Zomervakantie Oostenrijk met kids

18-01-2018 09:24 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Wie heeft er ervaring en leuke tips voor onze zomer vakantie naar Oostenrijk met twee jongens van 5 en 8.

Dit is voor ons de eerste keer naar Oostenrijk, normaal gingen we altijd voor een strandvakantie in Turkije, Griekenland of Frankrijk maar nu de jongens wat ouder worden willen we graag iets actiever, meer natuur en geen massaal all-in park.

Onze wensen zijn: aan of nabij een mooi meer, mooie natuur/bergen, leuke actieve activiteiten voor de kinderen en als het even kan liever een vakantiehuis/appartement/camping dan een hotel.

Wie is er al vaker naar Oostenrijk geweest en kan ons helpen met leuke tips.
Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Karinthië! Vorig jaar geweest met twee kinderen van 5 en 7.
Qua accomodatie kan ik je niet helpen, wij stonden met onze eigen tent op een kleine boerencamping en dat is denk ik niet wat je zoekt.
Maar het is daar prachtig, veel te doen, mooie wandeling door de tscheppaschlucht, met de stoeltjeslift de bergen in, zwemmen in meertjes enz.
Wij zijn eens in Niederau geweest. Goed bereikbaar en prachtige omgeving. En zeker veel te doen, mits het mooi weer is. Wij hadden vier dagen onafgebroken regen en dan is het echt niet fijn. Het wordt dan ook gelijk ijskoud op zo'n berg. Bij het enige overdekte zwembad in de wijde omgeving stond een rij van 100 meter, en verder waren er geen binnenactiviteiten. Wat dan weer wel grappig was, was dat alle kinderen in het hotel zich verzameld hadden in de lobby waar WiFi was, en met zijn twintigen aan een grote tafel achter een scherm zaten.
Ik zou het dus eerder iets zuidelijker zoeken, zodat je meer kans hebt op mooi weer.
Ik vind het voor jong en oud altijd heerlijk rondom de Wörthersee.
Oostenrijk heeft onterecht een suf imago, maar is zo’n fijn land. Als je er één keer bent geweest, dan snap je niet dat men nog zo massaal naar Frankrijk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, we krijgen inderdaad veel tips over Karinthië.
Ik kom echter veel op pensions of hotels uit dus tips over andere accommodaties blijven welkom.
@Sinnombre, ik hoop dat wij dit ook zo gaan ervaren en vanaf nu lekker naar Oostenrijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij vonden Am Waldbad in Dellach im Drautal een fijne camping. Erg veel leuke dingen te doen in de omgeving. Wel soms wat verder rijden naar de echte toeritische trekpleisters, maar fijn zwembad en leuke speeltuin in een mooie omgeving.
Wij zijn fan van het Saltzburgerland. En een appartement vinden we meestal wel via AVAC. Leuk een omgebouwde boerderij.
Heerlijk wandelen daar op de bergen, met onze 2 jonge kinderen. Bijna elk dorp heeft wel een leuk buitenzwembad. En als je een Saltzburgerkarte neemt, heb je korting op veel stoeltjes liften, entree van musea en korting op zwembaden.

Leuk hoor.
Ik lees even mee. Ik wil ook wel een keer naar Oostenrijk, maar vind campings echt lastig. Vaak zit er geen zwembad bij en kan je tegen betaling gebruik maken van het gemeentezwembad en dat wil ik al niet.
Am waldbad ziet er wel leuk uit. Alleen geen binnenzwembad, dat is jammer.
Alle reacties Link kopieren
Voor een vakantiehuis/appartement kun je kijken op belvilla, dat zijn meestal geen huizen op een park, maar je kunt wel kiezen voor meerdere slaapkamers (met 2 kinderen vind ik 2 een must, met die van ons zelfs 3). Zelf goede ervaringen met het huren via belvilla, ook in Oostenrijk, maar dat was in het pre kinderen tijdperk (en toen kozen wij voor iets met 1 slaapkamer) Een hotel vind ik ook niets met kinderen.
En anders eens googlen op stacaravan huren, dan kom je op een camping terecht, wat vaak heel leuk is voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, ik ga alle opties eens bekijken.

@Chrissiefur, weet je of er ook een rivier of zwemmeertje bij Am Waldbad zit?

@Serendipety, weet je nog de naam van de boerderij? Als ik op periode half juli zoek, geeft ie geen opties helaas.
http://www.avac.nl
wij zaten hier.
anoniem_6374b11dc0563 wijzigde dit bericht op 23-01-2018 09:19
54.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er loopt een rivier langs de camping maar die is niet geschikt om in te zwemmen, tenminste vind ik (best diep, stroming is sterk en water ijskoud). Kun je wel erg leuk op raften.

Vanaf de camping kun je wel dichtbij 2 leuke kloof wandelingen doen door kabbelende beekjes met watervallen. Ook erg leuk om een middag dammetjes te bouwen met de kinderen.

Volgens mij is het de Weissensee die ook niet zo ver van de camping ligt maar dat weet ik niet meer zeker. En daar moet je dan zeker wel even voor rijden, niet om de hoek ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Even op VrouwJagersma wachten, die zit áltijd in Oostenrijk. ;-D
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
18-01-2018 11:36
Ik lees even mee. Ik wil ook wel een keer naar Oostenrijk, maar vind campings echt lastig. Vaak zit er geen zwembad bij en kan je tegen betaling gebruik maken van het gemeentezwembad en dat wil ik al niet.
Am waldbad ziet er wel leuk uit. Alleen geen binnenzwembad, dat is jammer.
Die heeft ook een gemeentelijk zwembad, alleen als campinggast mag je er gratis naar binnen, er is een grote ligweide dus geen last van de gemeentelijke gasten verder en het ligt ook volledig op het terrein van de camping. Wij hebben er niks van gemerkt dat dat het openbaar was in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Chrissiefur schreef:
18-01-2018 13:14
Er loopt een rivier langs de camping maar die is niet geschikt om in te zwemmen, tenminste vind ik (best diep, stroming is sterk en water ijskoud). Kun je wel erg leuk op raften.

Vanaf de camping kun je wel dichtbij 2 leuke kloof wandelingen doen door kabbelende beekjes met watervallen. Ook erg leuk om een middag dammetjes te bouwen met de kinderen.

Volgens mij is het de Weissensee die ook niet zo ver van de camping ligt maar dat weet ik niet meer zeker. En daar moet je dan zeker wel even voor rijden, niet om de hoek ofzo.
Wij zijn ook fan van camping Am Waldbad!
We komen er niet ieder jaar, maar iedere 2/3 jaar willen wij (vooral de kinderen) toch weer een keer terug.
Twee dorpjes verderop (zo’n 10 minuten met de auto) heb je de Badesee een superleuk meertje met glijbanen, duikplank een waterspeeltuin en zelfs een klimpark. Je betaalt wel entree, maar dat is niet zoveel. Met de Karinthiekarte is de entree volgens mij zelfs gratis.
De Weissensee is inderdaad wat verder weg, een half uur met de auto, maar weer heel anders. Daar kun je met een grote boot een tocht maken over het meer. Aan het einde van het meer verhuren ze waterfietsen en electrobootjes, erg leuk! Het water is daar echt prachtig helder en heeft een supermooie blauwe kleur.

In het volgende dorp Berg is een kloof, waar je heerlijk langs/door het stroompje kunt lopen en veel mensen (wij ook) nemen eten en drinken mee om daar lekker de hele dag dammetjes te bouwen en te BBQen.
De rivier naast de camping is inderdaad niet geschikt om in te zwemmen, maar je kunt er wel raften.

Het is wel een erg populaire camping, dus ik vrees dat de verhuuraccomodaties wel vol zullen zitten ( kijk op Vacansoleil, zij zijn de touroperator die de stacaravans en tenten verhuren)
Nouschi schreef:
18-01-2018 13:15
Even op VrouwJagersma wachten, die zit áltijd in Oostenrijk. ;-D
Liefst wel, maar helaas is het niet zo'n feest.

Oostenrijk is fantastisch. Alleen het weer is weleens spelbreker. Actieve vakanties met kinderen kunnen overal, maar mijn favoriete regio is het Salzburgerland. Huisjes zijn makkelijk te vinden én betaalbaar, ook via booking.com, bijvoorbeeld. Google eens op de Salzburgerlandcard, de allinclusivekaart die je kunt kopen: dan heb je een goed idee van hoe veelzijdig en uitgebreid de mogelijkheden zijn. 's Ochtends met de kabelbaan omhoog, je uren vermaken in het wandelpretpark dat je daar aantreft en de rest van de dag in een zwembad/sauna rondhangen. Heerlijk. Of je rijdt de Grossglocknerhochalpenstraße, of je gaat naar Krimml. Er is weinig makkelijker dan een goedgevulde vakantie plannen in Oostenrijk.

Tirol en Karinthië zijn echter ook bijzonder geschikt. Huisjes zijn hier iets duurder, maar Karinthië kent een grotere zonzekerheid. Is wel verder rijden en de bergen zijn er, vooral in het merengebied, minder hoog.
Alle reacties Link kopieren
Schluga camping Hermagor, in het zuiden van Oostenrijk, bij de Italiaanse grens. Aan de Pressenger see. Er zijn 2 Schluga campings, ik zou die aan het meer nemen. Openlucht zwembad en het meer is aan de andere kant van de weg, te bereiken met een loopbrug. Ook veel activiteiten voor kinderen.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op camping burgstaller geweest, bij een meer waar ze een eigen logeerde met zwembad hebben. Qua temperatuur en zon goede regio en heel veel te doen in de regio. Vind Oostenrijk ook de beste bestemming in Europa!

Andere tip in de buurt van Hermagor is ook leuk. Wij zijn een paar jaar geleden een paar nachten op weg naar Kroatië in die omgeving geweest en dat was de aanleiding om afgelopen jaar naar Oostenrijk te gaan voor de hele vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Dali78 schreef:
19-01-2018 12:54
Wij zijn op camping burgstaller geweest, bij een meer waar ze een eigen logeerde met zwembad hebben. Qua temperatuur en zon goede regio en heel veel te doen in de regio. Vind Oostenrijk ook de beste bestemming in Europa!

Andere tip in de buurt van Hermagor is ook leuk. Wij zijn een paar jaar geleden een paar nachten op weg naar Kroatië in die omgeving geweest en dat was de aanleiding om afgelopen jaar naar Oostenrijk te gaan voor de hele vakantie.
Een wat?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik raad je Seecamping Berghof aan de Ossiacher See in Karinthie aan. Leuk voor de kids, prachtige omgeving, in de buurt van allerlei leuke dingen! Er zijn op de camping ook veel georganiseerde activiteiten voor jong en oud.

Ik raad je dan de KarinthieCard aan. Betaal je een bepaald bedrag en hiervoor kun je dan heel veel activiteiten gratis of met korting doen.

Zelf bijvoorbeeld bij de Tscheppaschluchten geweest, de Pyramidenkogel, bootje huren aan de Falker See, kanöen en nog veel meer. Zeker aan te raden dus!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, genoeg leuke ideeën.
Heeft iemand ervaring met camping Poglitsch (faakersee) of see camping parth (ossiachersee)?
Chrissiefur schreef:
18-01-2018 13:18
Die heeft ook een gemeentelijk zwembad, alleen als campinggast mag je er gratis naar binnen, er is een grote ligweide dus geen last van de gemeentelijke gasten verder en het ligt ook volledig op het terrein van de camping. Wij hebben er niks van gemerkt dat dat het openbaar was in ieder geval.
ah, dat klinkt al beter dan bij veel andere campings! Ik ga deze in ieder geval even noteren :)
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
19-01-2018 13:00
Een wat?
Ligweide?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
NewGossipGirl schreef:
18-01-2018 09:37
Karinthië! Vorig jaar geweest met twee kinderen van 5 en 7.
Qua accomodatie kan ik je niet helpen, wij stonden met onze eigen tent op een kleine boerencamping en dat is denk ik niet wat je zoekt.
Maar het is daar prachtig, veel te doen, mooie wandeling door de tscheppaschlucht, met de stoeltjeslift de bergen in, zwemmen in meertjes enz.
Wil je me de naam van de camping geven? Wij zoeken een kleine camping maar die zijn er haast niet!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee. Zoek ook een camping of evt huisje in Oostenrijk, maar dan al in juni.
Had eigenlijk Karinthië afgeschreven als 'te ver' maar gaat in heroverweging..
Ga jullie tips eens opzoeken. Camping Am Waldbad klonk al goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven