Rondreis Italië

15-12-2017 11:02 13 berichten
In april/mei 2018 willen mijn man en ik gaan rondreizen met onze caravan in Italië.

We hebben en lijst gemaakt van alle steden die we willen bezoeken maar zijn meteen al tot de conclusie gekomen dat we deze lijst niet in 1 vakantie kunnen en willen afhandelen.

Dus ik ben nu op zoek naar tips, ervaringen en wellicht aanvullingen op deze lijst.

De volgende steden willen we bezoeken:
Milaan
Venetie
Rimini
Pescara
Bari
Pompei
Rome
Florence
Pisa
Genua
Turijn

Ik vraag me dus af hoe we dit kunnen opsplitsen. Noord, Zuid of Oost, West of misschien nog een andere optie.

We hebben drie weken vakantie, in deze drie weken moeten we ook nog heen en weer naar Italië. We reizen met z'n tweeën en hebben de tijd aan onszelf. We gaan niks vastleggen maar bellen de volgende camping om te kijken of er plaats is wanneer we uitgekeken zijn op de plek waar we zijn.

We houden van wandelen, steden bezoeken en lekker eten.

Ik hoop dat jullie met leuke tips komen.
Alle reacties Link kopieren
Als je naar Pisa gaat (daar ben je met een uurtje klaar) zou ik doorrijden naar Lucca. Zo mooi daar.
Je zit waarschijnlijk niet te wachten op nog meer stadjes, maar dit was erg leuk.
Aanvullingen zijn altijd goed, ik ga er eens naar kijken.
Vanuit Pisa is het ook prima te doen naar Cinqueterre. Lucca is inderdaad ook erg leuk.
Ik zou Rimini en omgeving skippen.
De Abruzzen is veel mooier.
Maar als ik je lijst zo zie zou ik me deze vakantie storten op het noorden (pimonte!) en dan volgend jaar naar de hak gaan, dat is ook prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in een paar etappes zo ver mogelijk zuidelijk gaan, naar Napels en dan pompei bezoeken. Dan naar Rome.
Dan in de omgeving van Florence/ Pisa een camping zoeken en dan Toscane verkennen. Lucca en San Giminiano en Sienna bezoeken vanuit een standplaats daar..
En heb je dan nog zin en tijd over zou ik richting Verona gaan en Verona en Venetië bezoeken en de rest zou ik voor een andere keer bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Rimini overslaan, vergane glorie, anders binnen half uur klaar en verder. Maar moet je Italië doen in die drie weken? Dit jaar een deel, volgend jaar een deel is dat een optie? Wat dacht je van Siena, Napels etc.
jsv schreef:
15-12-2017 11:49
Ik zou Rimini overslaan, vergane glorie, anders binnen half uur klaar en verder. Maar moet je Italië doen in die drie weken? Dit jaar een deel, volgend jaar een deel is dat een optie? Wat dacht je van Siena, Napels etc.
Oh ja, Sienna... Prachtige stad!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou Napels en Pompei een ander jaar doen. Napels en Pompei zou dan je kunnen combineren met de Amalfikust (omgeving Sorrento, Positano, Amalfi). Daar kun je je zeker wel een week of langer vermaken en van daaruit kun je ook een dag naar Napels of een dag Pompei doen.

Bari is goed te combineren met Puglia. Je zou dan naar Alberobello kunnen (met de beroemde Trulli) en dan naar Matera en zo door naar de Amalfikust. Met deze route ben je wel drie weken zoet.

Rimini zou ik ook overslaan. Maar vanaf Genua naar beneden, bloemenriviera, Toscane Florence is prachtig. Hier zeker de tijd voor nemen en dit als aparte vakantie doen. Je wilt ook tijd om te genieten.
Ik heb wel wat tips hoor!

- Milaan (zelf nooit geweest, maar staat op jouw lijstje)
- Cinque terre om heerlijk te wandelen! Meerdere dagen!
- Lucca
- Pisa
- Florence
- Siena
- Orvieto
- Rome
- Napels
- Pompei

Dan zijn je drie weken wel om hoor!

Houd er ook rekening mee dat het in mei heeeeeel erg kan regenen. Goed om te lezen dat je je plannen flexibel wil houden. Dan kun je rekening houden met het weer.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook deze vakantie bijvoorbeeld de Middellandsezee-zijde kunnen doen en een volgende keer de Adriatische zijde. Of andersom. Of inderdaad opsplitsen in noord en zuid. De periode april/mei is wel heel geschikt voor stedenbezoek en Pompeï, in de zomer is het daar vaak veel te heet voor. (ik heb met een vriendin een keer Pompeï bezocht in augustus, met een hittegolf, het was alsof de vulkaan opnieuw was uitgebarsten, zo heet!)
Veel mensen geven aan Rimini over te slaan, maar het oude centrum is best heel mooi.
Houd er bij Cinque Terre rekening mee dat de wandelroute langs de vijf dorpjes heel vaak geheel of gedeeltelijk afgesloten is. Ik ben er een paar keer geweest en heb de tocht nooit kunnen doen. Dan weer te glad door regen, dan weer dit, dan weer dat. Boottochtje ging ook al niet door omdat de zee te ruw was. (Bij een latere reis wel kunnen doen, omdat de wandelroute weer niet kon, en toen gemerkt dat de zee ook echt niet ruwer moest zijn, bijna zeeziek geworden)
Om te wandelen kun je ook heel prima terecht in de Abruzzen en Le Marche, heel erg mooi.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Jeetje, wat een hoop tips, dank jullie wel!
Ik ga er dit weekend nog eens goed induiken.

Het is dus zeker niet de bedoeling om alles in 1 jaar te doen, maar het is wel handig om alvast te bekijken wat we komend jaar en wat we het jaar daarop willen gaan doen.

Ik krijg er al helemaal zin in!
Alle reacties Link kopieren
Wijn van de de bonnefooi en maken geen plannen van te voren. Reizen het mooie weer achterna en zien daar wel waar we zin in hebben.

Er is nog zoveel meer moois in Italie dan dat je nu op je lijstje hebt staan. Laat je verrassen en kijk ter plekke wat mogelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven