één dag naar Parijs in m’n eentje (Thalys)

03-12-2017 10:27 81 berichten
Wie is er weleens (alleen) voor maar één dag naar Parijs geweest met de Thalys? Vond je ‘t het waard? En hoe zag je dag eruit?

Ik ben al meerdere keren in Parijs geweest, dus ik kom niet voor de highlights, maar het lijkt me heerlijk om m’n lievelingsbuurt nog eens te bezoeken en misschien een museum die ik tijdens eerdere bezoeken heb overgeslagen. Gewoon even een dag weer die sfeer proeven, winkelen, steak tartare eten.

Het is wel minimaal 7 uur treinen op een dag, en een retourtje voor de Thalys a 70 euro is ook niet niks. Wie heeft dit weleens gedaan (en wie ook alleen)? Is het niet te vermoeiend? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik hoorde bijv dat er sinds de aanslagen bagagecontrole is en dat je ruim van tevoren weer op het station moet zijn?
Ik zou er een overnachting bij doen. Net wat meer tijd en hoef je je niet zo te haasten. Ik zou het voor 1 dag te lang vinden om 7 uur in de trein te zitten.
Als ik jou was zou ik er gewoon een nachtje aan vast plakken.

Maar, om het even in perspectief te zetten. Als je van Groningen naar Eindhoven (uurtje of 3 treinen) moet voor een vergadering dan doe je dat ook gewoon op een dag. In ieder geval in ons bedrijf wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens een dagje met de bus naar bv Londen geweest en een dagje met de bus naar EuroDisney. Misschien is de bus een alternatief voor de Thalys. Zoek op dagtocht bus Parijs en je kunt er vooral nu in de kersttijd voor ca. 35 euro een dagje naar toe. in de stad zelf kun je doen wat je wilt.
Lady_Vintage schreef:
03-12-2017 10:34
Als ik jou was zou ik er gewoon een nachtje aan vast plakken.

Maar, om het even in perspectief te zetten. Als je van Groningen naar Eindhoven (uurtje of 3 treinen) moet voor een vergadering dan doe je dat ook gewoon op een dag. In ieder geval in ons bedrijf wel.
Een werkafspraak vind ik niet te vergelijken met een citytripje. Je werk is een verplichting, die reis maak je dan niet voor de lol. De citytrip moet wel leuk blijven natuurlijk :)
Ik ben een keer met in één dag op en neer geweest, maar dan niet met de Thalys maar met de bus. Dat was aardig slopend, opstappen om 02.00 uur en rond 00.00 weer terug. Kostte dan ook minder dan de trein ;)

Ik vond het heerlijk om in mijn eentje door de stad te lopen! Mijn eigenlijke doel was Musée d'Orsay, maar daar mag je helemaal niet in als je een rugzak hebt. Of nou ja, jij wel, maar die rugzak mag niet naar binnen. Die had ik kunnen stallen in een kluis in een treinstation, maar mijn planning liep erdoor enigszins in de soep.
Mocht je dus een museum of een highlight willen bezoeken, dan zou ik dat wel even uitzoeken, de veiligheidsmaatregelen waren hier en daar flink aangescherpt.

Buiten dat vond ik het echt te gek, ik zou het zo weer doen. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga regelmatig voor mijn werk een dag naar Parijs met de Thalys. Hou er inderdaad rekening mee dat je tegenwoordig op Gare du Nord een strenge controle hebt waar alle bagage door een scanner gaat. Ik hou daarvoor altijd een uur aan.
Ik heb wel een keer op dag 1 heen en op dag 2 terug. De treinreis zelf vind ik heel erg relaxed. De hele vroege trein is €35,00. Ik weet niet of dat ook lukt voor de terugreis op 1 dag.

Minder ver en echt ook een supermooie stad is Lille. Dat is wel goed te doen op 1 dag.

Ik ben geweest voor de extra controles, dus dat weet ik niet hoe dat gaat.
Gewoon doen. Tablet mee en filmje kijken in de trein en dan ben je er zo.

Wel de volgende dag weinig plannen zodat je bij kunt komen.
rapanui schreef:
03-12-2017 10:34
Ik ben wel eens een dagje met de bus naar bv Londen geweest en een dagje met de bus naar EuroDisney. Misschien is de bus een alternatief voor de Thalys. Zoek op dagtocht bus Parijs en je kunt er vooral nu in de kersttijd voor ca. 35 euro een dagje naar toe. in de stad zelf kun je doen wat je wilt.
Tsja de bus vertrekt dan in het holst van de nacht, dus dan slaap je een nacht niet. Dan loop je een hele dag door parijs en dan weer een nacht zonder slaap in de bus. Ik weet nu al dat ik daar een week van moet bijkomen en dan heb ik die extra 35 euro wel over voor meer comfort. Maar bedankt voor de tip! Londen lijkt me ook heel leuk voor een dagtrip trouwens. Ga ik ook op mn to do lijstje zetten als 1 dag Parijs beviel.
Whomi schreef:
03-12-2017 10:34
Ik zou er een overnachting bij doen. Net wat meer tijd en hoef je je niet zo te haasten. Ik zou het voor 1 dag te lang vinden om 7 uur in de trein te zitten.
Daar zat ik ook over na te denken, maar dan wordt het meteen weer zo duur. En ik wil wel weten van mensen die het een keer hebben gedaan of het te doen is. Want hoe leuk is het om in plaats van een dagje utrecht, een dagje Parijs te doen! Denk ik?
Whomi schreef:
03-12-2017 10:36
Een werkafspraak vind ik niet te vergelijken met een citytripje. Je werk is een verplichting, die reis maak je dan niet voor de lol. De citytrip moet wel leuk blijven natuurlijk :)
Tuurlijk! Daarom zeg ik ook, plak er ene nachtje aan. Maar net doen alsof 7 uur treinen bizar is, is een beetje overdreven.
AliM schreef:
03-12-2017 10:37
Ik ga regelmatig voor mijn werk een dag naar Parijs met de Thalys. Hou er inderdaad rekening mee dat je tegenwoordig op Gare du Nord een strenge controle hebt waar alle bagage door een scanner gaat. Ik hou daarvoor altijd een uur aan.
Ah ok! Geldt die bagagecontrole trouwens ook voor Amsterdam?
Roggenbrood schreef:
03-12-2017 10:36
Ik ben een keer met in één dag op en neer geweest, maar dan niet met de Thalys maar met de bus. Dat was aardig slopend, opstappen om 02.00 uur en rond 00.00 weer terug. Kostte dan ook minder dan de trein ;)

Ik vond het heerlijk om in mijn eentje door de stad te lopen! Mijn eigenlijke doel was Musée d'Orsay, maar daar mag je helemaal niet in als je een rugzak hebt. Of nou ja, jij wel, maar die rugzak mag niet naar binnen. Die had ik kunnen stallen in een kluis in een treinstation, maar mijn planning liep erdoor enigszins in de soep.
Mocht je dus een museum of een highlight willen bezoeken, dan zou ik dat wel even uitzoeken, de veiligheidsmaatregelen waren hier en daar flink aangescherpt.

Buiten dat vond ik het echt te gek, ik zou het zo weer doen. Veel plezier!
Oeh ja met de bus lijkt me vreselijk vermoeiend. Ik Ben ook een keer met de bus geweest, maar toen hadden we 5 dagen. Dan is het toch anders. Al was ik wel alsnog gesloopt na die week. Ik vind de Thalys dan toch fijner ook al is dat 2x zo duur.
Goede tip van die veiligheidsmaatregelen voor musea. Hoe vond je het trouwens 's avonds op gare du Nord (of de opstapplaats waar je bus ging)? Is dat te doen in je eentje 's avonds?
oldschoolchic schreef:
03-12-2017 10:42
Daar zat ik ook over na te denken, maar dan wordt het meteen weer zo duur. En ik wil wel weten van mensen die het een keer hebben gedaan of het te doen is. Want hoe leuk is het om in plaats van een dagje utrecht, een dagje Parijs te doen! Denk ik?
dat laatste is herkenbaar ja! Super tof om een dagje Parijs te doen ja :) klinkt toch leuker dan een dagje Utrecht ja. Ik zou even zoeken naar een vroege trein en dan zo laat mogelijk terug. Dan haal je in ieder geval het meest uit je dag. Met de bus lijkt me ook minder relaxed, dan kom je gebroken terug. De trein is fijner ja. En soms moet je dit soort dingen inderdaad gewoon lekker doen! Ik ga binnenkort zelf ruim 5 dagen naar Las Vegas voor een citytrip :mrgreen: genoeg mensen verklaren me voor gek om zo kort die kant op te gaan. Tja, ik vind het leuk. Yolo! :)
Vanaf Antwerpen is het zelfs maar 2,5 uur met de trein! Eigenlijk best te doen als je zonder bagage reist dus.
Maar hoe kom je aan die goedkope tarieven? Als ik 'n datum in april kies zijn die nog niet beschikbaar en in december is het gewoon volle bak 164 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb dat wel eens gedaan en ik vond het heerlijk! Met de eerste trein heen en 's avonds laat weer terug. Toen was een retourtje nog 50 of 60 euro dacht ik en voor mij was het maar 2,5 uur enkele reis, dat scheelt natuurlijk wel een beetje. Oh, en het was nog ruim voor de strenge veiligheidseisen enzo.

Ik heb gewoon rondgewandeld, een mooi museum bekeken, uitgebreid geluncht en nog meer gewandeld. Ja, die dag was lang en vermoeiend, maar ik vond het heerlijk om eens echt ergens anders te zijn ipv een dagje in een Nederlandse of Vlaamse stad.

Als je er goedkoop een nachtje aan wilt plakken, zou je een hostel kunnen overwegen voor één nacht. Dan slaap je voor een euro of 25/30.
Ik vind het nadeel van Thalys dat de eerste trein relatief laat aan is en de laatste relatief vroeg weer vertrekt. En dat je om het goedkoopste tarief van €70 te krijgen op de perfecte tijden je al moet vastleggen op de dag dat de trein wordt vrijgegeven. Anders loopt het rap op.

Ik blijf liever een nacht. Dan hoef ik niet middenin de nacht op te staan voor de eerste trein en ik kan de tweede dag relaxed ergens laat gaan lunchen voordat ik de trein weer instap. En ik houd ervan om ‘s avonds een stuk door het centrum te lopen, of ‘s ochtends vroeg langs de rivier over de kades van de eilanden.
Ja hoor, dat opstappunt was prima te vinden. Kan tegenwoordig ook niet echt misgaan met smartphone en google maps en zo.

Ik was de dag erna (een zondag) wel brak, maar daarna ging het eigenlijk wel weer.
ik doe dit wel eens voor werk en vind het goed te doen. Enige is de terugweg vanaf Gare du Nord, daarvoor moet je tegenwoordig 45 minuten van tevoren aanwezig zijn en het is erg druk en chaotisch als je tussen 17-19u vertrekt zowel door een verbouwing als de extra controles + spitstreinen. Probeer dus nog een trein later terug te nemen, dat is veel relaxter reizen en dan zijn die 45 minuten ook niet helemaal nodig. Dan ben je wel iets later thuis natuurlijk, maar kun je vast relaxen in de trein. Als het je om een goedkope citytrip gaat, zou je ook nog de vroege Thalys naar Parijs kunnen nemen van 35 euro. Dan 's avonds de trein of flixbus vanuit Parijs naar Lille of Antwerpen. In Lille overnachten is veel goedkoper, daar nog een ochtend of dag iets leuks doen en dan met de flixbus of regionale trein naar huis. Veel plezier!!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-12-2017 10:49
Vanaf Antwerpen is het zelfs maar 2,5 uur met de trein! Eigenlijk best te doen als je zonder bagage reist dus.
Maar hoe kom je aan die goedkope tarieven? Als ik 'n datum in april kies zijn die nog niet beschikbaar en in december is het gewoon volle bak 164 euro.
In februari zijn er nog genoeg tickets in de ochtend voor het laagste tarief. Als je in april wilt reizen, moet je wachten tot die tickets beschikbaar komen en dan direct boeken (meestal 3 maanden voor de reisdatum).
stippensokken schreef:
03-12-2017 10:58
In februari zijn er nog genoeg tickets in de ochtend voor het laagste tarief. Als je in april wilt reizen, moet je wachten tot die tickets beschikbaar komen en dan direct boeken (meestal 3 maanden voor de reisdatum).
Februari is te grauw en te koud. Voor mij moeten er minstens bloesems aan de bomen staan wil ik ergens warm voor lopen. Maar op zich helemaal geen gek idee om 'n keer op zo'n manier naar Parijs te gaan. Gewoon geen camera mee (zware rugtas) maar enkel m'n telefoon gebruiken voor foto's.
redbulletje schreef:
03-12-2017 10:49
Vanaf Antwerpen is het zelfs maar 2,5 uur met de trein! Eigenlijk best te doen als je zonder bagage reist dus.
Maar hoe kom je aan die goedkope tarieven? Als ik 'n datum in april kies zijn die nog niet beschikbaar en in december is het gewoon volle bak 164 euro.
als je 3 maanden van te voren boekt, kun je nog stoelen voor 35 per enkele reis vinden. De eerste stoelen worden voor 35 euro verkocht en trapgewijs gaan ze daarna omhoog. Minder dan 3 maanden van te voren zijn ze dan inderdaad duurder en later dan 3 maanden, zijn ze nog niet beschikbaar inderdaad. Maar je moet even wat dagen proberen over 3 maanden. Ik zie nu bijvoorbeeld op 28 maart om 06:15 en 07:15 tickets voor 35 euro.
Roggenbrood schreef:
03-12-2017 10:56
Ja hoor, dat opstappunt was prima te vinden. Kan tegenwoordig ook niet echt misgaan met smartphone en google maps en zo.

Ik was de dag erna (een zondag) wel brak, maar daarna ging het eigenlijk wel weer.
Oh ik bedoel eerder qua veiligheid. Voelde je je veilig in het donker op het station? Ik ga in mn eentje en als ik weer terug moet, zal het wel al donker zijn vrees ik.
Misschien toch maar gewoon meer betalen door 'n paar dagen op voorhand te boeken en op 'n dag gaan dat je zeker weet dat 't goed weer is. Ga tenslotte niet naar Parijs om daar in de regen rond te lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven