met kinderen naar Rome

22-11-2017 10:57 16 berichten
Binnenkort gaan wij met het gezin naar Rome. We blijven best lang, dus we hebben tijd genoeg om eens iets anders te gaan bekijken. Geen van ons was ooit in Rome, dus tips zijn van harte welkom. De kinderen zijn gek op oude bouwwerken (ja, echt) en "kindvriendelijke" musea (natuurwetenschap vooral). We zouden ook graag een leuk stadje/dorpje in de omgeving van Rome bezoeken. We zijn afhankelijk van het openbaar vervoer.
Wat zijn jullie tips? Ze hoeven niet per se kindvriendelijk te zijn, we wisselen de dingen graag af.
We willen overigens ook graag een mis bezoeken (dat doen we thuis ook regelmatig), heeft iemand hier weleens de Friezenkerk bezocht?
Alle reacties Link kopieren
Een dagje Ostia Antica/Lido Ostia is misschien wel leuk met de kinderen?
Dat is de badplaats vlakbij Rome waar alle Romeinen zelf in het weekend zijn. Ook als het geen zomer is kan het lekker zijn om even over het strand te lopen als zal het dan wel minder sfeervol zijn. Ook zijn er mooie oude opgravingen. Het OV is in ieder geval heel goed.

Verder is mijn favoriete plek van Rome Villa Borghese. De tuin is sowieso ook heel leuk met kinderen, lekker picknicken. Het museum zelf is heel erg mooi en er zijn beperkt aantal kaarten per dag (ver van tevoren reserveren) dus het is er heel rustig. Ik weet alleen niet of dit ook leuk is voor kinderen.

Verder is het leuk om naar het Castel Sant'Angelo op te gaan, bovenop kun je lekker koffie drinken of lunchen (La Terrazze) en heb je uitzicht over heel het Vaticaan (en de rest van Rome).

Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar de Bocca della Verita kan ook heel spannend zijn. Als je hier je hand in steekt en dan liegt dan wordt je hand afgehakt. Lijkt me heel spannend voor kinderen mits ze niet te jong zijn.
anappleaday wijzigde dit bericht op 22-11-2017 11:20
4.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mosterd:

Ostia Antica is dan wel een aanrader!

de oude haven van Rome waar een complete stad opgegraven is en oude mozaïekvloeren etc. te zien zijn, het is erg mooi en indrukwekkend.

Te bereiken met de metro en goed voor een dagje / halve dag
Alle reacties Link kopieren
Naar de Paus zwaaien , elke zondag 12.00 St. Pietersplein.
Bedankt voor de tips!
Ostia Antica ziet er gaaf uit, dat gaan we sowieso doen. En de andere dingen sla ik op, ga ik binnenkort lekker uitzoeken. Naar de Paus gaan we sowieso, nog even kijken hoe en wat.
Meer tips van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Een bezoek aan het Colosseum en de Santa Maria della Concezione zijn zeker de moeite waard. Maar voor die laatste zou ik even checken of je kinderen daar tegen bestand zijn haha
Alle reacties Link kopieren
Rome met kinderen is hartstikke leuk, een aantal tips zijn:

Openbaar vervoer is gratis onder de 10 jaar
Meeste musea zijn gratis onder de 18
Fietsen huren en een route rijden, al dan niet met gids
Wissel openbaar vervoer af met lopen, op elke straathoek is wel wat te zien.
Met een luistergids van Rome worden alle oude gebouwen levendiger.
Overweeg of de Rome pass een optie is ( bedenk vooraf waar je heen wil), niet alles is hiermee toegankelijk
Overweeg of je vooraf tickets wil kopen en zo de rij omzeilt, of teleurstelling voorkomt omdat het uitverkocht is.

Ga naar:
Bocca della Verità: als je hier je hand in stopt en je een leugen vertelt dan wordt je hand eraf gehapt, wie durft?

Dierentuin naast villa Borghese, met dag kaart kun je in een uit, dus tussendoor naar museum villa Borghese ( kaarten reserveren een must!, maar wel een aanrader)

De toren van de Sint Pieter beklimmen, boven heb je heerlijke koffie voor maar 1 euro

Bekijk de vele kerststallen, zo veel variatie

Piazza Navona, in de middag als de vele kunstenaars aan het werk zijn

Avondwandeling langs oa Forum, Colloseum, Castel Sant'Angelo prachtig verlicht in de avond

Vrij onbekend maar wel een aanrader het Palazzo Doria Pamphilj, midden in het centrum. Een volledig ingericht paleis vol kunst.

Net buiten Rome, maar goed bereikbaar: Basilica Papale San Paolo Fuori le Mura: Sint Paulus buiten de muren.

Evt kindermuseum (<10 jaar), Time Elevator ( show in 5D over oude Rome), Gladiatoren museum
mamasdbj wijzigde dit bericht op 22-11-2017 12:40
Reden: aanvulling
9.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een bezoek aan de Friezenkerk combineren met de Paus zien op het plein, dat sluit qua tijden op elkaar aan. Ik ben (zonder kinderen) naar een mis geweest en vond het leuk om eens mee te maken!

Het Pantheon vind ik een mooi gebouw.
Bij Largo di Torre Argentina is een opvang voor katten. Als je even bij het muurtje staat te kijken zie je zo al wat katten rondhangen, als je dierenliefhebber bent kan je ook naar binnen in de opvang.

Het Vaticaans museum zou ik (zeker met kinderen) overslaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nog een aanrader vind zijn de catacomben bij Via Appia

http://www.catacombe.roma.it/it/index.php

Daarnaast is Villa d'Este even buiten Rome ook prachtig. Vanuit hun tuin heb je mooi zicht op de Sint Pieter en Rome zelf.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-04-2018 20:42
Reden: spam
99.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dagtripje naar de Vesuvius.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vorig weekend nog in Rome geweest. Het was op sommige plekken heel druk, maar ik denk dat het wel met kinderen wel erg leuk kan zijn! Het is een vrij 'relaxte' stad vind ik, dus dat moet vast wel goedkomen.

Een aantal tips zijn al genoemd. Ik zou niet met kinderen naar het Vaticaan Museum gaan, dat was echt rete druk en ik kan me voorstellen dat ze dat heel saai vinden. Sint Pieter beklimmen is wel leuk, maar hou rekening met lange wachtrijen. Probeer evt te kijken of je die kunt overslaan (skip the line tickets, zoek even goed vooraf).

Bij het colosseum kan je tegenwoordig wat extra tours doen. Sinds een maand of 2 is de allerbovenste verdieping van het colosseum bereikbaar (dit is de Belverdere). Dit was leuk, maar persoonlijk zou ik de 'Underground' tour aanraden. Dat was waar vroeger de dieren en gladiatoren doorheen liepen voordat ze de arena in gingen. Zeker als je kinderen geschiedenis en oude dingen interessant vinden, dan is dat wel echt een leuke tour. Het verhaal bij die tour was ook veel interessanter! Tickets daarvoor kunnen wel al vroeg uitverkocht zijn, je kan ze vooraf hier kopen https://www.coopculture.it/en/ticket_office.cfm.

Verder kan je op bijna iedere hoek een lekker ijsje eten, altijd goed :)

En ik weet niet of jullie vroege vogels zijn, maar wij vonden het heerlijk om vroeg op pad te gaan (rond 8uur), ergens buiten de deur wat te ontbijten met goeie koffie (zoals alle Romeinen ook doen!), en pluspunt was dan ook nog dat je vaak als een van de eerste ergens was (Pantheon om 8.30 s ochtends is een aanrader, lekker rustig!)

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Dit vonden mijn kinderen erg leuk:
- Fietsen door de stad met Baya bikes. Ze hebben kindertours.
- Het Colosseum
- Pantheon
- Ook eens een dagje niets, wij hadden een acc. met zwembad. Vonden ze ter afwisseling erg prettig.
- Het eten en de ijsjes.
Alle reacties Link kopieren
Oja, vanaf onze acc. werden tours georganiseerd naar Pompei. Het is even een rit, maar ze vonden het geweldig. We hadden er wel een gids bij.
Alle reacties Link kopieren
Nog een oja,
- De Capucijner crypte die versierd is met botten van skeletten. Niet heel groot, maar we hadden het niet willen missen.

- En dan is er nog die mond van de waarheid. Er stond bij ons een erg lange rij, dat was jammer. Anders wel grappig om even je hand erin te steken.
Bedankt! Ik kijk er komende week uitgebreid naar, ik krijg er echt zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven