Toscane

12-11-2017 16:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met dit weer krijg ik enorme zin in de zomervakantie! De kans is groot dat we naar Italië gaan, in de regio Toscane. We (gezin met kinderen van 10 en 9) hebben een camping in Firenzuola op het oog en willen uiteraard Pisa, Lucca, Florence en Siena bezoeken.

Ook heb ik al iets gelezen over Massa Maritima en Grotta del Vento. Maar ik vroeg me af of jullie ons nog aan meer tips kunnen helpen. Zodat ik tijdens de lange winter die nog komen gaat dit topic kan herlezen voor tips ende voorpret :lol:

Wat MOETEN we gaan zien? Wat kunnen we beter níet doen? Wat moeten we echt proeven? Dat soort dingen: vertel!
Alle reacties Link kopieren
Pisa zou ik overslaan, zonde van je tijd. Behalve de scheve toren valt er niks te beleven. In plaats daarvan is er een torendorp in de buurt van Siena. Weet even niet hoe het heet, maar staat wel in de reisboekjes.
San Gimignano is dat. Volterra is ook mooi. Fietsen op de stadsmuur van Lucca. Dat ligt redelijk in de schaduw. Mijn kinderen vonden het destijds erg leuk om te doen. Bedenk wel dat het flink heet kan zijn in de zomervakantie en ik denk dat je kinderen, en waarschijnlijk jijzelf ook, niet blij gaan worden van uitstapjes midden op de dag. Echt zorgen dat je vroeg op pad gaat, lunchen en weer naar de camping terug.
anoniem_171013 wijzigde dit bericht op 13-11-2017 00:06
11.83% gewijzigd
En inderdaad Pisa overslaan
Natuurlijk wel naar Pisa, het is alleen de toren, maar dan heb je dat toch gezien? Wij hebben Pisa, waar je inderdaad zo door bent, gecombineerd met Lucca en dat was samen een leuk dagje uit.
Alle reacties Link kopieren
Zeker wel naar Pisa, je moet toch gewoon een keer in je leven die foute foto maken met de toren :-)
Ik vond het in elk geval wel heel grappig om eens gezien te hebben en mijn dochter ook. Maar het is geen dagvullend programma, dus daarna kun je nog naar een ander plaatsje of de middag naar het strand.

Wat ik zelf heel leuk vond (maar is misschien wat uit de richting voor jullie), is Cascate del Mulino in de buurt van Saturnia. Google maar eens voor foto's. Een waterval met warmwaterbronnen waar verschillende natuurlijke badjes zijn ontstaan, je kan van het ene naar het andere badje klauteren, erg leuk. Doe niet je nieuwste badkleding aan en waterschoenen vooral ook niet vergeten.
Een ijsje van Dondoli in San Gimignano :flirting:

Je moet even in de rij staan, maar dan heb je wel wat!

http://www.gelateriadondoli.com
Alle reacties Link kopieren
de warmwaterbronnen bij Saturnia zijn ook leuk en in juli hebben ze in Monteriggione middeleeuwse feesten, deze zijn met name `s avonds erg leuk om naar toe te gaan.

http://www.monteriggionimedievale.com/en/

Pisa zou ik op zich ook overslaan en San Gimignano is een must.
Alle reacties Link kopieren
oh ja, wij gingen altijd of in de ochtend vroeg op pad, dan lunchen en terug naar het zwembad ;-) of juist pas rond 16.00 op pad, beetje struinen, dineren etc. De ergste warmte ontloop je daarmee (duh)
Alle reacties Link kopieren
Leuke reacties! Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Staar je niet alleen blind op de grote steden. In Toscane zijn veel kleine stadjes die heel erg de moeite waard zijn.

San Gimignano dus inderdaad. Beklim een van de torens en geniet van het prachtige uitzicht. Er zijn meerdere leuke galeries met interessante tentoonstellingen. Gratis, en ook fijn om even uit de hitte en/of de drukte te zijn.
Verder vond ik Monteriggioni leuk voor een tussenstop.
Volterra, ook leuk. En Bolgheri, vooral als je van wijn houdt. Klein, maar heel sfeervol.

Als je zuidelijker komt, sla dan een bezoekje aan Saturnia niet over. Zoek het erns op, op YouTube bijvoorbeeld. What you see is what you get. Gratis.

Ik zie dat Firenzuola nog ten noorden van Florence ligt. Ik zou nog iets zuidelijker gaan zitten, wat centraler tussen alle genoemde plaatsen. De afstanden zijn hemelsbreed heel groot, maar door de kronkeleegen ben je toch gauw nog lang onderweg. En dan is het fijn als je niet ook nog de spits tond Florence door hoeft.

Afgelopen zomer zaten wij op camping Romita, Tussen Florence en Sienna in. Kleinschalig met zwembad, ik vond het er heel fijn.

Verder: veel plezier. Toscane is fantastisch!
Ik moet helemaal niks!
We gaan komende zomer ook naar Toscane. Voor het eerst. We hebbben een camping in castagneto carducci geboekt.

De nacht voor we aankomen op de camping overnachten we in Volterra. Verder wil ik naar het kleine dorpje Bolgheri waar je langs een laan met cipressen naar toe rijdt.

Ik wil graag naar het witte strand van Vada.

Verder zouden de kinderen graag de toren van pisa willen zien.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een heerlijke camping, vlakbij Monteriggione en Siena, top locatie.

http://www.luxorchiantivillage.com/en/gallery/
Hallo allemaal,
wij willen dit jaar ook naar Toscane en zoeken nog een camping. Heeft er iemand tips?
Niet te groot en ook niet te klein, tussen de 100 en 500 (echt de max, liever kleiner) met zwembad en liefst glijbaan. Ook geschikt voor kinderen tot 14 jaar dus niet alleen maar kleintjes. Het allerliefst op loopafstand van een leuk dorpje/stadje maar we weten heel goed dat niet alles kan.
En oh ja, plaatsen van minimaal 100 m2.

Nee hoor, we willen helemaal niet veel..... :facepalm: Budget is flexibel ,dat dan weer wel!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Massa Marittima inderdaad leuk (let op de dubbel T als je het moet invoeren in je navigatiesysteem ;-) ). Je kunt daar een in de oude muur omhoog klimmen (dat kost wat geld), bovenop heb je mooi uitzicht.

Mocht je interesse hebben in opgravingen van Etruskische objecten, dan is het museum in Vetulonia de moeite waard. Schattig dorp ook.

Cala Violina is een mooi rustig strand met heel fijn zand. (Die naam violina komt van het feit dat het zand bij elke stap zo'n hoog geluid maakt.) De parkeerplaats ligt wel op ongeveer 20 minuten lopen van dat strand. Laat niks in het zicht liggen, we zagen een ingeslagen ruit bij een andere auto. Neem zelf eten en drinken mee.

Lucca vond ik leuk. Een rondje fietsen op die muur is lekker. (Wandelen kan natuurlijk ook maar het is wel 4km ofzo). Ik vond ook het paleis Pinacoteca Nazionale di Palazzo Mansi heel mooi. Van buiten heb je helemaal niet door wat voor pracht en praal zich daar achter die muren allemaal bevindt.

Tip voor de late middag / avond in Lucca: bij Caffè del Mercato, Piazza San Michele, 17, heb je vanaf de late middag gratis tapas van een buffet, zelf kiezen dus. Superlekker! Ook vaak met couscousgerechtjes, worst en kaas, olijven, chips, (Spaanse) tortilla, augurken... een gezellige kroeg met ook aardig wat mensen uit Lucca die elkaar luidkeels groeten.

Ik had van tevoren erg uitgekeken naar de vele warmwaterbronnen die in Toscane te vinden zijn, maar toen ik er was, was het telkens 27-30 graden buiten en had ik helemaal geen zin in die warme baden. :-)

Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
tess07 schreef:
12-12-2017 22:09
Hallo allemaal,
wij willen dit jaar ook naar Toscane en zoeken nog een camping. Heeft er iemand tips?
Niet te groot en ook niet te klein, tussen de 100 en 500 (echt de max, liever kleiner) met zwembad en liefst glijbaan. Ook geschikt voor kinderen tot 14 jaar dus niet alleen maar kleintjes. Het allerliefst op loopafstand van een leuk dorpje/stadje maar we weten heel goed dat niet alles kan.
En oh ja, plaatsen van minimaal 100 m2.

Nee hoor, we willen helemaal niet veel..... :facepalm: Budget is flexibel ,dat dan weer wel!
De hele kust rondom Castiglione della Pescaia zit vol campings. Ik heb geen idee welke voldoet aan jouw eisen. Maar Castiglione is een leuk plaatsje met lekkere restaurants, leuke boulevard en stranden, mooie zonsondergangen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Dank je Patsy, ik ga eens zoeken daar. We zijn nog nooit in Italie geweest dus geen idee zeg maar....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven