Wereldreis: de ideale route?

17-01-2018 23:45 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Al jarenlang gluur ik mee op het Viva forum, en nu toch eindelijk een keer een account aangemaakt! :-D

Ik ben met mijn vriend plannen aan het maken om een jaar op reis te gaan vanaf februari/maart 2019. We zitten te denken aan 4 maanden Zuidoost-Azië gevolgd door 8 maanden Zuid-Amerika. De volgende landen staan op onze wensenlijst:

- Thailand
- Cambodia
- Myanmar
- Laos
- Vietnam
- Indonesië (Sumatra en Flores, we zijn eerder al op Java, Bali en Lombok geweest)
- Colombia
- Ecuador
- Peru
- Bolivia
- Chili
- Argentinië

Is er iemand die een vergelijkbare reis heeft gemaakt (of een gedeelte ervan) die ons kan helpen met tips? Is het bijvoorbeeld realistisch om al deze landen in een jaar te bezoeken? Zijn er landen die je aanraadt of juist afraadt? Bepaalde plekken / activiteiten die we echt niet mogen missen?

Alle hulp is zeer welkom. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Puur nieuwsgierigheid, omdat ik echt niets begrijp van dit soort reizen: waarom wil je zoveel landen bezoeken in zo weinig tijd? Wat wil je in die landen gaan doen?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
12 landen in 1 jaar. Ik zie het probleem niet.
Ja, dat is haalbaar, maar het is allemaal afhankelijk van jullie eigen voorkeuren. De één zal het misschien te veel landen vinden in een jaar, de ander te weinig. Wil je liever ergens langer blijven en echt een beetje van het (dagelijkse) leven daar proeven, of wil je vooral veel zien? Veel doen? Cultuur? Natuur? Actief? Werken onderweg?

Je topic heet 'wereldreis: de ideale route', maar je vraag gaat over deze landen. Willen jullie je beperken tot deze landen en wil je weten welke route hiervoor het beste is? Of sowieso wat een goede route (+bijbehorende landen) is voor een wereldreis?
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 23:54
56.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
konijn82 schreef:
17-01-2018 23:50
12 landen in 1 jaar. Ik zie het probleem niet.
Mocht dat een reactie op mij zijn: ik zie ook geen probleem, ik ben nieuwsgierig iets te leren over een verschijnsel dat ik niet begrijp
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
17-01-2018 23:54
Mocht dat een reactie op mij zijn: ik zie ook geen probleem, ik ben nieuwsgierig iets te leren over een verschijnsel dat ik niet begrijp
Dit is toch een onwijs brede vraag?

Sommige mensen vinden het gewoon leuk om verschillende landen en/of culturen te zien en ervaren. Sommige mensen vinden het interessant om meer te leren over andere landen en/of culturen. Sommige mensen houden van het onderweg zijn. Sommige mensen houden van de vrijheid van reizen. Sommige mensen vluchten van hun dagelijkse leven, of iets anders. Sommige mensen willen graag een jaar helemaal weg zijn van 'thuis'. Sommige mensen ervaren het als avontuurlijk en/of leerzaam en/of spannend en/of ontspannend en/of verrijkend en/of all of the above. Sommige mensen willen graag in 1 keer veel reizen en daarna settelen in een vaster leven. Sommige mensen voelen zich onrustig en willen graag onderweg zijn om juist misschien in die tijd meer te gaan ontdekken en voelen wat ze verder willen. Sommige mensen hebben geld over. Sommige mensen vinden het een uitdaging.

12 landen in 1 jaar vind ik persoonlijk niet 'zo veel landen in in zo weinig tijd', je zou dan in elk land een maand kunnen blijven, dat is in veel gevallen langer dan je anders op losse vakantie er naartoe zou gaan en je kan in die tijd heel veel zien/doen/beleven/ervaren in de landen die je bezoekt.
Alle reacties Link kopieren
Deze lijst is ontstaan uit dat we steeds denken "oeh dat is ook leuk!" En zo wordt ie steeds langer. Maar ik sta zeker open voor suggssties voor andere landen! Ik ben alleen bang dat we te veel opgehaast worden als het er te verl worden, dus welke streep je dan weer af...

We zijn op zich redelijk vlotte reizigers. Ik hou vooral van cultuur/steden/strand en mijn vriend is juist van de natuur/wandelingen/sportieve activiteiten, dus we zoeken een goede mix.
Misschien vind je dit stukje wel interessant om te lezen:
https://wildflowerstories.com/2015/10/2 ... we-did-it/
Alle reacties Link kopieren
Die landen in Azië ben ik allemaal geweest, ook op mijn wereldreis. Ik heb toen 16 landen dacht ik bezocht in iets minder dan een jaar tijd. Was prima hoor, 12 is niet teveel denk ik.
In jullie geval zou ik een retour Bangkok kopen en dan die landen bezoeken met air asia enz.
Dan een ander retour of open jaw ticket voor die landen in zuid amerika.
Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn vanaf Azië eerst terug te keren naar Europa en dan naar zuid Amerika in plaats van Azië naar zuid Amerika.
Althans was bij mij zo.
Verder zou ik niet al teveel vastleggen met hotels enzo, misschien wil je ergens anders langer blijven of valt een land juist weer heel erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
18-01-2018 00:08
Misschien vind je dit stukje wel interessant om te lezen:
https://wildflowerstories.com/2015/10/2 ... we-did-it/
Wow, dat is een flink artikel! Dankjewel, daar ga ik morgen even goed voor zitten :-)
Alle reacties Link kopieren
@Robinson, 16 landen klinkt als erg veel. Zit je dan niet een groot gedeelte van je tijd in bussen/treinen/vliegtuigen? Of zaten daar ook kleine landen tussen? Vooral in Zuid-Amerika lijken de afstanden me erg groot.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
18-01-2018 00:00
Dit is toch een onwijs brede vraag?
Ja, ik ben breed geïnteresseerd :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Oh, en waarom niet naar Afrika?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Misschien een erg brutale vraag hoor maar wat is jullie budget?

Een wereldreis maken of gewoon een jaar op reis lijkt me zo'n geweldige ervaring maar tegelijker tijd denk ik dan altijd: Dat kan ik toch nooit betalen?! Hoe doen anderen dat?
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
18-01-2018 00:41
Misschien een erg brutale vraag hoor maar wat is jullie budget?

Een wereldreis maken of gewoon een jaar op reis lijkt me zo'n geweldige ervaring maar tegelijker tijd denk ik dan altijd: Dat kan ik toch nooit betalen?! Hoe doen anderen dat?
:) in mijn geval: door voor mijn werk te reizen.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Boek een round the world ticket!

Een maand per land is prima hoor, dat is echt niet teveel in ‘korte’ tijd :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een maand per land te kort vinden. Niet voor een losse vakantie, maar wel om een jaar lang te doen. Na een paar maanden raak je dan toch verzadigd met tempels, uitzichtpunten, hagelwitte stranden en dergelijke? Dat heb ik dus wel heel erg.
Ik has niks gepland en volgde m'n eigen tempo. Na twee landen in twee maanden ging dat tempo onderuit en bleef ik twee maanden in een land en daarna nog een keer twee maanden in een ander land. Het was voor mij heel fijn om me wat meer in een land te kunnen verdiepen in plaats van lukraak de toeristenstroom te volgen.

Iedereen verschilt daarin, dus ik kan niet zeggen 'je moet het zo doen'. Maar ik zou zeker niet teveel dingen vastleggen.
stippensokken schreef:
18-01-2018 06:50
Ik zou een maand per land te kort vinden. Niet voor een losse vakantie, maar wel om een jaar lang te doen. Na een paar maanden raak je dan toch verzadigd met tempels, uitzichtpunten, hagelwitte stranden en dergelijke? Dat heb ik dus wel heel erg.
Ik has niks gepland en volgde m'n eigen tempo. Na twee landen in twee maanden ging dat tempo onderuit en bleef ik twee maanden in een land en daarna nog een keer twee maanden in een ander land. Het was voor mij heel fijn om me wat meer in een land te kunnen verdiepen in plaats van lukraak de toeristenstroom te volgen.

Iedereen verschilt daarin, dus ik kan niet zeggen 'je moet het zo doen'. Maar ik zou zeker niet teveel dingen vastleggen.


Ik heb geen ervaring maar dates wat ik me ook afvroeg: hoeveel zie je dan nog echt, en in hoeverre weet je later wat er nou in Colombia was en wat in Chili?
Is het niet jammer om alles in 1 jaar te doen?
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-01-2018 00:24
Oh, en waarom niet naar Afrika?
Het leek ons beter om twee werelddelen te kiezen om de lange vluchten te beperken. Zijn er plekken in Afrika die je aanbeveelt dan?
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
18-01-2018 00:41
Misschien een erg brutale vraag hoor maar wat is jullie budget?
We zijn nu dus aan het sparen. We willen op zo'n €20.000 per persoon uitkomen.
Vrienden van mij hebben een wereldreis gemaakt. Van Amsterdam met de trein naar Moskou, vandaar met de trein naar Beijing, vandaar met de trein naar Hong Kong (dacht ik) vandaar met een goedkoop vliegtuig naar Thailand, Indonesie. Dan via Bali naar Australie en Nieuw Zeeland. Dan naar Argentinie, camper gekocht, omhoog gereden. Vanuit Peru door naar de VS, Route 66 omgekeerd gereden en vanuit Chicago met het vliegtuig naar Amsterdam.
Deden ze 1,5 jaar over.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zelf te druk vinden op die manier, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Mijn keuze zou zijn om 1 continent te kiezen en dat op je gemak te ontdekken.
Bijvoorbeeld alleen Zuid-Amerika en dan starten met een cursus Spaans van een paar weken in Colombia of Ecuador (ik ken Colombia niet, maar Ecuador is een prettig overzichtelijk en relatief veilig land om mee te starten). En dan terugvliegen vanuit Argentinië of Brazilië. Kun je op je gemak rondreizen en je route bepalen, ook ergens wat langer blijven als je zou willen.
Mocht je er al eerder genoeg van hebben, kun je altijd nog proberen je terugreis te wijzigen. Dat kost dan wel geld natuurlijk, maar dat zou voor mij ruimschoots opwegen tegen het gevoel om zonder haast te kunnen reizen.

Dat lijkt mij namelijk het prettigst van zo'n lange periode reizen, dat je alles op je gemak kunt doen en niets moet.
Dat zou ik dan niet willen verpesten door allerlei zelfopgelegde verplichtingen, zoals een lijst met x landen die je af moet werken.
Maar dat is mijn mening, kijk vooral welke manier van reizen bij jullie past.
Alle reacties Link kopieren
SA11 schreef:
18-01-2018 07:08
Het leek ons beter om twee werelddelen te kiezen om de lange vluchten te beperken. Zijn er plekken in Afrika die je aanbeveelt dan?
Eigenlijk het hele continent, maar zeker Kenya, Tanzania, Uganda en Zuid-Afrika. Redelijk veilige en ontwikkelde landen met fantastische natuur
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
18-01-2018 07:51
Eigenlijk het hele continent, maar zeker Kenya, Tanzania, Uganda en Zuid-Afrika. Redelijk veilige en ontwikkelde landen met fantastische natuur
en Namibia prachtig land! (wat Trump er ook over zegt ;-) )

Hou wel het reisadvies van buitenlandse zaken voor met name Myanmar in de gaten. https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... en/myanmar
Was zaterdag een stukje over in de uitzending van Kassa.
Alle reacties Link kopieren
Lijken mij prima landen voor een wereldreis! Zeker Z-O Azië is betrekkelijk goedkoop maar wel prachtig om in rond te reizen, waardoor je de kosten toch een beetje kunt drukken. Twaalf landen in één jaar lijkt mij ook absoluut niet teveel. Ik zou inderdaad ook kiezen voor een ticket naar Bangkok en vanuit daar verder vliegen met AirAsia. Cambodja vond ik zelf niet echt een geweldig land en voelde me ook niet overal even veilig, maar daarentegen is Angkor Wat wel een echte aanrader. Eventueel zou je Maleisië ook kunnen overwegen: schitterend land, mooie natuur en vriendelijke mensen. Erg gevarieerd qua landschap en niet duur. Argentinië en Chili zijn natuurlijk wel enorme landen, dus misschien dat je daar iets langer zou willen blijven. Of je kunt ervoor kiezen om enkel in het noorden te blijven, dat drukt de kosten ook weer ietwat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven