Interrail oost europa met kinderen

22-11-2017 12:27 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
In navolging van het topic "backpacken" ben ik benieuwd of er ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben...

Wij willen dit volgend jaar augustus gaan doen met onze kinderen van dan 11 en 9.
Onze (eerste) planning is: Berlijn- Praag- ?Tsjechie- Budapest/balaton- Wenen- nachttrein nederland

Iemand nog tips voor deze route? Of juist een aanrader voor onderweg?
We zijn eventueel nog op zoek naar een 2de stop in Tsjechië (Brno?)

Slaapplaatsen moeten allemaal nog gezocht worden.
Waarschijnlijk hostels of app. huren via wimdu
Zal denk ik beter zijn om dit vooraf te regelen?
anoniem_307341 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 12:28
Reden: Spelling
1.63% gewijzigd
Met kinderen zou ik wel zeker willen weten dat ik overal een fatsoenlijke plek heb om te slapen. Je reist in het hoogseizoen, dus ik zou zo zoetjesaan eens gaan rondkijken en boeken.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met Interrail, wel met Centraal Europa, alleen is het niet handiger om uit Praag eerst naar Wenen te reizen, en dan naar boedapest?
Bratislava zou je evt ook kunnen doen. is goed te doen uit Wenen.

En tussen Berlijn en Praag heb je Dresden, leuk voor een dag of twee :)
Alle reacties Link kopieren
Ohja, sowieso alles vantevoren boeken denk ik, Tijdens de Sziget is Boedapest helemaal vol, en Sziget is volgend jaar de tweede week van augustus.
Ik zou tussen Berlijn en Praag zeker stoppen in Dresden. En ik zou niet voor Brno kiezen maar voor Olomouc. Vond ik een leukere stad. Maar Brno is in principe ook goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf plan! Treinreizen is zo mooi!

Als je de treintickets vooraf vastzet, zou je ook de overnachtingen kunnen reserveren. Maar als je echt zonder planning reist, kun je gewoon als je bijvoorbeeld in Berlijn bent, online een overnachting voor Praag boeken en zo steeds één of twee plaatsen van te voren regelen. Dat biedt wel mee vrijheid. Nadeel kan zijn dat je in het hoogseizoen niet zo heel veel keuze hebt als je last-minute iets wilt reserveren en je misschien boven budget ergens moet slapen of of een minder gunstige locatie ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, Dresden is gaaf! Daar ben ik ook gestopt tussen Berlijn en Praag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit gedaan met vriendinnen maar zou het niet aanraden met kinderen. De treinreizen zijn veel te lang en te saai. De bedden zijn echt heeel beroerd in de trein, heel hard, het is heel lawaaierig en heel warm. Daarnaast moet je ook steeds van de trein naar het hotel zien te komen, en weer terug op naar de volgende bestemming. Daarnaast: denk je dat je kinderen het leuk vinden om alle bezienswaardigheden in een stad te zien? Daar hebben ze echt de leeftijd nog niet voor. Ik zou dit je kind echt niet aan doen en gewoon kiezen voor een leuke locatie met vermaak voor de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zoiets vorig jaar gedaan ., alleen met 3 kinderen . 9. 11 en 13
polen - tjechie- berlijn

Tips...ehm
Brno is best depri, ligt centraal maar oninteressante stad om lang te blijven, stuwmeer is wel leuk. er zijn ook mooie grotten

Praag is supervol in de zomer, zeg maar overstroomd en duur verh gewijs
neem iig een hotel met zwembad...is heet in de stad.

treinen zijn prima, betaalbaar en comfortabel

ik vond polen leuker dan tjechie.
trein praag berlijn is mooi traject.

berlijn is te gek...altijd

succes!
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
22-11-2017 12:47
Ik zou tussen Berlijn en Praag zeker stoppen in Dresden. En ik zou niet voor Brno kiezen maar voor Olomouc. Vond ik een leukere stad. Maar Brno is in principe ook goed hoor.
Ga ik zeker even naar kijken naar dat plaatsje!
Alle reacties Link kopieren
mnnls schreef:
22-11-2017 15:10
Ik heb dit gedaan met vriendinnen maar zou het niet aanraden met kinderen. De treinreizen zijn veel te lang en te saai. De bedden zijn echt heeel beroerd in de trein, heel hard, het is heel lawaaierig en heel warm. Daarnaast moet je ook steeds van de trein naar het hotel zien te komen, en weer terug op naar de volgende bestemming. Daarnaast: denk je dat je kinderen het leuk vinden om alle bezienswaardigheden in een stad te zien? Daar hebben ze echt de leeftijd nog niet voor. Ik zou dit je kind echt niet aan doen en gewoon kiezen voor een leuke locatie met vermaak voor de kinderen.
We hebben dit uiteraard besproken met de kinderen en het lijkt ze juist een heel avontuur.
Met het plannen probeer ik juist rekening te houden met enorme treinreizen; alleen naar berlijn is een flink stuk maar de overige trajecten probeer ik max 4 a 5 uur aan te houden.
Die ene nachttrein heb ik juist voor mijn jongste gedaan, dat leek haar een hele belevenis

En wat betrefd alle bezienswaardigheden bekijken: die verwachting moet je denk ik ook niet hebben.
Maar een dagje dierentuin of stadspark met een meer of een dagje zwemmen vinden we ook leuk ;)
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips over Polen? Is dat ook leuk voor kinderen?
Als we een 2de stop in Tsjechië zouden doen was dat meer voor de natuur bedoeld.
De Punkva grotten leken mij zo mooi!
mnnls schreef:
22-11-2017 15:10
Ik heb dit gedaan met vriendinnen maar zou het niet aanraden met kinderen. De treinreizen zijn veel te lang en te saai. De bedden zijn echt heeel beroerd in de trein, heel hard, het is heel lawaaierig en heel warm. Daarnaast moet je ook steeds van de trein naar het hotel zien te komen, en weer terug op naar de volgende bestemming. Daarnaast: denk je dat je kinderen het leuk vinden om alle bezienswaardigheden in een stad te zien? Daar hebben ze echt de leeftijd nog niet voor. Ik zou dit je kind echt niet aan doen en gewoon kiezen voor een leuke locatie met vermaak voor de kinderen.
Kinderen van 9 en 11 kunnen dat toch makkelijk aan? Het is niet dat je lang in de trein zit. Van Berlijn naar Dresden is twee uur met de ICE of een uurtje of 3 met de gewone intercity. Van Dresden naar Praag ben je ook een uurtje of 2 slechts onderweg. Dat is toch helemaal niet lang zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mommiev2 schreef:
23-11-2017 10:16
Iemand nog tips over Polen? Is dat ook leuk voor kinderen?
Als we een 2de stop in Tsjechië zouden doen was dat meer voor de natuur bedoeld.
De Punkva grotten leken mij zo mooi!
Wrocław is een prachtige stad met goede treinverbindingen in de regio (makkelijk voor dagtrips naar kastelen en bergen bijvoorbeeld). Er gaan alleen geen rechtstreekse treinen naar Praag. Wel vanuit Krakau, wat op zich ook een mooie stad is (maar wel veel drukker).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken of je misschien ceske krumlov (Tsjechie) toe kan voegen.
Staat op de unescolijst.

Leuk, zeker ook voor kinderen!
Beren die leven in de voomalige gracht, kleine straatjes, ligt aan het water en blijf je daar langer dan een dag dan kun je ook nog raften/kanoen/rondvaart enz.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt er allemaal niet makkelijker op zo ;) :-)
Ben vandaag weer de hele middag aan het rondkijken en puzzelen geweest op internet en ook weer nieuwe mooie dingen gezien!

Vanuit praag naar slowakije werd ook nog aangeraden door kennissen; vanwege de natuur.

Ik zal ook nog even kijken naar ceske krumlov, die naam heb ik idd al vaker voorbij zien komen
Alle reacties Link kopieren
Oja nog een vraag: is het goed te doen om alle trein reserveringen thuis via internet te maken?
Of is het toch handiger om dit via de treinreiswinkel te doen?
Alle reacties Link kopieren
kan vanaf internet
niet al te ver vantevoren
mensen spreken weinig engels aan loketten
alternatief is ook nog flixbus= soms sneller
Mommiev2 schreef:
23-11-2017 10:16
Iemand nog tips over Polen? Is dat ook leuk voor kinderen?
Als we een 2de stop in Tsjechië zouden doen was dat meer voor de natuur bedoeld.
De Punkva grotten leken mij zo mooi!
Ik was daar. Is nog wel tricky om daar met het OV te komen, denk ik. Wel mooi, al heb ik een andere grot bezocht omdat Punkva uitverkocht was (we waren laat en op de gok).
Ik ben deze zomer met nog jongere kinderen ook in dit gebied geweest en mijn kinderen vonden het heel fijn. Wenen is een heel kindvriendelijke stad, veel te doen daar. En Praag is inderdaad ongelooflijk druk, dat viel me wel wat tegen.

Bahn.de is ook wel handig voor de planning.
In Polen/Slowakije kan ik je de regio om Zakopane aanraden, daar is het beeldschoon.
Alle reacties Link kopieren
feniks02 schreef:
23-11-2017 19:33
kan vanaf internet
niet al te ver vantevoren
mensen spreken weinig engels aan loketten
Ik los het taalprobleem in Oost Europa altijd op door met een briefje naar het loket te gaan. Vertrektijd en exacte bestemming erop en iedereen snapt het. Ik heb nooit een ticket vooraf gereserveerd.

Je kunt ook makkelijk online boeken. De nationale spoorwegmaatschappijen hebben doorgaans goede websites in het Engels waar je met creditcard kunt betalen. Bahn.de is vaak ook handig, sowieso voor tickets van en naar Duitsland (hoewel niet allemaal is mijn ervaring).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen interrail kaarten kopen. Het is veel goedkoper om terplekke kaartjes uit de automaat te halen of aan het loket te kopen. Waarschijnlijk dat je kinderen nog voor kinderprijzen mee kunnen ook.

Toen wij de reis Amsterdam, Berlijn, Wroclaw, Krakau, Kosice, Budapest, Venetië, Milaan maakten een paar jaar terug sprak echt overal iedereen Engels, zeker de mensen onder de 40.

Als je echt lange stukken gaat treinen of ice/nacht treinen gaat nemen Is het verstandig vooraf te reserveren. Verder voor locale treinen is dit zeker niet nodig. De treinreiswinkel kan je hier bij helpen, maar het is ook goed zelf te doen.

Een andere reis die ik je kan aanraden is vliegen op Napels, daar pompei en/of hercaluneum en/of de Vesuvius bezoeken, dan met de trein naar Sicilie.(de trein gaat op de boot) daar bv naar Catania (Etna bezoeken) via Siracuse naar Agrigento en via Palermo terug naar Napels of vanaf daar terug vliegen.

Succes met plannen!
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
23-11-2017 20:51
Ik los het taalprobleem in Oost Europa altijd op door met een briefje naar het loket te gaan. Vertrektijd en exacte bestemming erop en iedereen snapt het. Ik heb nooit een ticket vooraf gereserveerd.

Je kunt ook makkelijk online boeken. De nationale spoorwegmaatschappijen hebben doorgaans goede websites in het Engels waar je met creditcard kunt betalen. Bahn.de is vaak ook handig, sowieso voor tickets van en naar Duitsland (hoewel niet allemaal is mijn ervaring).
als ritprijs je niet uitmaakt kan dat...
ik had online een scherp tarief gezien dat ik wilde...nou dus dat in mijn beste pools...haha..geweldig
Alle reacties Link kopieren
Mommiev2 schreef:
23-11-2017 10:16
Iemand nog tips over Polen? Is dat ook leuk voor kinderen?
Als we een 2de stop in Tsjechië zouden doen was dat meer voor de natuur bedoeld.
De Punkva grotten leken mij zo mooi!
Ik ben naar krakau geweest. Auswitch is heel indrukwekkend. Ik denk dat dat ook interessant is voor de kinderen, want wanneer kom je daar nou? Verder vond ik de stad mooi maar er is niet heel veel te doen. Ik heb dus ook zo'n interrail reis gedaan: Berlijn, Praag, krakau, Boedapest, wenen, München, Parijs, Amsterdam. Er zaten daar echt wel wat lange reizen tussen, 2 slaaptreinen bijvoorbeeld, maar het was wel een heel leuk rondje.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Wij gaan dit komende zomer waarschijnlijk ook doen met onze kinderen van 8 en 10. We zijn nu druk aan het puzzelen naar de route. Omdat we 4 weken weggaan denken we er over om ergens een rustpauze van een week op een camping in te lassen, bv in een gehuurde tent. Weet iemand een leuke camping (met zwemgelegenheid) met huurtenten in de buurt van een station in Hongarije of Tsjechië ?

Ps hier ook zeker een nachttrein in de reis, op verzoek van de kinderen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven