Griekenland, puber, eten

15-12-2017 23:47 41 berichten
Ik twijfel over waar het neer te zetten maar deze pijler leek mij toch het handigst :D .
Ik wil in de meivakantie weg met mijn puber van dan 13. En we zijn al best her en der weggeweest maar nu wil ik eigenlijk graag naar Griekenland.

Dat wil de puber ook wel, maar hij is allergisch voor iets in een onderdeel van gyroskruiden (ook best erg, als ie het eet vergaat ie van de jeuk en krijgt netelroos).
En omdat het nu eenmaal een puber is, wil hij dùs niet naar Griekenland, want heeft zich in zijn hoofd gezet dat je in Griekenland niets zonder gyroskruiden kan eten :facepalm: .
En zijn vriendje is daar geweest en zegt dat dat inderdaad zo is :D .

Ik geloof er dus niets van, maar wie is er ooit geweest en helpt even? Dan schuif ik hem dit draadje onder de neus :proud:
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zijn er dingen te eten zónder gyroskruiden. Veel meer dan mét.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kan er alles eten, grieks, hollands, pizza, mexicaans, vis, enz.
Ik vond het wel veel gyros in Griekenland hoor. Of moussaka, maar dat valt bij mij dan weer niet zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Wat een grappige puber!
In Griekenland kan je op elke straathoek een tent vinden waar men naast de Griekse kaart ook schnitzel met patat aanbiedt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Veel hangt natuurlijk af van hoe je de vakantie ziet.

Een week in een all-in hotel met lopend buffet waar je zelf kan nemen?
.
Of rondtrekken en bij lokale mensen eten? Waar je niet altijd precies weet wat er op je bord komt en welke kruiden ze gebruiken.
Wat voor soort vakantie wil je doen?
Als je bv naar een hotel gaat waar je elke avond aanschuift bij zon buffet...kan die het zelf kiezen.
Zitten heus geen gyroskruiden op de patat en hotdogs bij wijze van.
Hetzelfde als je wel buiten de deur gaat eten steeds...pizza etc, gewoon zonder gyros kruiden.

En anders leer je hoe je zegt of desnoods schrijf je het op ' graag zonder gyros kruiden wegens allergie' en zeg je dat in het grieks/laat je dat lezen elke keer dat je iets bestelt.
Alle reacties Link kopieren
Waar is hij allergisch voor? Want dat zal vast in meer dingen zitten dan alleen gyroskruiden
Alle reacties Link kopieren
Ik neem toch aan dat er rekening gehouden kan worden met allergieën? Dat is hier ook zo, dus ik zou me daar niet zoveel zorgen om maken. Gewoon bij aankomst even aangeven dat 'de puber in kwestie' dat niet kan eten. Succes :hihi: lastig he, die pubers!
Alle reacties Link kopieren
Misschien is een allergieën test voor de vakantie ook handig, als je dit nog niet hebt gedaan. Want gyros kruiden is een mix van verschillende dingen toch? Is wel handig als je specifiek weet wat de allergie precies is
Ik ben in Griekenland geweest en er was genoeg te eten zonder die kruiden.

Als je al eens een allergie test hebt gedaan zou je ook bij restaurants enzo aan kunnen geven waar puber allergisch voor is en dan kunnen ze daar rekening mee houden of aangeven dat hij daar niet kan eten.
Alle reacties Link kopieren
Pubers met een te grote mond weten niet beter....gewoon gaan, rekening houden mét, en hij heeft gewoon een topvakantir met jou!
Enn schreef:
16-12-2017 00:01
:rofl:

Wat een grappige puber!

Ik heb echt de leukste puber ooit :P . En hij is van draadstaal, nergens allergisch voor, maar dus wel voor gyroskruiden, of een bestanddeel daarvan. Ik vind het wat ver gaan om daar nu speciaal een allergietest voor te doen.

Ik ga gewoon (in overleg vanwege voorgenoemde puber ;-)) boeken!
Alle reacties Link kopieren
is niet zo ingewikkeld hoor, een allergietest. Ik zou het wel willen weten, Vergaan van de jeuk en netelroos is heus niet grappig.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Testen is in ieder geval prima advies. Je wil weten hoe die allergische reactie ontstaat.

In Griekenland, en whereever, kun je eten zoals je wenst. Zelfs de Hollandse haring of patat of tosti is verkrijgbaar. Denk dat het voor jou meer aanpassing vergt dan voor puber daar jij op zoek moet gaan naar iets waar zowel
puber als jij voldaan naar buiten lopen na een maaltijd wanneer jij wel Grieks wil eten.
Gyroskruiden hier in Nederland bestaan uit meerdere dingen, hij is vast niet voor alles allergisch. Best handig om te weten voor welk ingrediënt hij allergisch is. Want je hebt kans dat dit ingrediënten daar los op de plank staan en dat koks dat zelf de gyros kruiden. Maar al die kruiden dus ook gebruiken voor andere gerechten. Dus zo'n zou daar ook kunnen reageren op andere gerechten.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
16-12-2017 04:25
is niet zo ingewikkeld hoor, een allergietest. Ik zou het wel willen weten, Vergaan van de jeuk en netelroos is heus niet grappig.
Bij netelroos hebben reguliere allergietesten niet veel zin. Het enige wat je kan doen is trail and error. In dit geval: ontleden wat er in gyros kruiden zit en hem dat een voor een toedienen.

Ik zou echter gaan voor patat, pasta, salades, brood en pizza. Volop te krijgen in Griekenland.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar een lokaal Grieks restaurant hier in NL en vraagprijs een vertaling van ‘allergisch voor gyroskruiden’ wn kopieer die vertaling een paar keer, zodat dat aan de kok in Griekenland gegeven kan worden.

Er is daar zoveel meer lekker eten dan pizza, hotdogs en patat.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ben ik met je eens, echter kans is groot dat puber wel of eerder meeveert wanneer deze zekerheid heeft dat er Hollandse, Italiaanse etc kost verkrijgbaar is.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-12-2017 23:56
Ik vond het wel veel gyros in Griekenland hoor. Of moussaka, maar dat valt bij mij dan weer niet zo lekker.
Er is juist meer zonder gyros dan met. Tenzij je in toeristische dingen gaat zitten waar je ook pizza en pasta eet. Als je daar weg blijft heb je keuze zat
Alle reacties Link kopieren
Ingrediënten

Ingrediënten: 32% zout, specerijen (peper, karwijzaad, paprika, komijn, koriander), groenten (ui, knoflook), kruiden (tijm, oregano, rozemarijn), rijstebloem, aroma, SOJASAUSPOEDER (SOJABONEN, TARWE, zout, maltodextrine).

Dit is zomaar een willekeurige lijst met ingredienten van gyroskruiden (deze zijn van Verstegen, maar de rest verschilde hier niet veel van). Hier zit echt niks in wat ik op een ander moment niet zou gebruiken. Misschien is het toch wel de moeite waard eens uit te zoeken waar hij precies allergisch voor is. Want deze ingredienten zal hij vaker tegenkomen!
Haha lekker eigenwijs. Ik heb amper gyros gegeten in Griekenland. Ik heb even een random restaurant in Kos opgezocht. Je ziet hier een menu kaart en zo krijgt hij een beetje een idee wat er allemaal te verkrijgen is in een restaurant in Griekenland. http://www.lofaki.gr/en/menu.html

Zou inderdaad wel willen uitzoeken waar hij op reageert. Er zit inderdaad niks bijzonders in wat hij niet vaker tegen zal gaan komen, het is toch wel fijn als je weet wat je moet vermijden aangezien het mij een erg vervelende reactie lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon grotendeels op kreta.
Ik ben allergisch voor heel veel kruiden.
Waaronder oregano.
Oregano wordt in heel veel griekse gerechten gebruikt.
Je kan uiteraard ook in de restaurants vragen of ze een bepaalde kruid weg willen laten.
Dat zal miss lastig zijn, omdat veel al voorbereid is.
Verder heb je op de eilanden niet veel keus aan diverse restaurants.
Veel is hetzelfde.

Weet je ook de exacte kruiden waar hij op reageert?
Gyros kruiden zit natuurlijk vol met diverse bestanddelen.
Nee, dat is het probleem, hij lijkt verder nergens allergisch voor, heeft verder ook nog nooit zo'n reactie ergens op gehad.
Ik heb me er eigenlijk ook verder niet druk over gemaakt, hij wilde nooit meer gyros en dat was dat.
Oh, en ik hoef niet persé naar Griekenland hoor, ik ga er met hem geen ding van maken. Maar ik was benieuwd in hoeverre hij een punt had.
Als ik de ingrediënten lijst zie zou ik zelf denken dat karwijzaad de boosdoener zou kunnen zijn, dat gebruik ik nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven