Slovenië, Kroatië en afstanden

18-02-2018 13:08 28 berichten
Hi,

iemand ervaring met de wegen en afstanden in bovengenoemde landen? Kan je een beetje doorrijden doorgaans of ben je een dag onderweg als je bijvoorbeeld 300 kilometer moet?

Een aantal jaar geleden in Zweden geweest en dat viel me echt tegen qua afstanden.

Ik hoor het graag!
Ons viel het erg mee (beide), je bent zeker geen dag onderweg voor 300km! Niet zoals in Nederland, maar we zijn hier dan ook verwend :p
Het rijdt beter door dan in Scandinavië. Er zijn ook meer vierbaanswegen. Ik rij er graag, vooral de rit van de kust naar Plitvice vind ik fijn. De weg van Slovenië richting Opatija is nog steeds een beetje rommelig, maar als je naar Istrië gaat, heb je volgens mij niet zoveel gedonder.
Bedankt!

Ik weet niet of we naar Istrië willen VJ, ik wil graag Split en Dubrovnik zien (en Plitvice), dus ik denk dat ik beter wat centraler kan gaan zitten.

Nog tips?
Ik vond Zweden juist enorm meevallen. Je mag er weliswaar meestal niet zo snel, maar het is ook niet zo chaotisch als op Nederlandse snelwegen. In Slovenië en Kroatië heb ik nog geen ervaring (ga ik deze zomer meemaken), maar Duitsland vond ik tegenvallen, vooral qua files en doorstroming. En wegomleidingen, waardoor je soms echt tientallen kilometers om moet rijden. Dat is in Nederland juist altijd wel efficiënt ingericht.
Star² schreef:
18-02-2018 13:45
Bedankt!

Ik weet niet of we naar Istrië willen VJ, ik wil graag Split en Dubrovnik zien (en Plitvice), dus ik denk dat ik beter wat centraler kan gaan zitten.

Nog tips?
Ik vind alles leuk daar. Maar in het echte hoogseizoen is het er wel erg druk.
De eilanden zijn wel een aanrader. Ik ken Krk een beetje en dat is heel gaaf. De kustweg naar het zuiden is ook leuk, maar dat kost je wel tijd. Ik ben niet verder zuidelijk geweest dan Senj, een vrij nietszeggend kustplaatsje, maar wel handig als uitvalsbasis voor Plitvice.
Alle reacties Link kopieren
Snelwegen in Kroatie zijn modern en goed opgezet. Ruim ook. Alleen als je van de snelweg afgaat kun je nog wel eens kronkelweggetjes door de bergen treffen. maar over het algemeen is het prima begaanbaar.
Don't cry, buy a bag and move on.
MinkeDeWit schreef:
18-02-2018 13:46
Ik vond Zweden juist enorm meevallen. Je mag er weliswaar meestal niet zo snel, maar het is ook niet zo chaotisch als op Nederlandse snelwegen. In Slovenië en Kroatië heb ik nog geen ervaring (ga ik deze zomer meemaken), maar Duitsland vond ik tegenvallen, vooral qua files en doorstroming. En wegomleidingen, waardoor je soms echt tientallen kilometers om moet rijden. Dat is in Nederland juist altijd wel efficiënt ingericht.

Ja Duitsland was vorig jaar een drama door alle werkzaamheden. Hopelijk dit jaar wat minder.
MinkeDeWit schreef:
18-02-2018 13:46
Ik vond Zweden juist enorm meevallen. Je mag er weliswaar meestal niet zo snel, maar het is ook niet zo chaotisch als op Nederlandse snelwegen. In Slovenië en Kroatië heb ik nog geen ervaring (ga ik deze zomer meemaken), maar Duitsland vond ik tegenvallen, vooral qua files en doorstroming. En wegomleidingen, waardoor je soms echt tientallen kilometers om moet rijden. Dat is in Nederland juist altijd wel efficiënt ingericht.

Ja Duitsland was vorig jaar een drama door alle werkzaamheden. Hopelijk dit jaar wat minder.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan dit jaar ook (als 't goed is)
Een aantal jaren geleden waren de wegen prima. Alleen de wachttijd voor de grens een drama, hopelijk dit jaar iets beter.

Duitsland is ieder jaar weer drama. Volgens mij gooien zij gewoon de wegen open zodra de zomer begint.
Op zondag rijden heeft wel 't voordeel dat er geen vrachtverkeer is.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Vrouwjagersma, weet jij misschien nog een fijne camping op krk?

Ik vind de grootte van de campings in Kroatie wel 't nadeel van 't land.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Gatti schreef:
18-02-2018 14:19
Wij gaan dit jaar ook (als 't goed is)
Een aantal jaren geleden waren de wegen prima. Alleen de wachttijd voor de grens een drama, hopelijk dit jaar iets beter.

Duitsland is ieder jaar weer drama. Volgens mij gooien zij gewoon de wegen open zodra de zomer begint.
Op zondag rijden heeft wel 't voordeel dat er geen vrachtverkeer is.

Waar gaan jullie heen Gatti?
Alle reacties Link kopieren
Istrie en dalmatie rijdt goed door. Langs kust soms wat druk. Slovenië zijn wij maar klein stukje door gereden en dat reed ook prima
Gatti schreef:
18-02-2018 14:20
Vrouwjagersma, weet jij misschien nog een fijne camping op krk?

Ik vind de grootte van de campings in Kroatie wel 't nadeel van 't land.
Ik kampeer niet :$
Maar Baska vind ik een heel charmant plaatsje.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-02-2018 14:46
Waar gaan jullie heen Gatti?
Ik hoop naar krk. Anders waarschijnlijk Istrie.
Wij kamperen. Ik ben bang dat Dalmatie te ver is.
Maar wij zijn altijd laat met boeken en ik zag dat er al veel vol was.

Waarschijnlijk doen we eerst een week Slovenië of Italië.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Star² schreef:
18-02-2018 14:15
Ja Duitsland was vorig jaar een drama door alle werkzaamheden. Hopelijk dit jaar wat minder.
Duitsland is idd vreselijk met al die wegwerkzaamheden. Maar op zich konden wij vorig jaar redelijk doorrijden.
Gatti schreef:
18-02-2018 22:15
Ik hoop naar krk. Anders waarschijnlijk Istrie.
Wij kamperen. Ik ben bang dat Dalmatie te ver is.
Maar wij zijn altijd laat met boeken en ik zag dat er al veel vol was.

Waarschijnlijk doen we eerst een week Slovenië of Italië.

Istrië lijkt mij te druk en massaal, dus denk dat wij wel voor Dalmatië gaan. Eerste dag tot Munchen, dan paar dagen Slovenie en dan nog een kilometer of 400 richting Kroatië. Lijkt me wel te doen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-02-2018 18:00
Istrië lijkt mij te druk en massaal, dus denk dat wij wel voor Dalmatië gaan. Eerste dag tot Munchen, dan paar dagen Slovenie en dan nog een kilometer of 400 richting Kroatië. Lijkt me wel te doen.

Ligt er aan. Juli vonden we mee vallen. Augustus daarentegen ...
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-02-2018 18:00
Istrië lijkt mij te druk en massaal, dus denk dat wij wel voor Dalmatië gaan. Eerste dag tot Munchen, dan paar dagen Slovenie en dan nog een kilometer of 400 richting Kroatië. Lijkt me wel te doen.
Ziets dachten wij ook. Alleen waarschijnlijk wat langer in Slovenië (of Italie).
En waarschijnlijk eerste overnachting in Oostenrijk ipv Munchen.
Nog 400 km naar Dalmatie is inderdaad goed te doen. Ga dat toch ook nog eens bekijken.
Ik ben ook bang dat Istrie druk is en enorme campings.

Gaan jullie voor een appartement, hotel of camping?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
poldervrouw schreef:
19-02-2018 18:28
Ligt er aan. Juli vonden we mee vallen. Augustus daarentegen ...

Wij zijn als laatste regio aan de beurt volgens mij dit jaar, dus vrees het ergste ;-)
Gatti schreef:
19-02-2018 19:35
Ziets dachten wij ook. Alleen waarschijnlijk wat langer in Slovenië (of Italie).
En waarschijnlijk eerste overnachting in Oostenrijk ipv Munchen.
Nog 400 km naar Dalmatie is inderdaad goed te doen. Ga dat toch ook nog eens bekijken.
Ik ben ook bang dat Istrie druk is en enorme campings.

Gaan jullie voor een appartement, hotel of camping?

Appartement. Ik heb hier prachtige dingen gezien: puurkroatie.nl
Leuk topic!

Ik ben als klein meisje heel veel in Istrie en Kroatie geweest met mijn ouders. Fantastische vakanties! Helaas brak de oorlog uit en gingen we niet meer (we weken uit naar Zuid-Frankrijk :) ), maar we hadden het er thuis dit weekend nog over dat een vakantie richting Istrie super zou zijn.

Op mijn lijstje van plaatsen die wellicht leuk zijn met een gezin:
Dubrovnik
Lubljana
Rovinj
Pula (of was dat een mariniersplaats? Ik weet het niet meer)

Iemand een tip voor een leuke plaats met mooie accomodaties? We kamperen niet. :)
Alle reacties Link kopieren
De snelweg in Duitsland vind ik altijd drama, duurt lang, files en wegwerkzaamheden...
Kroatie is echt een verademing. ( in september, hoogseizoen weet ik niet). Je moet er wel tol betalen.
De weg langs de kust is ook echt goed te doen. Met van Rijeka tot Dubrovnik uitzicht op de zee. Dit stuk hebben wij via de snelweg in 6 uur gereden. Dus echt prima te doen.
Wij kamperen altijd met een klein campertje. Omdat wij niet van de massale campings zijn zijn we nog nooit in Istrie geweest.

Slovenie is de grote weg ook prima. Vind alleen het vignet daar best prijzig. Een aanrader in Slovenie vind ik het meer van Bled.

De Krka watervallen in Kroatie zijn ook erg mooi en leuk. Mag je ook zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-02-2018 21:07
Appartement. Ik heb hier prachtige dingen gezien: puurkroatie.nl
Ken ik inderdaad. Staat ook op facebook.
Mooie appartementen en hele mooie plekken.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Zwartekat, heb je tips voor een leuke, minder grote, camping met wel ern zwembad?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven