Emigreren en geldzorgen

10-02-2018 17:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva-ers,

Helaas kan ik me af en toe heel erg zorgen maken om bepaalde dingen. In het verleden heb ik hier eerder wat topics geschreven en ik merk dat het van me afschrijven het het advies van onbekenden mij vaak helpt :). Nu het volgende.

Zoals ik in mijn laatste topic heb beschreven ben ik naar Vietnam verhuisd, ook hier maakte ik me vooraf erg zorgen over haha. Het is echt helemaal fantastisch tot nu toe en ik ben heel gelukkig dat ik de stap gezet heb. Ik heb een prachtig appartement met twee meiden die ik hier heb leren kennen en heb een leuke baan gevonden. Eigenlijk heb ik niks te klagen. Alleen ging ik vandaag mijn financiën even grondig onder de loep nemen en hier ben ik erg van geschrokken. In het verleden ben ik nog wel eens onverstandig met mijn geld omgegaan waardoor ik in het rood gestaan heb of wat geld van mijn creditcard ''geleend'' heb. Hier heb ik van geleerd en voor ik weg ging heb ik de tijd genomen om alles af te betalen en natuurlijk een bedrag te sparen voor mijn reis :). Ik was dan ook erg trots op mezelf.

Helaas heb ik hier wat meer onvoorziene kosten gehad dan ik verwacht had. Telefoon die gestolen werd, ziek geworden waardoor ik medische kosten had, een vlucht naar een baan die het toch niet bleek te zijn en ik had ook niet helemaal verwacht dat ik twee maanden borg moet betalen voor mijn appartement. Nu is het binnenkort ook nog Chinees Nieuwjaar en zijn de scholen drie weken dicht, dit betekent dus geen inkomen. Alles bij elkaar heeft dit voor een tekort gezorgd. Nu kan je hier heel goedkoop leven en dat doe ik dan ook, voor 2 euro heb je al een hele fijne maaltijd. Maarrrrr, nu is mijn VISA verlopen en moet ik ook nog naar Cambodia (goedkoopste optie) voor een VISA run. Hierbij komt ook nog dat ik bezoek krijg van een vriend dus ik voel me een beetje lullig als ik helemaal niks met hem kan gaan doen.

Ik heb nog wat geld maar als ik mijn Visa ect betaald heb is dat toch echt op en zal ik of wel iets van mijn moeder moeten lenen of mijn creditcard rekening pas betalen als ik weer geld heb.

Het ''probleem'' is dat ik zo panisch word van geld lenen. Ik had alles op een rijtje en voel me zo dom dat ik nu geen geld meer heb. Het probleem is niet dat ik niet aan geld kan komen, ik wil gewoon niks lenen. Ik maak me er natuurlijk weer echt hele erge zorgen over. Ook omdat die vriend komt en hij natuurlijk verwacht dat we wat leuke dingen doen. Binnenkort komen mijn moeder en stiefvader ook nog en die willen natuurlijk ook leuke dingen doen.

Ik weet dat ik niks te klagen heb, ik heb de stap genomen en ben hier heel gelukkig. Ik heb een fijne baan en een mooi appartement en de mensen hier zijn zo lief. Ik maak me nu gewoon zo een zorgen om geld omdat ik weet dat ik iets moet gaan lenen. Ik geef overigens ook nog bijles om wat extra's te verdienen en heb me aangemeld om online les te geven om nog wat meer te verdienen. Het probleem is niet dat ik te weinig inkomen heb, ik verdien straks voldoende. Het is gewoon even de opstart, onvoorziene kosten, borg, school die zo lang dicht is.

Ik weet verder ook niet wat ik van jullie verwacht hoor, maar mijn verhaal doen lucht al wat op.
Is dit 'n illegale immigratie omdat je van visa-runs afhankelijk bent? Is je streven daar te blijven? Heb je nog wel recht op je NLse zorgverzekering etc?
Neem aan dat je moeder je wel vrij houdt als zij langskomen. Verwacht je langskomende vriend dat jullie samen vanalles gaan doen, of gaat hij zelf backpacken en komt onderweg 'n keer 'n paar dagen logeren?
Alle reacties Link kopieren
Niet zo moeilijk doen, niet zo streng voor jezelf en gewoon een beetje geld lenen.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen altijd onvoorziene omstandigheden op de loer liggen. Kun je niet goedkoper gaan wonen en/of er een baan bij zoeken. Met Chinees Nieuwjaar in de horeca of supermarkt, of iets dergelijks.

Geld lenen zou ik niet doen (tenzij van je ouders), want je moet wel inkomsten hebben om het terug te kunnen betalen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je zelf al voor extra inkomsten zorgt.
Tegen je vriend en moeder zou ik gewoon eerlijk zijn.
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje nee dit is geen illegale immigratie. Ik kan al niet slapen van wat geld lenen, laat staan van illegaal emigreren. Ik ben pas net begonnen met werken en een werkvisum kost wat tijd en mijn VISA verloopt binnenkort. Vandaar de VISA run, is heel normaal hier. Tot ik mijn werkvisum heb betaal ik ook gewoon mijn Nederlandse zorgverzekering. De vriend in kwestie komt mij echt opzoeken, een paar weken. En mijn moeder komt samen met mijn stiefvader dus die zullen zelf ook wat dingen ondernemen maar uiteraard komen ze ook om tijd met mij door te brengen. En als je helemaal naar Vietnam gaat wil je natuurlijk niet elke avond op de bank zitten :).

In principe komt het ook allemaal wel goed. Met mijn inkomen hier hou ik een vrij ruim bedrag over omdat mijn inkomen hoog is in verhouding tot de levenskosten. Ik word gewoon panisch van geld lenen, vind het echt een vreselijk idee.

En nogmaals ik heb gespaard voor ik ging, had in principe ook ruim voldoende maar sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand.
Alle reacties Link kopieren
Niet om lullig te doen, maar het maakt nogal uit hoeveel je had gespaard voordat je ging. Een buffer van 10.000 euro t.o.v. 50.000 euro maakt nogal een verschil.
Van je ouders kun je toch wel verwachten dat zij je vrijhouden als jij met hen samen dingen gaat bezichtigen en uit eten etc. Bij 'n vriend zal het meer 50/50 zijn. Als hij ook bij jou in de logeerkamer slaapt en dus geld voor hotels uitspaart zal hij jou ongetwijfeld ook wel vaker trakteren.
Alle reacties Link kopieren
@oakes ja natuurlijk maakt dat uit maar daar kan ik nu niet veel meer aan veranderen. Ik ben nog vrij jong en voor ik 50.000 bij elkaar gespaard had waren we heeeel wat jaren verder. Ik heb een redelijk bedrag bij elkaar gespaard, dit bleek inderdaad net niet voldoende. Bij emigreren zijn bepaalde kosten soms lastig in te schatten. Goedkoper wonen zit er niet in aangezien ik net een fijn appartement gehuurd heb en hier twee maanden borg voor betaald heb. Daarbij is mijn appartement heel erg betaalbaar. Tijdens het nieuwjaar is ALLES gesloten, vandaar dat extra werken uitgesloten is. Dat is een groot deel van het geld probleem.

Nogmaals, als ik het rationeel bekijk heb ik niks te klagen. Het leven is hier fijn en heel goedkoop. Ik ben een gelukkig mens en blij dat ik deze stap gezet heb.

Misschien heeft @humanista inderdaad gelijk, niet zo streng en even wat lenen om dit te overbruggen. Ik vind het gewoon geen fijn gevoel en wilde het graag van me afschrijven.


Bedankt voor degene die de tijd nemen om een reactie te plaatsen :).
Alle reacties Link kopieren
Priveles geven de komende weken?
Iets online doen om geld te verdienen? Een dollar is immers veel dong waard.
Ga stockfoto's verkopen, ga vloggen of weet ik wat.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het toch binnen afzienbare tijd terugbetalen. Dan zou ik het lenen. Leuk trouwens dat je geëmigreerd bent en veel mensen verkijken zich erop. Het kost altijd meer dan je van tevoren denkt. Gezien jouw leeftijd doe je het prima. Alleen nu even wat extra nodig, vraag het aan je ouders. Vinden ze vast niet erg, beter dan een dochter die zich zorgen maakt terwijl het niet nodig is. Houd er trouwens rekening mee dat logé’s meestal geld kosten. Ik spreek uit ervaring.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet hebt dan houdt het op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Joh, gebruik het van je creditcard en los dit later weer af. Ik zou gaan voor de ervaring en mij niet druk maken over geld wat ik hoe dan ook weer terug kan betalen (zodra je weer in rustiger vaarwater zit).

Geniet!
Als je niet illegaal bent en alles via de regels doet dan hoef je toch geen Visa run te doen? Ik denk dat je een heel groot probleem gaat hebben als Vietnam erachter komt dat je werkt terwijl je dat met je visum niet mag.

Dat visa runs heel normaal zijn en veel worden gedaan kan wezen maar als het als het zo normaal gevonden word weten ze er ook van bij de immigratie dienst in Vietnam.

Ik hoor het wel vaker dat mensen een visa run doen om langer in een bepaald land te kunnen blijven maar heb ook verhalen gehoord (en gezien op tv) waarbij dat mislukt is.
Als jij zeker bent van inkomen na deze gedwongen vakantie en weet dat je daarvan kan sparen, zou ik niet te moeilijk doen en een klein bedrag lenen.

Maar.. als deze vriend een aantal weken komt en jullie sanen op pad willen gaan, dan heb je èn kosten van het reizen/accommodatie terwijl de vaste lasten doorlopen èn geen onkomsten als je die dagen niet beschikbaar bent voor werk (of kun je betaald vrije dagen opnemen?).
Dat is dubbelop nadelig voor de portemonnee. Zelfde als jemoeder komt.
Heb je al berekend wat dat voor impact gaat hebben, financieel gezien?
Alle reacties Link kopieren
@mayou @redbulletje @noa ik ben inderdaad ook al bezig wat extra inkomsten te genereren. Ik heb gister al twee reviews geschreven voor de organisatie waar ik mijn certificaat gehaald heb om les te mogen geven, dat leverde $30 op dus daar kan ik weer bijna een week van eten hier.

Ook ben ik bezig met het online lesgeven en geef ik al priveles. Het is alleen zo dat alles dicht gaat voor TET (Chinees nieuwjaar). Hier heb ik me eerlijk gezegd wel een beetje op verkeken, ik dacht dat ik misschien een weekje vakantie zou hebben in plaats van drie weken. Het is gewoon alles bij elkaar waardoor ik nu erg krap zit. Deze maand heb ik wel betaald gekregen maar omdat ik geen volle maand gewerkt heb en ik de borg en de huur moest betaalde was dit geld weer binnen een dag verdwenen. De eerste keer dat ik een volle maand loon krijg is dus pas begin april.

Uiteindelijk komt het ook wel allemaal goed. Ik maak me gewoon wat snel zorgen en ik vind geld lenen vreselijk. Maarja soms moet je er iets voor over hebben :). Moet verder ook er bij zeggen dat dit de eerste keer is in 3 maanden dat ik een dipje heb hoor.
Alle reacties Link kopieren
@closednote ik begrijp dat het misschien moeilijk uit te leggen is maar zoals eerder beschreven kost een werkvisum tijd en verloopt mijn VISA, vandaar dat ik een VISA run moet doen. Dit is de normaalste zaak van de wereld en zeker niet illegaal. Daarbij werk ik voor een public school en weet de overheid dus gewoon dat ik hier werk. Misschien wat omslachtig om uit te leggen maar hier hoef je je geen zorgen over te maken.

@eva-luna bedankt voor je reactie :). Mijn vriend komt gedurende de tijd dat ik sowieso vakantie heb dus ik hoef hier geen vrij voor te pakken. Ik ga de 25e terug naar het werk en dan is hij hier nog een week maar daar pak ik geen vrij voor. Het is hier allemaal een beetje anders dan in Nederland, ik heb naast mijn werk nog redelijk wat vrije tijd en als ik aan het werk ben zijn er hier genoeg dingen te doen waarmee hij zich kan vermaken. We gaan naar Cambodia omdat ik de VISA run moet doen maar als hij naar andere plekken wil gaan zal hij dat zelf moeten doen omdat ik daar geen geld aan wil uitgeven. Wil natuurlijk wel iets doen hoor maar geen vluchten ect. Mijn moeder en stiefvader hetzelfde verhaal, ik pak hier geen vrij voor.
Oh, dan is dat goed geregeld toch? Naar Cambodja moet je toch en het is er spotgoedkoop (en mooi en leuk). :)

Niet teveel zorgen maken nu en niet te trots zijn wat te lenen.
Klinkt als een mooie stap en het is dan nu even behelpen, maar je krijgt er veel voor terug. :)
Alle reacties Link kopieren
Je vriend en moeder die komen, is dit eenmalig? Want anders blijf je het ene gat met het andere vullen? Ik zou eerlijk zijn tegen je moeder en je vriend en zuinig zijn totdat je je loon krijgt.
Life is short. Eat dessert first.
Bij je moeder lenen moet toch echt geen probleem zijn? Zeker als je normaal zo verantwoordelijk met je geld omgaat hoef je je niet druk te maken lijkt me.

Denk dat je moeder dat echt geen probleem vind!
Alle reacties Link kopieren
Je noemt het zelf "onvoorziene kosten", maar ik vind het niet zo onvoorzien. Als je gaat emigreren zijn het toch wel dingen waar je over na moet denken:

- wat kost mijn visa
- wat kost mijn zorg (grote kans als je naar totaal ander land gaat dat je hier wat oploopt waar je wat last van kan hebben)
- waar ga ik van rondkomen als ik geen baan vind

En iets als borg moet je natuurlijk overal betalen. Dus ook dat is niet zo vreemd om te verwachten. Hoeveel geld had je apart gezet voordat je ging emigreren? Als je gaat emigreren zonder dat je vooraf een baan hebt (bijvoorbeeld omdat je in het buitenland gaat werken), zou ik met een heel goed gevulde spaarpot die kant op gaan.

Wat ik niet helemaal snap is dat je een visum-run moet doen. Je moet namelijk óf een zakelijk visum aanvragen (bij arrival) dat maximaal drie maanden geldig is, óf een langdurig geldig zakelijk visum. Zit je wel op een zakelijk visum in Vietnam op dit moment?

Dat de administratie in Vietnam niet super is en dat je dus bij de overheid werkt zonder dat ze je vergunningen checken is natuurlijk mooi meegenomen op dit moment, maar kijk er niet raar van op als het zich opeens tegen je keert. Bijvoorbeeld als je een meer permanente verblijfstatus wil hebben.

Je lijkt niet over alle aspecten van je emigratie helemaal goed te hebben nagedacht. Heb je er wel rekening mee gehouden dat je nu geen AOW opbouwt in Nederland en je dus extra geld opzij moet zetten als je van plan bent om later weer naar Nederland terug te keren? Waarschijnlijk bouw je in Vietnam nu ook geen pensioen op of enige sociale zekerheid (als dat er al is).

Dat heeft wel aanzienlijke gevolgen. Per jaar dat je in Nederland geen AOW opbouwt krijg je straks 2% minder AOW. Dat lijkt weinig, maar als je tien jaar in het buitenland hebt gezeten, dan is dat op jaarbasis straks toch al zo'n 3.000 euro minder.

En je zegt dat je in Nederland een zorgverzekering hebt. Die dekt niet altijd alle kosten. Je hebt dus ook een reisverzekering nodig als je geen lokale zorgverzekering hebt. Hou er rekening mee dat je niet met de gewone doorlopende reisverzekering af kan, je hebt een aparte verzekering nodig omdat je niet op vakantie bent, maar langdurig in het buitenland verblijft. De kosten hiervan lopen flink op! Als je maandenlang op "vakantie" bent en je straks een keer aanspraak op je reisverzekering wil doen dan vragen ze begin en einde van je reisdatum op. Dan zullen ze bij een normale doorlopende reisverzekering dus niet gaan uitkeren als je maandenlang in het buitenland hebt gezeten.

Als je geld wil lenen kun je dat bij familie doen als je weet dat je het makkelijk terug kan betalen. Het laatste wat je wil is dat je aan je familie niet terug kan betalen. Dan raak je én in de stress omdat je geen geld hebt én raak je de mensen kwijt die het dichtste bij je staan. Geld lenen van een creditcardmaatschappij is erg duur en doe je dus alleen in een noodgeval. Beter kun je als je tijdelijk geld nodig hebt een doorlopend krediet afsluiten. Dat is een goedkopere versie.

Of vragen of je een voorschot kan krijgen op je salaris.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt nu dus geen werkvisum, maar dan mag je toch ook niet werken of ben ik nou gek?
Wat ik zou doen is dit:
- bereken welk bedrag je wilt lenen
- bekijk vanaf wanneer je inkomsten weer zodandig zijn dat je kunt starten met terugbetalen
- bepaal hoeveel je per maand af kan lossen

Alledrie niet te krap schatten.

Zodat je met een goed verhaal komt: 'Mam, ik zou graag E2000,- lenen. Ik kan in mei beginnen met het terugbetalen van E200,- per maand, zodat het hele bedrag in januari 2019 uiterlijk afbetaald is.'
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
13-02-2018 13:56
Je hebt nu dus geen werkvisum, maar dan mag je toch ook niet werken of ben ik nou gek?
Volgens mij is dit in de categorie: ik heb een aanvraag ingediend, niets meer gehoord en ben alvast aan het werk gegaan en meestal gaat dat prima omdat er toch niet gecontroleerd wordt en daarom is het legaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven