje te doen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven