Brandblusser auto

21-02-2018 12:17 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week gaan wij op skivakantie. Op één ding na is alles geregeld, namelijk een brandblusser voor onderweg. Wij gaan een stukje door Polen en daar is dit verplicht.

Maar ik heb hier zo geen verstand van. Online zie ik door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand tips? Welke is geschikt voor in de auto?
CO2 blusser.
Alle reacties Link kopieren
even langs de ANWB?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Neem in ieder geval geen poeder-blusser, het poeder tast namelijk na verloop van tijd al het metaal aan. De brand is dan wel geblust maar de auto total-loss.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Heb je al op de site en/of het forum van de ANWB gekeken?
Een poederblusser richt veel schade aan, maar is wel effectief voor autobrand. Je auto kan je daarna alsnog afvoeren.

https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/ ... er-of-boot
Wij hebben hem gewoon bij de action gekocht.
Het is uiteindelijk maar een formaliteit. Met een klein blussertje blus jij geen autobrand. Dat ding is met een paar seconden leeg.
Ikheb er standaard een in de auto zitten. Auto zo gekocht, met onder bijtijdersstoel een soort klem waar er een in zit.


Kun je toch overal kopen? Action, bouwmarkt.....




Lees net dat poeder metaal aantast? Geen idee. Dan even navragen bij een autodealer of autogarage. Telefoontje en je hebt je antwoord.
https://www.autoblog.nl/nieuws/kleine-b ... loos-67411

Maar ja de landen verplichten het.
https://polenforum.nl/polenblog/met-de- ... and-polen/
Brandblusser:
De brandblusser dient voor de passagiersstoel gemonteerd te zijn, laat de garage, die deze brandblusser monteert, er rekening mee houden dat uw stoel misschien een keer iets naar voor geschoven moet worden
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor de snelle reacties! Ik heb inderdaad verschillende sites bekeken. Maar waar de een poederblusser zegt, zegt de andere schuimblusser.

De ANWB checken vergeet ik helemaal, dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Op de link van chirpy lees ik dat beiden hun voor en nadelen hebben. Ook schuimblussers hebben een soort neveneffect met name in de bedradingen door het water.

Eigenlijk gaat het dus om de formaliteit.
Ik zal langs de garage gaan, dan kunnen ze het gelijk monteren.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Tja, met zo'n klein brandblussertje bereik je niets. Heb helaas zelf ervaring. Een brandblusser die ook niet geregeld gecheckt wordt heeft ook geen zin. Zo'n blusser is dus vooral voor de vorm aanwezig.

Doe geen poederblusser, sproeischuim is beter.

Zie ook deze link:
http://www.chbrandbeveiliging.nl/welke- ... b-ik-nodig
Sproeischuim is niet beter, het verknalt ook je elektronica.
Maar koop gewoon een blussertje, een autobrand krijg je uberhaupt niet uit met zo'n klein brandblussertje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat je al een aantal reacties hebt gehad over de verschillende types blussers en de schades die zij opleveren aan de gebluste auto, en ik verwacht dat je met die informatie je keus kan maken. Desondanks wil ik toch ook nog even reageren, omdat ik schrok van een aantal opmerkingen dat je een autobrand toch niet kan blussen met een brandblusser(tje).

Uiteraard kan je eventueel een poging doen om de brand te blussen als alle inzittenden in veiligheid zijn, en het is goed mogelijk dat je auto dan mede door het blusmiddel total loss is. De grootste waarde van de brandblusser ligt echter niet bij het redden van je auto, maar bij het redden van een beknelde of bewusteloze inzittende. Elke seconde die je extra hebt om iemand los te krijgen of tot je hulp krijgt van medeweggebruikers of hulpdiensten is er één.
anoniem_359895 wijzigde dit bericht op 22-02-2018 16:04
Reden: Ontbrekend woord toegevoegd.
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sowieso: Saval +1

In dit geval heb je de keuze tussen twee soorten blussers: poeder- en schuimblussers. In tegenstelling tot wat lise1985 zegt is het gebruik van CO2 totaal ongeschikt, want CO2 blussers zijn niet geschikt voor vaste stoffen brand. Daarnaast is het zuurstofverdringend; iets wat beknelde slachtoffers in een auto doorgaans niet kunnen waarderen.

Voordelen poederblusser:
- Blust zeer goed
- Goedkoop
- Vorstbestendig

Nadeel poederblusser:
- Tast elektronica aan dus grote kans op nevenschade

Voordeel schuimblusser:
- Weinig nevenschade, want blusmiddel is water met zeep

Nadeel schuimblusser:
- Duurder dan poederblusser
- Niet standaard vorstbestendig. Vorstbestendige varianten zijn duurder.
- Blust iets minder goed dan poederblusser (maar wel goed genoeg)

In dit geval zou ik simpelweg voor poeder gaan. Vergeet niet om periodiek (bijv. 2x per jaar) een poederblusser even om te draaien om inklinking van het poeder te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Saval en NosceTelpsum bedankt voor jullie aanvulling. Wanneer er brand ontstaat en er geblust moet worden, dan zal het in alle opzichten schade leveren aan je auto. Heel vervelend maar wel te vervangen. Alleen heb ik er nooit zo bij stil gestaan, pas nu het verplicht is, denk ik er meer overna. En toen zag ik door de bomen het bos niet meer. Uiteraard is alles wat je kunt doen om iemand te redden uit een brandende auto effectief, hoe klein in dit geval de brandblusser ook is. Maar als er eenmaal brand is ..... is de ervaring dat het snel om zich een grijpt.
Alle reacties Link kopieren
O, is dat in Nederland niet verplicht, dan? Hier in België wel. Ik ben ooit daadwerkelijk tegengehouden voor een controle op de brandblusser.
Alle reacties Link kopieren
Klopt in Nederland is het (nog) niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
the4ofus schreef:
22-02-2018 00:27
O, is dat in Nederland niet verplicht, dan? Hier in België wel. Ik ben ooit daadwerkelijk tegengehouden voor een controle op de brandblusser.
Het is meer een verzekeringsdingetje... Als je auto uitbrand en er zit geen brandblusser in, dan keert de verzekeraar wellicht niet of niet volledig uit.

Overigens denk ik dat het een idioot idee is om een brandblusser verplicht te stellen. Als jij een ongeluk krijgt waarbij je auto in de fik vliegt, dan moet je gewoon weg bij de auto, maar dan is ook vooral de auto dusdanig beschadigd dat ik me afvraag hoe je nog veilig bij die brandblusser kunt komen. En zo'n blussertje is binnen 2 a 3 seconden gewoon leeg.

Ook vraag ik me af hoe veilig het is om moderne auto's met schuim te gaan blussen. Al die elektronica die vrij kan komen te liggen bij een botsing...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven