Ik wil terug!!

15-02-2018 11:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit nu in Vietnam. Pas 5 dagen en ik moet elke dag keihard aan het huilen. Echt om de tien minuten veranderd mijn gedachte al. Het ene moment wil ik echt dolgraag naar huis. Maar echt heel graag. En het volgende moment wil ik het nog proberen en zie ik we weer verder.

Ik reis sowieso niet alleen. Met een vriendinnetje ben ik nu op pad. Maar je hoort ook wel eens dat voor sommige mensen reizen helemaal niks is!

Wat vinden jullie? Moet ik gaan of moet ik blijven of moet ik het proberen en als het dan echt niet gaat gaan?

Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat er dan precies niet? Wat mis je? Hoelang ga je op reis? Wat vind je niet leuk?
Leuk voor je reisgenoot
Alle reacties Link kopieren
Is dit de eerste keer dat je weg van huis bent?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je gegaan dan?
Wat wil je daar gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
15-02-2018 11:55
Wat gaat er dan precies niet? Wat mis je? Hoelang ga je op reis? Wat vind je niet leuk?
deze vragen inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Tjee.. elke dag huilen?
Denk even goed na wat je vertrek teweeg zal brengen (impact op je reisgenoot, extra kosten voor ticket omboeken, reeds betaalde en geboekte accommodatie en tripjes afzeggen, etc.). Misschien krijg je juist meer kopzorgen als je dit alles moet regelen.
Alle reacties Link kopieren
Tweede gedachte vasthouden. Je hebt een reisgenoot die vast niet zit te wachten op een huilebalk de hele vakantie. Beetje je best doen om er iets leuks van te maken!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Schop onder je kont en laat eens wat doorzettingsvermogen zien.
ik geef mn bek ook maar een douw
Misschien heb je nog last van je jetlag? Ik kan echt een week labiel zijn na het wisselen van mijn dag- nachtritme. En ben je eerder zo ver weg geweest? Een cultuurshock kan er ook best inhakken.

Probeer maar zo veel mogelijk de leuke kanten in te zien van de reis, er komt vanzelf weer een einde aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen overhaaste beslissingen maken zoals bijvoorbeeld meteen naar huis gaan. Je zit er pas 5 dagen en het is allemaal even wennen.
Hoelang ben je van plan om op reis te gaan?
Ik woon op het moment in het buitenland voor een jaar waar ik onderhand alweer 5 maanden ben. Ook ik ben een persoon die onwijs veel last heeft van heimwee. Vele momenten heb ik ook zitten huilen en het liefst naar huis gewild.
Maar voor mij was/is opgeven geen optie. Ikzelf heb ongeveer 3/4 weken last gehad van (erge) heimwee en het beste is dan ook om afleiding te zoeken, het helpt echt! maar vooral niet opgeven, het zal zonde zijn en je kan later onwijs veel spijt krijgen dat je hebt opgegeven.
En tijd gaat echt snel, het lijkt misschien niet zo maar voor je het weet ben je weer thuis.
Ik heb ook wel eens een dag of 2 dat ik moet huilen op vakantie. Dat komt bij mij vaak door vermoeidheid waardoor ik niet lekker in mijn vel zit. Ik slaap zowiezo de eerste nacht niet/slecht en in een vreemd bed slaap ik toch minder goed dan thuis. En dan inderdaad soms ook nog de cultuurshock die me ineens overvalt. In China had ik daar op dag 3 ineens erg veel last van en had ik een mental breakdown maar ik was echt even op en die drukte en de cultuurshock overviel me ineens even.

Kortom wil je echt naar huis of heb je gewoon moeite om te wennen?
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
15-02-2018 12:11
Tweede gedachte vasthouden. Je hebt een reisgenoot die vast niet zit te wachten op een huilebalk de hele vakantie. Beetje je best doen om er iets leuks van te maken!
+1.
Alle reacties Link kopieren
kom op, de reis is betaald, je bent in een waanzinnig interessant land. Geniet ervan. Zorg in ieder geval dat je vriendin een leuke reis hebt.

en laat het een leermomentje zijn. de volgende keer gewoon thuis blijven.

maar stoppen met je als klein kind te gedragen en te huilen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Joh, dit is een buitenkans om wat van de wereld te zien! Thuis loopt niet weg, geniet nou van het feit dat je iets ánders ziet een meemaakt. Even diep inademen en blijven hoor! Je gaat jezelf zo ontzettend voor je kop slaan als je dit nu afbreekt, echt.
Alle reacties Link kopieren
https://travelaar.nl/cultuurshock-in-thailand/

Lees eens een paar van dit soort blogs. Een cultuurshock is niet héél gek, hoor. Geef het even tijd, boek desnoods een iets luxer hotel of ga naar een andere plaats.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
" Wie voor langere tijd op reis gaat of voor het eerst buiten Europa op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Azië of Zuid Amerika, heeft kans op een cultuurshock. Je moet wennen aan de nieuwe wereld waarin je opeens bent beland, de drukkende hitte of ijzige kou maar ook aan de mensen om je heen en hun andere manier van leven. Alles is anders, de omgeving maar ook zoiets simpels als eten of de taal die wordt gesproken. Helemaal niet zo gek dus, dat je overdonderd kan zijn door je reisbestemming en last kan hebben van een cultuurshock.

Wat is een cultuurshock?

Als je een cultuurshock hebt, hoef je dat eigenlijk helemaal niet op dat moment als een schok te ervaren. Pas later, na een weekje of een paar dagen, kan je soms pas tot het besef komen dat het door de cultuurshock kwam dat je je zo rot voelde. Bij een cultuurshock lijkt namelijk alles ineens, uit het niets tegen te vallen. Toen je met het vliegtuig landde was je nog euforisch over je nieuwe reisbestemming en vol goede moed, maar bij aankomst in je vieze en te drukke hostel of na het eten van een tegen vallende maaltijd lijkt je gevoel 180 graden omgedraaid. Je wilt naar huis, je hebt geen zin meer en je snapt eigenlijk niet waarom je ooit dacht dat het leuk zou zijn om naar deze plek toe te gaan. Een typisch gevalletje cultuurshock.


A culture shock is the personal disorientation a person may feel when experiencing an unfamiliar way of life due to immigration or a visit to a new country, a move between social environments, or simply travel to another type of life.

De term cultuurshock kan eigenlijk erger klinken dan dat het is, want het is vooral een omschrijving voor het rotte of nare gevoel dat je kan hebben als je in een omgeving terecht komt die totaal anders is dan wat je thuis gewend bent. Vaak gaat zo’n heimwee achtig gevoel al na een dag over omdat je dan bent gewend of aangepast aan je nieuwe bestemming. Wees dus niet bang, want zo snel als een cultuurshock komt kan het ook weer over zijn. Bovendien is het zo, dat als je ooit in je leven een cultuurshock hebt gehad, je daardoor ook beter weet hoe je er in het gevolg mee om kunt gaan.


Een cultuurshock: Een gevoel dat op treedt als mensen in een andere cultuur zich in de war en misplaatst voelen. Iedereen ziet dat jij niet van daar bent, het woord “reiziger” of in het ergste geval “toerist” lijkt met grote letters op je hoofd te staan. Je voelt je misplaatst, gedesoriënteerd maar vooral veels te ver weg van huis. Heimwee gevoelens spelen op, maar ook angst en geen zin meer in al dat nieuws. Dat noemen ze dus die “culture shock”.

Wat kun je doen tegen een culture shock?

Je kan eigenlijk allerlei dingen doen tegen een culture shock of van te voren dingen ondernemen om de kans op een cultuurshock te verkleinen. Je moet er sowieso niet al te angstig voor zijn, want de meest ervaren reiziger krijgt er wel een keer mee te maken:

Vermijd een cultuurshock door je van te voren in te lezen

Als je meer van je bestemming af weet, ben je ook op meer dingen voorbereid en kom je minder snel voor verassingen te staan. Lees je daarom in van te voren en zoek voldoende informatie op over je bestemming. Je weet dan meer over lokale gebruiken, hoe je je het beste kan gedragen, wat lekker eten is en waar je leuke buurten vindt om bijvoorbeeld te slapen of te wandelen.

Verwacht niet te veel van jezelf en doe rustig aan

De eerste dagen op een nieuwe reisbestemming kunnen soms het zwaarste zijn. Je hebt een lange vlucht achter de rug, misschien heb je een jetlag en je bent overdonderd door het nieuwe land. Doe daarom op het begin rustig aan, wees een beetje lief voor jezelf en doe echt alleen waar je zelf zin in hebt. Door zo veel mogelijk dingen te doen waar jij je prettig bij voelt, is de kans groter dat je cultuurshock sneller over gaat.

Cultuurshock? Doe dingen waar je energie van krijgt!

Als je in een cultuurshock zit, kan het helpen om dingen te doen waar je nieuwe energie en zin van krijgt. Zoek in een reisgids of blog op wat echte aanraders zijn voor jouw nieuwe reisbestemming en ga dingen doen. Daar krijg je nieuwe energie van en voor je het weet heb je weer helemaal zin in je reis. "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
" In het begin van je reis kan het best even wennen zijn aan je nieuwe tijdelijke leefomgeving, zeker als je direct van huis naar India, China, Afrika of bepaalde landen in Latijns Amerika vliegt. De hitte kan ondragelijk zijn en het verkeer een chaos. Je spreekt de taal niet, het eten is niet wat je ervan verwacht had en je hostel zit boven een dubieuze nachtclub. Je bent nog geen 24 uur op je bestemming en je wilt het liefst rechtsomkeert maken naar huis... In dit geval kunnen we overduidelijk spreken van een cultuurshock.


Een cultuurshock komt vaak voor

Iedereen die op reis gaat naar een ver land dat in grote mate verschilt van zijn/haar thuisland ervaart een cultuurshock in meer of mindere mate. Ondanks dat een cultuurshock niet echt een prettig gevoel opwekt, is het toch ook ergens de reden dat we op reis gaan. We zijn namelijk juist op zoek naar nieuwe ervaringen en willen weg uit onze veilige omgeving die we soms zelfs als een sleur ervaren. De meeste reizigers hebben een aantal dagen nodig om zich aan hun nieuwe omgeving aan te passen, waarna het onbestemde, ongemakkelijke gevoel van de cultuurshock verdwijnt.
"
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Slik je malariapillen?
Weet je, alweer meer dan twintig jaar geleden woonde ik in Frankrijk. Ik zou in de kerstvakantie met vrienden uit allerlei landen gaan skiën, ook in Frankrijk. Maar ik had heimwee, wou naar mijn ouders toe. Mijn moeder heeft toen gezegd dat ik echt moest gaan. En het blijkt een van de mooiste periodes èver, waar ik tot op de dag van vandaag lieve vriendinnen aan heb overgehouden!
Joostisandersgeaard2 schreef:
15-02-2018 13:17
Slik je malariapillen?
Dit vraag ik me ook af.

Ik slikte ooit Lariam voor een reis in Afrika. Heb me ontzettend ellendig gevoeld. Pas achteraf werd het me duidelijk dat het waarschijnlijk een bijwerking van Lariam is geweest.
Schouder eronder en niet zeiken. Wees dankbaar dat je kan en mag reizen.
Alle reacties Link kopieren
Je de eerste dagen/week op reis rot voelen (heimwee of cultuurshock) is doodnormaal.
Toen ik, in het Stenen Tijdperk voor een jaar naar het buitenland ging, wilde ik de eerste weken alleen nog maar naar huis, naar die veilige plek. Wat had ik in godesnaam gedaan?? Toch, het had me klauwen met geld gekost om daar te komen en dat vond ik dan toch weer zonde. Met mezelf afgesproken dat ik, als ik na twee maanden me nog zo rot voelde, ik naar huis mocht. Dat is niet gebeurd, ik vond mijn plekje, daar waar ik was en heb er vriendschappen voor het leven aan overgehouden. Toen ik weer terug ging naar Nederland, zat ik huilend in het vliegtuig omdat ik nog niet terug wilde.... :facepalm:
Conclusie: geef het nog even tijd, spreek met jezelf een periode af dat je in ieder geval wil blijven (eerder weken dan dagen overigens) en je zal zien dat het allemaal best meevalt! Succes! :cheer:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
TO, ga je nog antwoord geven op vragen?

Anyway, dit lijkt me een mooie kans om niet alleen land/cultuur/reispartner beter te leren kennen, maar ook jezelf. Ga bij jezelf te raadde waarom je verdrietig bent, en fix het! Maak wat moois van de reis!
Those who don’t believe in magic will never find it
Cultuurshockje?

Wat is het problem precies? De stinkende hurk wc's en open riolen, of de geslachte dieren die open en bloot voor de winkelpuien hangen ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven