In je eentje een weekeind weg.

08-12-2017 10:57 67 berichten
Hoi allen,

Ik ben nog nooit helemaal alleen een weekeind weggegaan. Altijd met vriendengroepen, vriendinnen of gezin. Met anderen ben ik al op erg veel plekken geweest en heb ik veel gereisd. Het lijkt me best spannend om nu eens helemaal alleen te gaan. Niet het feit dat anderen je misschien zielig of eenzaam vinden, maar wel het helemaal alleen beslissen wat je gaat doen. Alleen eten in een restaurant bijvoorbeeld. Maar het lijkt me ook heerlijk om even helemaal alleen te zijn. Waar zouden jullie heengaan? Hebben jullie tips?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
wat hou je van? hou je van cultuur en steden? Of wil je een weekend mediteren? Of een weekend op zeezeilles? Er zijn zoveel opties. Maar wat ik leuk vind, vind jij waarschijnlijk vreselijk.

het is namelijk helemaal niet raar om alleen weg te gaan. Overal kom je alleen reizende mensen tegen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ben in mei alleen in Madrid geweest en vond het super leuk. Veel terrasjes en alle Spanjaarden zijn tot super laat op straat dus heel veilig. Met de lunch een menu del dia (3 of 4 gangen lunch onder de 15,- euro) en 's avonds tapas in een van de foodmarkets.
Bovendien 3 prachtige musea (Prado, Thyssen en Reina Sofia), een heerlijk park en verschillende wijkjes met verschillende sferen om lekker te struinen.
Hop of Hop Off bus of een 'free walking tour' en ik ben zelfs nog naar de Opera gegaan.

Wat ik tof vond aan de horeca daar is dat je ten alle tijden ook overal kon zitten om alleen wat te drinken. In veel steden wordt je rond lunch en diner tijd verwacht te eten en dat vind ik irritant.
Alle reacties Link kopieren
lijkt mij ook heerlijk, ik denk eraan om in het voorjaar naar terschelling ofzo te gaan en een van mijn honden mee te nemen, lekker wandelen, chillen, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Deze tijd van het jaar? Londen of Berlijn. Oslo misschien?

In de warmere periode zou ik gaan voor Praag, Barcelona, Parijs...

Of heerlijk een weekend naar Texel, Maastricht, Rotterdam, Groningen.

Wat wil je gaan doen? Musea bezoeken of winkelen of slenteren? Een culinaire tocht?

Er is zo veel leuks te doen in je eentje. Zelfs als er een man/vrouw thuis op je wacht!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Mijn dochter van (dan) 19 gaat volgend jaar een weekend alleen naar een stad in Engeland. Dan kan ze haar eigen uitputtende schema volgen om alles te bekijken zonder rekening te hoeven houden met de wensen van een reisgenoot. Zelf ben ik nog nooit alleen een weekend weg geweest. Ik zou dan gaan voor of een weekend uitrusten, maar dan heb ik wel zon en een parasol nodig, of juist musea bezoeken en een actief dagprogramma.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou waarschijnlijk gaan voor een stad met lekker weer en leuke terrassen om lekker te lezen met een glas wijn. Slapen in een hotel met groot bed voor mezelf en een bad, en dan films in bed kijken. Roomservice ontbijt bestellen. En tussendoor een mooi museum of winkelen in tweedehands winkels voor een toffe jas of gek paar schoenen.
Heerlijk, alleen weg!
Ik kan Valencia aanraden, en Porto.
In het buitenland kijken ze niet raar op hoor als je in je eentje in een restaurant zit te eten. (mijn ervaring)

veel plezier!
Mijn man is overleden en ik zou wel vaker op vakantie willen maar ik heb niet altijd iemand die mee kan of wil. Ben gek op zonvakanties en zat er wel eens aan te denken om dan maar in mijn eentje te gaan maar ik durf niet goed en familie en vrienden raden mij het ook af. Ben bang dat ik niet met rust gelaten wordt door mannen en daar zit ik totaal niet op te wachten dat er iemand bij je komt zitten op een terras of als je op het strand ligt.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
08-12-2017 11:10
Ik zou waarschijnlijk gaan voor een stad met lekker weer en leuke terrassen om lekker te lezen met een glas wijn. Slapen in een hotel met groot bed voor mezelf en een bad, en dan films in bed kijken. Roomservice ontbijt bestellen. En tussendoor een mooi museum of winkelen in tweedehands winkels voor een toffe jas of gek paar schoenen.

Qua steden zijn (afh van het seizoen) bv Wenen, Montpellier en Budapest erg leuk. Ik zou als ik alleen ga kiezen voor niet te groot en massatoeristisch.
Ik zou voor Londen of Kopenhagen kiezen denk ik. Heerlijk uitgebreid lunchen en dineren, uren shoppen en lekker douchen/badderen met favoriete geur en lekker lezen in bed.
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
08-12-2017 11:06
Deze tijd van het jaar? Londen of Berlijn. Oslo misschien?

In de warmere periode zou ik gaan voor Praag, Barcelona, Parijs...
Praag is juist in deze tijd zo mooi :) Echt een winterstad vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2017 11:12
Mijn man is overleden en ik zou wel vaker op vakantie willen maar ik heb niet altijd iemand die mee kan of wil. Ben gek op zonvakanties en zat er wel eens aan te denken om dan maar in mijn eentje te gaan maar ik durf niet goed en familie en vrienden raden mij het ook af. Ben bang dat ik niet met rust gelaten wordt door mannen en daar zit ik totaal niet op te wachten dat er iemand bij je komt zitten op een terras of als je op het strand ligt.
denk dat dat reuze mee valt hoor. Ik zou niet direct naar Gambia gaan maar als je een beetje nadenkt over je bestemming dan komt dat echt wel goed hoor! Overigens heb je het verkrijgen van gezelschap veelal zelf in de hand, als je bijv. met een boek op een terras zit ben je veel minder toegankelijk.
guppekop schreef:
08-12-2017 11:21
denk dat dat reuze mee valt hoor. Ik zou niet direct naar Gambia gaan maar als je een beetje nadenkt over je bestemming dan komt dat echt wel goed hoor! Overigens heb je het verkrijgen van gezelschap veelal zelf in de hand, als je bijv. met een boek op een terras zit ben je veel minder toegankelijk.
Met een boek op een terras is wel een goeie tip!
guppekop schreef:
08-12-2017 11:21
denk dat dat reuze mee valt hoor. Ik zou niet direct naar Gambia gaan maar als je een beetje nadenkt over je bestemming dan komt dat echt wel goed hoor! Overigens heb je het verkrijgen van gezelschap veelal zelf in de hand, als je bijv. met een boek op een terras zit ben je veel minder toegankelijk.
In grotere hotels kun je ook meer onzichtbaar bewegen dan in kleinschalige B&B's of zo. Ik zou ook nooit voor dat laatste kiezen. Lijkt me vreselijk als je elke ochtend een gesprek moet gaan voeren met de beheerder of medegasten. Ik babbel heus wel eens met vreemden (volgens mijn autistische dochter belachelijk vaak), maar houd er niet van om in de gaten gehouden te worden of dat mensen willen weten wat ik ga doen.
Wow wat een leuke tips allemaal, dank!

Ik houd van steden, cultuur, lezen in parken of op een terras. Niet te warm, maar zeker niet te koud. Graad of 20 met zonnetje. Ik dacht aan het voorjaar. MadameJean , jouw advies is precies waar ik behoefte aan heb. Montpellier ben ik nog nooit geweest. Jij wel?
En Hillegonda1 Madrid klinkt super! En ik ben daar ooit 25 jaar geleden wel eens geweest, maar zo arm als een rat op een camping. Ik heb die stad geloof ik niet echt goed gezien. Het is inderdaad ook belangrijk dat het een veilige stad is, ik ben toch een vrouw alleen en heb geen zin om me angstig of niet prettig te voelen.
MinkeDeWit schreef:
08-12-2017 11:24
In grotere hotels kun je ook meer onzichtbaar bewegen dan in kleinschalige B&B's of zo. Ik zou ook nooit voor dat laatste kiezen. Lijkt me vreselijk als je elke ochtend een gesprek moet gaan voeren met de beheerder of medegasten. Ik babbel heus wel eens met vreemden (volgens mijn autistische dochter belachelijk vaak), maar houd er niet van om in de gaten gehouden te worden of dat mensen willen weten wat ik ga doen.
Precies! Hoe anoniemer, hoe beter!
blue_lagoon schreef:
08-12-2017 11:20
Praag is juist in deze tijd zo mooi :) Echt een winterstad vind ik.
Praag, ook een goed idee!
hamerhaai schreef:
08-12-2017 11:03
wat hou je van? hou je van cultuur en steden? Of wil je een weekend mediteren? Of een weekend op zeezeilles? Er zijn zoveel opties. Maar wat ik leuk vind, vind jij waarschijnlijk vreselijk.

het is namelijk helemaal niet raar om alleen weg te gaan. Overal kom je alleen reizende mensen tegen.
Nee, ik realiseer me goed dat alleen weggaan niet gek is hoor. Maar wel het feit dat je helemaal alleen beslist waar en wat je gaat eten, wat je gaat doen en waar je zin in hebt. Ik pas me makkelijk aan aan de groep, gezin of vriendinnen. En ik vind dat echt heel gezellig enzo, maar ik ben benieuwd hoe dat zou voelen om echt even alleen te zijn.
Ik ga altijd alleen, en dat bevalt met prima. Je kunt doen en laten wat je wil, hoeft met niemand rekening te houden. Uit eten doe ik ook in mijn eentje, maar dat vind ik wel minder gezellig dan met gezelschap.

Ben net terug van een paar dagen aan de kust, heerlijk uitgewaaid. Maar ga ook graag naar een mooie stad, Rome is favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
08-12-2017 11:12
Mijn man is overleden en ik zou wel vaker op vakantie willen maar ik heb niet altijd iemand die mee kan of wil. Ben gek op zonvakanties en zat er wel eens aan te denken om dan maar in mijn eentje te gaan maar ik durf niet goed en familie en vrienden raden mij het ook af. Ben bang dat ik niet met rust gelaten wordt door mannen en daar zit ik totaal niet op te wachten dat er iemand bij je komt zitten op een terras of als je op het strand ligt.
gecondoleerd nog

maar wat een onzin dat je als vrouw alleen lastig gevallen wordt op het strand. En je mag rustig nee zeggen wanneer er iemand bij je komt zitten. Of dat dit nu man of vrouw is. Veel mensen reizen alleen en vinden het leuk om contact te maken met anderen. Wil jij dat niet, dan zeg je toch gewoon nee.

Ik heb veel alleen gereisd, ik zou dus gewoon wel gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ben in m'n eentje al naar zoveel landen geweest. Zuid Oost Azie (Thailand) is perfect voor 'n alleenreizende vrouw. Australie, Nieuw Zeeland, Canada en de USA ook, maar dan heb je 'n dikkere portemonnee nodig.
Ik heb op reis nooit behoefte aan vreemden om mee samen te eten. Eten doe ik liefst alleen. Heb ook nog nooit gehad dat iemand bij mij aan tafel wilde komen zitten. Zou dan ook gewoon zeggen dat ik met rust gelaten wil worden tijdens m'n maaltijd. Als ik echter aan 'n eetbar plaats neem is het wel gangbaarder dat iemand 'n praatje met je aanknoopt. Je bepaalt zelf.
Blondie456 schreef:
08-12-2017 11:12
Mijn man is overleden en ik zou wel vaker op vakantie willen maar ik heb niet altijd iemand die mee kan of wil. Ben gek op zonvakanties en zat er wel eens aan te denken om dan maar in mijn eentje te gaan maar ik durf niet goed en familie en vrienden raden mij het ook af. Ben bang dat ik niet met rust gelaten wordt door mannen en daar zit ik totaal niet op te wachten dat er iemand bij je komt zitten op een terras of als je op het strand ligt.
Zou dan 'ns naar 'n andere bestemming gaan. Jij bent toch van Turkije en Egypte en all inns? Misschien gewoon 'ns een bestemming zoeken met een ander slag volk? Een fijne sfeervolle b&b in Portugal bijv. met 'n eigen zwembad. Huurautootje erbij zodat je naar 'n rustige baai aan 't strand kunt gaan waar het niet vol ligt met toeristen. Als je dan ook nog de schoolvakanties vermijdt, kom je 'n heel eind.

Als je wil heb ik nog 'n tip voor je van 'n B&B nabij Alicante in Spanje. Nederlandse kennissen (begin 60 geloof ik) van mij zijn daar naartoe geemigreerd en hebben een b&b met slechts 2 kamers én een zwembad. Rust gegarandeerd en goeie zorg.
Ik zou ook weleens alleen willen, maar ik durf gewoon niet. Zo stom vind ik dat, er zijn zoveel mensen die alleen gaan, en dan naar veel engere plaatsen en veel langer (ik zou graag wat dagen alleen naar Parijs gaan bijvoorbeeld). Maar ik ben gewoon te bang dat er iets vreselijk mis gaat en dat ik het dan allemaal niet meer snap. Het zou heel goed voor me zijn om wat zelfstandiger en dapperder te worden, maar ik vind het gewoon te eng.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven