Japan voor dummies

21-11-2017 22:41 29 berichten
Mijn vriend en ik willen graag eens naar Japan. Nu wil het geval dat wij geen ervaren reizigers zijn, we zijn nog nooit buiten Europa geweest. Eigenlijk meteen mijn eerste vraag; is het dan verstandiger om eerst naar een ander land te gaan (VS staat ook nog op de planning), of maakt dat niet uit?

Hoe lang heb je nodig? Nu kan je zo lang gaan als je wil natuurlijk, maar wat is de minimum tijd om wat van het land te zien? (mijn ervaring is dat ik pas na een weekje mijn draai ergens heb gevonden, maarja, budget is ook niet eindeloos).

We willen een combinatie doen van natuur en stad. Hoe pak je zoiets aan? Tokyo en/of Kyoto als uitvalsbasis hebben en van daaruit trips maken, of echt meerdere accommodaties boeken? Zelf heb ik het liefst zoveel mogelijk een vaste plek, rondreizen is minder mijn ding, raak snel gestresst.

Nog andere dingen die we als beginners moeten weten? Uiteraard ga ik me nog verder in het land, en de dingen die ik wil zien, verdiepen.
Maar tips zouden welkom zijn. :)
Alle reacties Link kopieren
Tip in jouw geval: boek een georganiseerde (groeps)reis, bijvoorbeeld bij Kras.
Alle reacties Link kopieren
Niet zozeer een tip voor must-sees, maar mij viel het in Japan altijd vreselijk tegen hoe weinig mensen (goed) Engels spreken.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Een groepsreis is helemaal niet nodig. Japan is een van de makkelijkste landen om in rond te reizen waar ik ooit geweest ben. De kennis van het Engels is nog altijd abominabel (Kyoto was duidelijk beter dan Tokyo op dat vlak) maar alles staat in het Engels aangeduid, overal staan grondplannetjes, het openbaar vervoer wijst zichzelf uit... Echt, het is supersimpel én superveilig.
Wij zijn afgelopen zomer geweest en we hebben weliswaar best wat reiservaring, maar zonder was het volgens mij ook zonder enig probleem gelukt.
Wij zijn bijna 3 weken geweest en hebben echt rondgereisd - ik ben niet van het langer dan pakweg 3 nachten op een plek blijven-, maar als je een week in Tokyo gaat zitten en een week in Kyoto en van daaruit daguitstapjes doet (naar bv Mount Fuji vanuit Tokyo en naar bv Osaka, Nara, Mt Koyasan... vanuit Kyoto) kom je al een heel eind.

Veel plezier
Alle reacties Link kopieren
Niet Kras, neem dan Djoser of Koning Aap, veel meer tijd voor jezelf en kleinere groepen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
22-11-2017 01:26
Niet Kras, neem dan Djoser of Koning Aap, veel meer tijd voor jezelf en kleinere groepen

Eens, Kras en Fox zijn erg massaal. Of ga met Shoestring of, Baobab ofzo, als die nog bestaan.
Het voordeel is dat de bus ‘s ochtends klaar staat en je van plek A naar B brengt, met tussenstops op interessante plekken. Je hoeft niet uit te vogelen hoe het OV werkt, en er gaat een (Engelssprekende) gids mee die je van alles verteld of uitlegt over het land.

Je verblijft wel 1 of enkele nachten op één plek, maar als het allemaal voor je geregeld is geeft dat misschien geen stress voor je?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Japan is een gaaf land. Ik ben er ongeveer 2 weken geweest en heb gezien wat ik wilde zien. Zou wel graag terug willen.

Mijn tip voor jou zou zijn om bijvoorbeeld aantal dagen tokyo en ov-kaart voor omgeving tokyo aanschaffen dan kan je mooie dagtochten doen.
Dan naar matsumoto dan heb je een goede uitvalbasis voor de Japanse Alpen. En dan nog aantal dagen Osaka en vanuit daar kan je dagtochten naar kyoto en hiroshima maken.

Doordat je veel snelle treinen hebt kan je op een dag behoorlijke afstanden afleggen. Verder kijken op airbnb voor accomodatie vaak zit daar een pocket wifi bij en heb je dus onderweg overal internet.
En goed kijken welke transport kaarten je aanschaft. Bij ons was het veel goedkoper om regio kaarten aan te schaffen ipv wat de meesten doen zo'n japanrailpass voor heel Japan
Bedankt voor de tips zover! Een georganiseerde groepsreis zien we niet zitten. We zijn geen groepsmensen, en hoewel het me inderdaad wel makkelijk lijkt, doen we toch liever ons eigen ding.
Alle reacties Link kopieren
こんにちは (Hallo!)

Japan is geweldig. Ik ben daar twee weken geweest. Dat was tijdens de meivakantie.

Ik wil in 2019 weer en dan naar Kyoto en Tokio. En van daaruit uitstapjes maken met het openbaar vervoer, o.a. de 新幹線 (Shinkansen). Ik ben ook Japans aan het leren. Een totaal andere taal dan de meeste Europese talen.

Ik kan mij in een restaurant redden in het Japans. Ik kan ook eenvoudige gesprekken aanknopen. Het is voor mij een uitdaging; 楽しい言語ですよ。

またね。
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-11-2017 10:57
Bedankt voor de tips zover! Een georganiseerde groepsreis zien we niet zitten. We zijn geen groepsmensen, en hoewel het me inderdaad wel makkelijk lijkt, doen we toch liever ons eigen ding.
Er zijn verschillende soorten groepsreizen. Ik ben naar Berlijn, Sint-Petersburg (Rusland) en Zuid-Afrika geweest. De essentie van de groepsreizen naar die bestemmingen is, dat er een compleet programma is. "Deze ochtend gaan we dit doen. Vanmiddag gaan we dat doen. En daar kunt u gaan lunchen."

De groepsreis naar Japan zit iets anders in elkaar, en dat bevalt me wel. Bepaalde dingen gaan inderdaad met de groep, met het OV naar een hotel gaan. Bij het hotel krijg je de kamersleutel; je legt je bagage daar neer; je frist je eventueel wat op; daarna ben je vrij. Dan heeft het meer het karakter van een zelfstandige reis. Je kunt in een klein groepje wat dingen ondernemen als je dat gezelliger vindt, maar je kunt ook helemaal alleen iets ondernemen. Ik ging inderdaad een paar keer met een paar anderen op stap, en een paar keer alleen op stap. In sommige plaatsen is men meerdere dagen. Ik was een volledige dag in Nagasaki en Hiroshima, twee volledige dagen in Kioto en drie volledige dagen in Tokio. De gids legde de groep uit, hoe men Google Maps kan gebruiken en hoe het openbaar vervoer in Tokio werkt.

Volgend jaar - in 2019 of 2020 - ga ik geheel zelfstandig naar Japan. Dat ga ik zeer goed voorbereiden.
World of Warcraft: Legion
Ik was dit voorjaar 3,5 week in Japan. Ik heb heel veel gezien en vond het fantastisch.

Ik zou als ik jou was een week Tokyo doen (en van daaruit evt uitstapjes) en een week Kyoto (daar is genoeg te zien voor een hele week).
Ik ben daarnaast nog naar Hiroshima, Nagasaki, Osaka en Ishigaki (eilandje) geweest. Goed te bereizen allemaal.

Het Engels is erg slecht idd. Maar met google maps, google translate (met fotofunctie!) en handen en voeten kom je er ook wel.

Hoe ik zoiets aanpak? Ik koop een Lonely Planet en zoek de highlights op. Dan bedenk ik waar ik allemaal heen wil. Dan stippel ik die route uit. Dan bedenk ik hoe lang ik ergens wil blijven. Dan boek ik een vliegticket. Daarna boek ik een voor een de hotels. Easy peasy.

Leuk hoor! Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
23-11-2017 14:45
Ik zou als ik jou was een week Tokyo doen (en van daaruit evt uitstapjes) en een week Kyoto (daar is genoeg te zien voor een hele week).
Ik ben ook zoiets van plan. Een week naar Tokio, en dan een week naar Kioto. Of omgekeerd.
Het Engels is erg slecht idd. Maar met google maps, google translate (met fotofunctie!) en handen en voeten kom je er ook wel.
Ik wil eens kijken of het mij lukt het Engels geheel niet te gebruiken. In april/mei dit jaar was ik in Japan, en ik gebruikte Japans al meer dan Engels. Als het echt niet ging, dan toch maar in het Engels. Een deel van de Japanse opschriften kon ik al lezen, soms complete zinnen!
Hoe ik zoiets aanpak? Ik koop een Lonely Planet en zoek de highlights op. Dan bedenk ik waar ik allemaal heen wil. Dan stippel ik die route uit. Dan bedenk ik hoe lang ik ergens wil blijven. Dan boek ik een vliegticket. Daarna boek ik een voor een de hotels. Easy peasy.
Ik ken een collega die ook zoiets deed, alleen niet in Japan. Hij ging op die wijze naar Budapest, Kopenhagen en Berlijn. Hij boekte daar hotels en deed wat uitstapjes. Dan gebruikte hij het volgende vliegticket, ging naar een andere plaats naar het hotel. Volgende dag uitstapjes, etc.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Japan is fantastisch.

Mijn man en ik zijn dit voorjaar geweest. Wij zijn helemaal niet avontuurlijk en vonden het best spannend, daarom een groepsreis geboekt bij shoestring.

Ik snap je aversie voor een groep, maar mij is het heel erg meegevallen. Voordeel is dat alles geregeld wordt voor je met betrekking tot hotels, transfers, bustickets, treintickets etc.
De eerste dagen hadden wij zonder Japans sprekende begeleidster niet eens de uitgang van het treinstation kunnen vinden. het viel mij namelijk ontzettend tegen hoeveel Engelse bordjes er te vinden waren. En toen vonden wij het fijn om op de geboden structuur te kunnen leunen. De begeleidster deed voorstellen om samen bezienswaardigheden te bezoeken, maar daar aangekomen ging je je eigen gang en zag je elkaar om XX uur bij de uitgang om samen terug te reizen naar het hotel. En als je wilde, dan wist ze voor 's avonds wel een leuk restaurant waar ze je mee naartoe wilde nemen. Maar je mocht ook zelf op stap, of als je moe was bij de supermarkt iets halen en op de hotelkamer relaxen.
Toen we ons na een paar dagen wat vrijer gingen voelen in het land was er volop vrijheid om lekker je eigen gang te gaan als je niet met het voorgestelde uitje mee wilde. De begeleidster kon je helpen uitzoeken hoe je ergens kon komen als je hulp nodig had, maar je mocht het ook zelf uitzoeken.

Ik vond het ideaal. Ik heb best wel mijn eigen grenzen verlegd met deze rugzakvakantie naar zo'n onbekend land. Maar wel op zo'n (voor mijn beleving) veilige manier dat ik niet de hele vakantie hyperventilerend heb doorgebracht.

Tops; Hiroshima en Kyoto en ook matsumoto was gaaf (weer een hele andere sfeer)
tegenvallers: Fukuoka en Okayama
Alle reacties Link kopieren
laylalala schreef:
23-11-2017 16:05
Japan is fantastisch.

Mijn man en ik zijn dit voorjaar geweest. Wij zijn helemaal niet avontuurlijk en vonden het best spannend, daarom een groepsreis geboekt bij shoestring.

Ik snap je aversie voor een groep, maar mij is het heel erg meegevallen. Voordeel is dat alles geregeld wordt voor je met betrekking tot hotels, transfers, bustickets, treintickets etc.
De eerste dagen hadden wij zonder Japans sprekende begeleidster niet eens de uitgang van het treinstation kunnen vinden. het viel mij namelijk ontzettend tegen hoeveel Engelse bordjes er te vinden waren. En toen vonden wij het fijn om op de geboden structuur te kunnen leunen. De begeleidster deed voorstellen om samen bezienswaardigheden te bezoeken, maar daar aangekomen ging je je eigen gang en zag je elkaar om XX uur bij de uitgang om samen terug te reizen naar het hotel. En als je wilde, dan wist ze voor 's avonds wel een leuk restaurant waar ze je mee naartoe wilde nemen. Maar je mocht ook zelf op stap, of als je moe was bij de supermarkt iets halen en op de hotelkamer relaxen.
Toen we ons na een paar dagen wat vrijer gingen voelen in het land was er volop vrijheid om lekker je eigen gang te gaan als je niet met het voorgestelde uitje mee wilde. De begeleidster kon je helpen uitzoeken hoe je ergens kon komen als je hulp nodig had, maar je mocht het ook zelf uitzoeken.

Ik vond het ideaal. Ik heb best wel mijn eigen grenzen verlegd met deze rugzakvakantie naar zo'n onbekend land. Maar wel op zo'n (voor mijn beleving) veilige manier dat ik niet de hele vakantie hyperventilerend heb doorgebracht.

Tops; Hiroshima en Kyoto en ook matsumoto was gaaf (weer een hele andere sfeer)
tegenvallers: Fukuoka en Okayama
Zaten jullie in kleinere steden? Want ik heb afgelopen zomer net het tegenovergestelde ondervonden. Het wees allemaal zichzelf uit, overal Engelse bordjes en alles werd in het Engels omgeroepen. Aan een loket of zo spraken ze vaak geen woord Engels, maar de ticketautomaten waren bv zo simpel dat je die na de 2e keer zelfs niet meer op Engels moest zetten en het gewoon in het Japans kon doen, ook al begrijp ik geen woord Japans.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
23-11-2017 16:10
Zaten jullie in kleinere steden? Want ik heb afgelopen zomer net het tegenovergestelde ondervonden. Het wees allemaal zichzelf uit, overal Engelse bordjes en alles werd in het Engels omgeroepen. Aan een loket of zo spraken ze vaak geen woord Engels, maar de ticketautomaten waren bv zo simpel dat je die na de 2e keer zelfs niet meer op Engels moest zetten en het gewoon in het Japans kon doen, ook al begrijp ik geen woord Japans.
Wij begonnen in Fukuoka als eerste stad. En ik ben het met je eens: toen de ticketautomaat eenmaal uitgelegd was ging dat prima zelf. Maar dan moet wel even iemand aanwijzen welke knop in het Japans "switch to English" betekent ;-)

Als tweede stad hadden wij Hiroshima, en daar was een stuk meer Engels te vinden (logisch) en toen waren we zelf ook iets meer gewend misschien. Maar vervolgens naar Okayama en daar vond ik weer erg weinig Engels en sowieso geen leuke stad.
Bedankt voor de posts, leuk dat jullie zo enthousiast zijn. :)

We hebben nog geen concrete plannen, kan ook best zijn dat het pas over twee jaar zover is, maar wil vroeg genoeg beginnen met me orienteren. :P

Die groepsreis zou ik alleen overwegen als je opties hebt tot je eigen ding doen, zoals laylalala beschrijft. Je bent met zo'n georganiseerde reis waarschijnlijk wel duurder uit, of ontloopt elkaar dat niet zoveel?
En wat is de gemiddelde leeftijd van zo'n groep?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-11-2017 16:25
En wat is de gemiddelde leeftijd van zo'n groep?
Bij ons volgens mij een man of 10-12 tussen de 25 en 35 en twee mensen van eind 50

Maar bij Shoestring kun je dat zien op het moment dat je boekt (de geboortejaren en nationaliteiten van de mensen die al geboekt hebben)
laylalala schreef:
23-11-2017 16:27
Bij ons volgens mij een man of 10-12 tussen de 25 en 35 en twee mensen van eind 50

Maar bij Shoestring kun je dat zien op het moment dat je boekt (de geboortejaren en nationaliteiten van de mensen die al geboekt hebben)

Oh dat is best jong!
Juist op treinstations kunnen de mensen wél Engels. Niet genoeg om hele filosofische discussies mee te voeren. Maar wel precies genoeg om jou de goeie kant op te wijzen. En meer heb je natuurlijk niet nodig :).
Al die mannetjes bij de treinpoortjes waar je met je railpass langs moet, begrepen mij altijd hoor. Niets aan het handje.

Ik vind het juist leuk om m'n eigen plan te trekken. En nergens kan dat zo relaxed en veilig als in Japan vind ik. Ik heb wel ruime solo-reiservaring. Maar apart gezien van de paar bussen waar ik in verdwaald ben (die per ongeluk de verkeerde kant op reden) was het goed te doen. En als je met z'n tweeën bent kun je ook weer eerder een taxi betalen.

En vaak komt hulp ook uit onverwachte hoek. De oudere mensen (75 plus) konden soms ineens heel goed Engels en wilden ook graag een praatje maken om te oefenen. Jongeren kunnen je nog niet eens naar de juiste bus wijzen (terwijl ze IN die bus wel allemaal braaf hun Engelse huiswerk maken...). Maar een keer stormde ik ook een metro in met de vraag of hij naar ..... ging. En toen waren er een paar schuddende hoofden, dus ik stapte weer uit. Een meisje stapte ook uit, om mij de goeie trein aan te wijzen (haar eigen trein ondertussen missend). Super vriendelijk dus!

Ohhh ik zou ook wel weer terugwillen...
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
23-11-2017 16:29
Oh dat is best jong!
De meeste groepsreizen, en ik denk vooral die reizen buiten Europa, zijn niet meer zoals vroeger, allemaal achter de gids met paraplu in de lucht, aan. Toen was een reisje buitenland al behoorlijk bijzonder en voor veel mensen toch wel eng, om dat alleen te doen zonder de taal te spreken. Er zijn nog wel excursies die je gezamenlijk kunt doen, maar dat zijn dan vaak die dingen die op de route naar de volgende standplaats liggen, of met OV lastig bereikbaar. Ik heb wel op een reis meegemaakt dat de reisleider wel bij aankomst zei; Vanmiddag doe ik een wandeling door de stad, wie wil kan mee, en het verbaasde me dan wel hoeveel jongere mensen meeliepen.Maar ieder doet wat hij wil, wij gingen wel zelf de stad in.
Als je toch voor een groepsreis gaat zet op een rijtje wat je wil:
groepsgrootte ( met 30-40 mensen is het wat goedkoper dan met max 20, maar stel je voor dat je met al die mensen een plas-, koffiestop hebt. Hoe lang duurt het voor iedereen terug in de bus is.
Maaltijden: wil je die inbegrepen: het lijkt makkelijk, maar je krijgt te eten wat zij denken wat het merendeel van de groep wel lust, en dat is meestal niet de lokale pot die jij wil proeven.
Leeftijd van de groep is eigenlijk niet zo belangrijk: je gaat met dezelfde interesse dus je maakt wel contact als je wilt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook op het eilandje Ishigaki geweest - heb er gedoken met manta ray’s en geslapen in een bed & breakfast van een tandarts die nauwelijks Engels sprak. Hij had de beste sashimi die ik ooit gegeten heb. Geweldig was het :)

Domestic vliegticket was toen maar 50 euro - enkele reis - speciaal voor toeristen (net zoals de rail pass te boeken voor aanvang van je vakantie) en de duikschool & b&b via google gevonden. Easy peasy :)
Sorry dat ik dit topic omhoog trap maar ik heb typisch een "Japan voor dummies" vraag.

In Japan gebruiken ze andere stekkers en is het voltage en dergelijke anders. Nu heb ik zo'n setje reisstekkers van Kruidvat die ook voor Japan geschikt is volgens het doosje. Maar sommige sites geven aan dat ik naast een reisstekker ook nog een omvormer nodig heb omdat het voltage en dergelijke anders is.

Kortom voor de mensen die al naar Japan zijn geweest: Wat was je ervaring hiermee en is je mobiel/laptop/ipad en dergelijke nog heel? Welke reisstekkers hadden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik had geloof ik een simpele adapter, geen omvormers. Ik had allerlei apparaten mee, en die werkten alle probleemloos. Toen, en nu nog steeds.
World of Warcraft: Legion
Ik had geen laptop bij me, wel een ipad en mobiel en die kon ik gewoon opladen zonder omvormer. Ze hebben er van die Amerikaanse stopcontacten dus wel een wereldstekker mee. Ik had één wereldstekker en dan een nl verlengsnoer zodat we meerdere dingen tegelijk op konden laden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven