Harz en Berlijn?

14-12-2017 18:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Komende zomer willen wíj (manlief en ik) met onze tent naar het oosten van Duitsland gaan. We hebben het Harz gebied op het oog. Maar nu lijkt Berlijn ons ook leuk (nooit geweest)!

Berlijn bezoeken vanuit Harz lijkt me niet te doen? Of kan dat wel?

En anders wordt het anderhalve week Harz en anderhalve week oostelijker. : wie heeft er leuke tips voor een gebied op rijafstand van Berlijn? We houden van een omgeving met mooie natuur.

Ook voor het Harz gebied zijn charmante camping tips welkom. Liefst zo lang mogelijk zon...

Bedankt!
Een dagtrip vanuit de Harz kan wel, maar je bent ongeveer 3 uur onderweg. Ligt er een beetje aan waar je in de Harz bent.
In de omgeving van Berlijn is het Spreewald. Is mooi, maar niet zo indrukwekkend als de Harz.

Voor zon moet je niet naar de Harz. Je kunt geluk hebben, dat hebben wij ook wel eens gehad, maar het is geen regio die bekend staat om zijn mooie weer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Kim! Jaren geleden zijn wij ook eens een paar dagen in de Harz geweest. Mooie omgeving, maar hebben twee dagen (mot)regen gehad. Diezelfde vakantie zijn we ook in Berlijn geweest, maar als onderdeel van een rondreis, dus weet niet of je er makkelijk vanuit de Harz kan komen. Berlijn vind ik trouwens wel een aanrader: grote maar toch gemoedelijke stad. En sla Potsdam dan ook niet over. In het Nederlandse wijkje zijn een paar jaar geleden opnames gemaakt voor Homeland (deden ze of het in Amsterdam was, haha).

Mocht je in Duitsland een plek zoeken met mooi weer: probeer Rügen eens. Daar hebben we tijdens dezelfde vakantie een paar dagen stralend zonnig weer gehad. Veel te doen (als je van geschiedenis en/of bijzondere architectuur houdt, google maar eens op prora), vlak bij onze camping was het vertrekpunt van een stoomtreintje. Leuk fietsen en dan met de trein terug. Verder mooie omgeving en natuur. Wij zaten toen op deze camping: https://www.regenbogen.ag/

De laatste jaren zijn we veel naar Engeland geweest en dit jaar wordt het Frankrijk, maar we hebben daarvoor in Duitsland veel gezien. Dus als je nog tips wilt, laat het even weten...
Alle reacties Link kopieren
Ojee wij gaan dit jaar naar de Harz, geen idee dat het weer daar zo slecht is in de zomer. Nou ja we zullen het zien.
Berlijn is heel gaaf. Zeker heengaan.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen zomer zijn we naar de Harz geweest, het weer was zeker OK. Die ene regendag hebben we doorgebracht in een groot zwembad. Het was wel nat in de bossen en echt droog werd het niet.

Met de trein de brockenberg op is leuk en er is een super mijnwerkersmuseum.

We hebben van daar uit onze vakantie verlengd in Praag (het was of Praag of Berlijn) en dat was een mooie combinatie als je daar een paar dagen blijft. Berlijn blijft nog even op ons verlanglijstje staan.
Alle reacties Link kopieren
Leuke tips Rafs. Wij doen het andersom, wij komen dan net uit Praag vandaan. Grappig volgens mij heb ik van jou ook weleens een tip gehad over Schotland.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Bubblegum, volgens mij houden we van de zelfde soort vakanties :).
Dit voorjaar wordt het andalusie.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie bekend met de Harzcard?
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar we hebben er geen gebruik van gemaakt. Het was niet aantrekkelijk genoeg. We wilden wandelen daar en zaten op een park met een geweldig zwembad, waar onze tieners veel gezwommen hebben.
Er zit maar een enkele reis bij met de stoomtrein bij de Harzcard en als je de helft loopt dan kun je niet zo lang met de trein.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen campingtips, maar wel wat tips voor leuke dingen in de Harz:
- het kasteel in Wernigerode is mooi, met enorm veel zalen met volledige aankleding. (Je mag geen foto's maken maar er is amper personeel om je dat te beletten... ;-) )
- Quedlinburg vind ik een supermooi middeleeuws hanzestadje, het is ook UNESCO Werelderfgoed vanwege de vele originele vakwerkhuizen. Het heeft ook schattige steegjes en een paleis enzo.
- Als je van wandelen houdt, vanuit Thale kun je mooi de berg op wandelen naar Hexentanzplatz. Je begint met een stukje op vlak land langs het riviertje, dan kom je bij een leuk openluchtcafé met verse vis en leuke drankjes zoals heksenpis en duivelschijt. Daarna de brug over en de berg op zigzaggen, kan niet missen. Mooie uitzichten.
En dan met de kabelbaan weer naar beneden. Of dit alles precies andersom. (Mijn knieën hebben meer moeite met bergaf dus ik ben omhoog gelopen.)
- In Thale zelf is het DDR Museum leuk en interessant. Het zit in een meubelwinkel, neem de lift naar de juiste verdieping.
- Een andere mooie wandeling is op de bergkam 'Teufelsmauer', vanuit Blankenburg.

Ik was er in de herfst en heb denk ik 2 dagen regen gehad van de 10. De wandelingen heb ik daar omheen gepland.

Berlijn vind ik geweldig. Verwacht geen mooie stad, en ook niet 1 centrum. Het heeft meerdere wijken met elk hun eigen centrale deel. Het heeft heel lelijke stukken en heel mooie, oude en nieuwe, lege en volle. Wat ik tof vind is vooral het oostelijk deel, met veel vlooienmarkten, all-you-can-eat brunch café's, Vietnamese restaurants (Chay Viet is niet te versmaden), openluchtkaraoke in Mauerpark op zondag, veel dingen zoals biertuinen en stadsstrandjes... Interessante attracties zijn Holocaust memorial, Berliner Unterwelten (bunkers en metrotunnels), Joods Museum, Stasimuseum, Gedenkstätte Hohenschönhausen (o.a. een Stasigevangenis geweest), het Sovietmonument, Karl Marx Allee vol communistische architectuur, en nog veel meer.

Inderdaad is Potsdam ook de moeite waard. Mooi paleis en tuin. Sjiek stadje.

En Leipzig vind ik ook leuk, vooral alles buiten het toeristische centrum. Veel grote parken, lekker om te fietsen ook. Kijk op www.verborgenes-leipzig.de voor de leukste biertuinen, gekke winkeltjes, hippe café's. Ze zeggen ook wel dat dit klein Berlijn is zonder de hordes toeristen. Mocht je in een tof industrieel apartment willen slapen, in de oude katoenfabriek waar ook veel kunstgalerietjes zitten en ze openluchtfilms vertonen: Meisterzimmer!
patsy--stone wijzigde dit bericht op 16-12-2017 01:40
13.64% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
15-12-2017 19:27
Zijn jullie bekend met de Harzcard?
Heel duur en dan moet je haast wel elke dag naar 5 betaalde attracties gaan om hem eruit te halen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties! Ik krijg er al zin in zo! Eerst maar even verder inlezen en plaatjes kijken. Dat doe ik graag met een reisgids... iemand enig idee voor een leuke en goede voor dit gebied?
Alle reacties Link kopieren
Ik haal altijd al mijn reisgidsen bij de bieb. Dan haal ik een hele stapel en die kijk ik thuis alvast door. Dan kom je er vanzelf achter welke je prettig vind en die neem ik mee op vakantie.
Voor een stad vind ik de Capitoolgidsen vaak goed. Voor een gebied zijn die kleine blauwe van de ANWB prettig.
Alle reacties Link kopieren
KimU schreef:
17-12-2017 13:11
Dank allemaal voor de reacties! Ik krijg er al zin in zo! Eerst maar even verder inlezen en plaatjes kijken. Dat doe ik graag met een reisgids... iemand enig idee voor een leuke en goede voor dit gebied?
Voor het gebied, zou ik ook wel willen weten. Ik ga altijd naar het toeristenbureautje ter plaatse (bijvoorbeeld in Quedlinburg toen) en haal daar allerlei foldertjes en vraag advies over wandelingen. En ik had van tevoren ook in een forum tips gekregen over die wandelingen.

Over Leipzig bestaan alleen saaie gidsjes over de monumenten, musea en geschiedenis. En dan nog vaak alleen in het Duits ook. Voor de toffe kroegjes enzo moet je toch echt die site en app hebben van Verborgenes Leipzig.

Voor Berlijn staan in het gidsje "Time To Momo" Berlijn (voorheen 100% Berlijn) wel leuke dingen maar daar kom je dan wel veel Nederlanders tegen ha ha. Mocht je wat tips willen voor leuke plekken, laat maar weten, dan zet ik ze hieronder.
You can never have too many hats, gloves and shoes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven