Rome..... tips!!

15-02-2018 18:54 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in juli 5 dagen naar Rome, heeft iemand nog leuke/bruikbare tips, wat zijn de do’s en don’ts?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een fietstocht door Rome gedaan met een Nederlands gids, echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Als je naar het Vaticaan wilt, vooraf kaartjes kopen, hoef je niet in de rij te staan.
Huur een scooter ! Het ultieme dolce vita gevoel ! En dan meteen Via Appia bezoeken, villa Hadriana en Ostia Antica. Allemaal buiten de stad dus geweldig om te doen met een scooter.
Alle reacties Link kopieren
Koop een roma pass. Daarmee kun je sowieso de rij bij het Colloseum vermijden. Gratis met het ov en eerste twee attracties zijn gratis.
Ik lees mee. Wij gaan in mei een paar dagen.

Vespa huren staat al op lijst.
Alle reacties Link kopieren
Wat heerlijk! Ik ben al meerdere keren in Rome geweest en ik ben nog steeds niet uitgekeken :). Ik ga liefst in het voorjaar of het najaar, omdat de temperaturen dan aangenamer zijn en de drukte en wachtrijen aanzienlijk minder zijn.

Een paar tips:
-Een Roma pass (48 of 72 uur) kan voordelig zijn als je vantevoren goed uitkient welke van de deelnemende attracties/musea je gaat bezoeken (1x of 2x gratis entree, daarna korting op de entree en gratis reizen met het OV zolang de pass geldig is).
-Ostia Antica bezoeken, je kan er komen met de trein.
-Fietsen huren en een tochtje maken over de Via Appia.
-Goed eten vind je zeker in Trastevere (Ostia Fernanda is een aanrader) of Testaccio.

Heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Fietsen idd!
Daar de highlights bekijken en die later ‘beter’ bekijken.

Kaarten voor het Vaticaan vooraf bestellen.

Wij hadden geen Roma Pass maar een kaart voor al het openbaar vervoer in een automaat in een metrostation gekocht. Als je in het centrum zit is alles te lopen. ALleen naar het Vaticaan zou ik het OV nemen als je in het centrum zit.
Wij zaten in een buitenwijk en hebben veel met de bus en tram gereisd.
Kaarten voor Galleria Borghese van tevoren kopen, anders kom je er niet in. Zij werken met timeslots van 2 uur, dat is prettig. Met de metro kun je er niet al te dichtbij komen (maar wel met een fijne wandeling door het park) Er rijdt een bus die vlakbij stopt. Dat was een paar jaar geleden geloof ik lijn 910.
Een leeg waterflesje meenemen, je kunt in het centrum op veel plaatsen water gebruiken uit kranen op straat. Heel prima drinkwater is dat.
Alle reacties Link kopieren
Oh Rome :heart:

Wij zijn een paar jaar terug in Rome geweest en hebben alles gelopen, ook Vaticaan. Prima te doen. Voor mij was het Forum Romanum een absoluut hoogtepunt. Er zit daar vlakbij een restaurantje, ik ga even zoeken of ik de naam kan terugvinden...

Naumachia! We hebben daar echt hemels gegeten, de geroosterde aardappeltjes met lamskotelet... Ik zou er zo weer trek van krijgen!

En dan is er nog Alfredo e Ada. Een klein huiskamertje waar je Italiaans boerenvoedsel te eten krijgt. Je kunt er uit een paar gerechtjes kiezen, ze komen aan je tafel vertellen wat er die dag is. Na het eten krijg je een glaasje wijn en koekjes om in de wijn te dippen en schrijven ze de rekening op het papieren tafelkleed. Alsof je zo bij opa en oma aanschuift. :heart: De oorspronkelijke oma (en misschien opa ondertussen ook) leven helaas niet meer, maar hun restaurantje is nog steeds de moeite waard. Zorg wel dat je op tijd bent, als het om 19u open gaat zit het vaak al snel vol.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Mrs_williams schreef:
15-02-2018 18:58
Wij hebben een fietstocht door Rome gedaan met een Nederlands gids, echt een aanrader!
Dat heb ik toen met een vriendin ook gedaan en ga dat met man volgende maand ook weer doen. :)
Als je de bezienswaardigheden wilt bekijken, probeer dan vroeg te zijn.
Ik vond het Forum Romanum erg leuk.
Ostia Antica is ook interessant en je kunt er gewoon met je openbaarvervoerkaart naartoe.

De koepel van de Sint Pieter beklimmen was best een inspanning, maar wel een aanrader.
Trastevere voor de gezelligheid en het eten. Onthoud dat je vaak voor een couvert moet betalen en bekijk dat van te voren even.

Lekker ijs eten.
Bracci e Abbracci aan de Viale delle Provincie als je een restaurant zoekt waar de locals komen.
Trastevere ook zeker niet overslaan, ontzettend knusse wijk zonder toeristenfuiken.
De tours en gidsen die je tot vervelens toe krijgt aangeboden op straat vond ik zonde van het geld. Investeer dan tijd en geld in een (Nederlandstalige) gids die niet het standaardverhaal opdreunt.
Wij hebben de " Berninimysterie tour" gedaan, naar het boek van Dan Brown. Aan de hand van het boek ga je half Rome door naar de plaatsen waar het boek zich afspeelt. Het was ontzettend leuk. De gids sprak uitstekend Engels en kon het boek bijzonder smakelijk navertellen.
Alle reacties Link kopieren
In Nederland al een Nederlandse tour geregeld voor het Vaticaan, echt een aanrader. We kwamen ook in de crypte met deze tour, heel bijzonder.
Als je van geschiedenis houdt, zou je het boek 'Thuis in Rome' van Rosita Steenbeek kunnen lezen. Zij weet allemaal plekken waar onder het hedendaagse Rome, nog stukken van het oude Rome te zien zijn (want de stad is er gewoon elke keer overheen gebouwd).

Villa Borghese erg mooi idd.
Alle reacties Link kopieren
https://www.atlasobscura.com/things-to-do/rome-italy :hyper:
Ik vond Rome niet veel aan, maar wel wat tips.
Koop je entreetickets van tevoren. Vooral bij het Forum en het Colosseum staan rijen van minimaal 1,5 uur. Verder kun je heel makkelijk met de bus rijden. Kaartjes koop je van tevoren bij de automaat en kun je in alle buslijnen gebruiken. Het metronetwerk is zeer beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Head schreef:
15-02-2018 19:36
Kaarten voor Galleria Borghese van tevoren kopen, anders kom je er niet in. Zij werken met timeslots van 2 uur, dat is prettig. Met de metro kun je er niet al te dichtbij komen (maar wel met een fijne wandeling door het park) Er rijdt een bus die vlakbij stopt. Dat was een paar jaar geleden geloof ik lijn 910.
Het park ligt op loopafstand van de Spaanse trappen. In het park konden we een paar jaar geleden een golfkarretje huren. Sowieso was het een leuke park om even bij te komen van de stadsdrukte. Met de hitte in juli, misschien ook wel fijn voor jullie.

Trastevere is savonds een leuke wijk met gezellige restaurantjes.

Ik vond het traplopen voor het uitzicht over de Vaticaan niet de moeite waard. Na heel wat trappen in een smalle trapgat kom je op een klein uitkijkpunt uit en sta je daar met heel veel andere toeristen. Op de heenweg heb je dat uitzicht ook uit de vloegtuig.
Alle reacties Link kopieren
Onze planning is ongeveer als volgt :
aankomst 11.00
Naar B&B
Vaticaanstad. Koepel, Sint Jan, Sixtijnse Kapel? Dat laatste weet ik dus nog niet zeker, moet dan kaartjes halen voor de Vaticaanse musea.
Avond Trastevere om te eten.
Dag 2:
Fietstocht Baja bikes, Tot 13:00 ongeveer. Dan zien we de highlights.
Daarna San clemente, Sint Jan van Lateranen, Crypte de Santa Maria Della Concezione.
Dag 3
Colosseum, Forum Romanum, Palatijn. Of we daar in gaan weet ik ook nog niet en ik wil misschien nog naar Villa Borghese.

Dag 2 en 3 kunnen , behalve de fietstocht, nog omgeruild worden. De fietstocht begint en eindigt vlakbij het Colosseum dus misschien doen we dat dan wel daarna.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, gaan we zeker wat mee doen :)
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten alweer op het vliegveld om dadelijk naar huis te vliegen.
Hebben inderdaad alles gedaan wat ik zei al is de volgorde iets anders geworden.
Wij hebben prima weer gehad maar nu stortregent het al de hele morgen.

Het is een prachtige stad maar ik werd wel echt schijtziek van de opdringerige straatverkopers met selfiesticks en rozen en vandaag paraplu’s. Of mensen die je een tour willen aansmeren. Voor mijn gevoel is dat zoveel erger dan voorheen en het is ontzettend druk overal.

Als je naar het colloseum en forum romanum en palatijn wilt kun je het beste het kaartje kopen bij palatijn en daar achterin naar binnen gaan. Veel rustiger. En dan kan je daarna ( of de dag erna) bij colloseum zo doorlopen.

Trastevere is inderdaad leuk en gezellig om te eten. Zijn we twee keer geweest.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
18-03-2018 11:41
Het is een prachtige stad maar ik werd wel echt schijtziek van de opdringerige straatverkopers met selfiesticks en rozen en vandaag paraplu’s. Of mensen die je een tour willen aansmeren. Voor mijn gevoel is dat zoveel erger dan voorheen en het is ontzettend druk overal.
Ja... daar werd ik ook gek van toen ik er was. In Florence was het precies zo.
Wat dat betreft zijn Verona en Bologna veel leuker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Buiten Rome heb je de Tivoli villa d'este met 100 fonteinen, even googlen, want echt heel erg mooi.

Er is ook een berg met huizen van kalk, waar vrijwel alleen maar kunstenaars wonen, ook een Nederlandse kunstenares, paar keer geweest, ik vond het heel bijzonder, weet de naam niet meer precies, maar als je geïnteresseerd bent kan ik dat navragen.

Als het lekker weer is, zwemmen in het Lago di Bracciano, daar kan je ook waterfietsen.
Ik ben wel enigszins verheugd dat er in dit topic nu al twee mensen zijn die niet zo weg zijn van Rome. Ik voelde me echt een verwend nest. Uiteraard waren de bezienswaardigheden schitterend, maar het was er zo druk, viezig, opgefokt. En ik kom echt wel vaker de provincie uit. Ik ben blij dat ik het gezien heb, maar ik hoef volgend jaar niet weer terug. Dat is met Wenen heel anders, om maar eens een dwarsstraat te noemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven