Eerste keer in een hostel

18-11-2017 19:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik voor de eerste keer een lang weekend (3 nachten) in een hostel overnachten (in Europa). Het idee was om gewoon even een weekendje er tussenuit te gaan, weer opladen.
Ik ga vaker alleen op vakantie en dat bevalt me altijd erg goed. Maar ik ben nog nooit naar een hostel geweest.
Ik vind het normaliter wel leuk om iets te gaan doen dat niet bij mij past. Een hostel is denk ik zoiets, daarnaast is het ook een stuk goedkoper en ik vind dat ik dat als reisliefhebber ook een keer meegemaakt moet hebben, dan kan dat beter nu ik nog redelijk jong ben (26 jaar).

Maar goed, vakantie is geboekt via srprs.me, ik heb er zin in. Maar ineens denk ik.. een hostel!? Hoe kom ik daar nou bij? Ik vind mezelf niet direct een luxepaard, maar ik kom normaal gesproken alleen in hotels. Ik woon alleen en ben dus ook niet meer gewend om met iemand rekening te houden (niet dat ik egoïstisch ben of ga zijn hoor :P ).

Hoe is het in een hostel? Hoe moet ik me gedragen in een hostel? Wat moet ik juist wel doen en wat juist niet? Moet ik zelf handdoeken meenemen enz? Hebben jullie nog een ultieme tip?
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel leuk!

Reken wel op weinig privacy. Ik neem zo min mogelijk dure spullen mee. Je moet toch maar afwachten met wie je een kamer deelt.
Handdoek neem je idd zelf mee. Ik zou ook slippers meenemen voor het douchen. Verder zijn oordopjes handig en ik vind zo'n oogmasker ook prettig want het licht gaat nog wel eens aan s nachts.

Vind het ook heel fijn om s nachts een degelijke pyjama te hebben. Je moet nl wel de gang over naar de wc's. (dus liever niet een of ander sexy geval maar gewoon een oudhollandsche pyjama)

Leuk is ook om zelf boodschappen te doen en te koken, als dat kan. Zeker als je put uit de 'leftovers' kun je heel goedkoop iets maken. Alleen als er een gezamenlijke keuken is natuurlijk.
Je kunt méér.
Een hostel is eigenlijk best leuk, je moet je alleen instellen dat je je tijd deelt met reizende backpackers en feestende jeugd.

Je gedraagt je gewoon netjes en gebruikt je eigen spullen dus ook handdoek. Bedlinnen krijg je daar.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: niet te druk over maken en gewoon jezelf zijn. Hostels zijn juist een leuke plek om mensen te ontmoeten.

Wat je niet moet doen: heel laat of heel vroeg herrie maken en seksen in een stapelbed. Verder gewoon normale menselijke omgangsvormen gebruiken.
Neem oordoppen en een oogmaskertje mee voor mensen die dat wel doen. Of je handdoeken mee moet nemen verschilt per plek, staat daar niets over op de site van het betreffende hostel? Verder slippers voor in de douche.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 1 nacht uit nood gedaan een keer, ik vond het verschrikkelijk. Heb met m’n tas in m’n armen geslapen omdat ik niemand daar kende en als de dood was dat ik in t buitenland beroofd zou worden.
Nee, nooit meer.
Internagelaktisch
Sorry hoor maar als ik in een hostel moest overnachten dan bleef ik veel liever thuis.
Alle reacties Link kopieren
Jammer Maaique dat het zo voelde.

Geen tip maar wel een leuk verhaal. Ik was twee weken terug nog in een Europese stad in een hostel. Ik sliep een nacht met drie Australische meiden. Twee van hen reisden samen, de ander alleen. s Avonds elkaar kort gesproken. s Morgens vroeg één of we samen zouden ontbijten. Ja leuk, gezellig.
Het tweetal kwam er ook bij zitten en we kletsen wat. We besloten alle vier een fiets te huren en dan wel te zien. Na het huren van de fiets fietsten we een stukje dezelfde kant op. Eigenlijk hadden we nog steeds niet uitgesproken of we nou met elkaar de dag zouden doorbrengen of niet. Totdat één voorstelde in het centrum die vier fietsen aan elkaar op slot te doen. Dus toen waren we echt een viertal.
Overigens ben ik 35 en waren die meiden 18 en 19. Haha vonden ze kennelijk niet erg. We hebben echt een hele leuke dag gehad.

Dat vind ik nou het leuke van zo'n hostel. De volgende dag was het ook weer klaar (ik vertrok) zonder verder uitwisselen van gegevens of foto's of whatever. Maar ik bewaar de herinnering :)
Je kunt méér.
Ik vind hostels super leuk. Je leert makkelijk nieuwe mensen kennen. Vaak zijn er wel kluisjes om je meest kostbare spullen op te bergen.

Ooh. Haat aan mensen die van alles in hun tas/backpack in plastic tassen hebben en daar dan s'nachts eeeenorm iets in zoeken en niet kunnen vinden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk een hostel. Je ontmoet makkelijk mensen en maakt makkelijk contact. Zorg dat je je af en toe kan terugtrekken door boek, muziek ofzo.
Geniet...het is maar kort. Hostels verschillen nogal, als het niet bevalt dan is het toch zo voorbij en een interessante ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Als het me echt tegen gaat vallen kan ik ter plekke natuurlijk een hotel boeken. Dus er gaat sowieso geen probleem komen.
Het nadeel aan in hotels slapen alleen is dat je niet zo gemakkelijk andere mensen ontmoet, maar ik vind de rust en privacy eerlijk gezegd ook heerlijk.

Eigen handdoek en slippers mee dus, oordopjes mee. Geen plastic zakjes. En een beetje rekening houden met elkaar.

Ik ben reuze benieuwd hoe het gaat. Ik hoop dat ik wel een beetje goed slaap want ik kom in de avond thuis laat en de volgende dag moet ik weer werken.

Ik heb er zin in!
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van nature geen hostel-fan maar vond het wel leuk een keer meegemaakt te hebben. Was toen negentien en verbleef in het Castle Rock Hostel in Edinburgh. Slapen deed ik niet om dezelfde redenen als Maaique en stond iedere ochtend al om kwart voor vier onder de douche.

Wel een hele knusse dorm-room in Harry Potter style met knappend haardvuur dus daar zat ik dan tot reisgenote wakker werd met een boek.

Sinds de Hostel films liever niet meer ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 45 en slaap nog steeds veel liever in een hostel dan een hotel.
Ik ben dan wel vaak de oudste, maar dat vind ik niet erg
Het hangt helemaal van het hostel af en de plek.
We hebben wel eens in een hostel geslapen in een wintersportgebied, dat was hilarisch. Piepklein en ski's gewoon op de kamer. Ik heb toen niet veel andere gasten gezien.
In de grote steden heb je hostels met gemengde kamers, of alleen voor mannen/vrouwen.
En je hebt hostels met kamers voor 24 personen en voor 4 personen...
Alle reacties Link kopieren
Bij de laatste ervaring was er op de kamer niet veel privacy. Daarentegen was het wel heel goed mogelijk in de gemeenschappelijke ruimte te zijn zonder contact te 'moeten' maken. Veel mensen die voor zichzelf wat zaten te lezen zonder erbij te praten. Als je wel wilde kletsen kon meestal ook wel.

Verschilt wel heel erg per land ook denk ik, hoe rustig of druk de gasten zijn.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Wij ( man en ik) hebben een keer in een slaapzaal geslapen onderweg naar Italië. Het was een gemengde zaal en wij deelden een stapelbed. We waren met de auto dus onze spullen zaten daar gewoon in en er waren kluisjes voor de waardevolle dingen dus geen zorgen daarover.
Het was een grote zaal met 30 mensen ofzo en het waren vooral Amerikaanse jongeren en die gingen s’avonds uit maar we hebben dus werkelijk niks gehoord toen ze terugkwamen.

En dit jaar sliepen we in een hostel in Boston maar toen hadden we een privekamer. Was basic maar verder ook prima.
Ik kom net terug van een tripje binnen Europa en heb weer 4 nachten in een hostel geslapen. Ik ben erg op mezelf maar vind dat dan weer niet zo'n probleem voor een paar dagen. De regel voor mij is altijd: niet met meer dan 8 personen op een kamer. Dan maar iets meer betalen.
Verder zorg ik altijd dat ik iets van melatonine o.i.d. bij me heb. De eerste keer dat ik in een hostel sliep, heb ik een paar nachten achter elkaar heel slecht geslapen. Wist niet zo goed hoe het kwam maar heb wel met mezelf afgesproken dat dat niet meer gaat gebeuren ;).

Een eigen (sneldrogende)handdoek, oordoppen en slippers zijn voor mij een must. Ook is een slotje voor je kluis handig. Sommige hostels hebben hun eigen sloten maar ik vind het toch prettig om mijn eigen mee te nemen.

Als het je niet bevalt, weet je dat ook weer en 3 nachten zijn ook weer niet zo heel lang uiteindelijk. Dus ik zou het gewoon een beetje over je heen laten komen als ik jou was!

Veel plezier!
anoniem_64c5898a81864 wijzigde dit bericht op 19-11-2017 00:10
Reden: stijlfoutje
1.00% gewijzigd
Ik heb die melatonine trouwens daarna nooit nodig gehad. Ik ben over het algemeen geen moeilijke slaper maar wil het toch graag bij me hebben omdat ik het toen niet had. Te weinig slaap kan je trip echt verpesten als je iemand bent die veel slaap nodig heeft net als ik.
Alle reacties Link kopieren
Het valt of staat met het hostel, is mijn ervaring. Ik slaap als alleenreizende dertiger heel vaak in hostels, maar wil ze wel echt zelf uit kunnen zoeken. Geen party hostel, niet meer dan 6 of 8 mensen op de kamer en geen ouderwetse krakende metalen stapelbedden.

Handdoek hoef je tegenwoordig lang niet altijd mee te nemen, vaak krijg je er één of anders kun je er één huren. Als je met alleen handbagage reist is dat wel zo makkelijk. Even informeren dus.
Doe zachtjes als je 's avonds laat thuiskomt, ik probeer het grote licht altijd uit te laten, omdat ik dat zelf echt vervelend vind als ik net slaap.
Oh en als er een keuken is: ruim je eigen afwas op en veeg de tafel schoon als je iets vies hebt gemaakt. Dat is echt mijn grootste ergernis denk ik: mensen die hun afwas gewoon in de wasbak zetten en een plakkerige tafel achterlaten voor de rest.
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg ook een keer binnen een Europa in een hostel te logeren, ook om het mee te maken, maar ook omdat een hotelkamer voor een persoon belachelijk duur is.
De reden dat het er niet van is gekomen omdat ik ook best wel op mijn privacy ben gesteld en graag goed slaap, ik ben "bang " dat ik door allerlei geluiden geen oog dicht doe, ben een lichte slaper.

Het makkelijk contact maken trekt me wel aan, maar ook dan geldt moeten er wel mensen zijn waar je een klik mee hebt, ik ben al even geen 20 meer dat houdt me ook een beetje tegen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn laatste hostelovernachting sliep ik onderin een stapelbed. Ik had een grote doek bij me en heb die toen ervoor gehangen voor een beetje privacy. Oordopjes, een slotje voor een kluisje, een kussensloop (kan je eventueel je telefoon etc. in stoppen) zijn wel handig. Ook kan ik aanraden om in de gemeenschappelijke ruimtes rond te hangen om daar contacten op te doen. Vooral reizigers die alleen zijn hebben vaak wel zin in een praatje.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tip die doek voor wat meer privacy die neem ik zeker mee als ik de stap zet om een hostel te boeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik, 57, slaap ook op korte citytrips met dochter(s) in een hostel, maar wel als ik ze zelf kan uitzoeken. De laatste was een 6 persoons met eigen badkamer. Vond ik al heel luxe. Neem een hangslotje mee, de meeste hostels hebben lockers die je met een slot kan afsluiten. Oordopjes en een oogmasker is een aanrader. Ik zat met 4 Chineesjes met een jetlag op een kamer, die 's nachts uitgebreid gingen rommelen met licht aan. Voor de rest vind ik het aan te raden als je low budget wil reizen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in Ierland ook weleens in een hostel geslapen, maar wel in de familiekamer, dus niet zo zeer op de slaapzaal.
Wel gezamelijk ontbeten of tijd doorgebracht in de woonkamer. Ik vond het super geregeld en veel gezelliger dan menig hotel! Onze kinderen vonden het ook veel gezelliger!
1 keer en nooit meer.

Vuil smerig kot waar ik van schrok dat het uberhaupt ooit een brandverzekering heeft gekregen. Gammele houten trapjes, onveilige toestanden, ...
Douches die de naam douche niet waard waren. En die niet af te sluiten waren. (Om over de smerigheid dus maar te zwijgen.)

Kamer van 8 waarbij de helft van de kamer mensen leken die er zowat woonden.
En die dag en nacht luide muziek draaiden.

Zogezegd "ontbijt inbegrepen", maar dat was er dus gewoon niet.
Tenzij je zelf te brouwen oploskoffie in een keuken die compleet plakte als ontbijt kon omschrijven.

Ik sliep trouwens toch ook met mijn handtas naast mijn hoofd.
Geen zin in gestolen geld of een gestolen paspoort.
(Kluisjes in de kelder, maar daar kon je alleen maar op bepaalde uren aan.)
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaren paar keer in een hostel gelogeerd met een groep in Nederlandse steden. Was heel netjes, schoon, lekker ontbijt,
Je maakt zelf je bed op, vaak een stapelbed (Bv 6-persoonskamer met 3 stapelbedden). Er is altijd een gezellige huiskamer of gemeenschappelijk ruimte voor ontbijt. Heb geen overlast v anderen gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven