Marokko

07-10-2017 00:03 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met Kerst en Oud & Nieuws ben ik twee weken vrij en hoewel ik me eerst ingesteld had om eens níet op reis te gaan, eindigde ik vanavond toch weer op Skyscanner met bestemming 'overal' om eens te kijken wat er leuk betaalbaar is zo na de Kerst. En toen viel mijn oog op Marokko...

Plan is zo tussen de 6-8 dagen, na de Kerst vertrekken en dus met O&N daar. Fes trekt me meer dan Marrakech, maar dat is puur omdat ik wel eens wat verhalen heb gehoord dat deze laatste enorm toeristisch is geworden en minder plezierig reizen voor een vrouw alleen.

Wat ik zoek? Struinen over de bazaar, oude straatjes, gebouwen bewonderen, eventueel in de omgeving een mooi natuurgebied/nationaal park bezoeken, contact met locals. Het liefst dus ook een kleinschalige accommodatie, een B&B in een riad of iets dergelijks vind ik te gek.

Wie heeft tips voor een stad als uitvalsbasis voor bovenstaande en wie kan er meer vertellen over Marokko als land om te reizen (m.n. ook als vrouw alleen) :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Esouira is een heel fijne plaats. Rustig en aan het strand.

Marrakech is ook echt wel te doen, maar drukker. De geiten en brommers racen tegelijk door de kleine straatjes ;). Het is een doolhof dus zorg wel dat je goed weet waar je moet zijn. 'S avonds vond ik minder prettig daar, alleen. Het is magisch mooi, vond ik.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag m'n ticket geboekt, het is uiteindelijk Fez geworden en ik heb 8,5 dag effectief te besteden. Misschien neem ik Chefchouen op in m'n trip, ziet er ook prachtig uit. Verder lijkt Fez genoeg te bieden te hebben in de directe omgeving ook, ik heb er zoooo'n zin in :hyper: Omdat het winter is en 's avonds waarschijnlijk toch aardig afkoelt, vind ik het ook prima om lekker na het eten binnen te blijven. Als ik een leuke riad kan vinden dan vermaak ik me 's avonds ook prima met een pot thee, een boek en mensen om me heen om te kletsen.

Dus, tips voor omgeving Fez zijn van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Fez ben ik ook geweest! Heb je iets geboekt in de medina?Er schijnt iets van een blauw stadje te zijn, ben daar zelf niet geweest, wist niet dat het daar was haha.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inderdaad wat op het oog in de Medina, ben nog even aan het rondzoeken! Heb jij tips? Wat vond je van Fez?
Chefchaouen is inderdaad dat blauwe stadje!
Je moet een riad boeken, dat zijn prachtige kleinschalige B&B/hotels. Geen ervaring met Fez, alleen Essaouira en Marakkesh. Have fun!
Alle reacties Link kopieren
Een echte aanrader is het Koninklijke Paleis van Fez. Ook de leerlooierijen zijn erg mooi om te zien, en verder gewoon de Medina in en lekker ronddwalen.
Een mooie Riad heb je daar zo gevonden, er zijn er erg veel en een zeer goede service!
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook als vrouw alleen, heb me niet onveilig gevoeld.
Hoe laat kom je aan? Er schijnen namelijk gewoon bussen te gaan naar de media van vliegveld. Taxi’s staan er ook, maar goed opletten welke je pakt. Er zit namelijk verschil in prijs welke je pakt.
In de medina ga je verdwalen ;) maar geen zorgen, je hebt daar overal kinderen die je de weg wijzen (wel tegen betaling).
Je kan het ook aan vrouwen vragen, die willen niks voor terug.
Leerlooierij inderdaad erg leuk!
Is ook goede plek om leren jassen of tassen te kopen in Fez!
Wat ik wel beetje irritant vond, als je even ergens gaat kijken bij een winkeltje willen ze je werkelijk alles laten zien en verkopen.
Niet te snel naar binnen gaan
Alle reacties Link kopieren
Fez :love: Mijn all-time favorite in Marokko. Zo'n mooie stad!
De medina is prachtig, gewoon ronddwalen, volg de stroom als je het even niet meer weet en dan sta je zo weer bij een poort.

Ik heb op verschillende adressen geslapen en vond qua riads Riad Louna een aanrader.

Chefchaouen is ook de moeite waard! Veel kleiner en wat gemoedelijker, prachtig tussen de bergen gelegen.

Meknes is eventueel een leuke dagtrip vanuit Fez.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in Meknes een geweldige Riad gevonden en blijf daar zeker ook een nachtje, kan ik van daaruit ook naar Moulay Idriss en Volubilis.

Ik kom 's middags aan dus pak inderdaad lekker de bus naar de oude medina, ik heb een fijne riad gevonden vlakbij de ingang, dan hoef ik me niet meteen in de drukte te werpen bij aankomst ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoi to ik ben twee jaar geleden alleen naar Marokko geweest ook naar de plekken die jij noemt. En ben juist wel constant lastig gevallen. Ik ben wel blond misschien dat dat wel mee speelde maar was constant netjes en bedekt gekleed. Ik ben zelfs een week eerder terug gegaan omdat het zo vervelend werd. Wilde het je toch even meegeven hoop dat jij er geen last van hebt daar.
Fez is prachtig. Hoe het is als vrouw alleen durf ik je niet te zeggen.
Verdwalen? Ja, dat dacht ik de eerste keer ook.
De tweede keer ontdekten we echter een routeplan; aan het begin van elke poort staan plattegronden waar de routes zijn uitgelegd.
De kleuren en namen worden telkens in het doolhof van de medina aangegeven. Als je dat eenmaal door hebt, verdwaal je veel minder snel.
Oja, de hoogteverschillen zijn groot. ;-D Wij sjouwden kilometers en ons hotel lag aan de hoge kant.
Met de tong op je voeten aan het einde van de dag weer terugkomen. :proud:
Oh, ik zie nu dat je in Meknes verblijft.
Maar je gaat dus ook nog naar de medina van Fez?
Meknes is ook mooi, maar Fez is mooier vond ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend Cilly, lijkt me naar dat je daardoor eerder terug bent gegaan!
De verhalen die ik hoor zijn erg wisselend, ik ben benieuwd. Nu moet ik zeggen dat ik aardig doorgewinterd ben qua reizen in verschillende (islamitische) landen waaronder Maleisië, Indonesië, Iran, Egypte en ik een redelijk brede rug heb gekregen. Zolang mensen van me afblijven en als ik doorloop niet achter me aan blijven lopen, ben ik niet snel onder de indruk. De 'my husband is in our hotel' werkt ook aardig en zelfverzekerd en standvastig voortbewegen helpt zeker mee, maar of dat overal werkt...

Ik ga zeker ook naar Fez, Courage! Ik heb 10 dagen en waarschijnlijk wordt het ongeveer zoiets;
dag 1 & 2 Fez
dag 3, 4, 5 Chefchaouen
dag 6 & 7 Meknes/Volubilis
dag 8 & 9 terug naar Fez, misschien dagtrip naar Azrou

Ik boek in ieder geval m'n eerste twee nachten in Fez en daarna Chefchaouen en daarna kijk ik gewoon hoe het loopt, wie weet kom ik andere reizigers tegen en sluit ik daarbij aan of heeft een local weer een leuke tip. Ik reis meestal op deze manier en zo ontstaan vaak de leukste ontmoetingen. Ik wil via Couchsurfing, de facebookgroep van reizigers in Marokko en Instagram ook proberen in contact te komen met (jonge) Marokkaanse vrouwen, prachtige manier om de beste tips te krijgen, mogelijk ergens af te spreken (en hopelijk lokale mannen op afstand te houden ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Hoi to ik heb inderdaad ook veel gereist en ook in islamitische landen. Voor het eerst dat het dus echt vervelend en onprettig was. Maar ik hoop dat het bij mij uitzondering was. En hoop dat je hele gave reis gaat hebben het klinkt in iedergeval erg leuk je programma. Laat nog even weten hoe het was en veel plezier
Alle reacties Link kopieren
boek iig een kamer met verwarming,
anders heb je koud s nachts.
Alle reacties Link kopieren
Die tip heb ik zeker ter harte genomen Feniks, het is hier 's avonds aardig fris :mrgreen: Overdag een heerlijke 20 graden met alleen maar zon tot nu toe, echt een cadeautje! :sun:

Ben hier nu 6 dagen en heb het ontzettend fijn, wat een schitterend land!
Ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld, over het algemeen vooral heel behulpzame en vriendelijke mensen. Gestart met een volle dag Fès, mooi en overweldigend die medina. Daarna Chefchaouen, wat een sprookje! 2,5 dag gehad en had nog wel langer willen blijven, prachtige hike gedaan in de bergen en het is gewoon zo'n relaxed plaatsje.

Vervolgens terug naar Fès en meteen trein naar Meknès. Ook weer heel anders, duidelijk veel minder toeristisch en veel relaxter lopen door de medina. Vanmiddag grand taxi naar Moulay Idriss genomen en meteen naar Volubilis geweest. Stond eigenlijk morgenochtend op de planning, maar een Spaans stel nodigde me uit mee te gaan met hun huurauto en gids. Was ook erg mooi, zo met ondergaande zon tussen de Romeinse opgravingen te lopen :heart: Morgen hier nog even slenteren en dan terug naar Fès. Heb vrijdag nog de hele dag, dus denk dat ik dan een bus naar Ifrane pak en daar een dagje ga wandelen.

So far dus alleen maar positieve ervaringen :hyper:
Alle reacties Link kopieren
mooi zo

ifrane is net europa...

ik zou de andere kant op gaan... Rabat?
Kenitra?
veel plezier nog!
Leuk om te horen!
Geniet nog van je laatste dagen!
* tikje jaloers :) *

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven