Nieuwe regels handbagage Ryan Air

16-01-2018 09:07 102 berichten
Wellicht handig voor de mensen die met Ryanair gaan vliegen de aankomende tijd. Koffertjes mogen NIET meer als handbagage tenzij je daarvoor gaat betalen. Alleen een handtas mag nog mee. Kortom, het kleine koffertje mag wel mee maar moet in het ruim en je moet er dus op wachten bij de bagageband vanaf nu.



" Bij Ryanair moest je altijd al goed opletten qua afmetingen van je handbagage. Was het ding te groot, dan had je grote kans dat je bij moest betalen. Vanaf vandaag zijn er nog strengere regels in werking gesteld omtrent je koffers.

Simpelweg is dit wat er veranderd: je mag nog steeds twee stuks handbagage mee (een koffer en een kleine tas), maar het koffertje moet gratis in het ruim. Om het in- en uitstappen een stuk soepeler te laten verlopen en om het volume te verminderen in de cabine, is het alleen nog voor reizigers met priority boarding toegestaan om ook een kleine koffer mee te nemen ín het vliegtuig. Dit kan je als extra optie kopen als je een ticket boekt.

Maar één stuk

Heb je geen priority, dan geldt dat je maar één stuk mee het vliegtuig in mag nemen. En dit gaat dan niet langer meer om een koffertje, maar om kleine dingen zoals een handtas. Deze bagage moet voldoen aan de afmetingen van 35 cm x 20 cm x 20 cm en moet gemakkelijk passen onder de stoel voor je. De overige bagage moet je inchecken bij de gate en verdwijnt dus in het ruim. Een kleine koffer mag dus wel, maar mag niet mee de cabine in.

Grote koffer

De regels zijn ingesteld omdat de vakken boven de stoelen in het vliegtuig vaak bomvol zaten en hierdoor het in- en uitstappen aardig wat vertraging opliep. Ryanair komt klanten ook nog tegemoet bij grotere koffers. Waar je hier eerder nog een aardige duit in het zakje moest doen, is het nu redelijk betaalbaar. Het inchecken van een koffer is namelijk verlaagd van 35 naar 25 euro en het maximaal aantal kilo’s is nu 20 kilo. Eigenlijk alleen maar mooi meegenomen dus.
Alle reacties Link kopieren
Hele goede maatregel van ryanair.

I
‘Eigenlijk alleen maar mooi meegenomen dus” :rofl:

Dat mensen überhaupt nog aan boord stappen bij deze prutsers is me een raadsel.
Ik vlieg regelmatig met Ryanair en nooit problemen. Zou wel gek zijn om 2 x zoveel bij Transavia te gaan betalen.

Wat betreft de nieuwe regels: groot gelijk. Het kwam nu wel eens voor dat mensen in de rij bij de gate alsnog allemaal een label kregen omdat de bagage in het ruim moest. Dit kostte dan weer extra tijd. Dat wordt nu weggenomen. Valt me wel op, op fb, dat veel mensen niet goed lezen en helemaal stuiteren omdat ze denken dat handbagage helemaal niet meer gratis mee mag.
Alle reacties Link kopieren
niks 'handbagage'dus maar weer als van ouds met z`n allen wachten bij de bagageband. Fijn.
Oh ja uiteraard ‘het is zo lekker goedkoop’. Ik vind veiligheid toch een stuk belangrijker dan die paar tientjes besparen maar goed, ieder z’n ding.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
16-01-2018 09:16
Ik vlieg regelmatig met Ryanair en nooit problemen. Zou wel gek zijn om 2 x zoveel bij Transavia te gaan betalen.

Wat betreft de nieuwe regels: groot gelijk. Het kwam nu wel eens voor dat mensen in de rij bij de gate alsnog allemaal een label kregen omdat de bagage in het ruim moest. Dit kostte dan weer extra tijd. Dat wordt nu weggenomen. Valt me wel op, op fb, dat veel mensen niet goed lezen en helemaal stuiteren omdat ze denken dat handbagage helemaal niet meer gratis mee mag.

Valt vaak wel mee hoor, als je maar op tijd boekt. Vlieg in juni met transavia en dan kostte 20 euro (met zijn 2-en) meer dan met Ryanair. Keuze voor transavia komt ook door deze regel, naast dat de tijden van de vlucht prettiger waren. We reizen alleen met handbagage en hadden geen zin in geneuzel bij de gate.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
YouWish schreef:
16-01-2018 09:20
Oh ja uiteraard ‘het is zo lekker goedkoop’. Ik vind veiligheid toch een stuk belangrijker dan die paar tientjes besparen maar goed, ieder z’n ding.
Ryanair is goedkoop onder bepaalde voorwaarden (alleen handbagage, specifieke vliegvelden waar je maar net in de buurt moet wonen, geen eten/drinken aan boord, geen balies op vliegvelden). Als je wel bagage meeneemt, naar Dusseldorf moet rijden + parkeren en koffie aan boord koopt ben je al aardig wat geld extra kwijt waardoor je bijna op een ticketprijs van een andere maatschappij zit. Ze besparen dus op andere dingen en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze ook besparen op de veiligheid. Daarbij vraag ik me af of er is gebleken dat Ryanair onveiliger is dan bijv KLM?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo’n gek idee dat die trolleys niet meer gratis mee mogen in de cabine; dat gesjor met die dingen altijd...
Op zich nog best schappelijk dat ze wel gratis mee mogen in het ruim.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Coco87 schreef:
16-01-2018 09:24
Ryanair is goedkoop onder bepaalde voorwaarden (alleen handbagage, specifieje vliegvelden waar je maar net in de buurt moet wonen, geen eten/drinken aan boord, geen balies op vliegvelden). Als je wel bagage meeneemt, naar Dusseldorf moet rijden + parkeren en koffie aan boord koopt ben je al aardig wat geld extra kwijt waardoor je bijna op een ticketprijs van een andere maatschappij zit. Ze besparen dus op andere dingen en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze ook besparen op de veiligheid. Daarbij vraag ik me af of er is gebleken dat Ryanair onveiliger is dan bijv KLM?
Ze besparen inderdaad op andere dingen zoals personeel (piloten vliegen wanneer ze ziek zijn anders geen salaris) en brandstof (net genoeg meenemen want dat is goedkoper). Dat is dus wel degelijk besparen op veiligheid.

En ja dat is zeker gebleken; kijk de docu’s mayday mayday of lees het boek; ’lowcost maar tegen welke prijs?’ maar eens.

Al kreeg ik geld toe stapte ik er nog niet aan boord.
Mensen nemen de trolley mee omdat het ze zo dik een half uur of meer scheelt bij de bagageband, maar die vlieger gaat dus niet meer op nu.
Goede maatregel! Ik erger me kapot aan al die koffers altijd. Tijdens mijn laatste vlucht werd gevraagd of ik mijn jas bij me kon houden omdat die niet meer in het vak paste. Nou echt niet he. Mijn kleine handtas had ik al onder de stoel voor me, en ik ga niet mijn jas op schoot houden omdat iedereen van die enorme hutkoffers meeneemt. Er waren zelfs koffertjes die niet pasten, en volgens mij ruim boven de maximale afmetingen kwamen.
Orangetree schreef:
16-01-2018 09:29
Mensen nemen de trolley mee omdat het ze zo dik een half uur of meer scheelt bij de bagageband, maar die vlieger gaat dus niet meer op nu.
Ik moet zeggen dat dit niet alleen een probleem van Ryan Air is. Elke maatschappij loopt hier tegenaan. Er is gewoon niet genoeg plek om voor elke passagier een trolley mee te nemen. Uiteindelijk wordt er dus in de gate vaak nog een boel tegengehouden. Dan sta je alsnog bij de band. Dit kan dus ook gebeuren bij KLM of Transavia.
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
16-01-2018 09:20
Oh ja uiteraard ‘het is zo lekker goedkoop’. Ik vind veiligheid toch een stuk belangrijker dan die paar tientjes besparen maar goed, ieder z’n ding.
Is ryan air onveilig dan? Edit: heb je al beantwoord zie ik

Het klinkt verder of ze het probleem van wachten verschuiven van in het vliegtuig naar de bagageband maar kan me wel voorstellen dat het organisatorisch makkelijker is. Soms was het wel wat gedoe voor alle koffers of tassen goed weg gelegd waren.
Hier vliegt Ryan Air vanaf het vliegveld op 20 minuten afstand. Voor korte afstanden zoals Londen geen probleem hoor. Niet het meest luxe maar dat hoeft voor mij ook niet op die korte vlucht.
Terecht, iedereen wil maar voor een dubbeltje op de eerst rang en slepen hele huisraden mee, het wordt tijd dat dit aan banden wordt gelegd.
Ik heb de laatste maanden door omstandigheden verschillende keren met Ryanair gevlogen en toen ging het al op de manier die nu de nieuwe regeling is. Priority passagiers mogen hun handbagage mee aan boord nemen, de rest moet de grote stukken inleveren voor het ruim.
Een maatregel die nodig was omdat gewoonweg niet alle handbagagekoffers in de cabine passen. Ik denk dat meer maatschappijen hier tegenaan gaan lopen omdat je tegenwoordig vrijwel overal (op vluchten binnen Europa) voor ruimbageage moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort van die packing cubes waar ik heel klein mee kan opvouwen. Daardoor heb ik ipv een trolley nu vaak genoeg aan een kleine weekendtas, plus laptoptas, voor trips tot 4 nachten.

Overigens hoop ik dat andere maatschappijen dit ook gaan invoeren. Het past gewoon niet in kleine vliegtuigjes, al die bulky trolleys, en het geduw en geprop en gevecht aan boord is reuze irritant, zeker als je laat boardt en de vakken boven jouw stoel volzitten met de trolley van mensen die zeven rijen verder zitten.
madamejean wijzigde dit bericht op 16-01-2018 09:42
45.53% gewijzigd
YouWish schreef:
16-01-2018 09:28
Ze besparen inderdaad op andere dingen zoals personeel (piloten vliegen wanneer ze ziek zijn anders geen salaris) en brandstof (net genoeg meenemen want dat is goedkoper). Dat is dus wel degelijk besparen op veiligheid.

En ja dat is zeker gebleken; kijk de docu’s mayday mayday of lees het boek; ’lowcost maar tegen welke prijs?’ maar eens.

Al kreeg ik geld toe stapte ik er nog niet aan boord.
Ik weet dat veel van die berichten van 5/6 jaar geleden zijn. Geen idee hoe het nu zit en eerlijk gezegd heb ik nog geen concrete dingen zien gebeuren waardoor ik denk dat het onveilig is om met Ryanair te vliegen. Maar veiligheidsbeleving is wel een belangrijk aspect dus ik begrijp het als mensen voor iets anders kiezen.
MinkeDeWit schreef:
16-01-2018 09:30
Goede maatregel! Ik erger me kapot aan al die koffers altijd. Tijdens mijn laatste vlucht werd gevraagd of ik mijn jas bij me kon houden omdat die niet meer in het vak paste. Nou echt niet he. Mijn kleine handtas had ik al onder de stoel voor me, en ik ga niet mijn jas op schoot houden omdat iedereen van die enorme hutkoffers meeneemt. Er waren zelfs koffertjes die niet pasten, en volgens mij ruim boven de maximale afmetingen kwamen.
Ik begrijp sowieso niet dat die dingen mee het vliegtuig in komen. Er staan notabene afmetingen bij de gate. Als je als stewardess ziet dat een koffer te groot is neem je hem toch direct in terwijl je de passagier nog even op de afmetingen wijst.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
16-01-2018 09:29
Mensen nemen de trolley mee omdat het ze zo dik een half uur of meer scheelt bij de bagageband, maar die vlieger gaat dus niet meer op nu.
Nee, dat is jammer.
Dus als je nu snel wil, moet je heel weinig meenemen:P
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
16-01-2018 09:30
Goede maatregel! Ik erger me kapot aan al die koffers altijd. Tijdens mijn laatste vlucht werd gevraagd of ik mijn jas bij me kon houden omdat die niet meer in het vak paste. Nou echt niet he. Mijn kleine handtas had ik al onder de stoel voor me, en ik ga niet mijn jas op schoot houden omdat iedereen van die enorme hutkoffers meeneemt. Er waren zelfs koffertjes die niet pasten, en volgens mij ruim boven de maximale afmetingen kwamen.

Haha, hutkoffers ja! Ik neem ook altijd alleen een jas en een tas mee, die tas heb ik onder mijn stoel en de jas hou ik meestal aan omdat ik het anders koud heb en dan staat er vervolgens de hele vlucht zo’n kerel tegen je aan te rijden omdat hij om de vijf minuten iets uit die trolley nodig heeft die boven jouw hoofd ligt, en met een beetje pech flikkert dan ding er halverwege de vlucht ook nog een keer uit...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Packing light is de nieuwe trolley! Ik zit nu bij een gate met een minitasje (4,1 kilo) met 2 jeans, een riem, blouse, truitje, jurk, sjaal, toiletspullen, ondergoed, pyjama en een paar pumps.

Verder een kleine laptoptas met werkspullen, portomonnaie, telefoon en een boek.
MadameJean schreef:
16-01-2018 09:45
Packing light is de nieuwe trolley! Ik zit nu bij een gate met een minitasje (4,1 kilo) met 2 jeans, een riem, blouse, truitje, jurk, sjaal, toiletspullen, ondergoed, pyjama en een paar pumps.

Verder een kleine laptoptas met werkspullen, portomonnaie, telefoon en een boek.
Van die packing cubes lijken me ook erg handig!
Alle reacties Link kopieren
is toch beetje kip en ei? Zij wilden blijkbaar besparen op de kosten van de bagageafhandeling en promoten dus het enkel meenemen van handbagage> dat doet vervolgens iedereen en tja.. dat blijkt in de praktijk dus ook niet te werken , nu dus toch weer het ruim in.

ach ja.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
16-01-2018 09:47
Van die packing cubes lijken me ook erg handig!
Ja echt een uitkomst. Ik mis mn trolley eigenlijk niet, en ben nu op zoek naar een medium rugzak zodat ik nog lekkerder over het vliegveld hop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven