Iemand tips waarnaartoe?

22-10-2017 23:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Ik heb al eerder een topic geopend over Argentinië, en het staat nog steeds hoog op mijn lijstje, maar de reis die ik eigenlijk wil maken (chili, Argentinië en Brazilië), is voor volgend jaar een beetje te duur, dus ben ik verder aan het kijken waar ik naartoe wil.
Alleen Argentinië is op zich ook een optie, maar als ik dan die kant op ga wil ik wel meer zien meteen.

Het gaat om oktober 2018, dus ik heb nog wel een lange tijd om te sparen, maar ik verdien niet zo veel dat ik heel veel kan sparen, dus het moet iets zijn wat haalbaar is. Ik gok tussen de €2500-€3000. Het liefst rond de 3 weken en ik ga alleen.

Ik zat eerst te denken aan Amerika, maar waar in Amerika dan? New york heb ik al gedaan.
New york is ook de enige plek buiten Europa waar ik geweest ben. In Europa heb ik de landen die ik wilde bezoeken wel zo'n beetje gehad en ik wilde eens een keer iets anders.

Anyway... zijn er mensen die nog tips voor landen hebben waar ik echt naar toe moet?

Ik ben een vrouw van 27, die alles heel relaxt wil doen, maar wel veel verschillende dingen wil doen (stad, natuur, avontuur enz.).
Alle reacties Link kopieren
Amerika is best duur, dan lukt het je nog niet om te sparen voor Zuid-Amerika.

Als je maar 3 weken hebt, zou ik hooguit naar 1 land gaan. Argentinië alleen al is gigantisch groot. Brazilië ook (daar heb ik 6 weken alleen in het noordoosten gereisd, en moest ik nóg heel veel dingen overslaan!).

Je zou naar Spanje kunnen gaan en je Spaans oefenen. Bijvoorbeeld een taalcursus doen. Daar heb je je hele leven nog wat aan.

Die combi Chili - Argentinië - Brazilië kun je beter een keer doen wanneer je minstens 3-4 maanden de tijd hebt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lastig. Ik ben inderdaad langzaam aan het sparen voor een echt grote reis (3-4 maanden Amerika), maar dat duurt nog wel een aantal jaren haha.
Dus voor volgend jaar word het echt maar 3 weken, misschien iets langer, maar her budget blijft hetzelfde, dus dat schiet niet echt op dan. Korter kan wel, als het echt heel gaaf is en dan maar op 1 plek blijven. Maar z-Amerika wil ik het liefst ook echt een grote reis doen. Dus daarvoor moet ik ook nog vet lang sparen.

Ik heb helaas het vervelende karakter, dat als ik iets wil moet het meteen. Dus ik baal dat ik volgend jaar niet al zo'n lange vette reis kan maken. Maar met mijn budget kan op zich vrij veel. Ik ben geen luxe paard. Bed en douche is het enige wat ik nodig heb. Mag gezamenlijk zijn allemaal. Als het maar op een goede plek zit. Spanje ooit al geweest en naast het eten viel het me tegen, dus zal met die ervaring niet snel nog eens gaan.
Alle reacties Link kopieren
Haha dat ongeduld herken ik wel een beetje.

Maar met reizen vind ik toch wel: less is more. Als je maar een weekje per land zou hebben voor Chili, Argentinië, Brazilië, dan zie je net niks, en zit je in verhouding heel veel dagen van die 3 weken in bussen, vliegtuigen etc.
Dat is een beetje net zoals de Chinezen door Europa jakkeren, 10 landen in 15 dagen. Dat je thuis op je foto's gaat kijken waar je nou eigenlijk geweest bent. ;-) Of je moet echt heel specifieke, 'kleine' keuzes maken, van subgebiedjes in die landen. Het is dan wel handig om te weten dat *een grens over vliegen* heel duur is in Zuid-Amerika (vaak rond de €500 van het ene land naar het andere) ; met een bus is veel goedkoper. *Binnen* een Zuid-Amerikaans land vliegen kan wel betaalbaar zijn, rond de €70 bijvoorbeeld.

Ik denk dat je met 3 weken Argentinië al veel afwisseling mee kunt pakken: moderne stad, cowboys, bergen, waterval... en met dat budget kun je het zuiden ook wel meepakken als dat in dat seizoen ook goed te doen is. Ik zou wel even de politieke situatie in de gaten houden de komende tijd, het is weer onrustig onder het volk vanwege het verleden.

Los hiervan zou ik je ook aanraden om je eens te verdiepen in Bolivia, wat ik toch wel een van de bijzonderste landen van Zuid-Amerika vind. Echt bizarre landschappen! En het is ook ongeveer half zo duur als Brazilië. Alleen vliegtickets erheen zijn vaak wel duur.
Peru is ook mooi en heel veelzijdig.

Ik vind dit altijd een 'perfect' rondje door Peru, Bolivia en Chili, wat je makkelijk zelf na kunt bootsen, alleen zou ik dan wel minstens 6 weken de tijd nemen. Wat hier ook handig aan is, is dat je alleen een retourvlucht naar en van Lima nodig hebt en die zijn vaak best heel betaalbaar.

Afbeelding
Meer details: https://koningaap.nl/rondreis-peru-boli ... -altiplano (maar dan dus zelfstandig na te bootsen met iets meer speling en tijd.)

Oh ja, en voor jouw 3 weken: Nicaragua is ook heel tof, én lekker compact, en goedkoop (behalve het ticket). Binnen 2-3 uurtjes zit je alweer op de volgende mooie plek. Veel vulkanen, leuke kleine gezellige stadjes (sla alleen Managua over), veel muziek, leuke markten, mooie natuur van jungle tot mangroves tot mistbossen tot canyons tot koffieplantages tot stranden tot vulkanen (van eentje kun je af boarden).... Alleen weet ik niet hoe het klimaat daar in oktober is.

Als het goed is heb je je hele leven nog voor je, voor al die mooie reizen! Ik heb de afgelopen 20 jaar al veel mooie dingen gezien in de wereld. Het hoeft niet allemaal volgend jaar.

Succes met je luxeprobleem ;-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
@Patsy
Haha super bedankt! Ik ga zeker nog even research doen, daar ben ik uiteraard zelf ook thuis al mee bezig, maar het is altijd leuk om ervaringen en tips te horen van andere mensen.
Het reizen vond ik altijd al leuk, maar ik had er nooit echt het geld voor (ik heb altijd maar gewoon wat aangekloot met baantjes, pas dit jaar echt een opleiding afgemaakt en een normale fulltime baan gevonden).
Dus ik was altijd afhankelijk van mijn ouders om op vakantie te gaan. Dit jaar wel een maand naar italie geweest. Daar heb ik een zomer voor gewerkt op een strandtent (enorme fooien, nooit tijd om het uit te geven, dus het liep snel op). Maar strandtent ga ik niet meer doen. Het was een ware hel, maar ik had dat doel, dus dan hou je het vol, maar nooit meer.

Ik verdien nu echt minimum loon. Niet extreem weinig ofzo, maar niet genoeg om echt heel veel opzij te leggen. Ik doe al vrij zuinig aan wat boodschappen betreft (markt, aanbiedingen etc.), dam schiet het ook al aardig op. Fooien spaar ik uiteraard op (al is dat heel veel minder dan die strandtent). Maar november vorig jaar ben ik op mezelf gegaan en ik heb net een maand door italie gereisd, dus daar heb ik ook niet echt veel geld meer van over, dus ik moet echt bij 0 beginnen.

Maar met mijn budget kom je op zich best ver ;-) en met jouw tips helemaal! Bolivia ga ik morgen na mijn werk meteen even opzoeken!

Nu ga ik lekker slapen! Nogmaals bedankt voor de tips
Alle reacties Link kopieren
Is Bali een idee? Tickets zijn net geprijsd en backpacken is voor een vrouw alleen veilig en goedkoop.
Ik gok dat je niet je hele budget hoeft op te maken dus dat kan weer mooi bij je reis naar zuid Amerika.
anoniem_355228 wijzigde dit bericht op 23-10-2017 07:57
Reden: Typo’s
2.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is Canada een idee? geweldig land.
Waarom níet drie weken Argentinië dan? Ik ben er zelf ruim drie weken geweest voor zo'n €1500-1600. Maak je het voor jezelf iets ruimer, zit je nog rond €2000.

Als je zo weinig verdient zou ik niet tot €3000 reserveren voor een vakantie die ook voor (bijna) de helft kan.
In drie weken kun je al heel veel zien in Argentinië..
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
23-10-2017 07:05
Waarom níet drie weken Argentinië dan? Ik ben er zelf ruim drie weken geweest voor zo'n €1500-1600. Maak je het voor jezelf iets ruimer, zit je nog rond €2000.

Als je zo weinig verdient zou ik niet tot €3000 reserveren voor een vakantie die ook voor (bijna) de helft kan.
In drie weken kun je al heel veel zien in Argentinië..
Minder is natuurlijk altijd beter, maar ik wil niet al te zuinig zijn met uitstapjes en uit eten enzo. Hotels/hostels maakt me niet uit, daar ben ik niet zo moeilijk in.
3 weken argentinie is uiteraard een idee, dat was ook eigenlijk mijn eerste idee, maar het liefst zou ik dan, als ik daar toch ben, wat meer door z-Amerika willen reizen. Wat het dan meteen ook duurder maakt.

Maar wat ik zei, het duurt nog een jaar, dus het kan nog alle kanten op. En eerst maar het geld bij elkaar krijgen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
MvanHooijdonk schreef:
23-10-2017 06:39
Is Canada een idee? geweldig land.
Canada ook even aan gedacht. Kwa prijs kan het zag ik al, dus dat is absoluut en optie! Wat zijn jouw ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je met jouw budget prima 3 weken rondreizen in een land in zuid Amerika. Wij gaan vaak ver, ik ben in z amerika alleen in brazilie geweest. Dat was wat goedkoper dan Europa, duurder dan zo Azië. Vs is wel wat duurder, dan wordt het lastiger. Het continent (z Amerika) is super groot, je kan er prima meerdere keren heen. Less is wel vaak more. Afstanden zijn zoals gezegd best wel groot. Zonde om te veel reistijd kwijt te zijn in een korte periode. Ik zou dus idd voor 1 land gaan. Dus deze keer een land uitkiezen (en dat dan ook echt zien) en volgende keer een combi en langer.

Azië is een stuk goedkoper, met jouw voornemen om in hostels te slapen lijkt me budget ruim haalbaar. Kan je ook nog overwegen. Zeker als je ticket op tijd boekt. Wij reizen niet zuinig (Maw geen hostels en we doen op vakantie alles wat we willen) en halen daar jouw max budget niet.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de opmerkingen over dat het niet duur hoeft te zijn als je eenmaal daar bent, en het bij 1 land houdt. De kosten in Argentinië ken ik niet, maar kijk eens hier: https://www.lonelyplanet.com/argentina/money-costs
en hier: https://www.priceoftravel.com/10/argent ... res-prices (en voor nog een paar andere Argentijnse steden staan er ook kosten genoemd)

Wat dus wél duur is, is van het ene land naar het andere land vliegen in Zuid-Amerika. Geen idee waarom maar het is wel zo. Dus daarom, als je meer landen tegelijk wilt zien, is het juist weer gunstiger om veel tijd te hebben (meerdere maanden), zodat je over land de grens over kunt, in plaats van vliegen.
(In Azië is het bijvoorbeeld weer niet zo duur om van land naar land te vliegen. Maarja in Zuid-Amerika helaas wel.)

En ik denk dat een retourtje Buenos Aires ook wel mee moet vallen. Dus 3 weken Argentinië hoeft geen €3000 te kosten, al helemaal niet als je in slaapzalen slaapt.

En je kan ook eens kijken naar Couchsurfing, gratis overnachten bij mensen thuis. Ik had hier een keer een meisje over de vloer uit Cordoba, Argentinië. Dus daar kennen ze het ook wel.
Hartstikke leuk, we zijn een stuk gaan fietsen naar mooie dorpjes buiten Amsterdam en naar een kroeg geweest, verder ging ze overdag haar eigen gang. Dus met wat geluk tref je iemand die tijd heeft om je haar (of zijn) stad te laten zien door de ogen van een local, en je aan wat vrienden voor te stellen.
Lees wel de 'Safety' pagina op die site.

Als je je met meerdere landen moet bezighouden, kan het ook wat warrig en chaotisch worden in je hoofd: andere cultuur, andere geldeenheid, openbaar vervoer werkt weer net anders, ander eten, en in Brazilië ook een andere taal. Dat kan best vermoeiend zijn. Je op 1 land richten is dan een stuk overzichtelijker, en is al spannend genoeg, en vaak heb je binnen zo'n groot land al verschillende subculturen en landschappen en klimaten. Afwisseling zat.

En bedenk ook dat die landsgrenzen maar lijntjes zijn die mensen ooit getekend hebben. Dus waarom zou je per se meerdere landen willen zien? Alleen omdat die lijntjes er staan? En als Argentinië toevallig in de loop der tijd in meerdere landen uiteen was gevallen, was je dan wél tevredener geweest met alleen dat gebied bezoeken? ;-)

Oh ja, en wat strandtenten betreft, ik vind het nog knap dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik precies 1 dag, toen ik tiener was. Wat word je daar heftig uitgebuit zeg. Ik heb zelfs een paar uur gratis moeten werken omdat het nog een 'proefdag' was.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik adviseer Ibiza!

Afgelopen jaar ben ik op Ibiza geweest en je kunt daar zoals je zelf aangeeft tot rust komen maar toch het avontuur opzoeken en de omgeving is fantastisch..ook Ibiza stad is een echte aanrader :-D
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Echt super leuke tips en verhalen!
Argentinie stond inderdaad al hoog op mijn lijstje, daarna zag ik een georganiseerde reis door die andere landen, maar dan wil ik dat alleen doen. Dus vandaar dat ik chili en Brazilië er ook bij wilde trekken, maar wat al is aangegeven is dat beter voor een langere tijd. Misschien gewoon alleen argentinie doen, er is zo veel te doen en te zien daar zag ik op internet dat een 2e keer daarheen gaan vast niet erg is.

Ibiza eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik denk daarbij altijd aan veel jongeren die dronken over straat lopen en clubs (geen idee hoe ik daarbij kwam, vast door een tv programma ofzo) en daar ben ik niet zo van.
Maar ik ga me er zeker ook even in verdiepen.

Ik heb dus nog niet heel veel ervaring met alleen reizen, helemaal niet buiten Europa, dus ik ben echt heel blij met alle adviezen en tips!
Alle reacties Link kopieren
Nien91 schreef:
23-10-2017 14:11
Echt super leuke tips en verhalen!
Argentinie stond inderdaad al hoog op mijn lijstje, daarna zag ik een georganiseerde reis door die andere landen, maar dan wil ik dat alleen doen. Dus vandaar dat ik chili en Brazilië er ook bij wilde trekken, maar wat al is aangegeven is dat beter voor een langere tijd. Misschien gewoon alleen argentinie doen, er is zo veel te doen en te zien daar zag ik op internet dat een 2e keer daarheen gaan vast niet erg is.

Ibiza eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik denk daarbij altijd aan veel jongeren die dronken over straat lopen en clubs (geen idee hoe ik daarbij kwam, vast door een tv programma ofzo) en daar ben ik niet zo van.
Maar ik ga me er zeker ook even in verdiepen.

Ik heb dus nog niet heel veel ervaring met alleen reizen, helemaal niet buiten Europa, dus ik ben echt heel blij met alle adviezen en tips!
Dit idee/beeld had ik inderdaad ook van Ibiza, maar ben zeggen en schrijven 1x uitgeweest daar en voor de rest heerlijk gerelaxed!
Je kunt het opzoeken als je het wilt, maar is zeker niet nodig ;) :-D
Enjoy life // Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren
Peru is echt geweldig! Zou er zo weer heen willen en 3 weken os perfect

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven