Reisvaccinaties

05-12-2017 15:12 42 berichten
Ik heb deze week een afspraak om reisvaccinaties te halen. Mijn eerste vakantie waarvoor dat nodig is. Ik denk dat die adviezen en niet voor niets zijn dus better safe than sorry. Mijn vriend vindt het echter grote onzin, omdat hij nooit ziek is en niet van plan is riskante dingen te doen.
Hoe gaan jullie daarmee om? Neem je alle inentingen die geadviseerd worden? En malariapillen of klamboes?

Alle reisvaccinaties halen?

Totaal aantal stemmen: 51

Ja (63%)
Nee (10%)
Soms, afhankelijk van de situatie (27%)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees me wel altijd in en beslis dan of ik het onzin vind of niet. Op zich ben ik ook meer van better safe than sorry... Hangt er een beetje vanaf waar je heen gaat.
Het ligt er maar net aan waar je naar toe gaat. Sommig mensen laten zich ook inenten als ze naar Turkije gaan. Wij zijn er al zeker meer dan 15 keer geweest en nooit laten doen en ook nooit ziek geworden.
Ligt eraan waar je heen gaat en wat je gaat doen.
Vaccinaties eigenlijk altijd zonder twijfel. Malariapillen alleen als het nodig is. Blijven jullie alleen op het resort? Dan waarschijnlijk niet nodig. Maar de GGD geeft je daar vast advies over.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een safari geboekt? Ik doe vaccinaties altijd wel (iig hepatititis, buiktyphus en dtp). Malariapillen liever niet, 1x geslikt voor Lombok (Lariam), nooit meer. Ik zou me nu gewoon goed insmeren en bedekken.
Alle reacties Link kopieren
In sommige gebieden is de kans op malaria bijna 100%.

De meeste vaccinaties zijn jaren geldig soms met herhaalprik levenslang. Je vriend gaat niet zwemmen en niet eten en de muggen vliegen om hem heen want hij neemt geen risico?

Echt heel dom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees alles goed na op de reiswebsite en ga ook te rade op de site voor vaccinaties. Het is ook afhankelijk dichte of verre reizen. Bij twijfel vraag ik advies aan de huisarts.
viva-amber schreef:
05-12-2017 15:27
In sommige gebieden is de kans op malaria bijna 100%.

De meeste vaccinaties zijn jaren geldig soms met herhaalprik levenslang. Je vriend gaat niet zwemmen en niet eten en de muggen vliegen om hem heen want hij neemt geen risico?

Echt heel dom.
Het gaat om Kaapverdië en volgens mij zijn de mazelen en iets uit de dtp-cocktail het grootste risico. Mazelen heb ik als kind gehad dus die doe ik niet. Dtp wel, want dan kun je weer even vooruit. En Hepatitis A in overleg, dus ik weet niet wat ze gaan adviseren.
Mijn vriend mag zelf beslissen wat hij doet. Ik vind het ook niet heel verstandig, want met een of twee injecties kun je nare ziektes voorkomen.
Geldt overigens ook voor Turkije, zoals hierboven genoemd. Er komen jaarlijks honderden toeristen ziek thuis (Hepatitis A), en je kunt er wel een jaar van uit de roulatie raken. Dat risico zou ik dus niet nemen, hoe klein het ook is.
Ik hoop overigens niet dat ik ziek wordt van de vaccinatie. Dat zou wel heel slecht uitkomen in december.
Alle reacties Link kopieren
ligt er totaal aan waar je heen gaat. Maar eigenlijk doe ik het alleen als het verplicht is, als het enkel aangeraden is doe ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Kaap Verdie? Nou als het in beginsel gewoon een strandvakantie is doe ik het inderdaad niet.
Vaak in Turkije geweest.
Nooit laten vaccineren daarvoor.
Nooit ziek van geweest.
Ik laat me altijd volspuiten met alles wat aangeraden wordt. Simpel zat. Wordt niet voor niets aangeraden. Je kunt altijd nog bij GGD zelf overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen het wel allemaal aanraden, maar het is natuurlijk wel hun verdienmodel. Dus zelf inlezen is zo gek nog niet.

http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentin ... eeilanden/
Malariapillen niet nodig, deet meenemen is voldoende.

Je hoeft trouwens niet per sé naar de GGD hè. Er zijn ook andere aanbieders, sommige die zelfs bij je thuis langskomen (uiteraard wel echte artsen).
Uiteindelijk komt alles goed. Zo niet, dan toch.
Kaapverdie een aantal x geweest en nooit vaccinaties voor gehad. Het enige waarvoor ik me heb laten vaccineren was voor Zuid Afrika (dtp en hep a+b). Die laatste was niet per se nodig, maar was een life time vaccinatie en werk in de zorg dus vond het mooi meegenomen. Malariapillen worden alleen in een bepaalde periode aanbevolen in ZA en was buiten onze periode dus niet gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
05-12-2017 16:03
Kaapverdie een aantal x geweest en nooit vaccinaties voor gehad. Het enige waarvoor ik me heb laten vaccineren was voor Zuid Afrika (dtp en hep a+b). Die laatste was niet per se nodig, maar was een life time vaccinatie en werk in de zorg dus vond het mooi meegenomen. Malariapillen worden alleen in een bepaalde periode aanbevolen in ZA en was buiten onze periode dus niet gedaan.
maar die vaccinaties zijn ook jaren geldig dus je hoeft nu ook niet meer toch? Dat heb ik ook, vandaar wellicht dat ik er nooit meer bij stil sta. Heb ze ooit voor reis naar Sudan gehaald (ook de herhaling) en nu geloof ik het allemaal wel.
Hep A is de belangrijkste maar die heb je voor Oost Europa al nodig dus wellicht heb je die al. Als je m op tijd herhaald hebt kun je er 20 jaar tegen. En dtp is ook verstandig om up to date te houden (volgens mij 15 jaar geldig) Verder tyfus in sommige landen (3 jaar geldig) Gele koorts indien verplicht. Zou dat vast meenemen als je toch volgend jaar naar Tanzania wil, daar kom je niet binnen zonder die inenting.
guppekop schreef:
05-12-2017 16:16
maar die vaccinaties zijn ook jaren geldig dus je hoeft nu ook niet meer toch? Dat heb ik ook, vandaar wellicht dat ik er nooit meer bij stil sta. Heb ze ooit voor reis naar Sudan gehaald (ook de herhaling) en nu geloof ik het allemaal wel.
Dtp 10 jaar, hep b levenslang en hep a ook voor heel lang (niet helemaal life time dacht ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou DTP inderdaad halen. Is 10 jaar geldig dan weer, toch een kleine moeite?
Als je gehecht dient te worden of dergelijke met vuil in je wonde, dien je die toch opnieuw te halen.

Kost €23, dat is toch nog wel te overzien.
chentolove schreef:
05-12-2017 16:36
Ik zou DTP inderdaad halen. Is 10 jaar geldig dan weer, toch een kleine moeite?
Als je gehecht dient te worden of dergelijke met vuil in je wonde, dien je die toch opnieuw te halen.

Kost €23, dat is toch nog wel te overzien.
Oh, de T is van tetanus? Dat is wel handig inderdaad. Nooit nodig gehad, maar ik heb wel eens getwijfeld toen een van mijn mauwende schatjes me gebeten had.
chentolove schreef:
05-12-2017 16:36
Ik zou DTP inderdaad halen. Is 10 jaar geldig dan weer, toch een kleine moeite?
Als je gehecht dient te worden of dergelijke met vuil in je wonde, dien je die toch opnieuw te halen.

Kost €23, dat is toch nog wel te overzien.
+ consultkosten + vaccinatieboekje als je die nog niet hebt. Mijn vaccinaties (dtp + hep a en b) hebben me 250 euro gekost. Voor de herhalingsprik van hepatitus betaal je ook weer consultkosten.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
05-12-2017 15:39
Kaap Verdie? Nou als het in beginsel gewoon een strandvakantie is doe ik het inderdaad niet.
Want de kok in je all-inresort is gegarandeerd niet besmet met hepatitis-A en werkt in 100 procent van de gevallen hygiënisch, natuurlijk. :facepalm:

Ook bij strandvakanties loop je risico op besmetting met dit soort ziektes. Ik zou me dus gewoon in laten enten. Better safe than sorry, inderdaad.
heavydrizzle schreef:
05-12-2017 16:44
Want de kok in je all-inresort is gegarandeerd niet besmet met hepatitis-A en werkt in 100 procent van de gevallen hygiënisch, natuurlijk. :facepalm:

Ook bij strandvakanties loop je risico op besmetting met dit soort ziektes. Ik zou me dus gewoon in laten enten. Better safe than sorry, inderdaad.
Dan kun je je ook wel laten vaccineren voor allerlei Europese landen. Voor Zuid Afrika adviseren ze zelfs hepatitus B alleen als je onder zeer primitieve omstandigheden gaat reizen (wat je als doornsee toerist niet snel doet). Als gezonde Nederlander loop je echt geen ernstige ziekte op bij het minste geringste.
Coco87 schreef:
05-12-2017 16:41
+ consultkosten + vaccinatieboekje als je die nog niet hebt. Mijn vaccinaties (dtp + hep a en b) hebben me 250 euro gekost. Voor de herhalingsprik van hepatitus betaal je ook weer consultkosten.
Met n beetje mazzel zitten buitenland vaccinaties in je aanvullende verzekering
Alle reacties Link kopieren
Ik neem alle inentingen, maar malariapillen niet altijd. Ten eerste kan ik er niet goed tegen en ten tweede is mijn ervaring dat men in Nederland nogal overbeschermend is daarmee. Zo waren we eens op vakantie en moesten we een paar dagen malariapillen slikken omdat dat voor zou komen daar. De lokale bevolking vertelde echter dat er in geen tien jaar malaria was voorgekomen in dat gebied. Ook heb ik eens begrepen van een Afrikaanse arts dat mocht je toch besmet raken met malaria het voor de artsen veel makkelijker is om dat op te sporen als je geen pillen slikt ipv wel. Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar je heen gaat en in welke periode je gaat. Als je naar een malariagebied gaat in de regentijd handel ik zelf anders dan in wanneer ik in een gebied ben waar het minder voorkomt. Bovendien heb ik -als ik er voor kies om toch geen pillen te slikken- altijd een malariatest bij. De pillen neem ik overigens wel altijd mee, zodat ik ter plekke nog anders kan besluiten. Deet (of iets anders lokaals) draag ik wel trouw.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
05-12-2017 16:55
Sinds een half jaartje hanteert de GGD een nieuw beleid tav malaria: voor veel gebieden hoef je niet meer preventief te slikken maar krijg je een noodkuurtje mee dat je moet nemen als je ziek wordt :cheer:
Wat goed, dat wist ik nog niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven