Lange Afstand Wandelen LAW

21-02-2018 13:56 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment ben ik veel aan het wandelen, begonnen om energie na een hersenschudding weer beetje op te krikken maar inmiddels vind ik het ook echt lekker. Helaas kan ik nu nog niet zo lang /ver, maar dat gaat vast ooit wel lukken.

Nou kwam ik terecht op de website van Lange Afstand Wandelpaden. Dat lijkt me nou een mooi doel! :)

Heeft iemand van jullie het weleens gedaan? Hoe trainde je ervoor? Hoeveel km liep je per dag? En wat ik me ook echt afvraag: hoe doe je het met erheen reizen en weer naar huis als je niet de hele afstand op aaneengesloten dagen doet?? Ga je dan met het openbaar vervoer?
En welk pas is een aanrader? Mij lijkt het Nederlands Kustpad heel gaaf!

Het is dus voor mij nu nog even geen optie, maar je kunt maar vast voorpret hebben hè ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk he, lekker buiten wandelen?

Je zou kunnen overnachten tussen de etappes, of delen zoeken waar je van OV naar OV kunt. Ook zijn er wel andere wandelaars die een slaapplaats aanbieden.

Je zou lid kunnen worden van de Facebookgroep ‘wandel 1000 km in 2018’. Een leuke groep met enthousiaste leden en veel kennis en tips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je bijvoorbeeld het Pieterpad lopen of naar Santiago?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden op de fiets. Natuurvriendenhuizen (bijv bij het Trekvogelpad).

Het Maarten van Rossumpad komt ook langs plaatsen met veel betaalbare hotels/overnachtongsplekken
Alle reacties Link kopieren
Blijf binnen je eigen grenzen, de meeste mensen zijn na wat oefening in staat tot 15-20 km lopen op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoorbeeld het Pieterpad inderdaad, heb terwijl ik een beetje rondkeek op die website eigenlijk alleen Nederlandse routes gezien, maar misschien heb ik niet ver genoeg gekeken.
Alle reacties Link kopieren
Ga gelijk even kijken naar die plekjes Hanke, thanks!

Inderdaad, goed naar je eigen grens kijken. Weet ik inmiddels alles van ;) maar geldt natuurlijk altijd. Had alleen echt geen idee wat een beetje gemiddeld is, maar op die website zijn de routes ook in stukjes gehakt die passen bij de afstand die jij noemt.
Alle reacties Link kopieren
Himalaya, die Facebookpagina is ook goeie tip! Heb jij het weleens gedaan?

Wat leuk dat wandelaars dan ook in hun huis een slaapplek aanbieden!
Alle reacties Link kopieren
sammie500 schreef:
21-02-2018 14:32
Bijvoorbeeld het Pieterpad inderdaad, heb terwijl ik een beetje rondkeek op die website eigenlijk alleen Nederlandse routes gezien, maar misschien heb ik niet ver genoeg gekeken.

Oh, sorry. Pieterpad is ook alleen in Nederland. Van Pieterburen naar de Pietersburg. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
De kennedymars wordt op verschillende plekken in Nederland en andere landen georganiseerd. 80 km maar er zijn ook tochten van 40/50 km. Ik heb hem 4 keer gelopen (80 km) waarvan 1 keer om voor mezelf te 'bewijzen' dat ik weer helemaal gezond was na een paar maanden ziek te zijn geweest. Ik heb een jaar genomen om me weer fit te voelen en toen heb ik het erop gewaagd en het lukte me weer, dat was een geweldig gevoel.

Ik heb er niet speciaal voor getraind (sta en loop veel voor m'n werk en wandelde destijds toch al veel) maar dat is wel aan te raden om toch te doen.
Ik vond het erg leuk (na 50 km wordt het wel minder leuk moet ik toegeven) en wil ook nog wel eens de Nijmeegse vierdaagse lopen.
Alle reacties Link kopieren
Van elke LAW bestaat een uitgebreide, praktische wandelgids met alle ins en outs: de hoofdroute opgesplitst in dagtrajecten, beschreven in beide richtingen, per traject een gedetailleerd routekaartje, met daarop ingetekend bushaltes, overnachtingsplekken, bezienswaardigheden en meer. Daarnaast veel achtergrondinformatie, full colour foto’s en handleiding bij het gebruik van de gids. Met name vanwege de routekaartjes onmisbaar bij het lopen van de route.

-------

Ik ben meer een fietser dan een wandelaar maar deze LAW boekjes ken ik en haal ik uit de bieb en kopieer ze. Bij de ANWB winkel heb ik ze ook zien staan.
Alle reacties Link kopieren
Ga eerst eens een paar wandelingen van 10-15-20 km lopen.
Er zijn veel sites waarop georganiseerde wandelingen staan. Dat is best leuk om te doen, gezellig.

Zelf doe ik de Rode Kruis Bloesemtocht en de Airborne wandeling. Wel altijd de 15 km, de reistijd is voor mij behoorlijk en het hele "gedoe" er omheen en erna is gewoon heel gezellig, daar heb ik dan nog genoeg tijd voor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling op Tickel: je kunt ook de Dam tot Dam doen (Amsterdam-Zaandam, september), de Alkmaarse vierdaagse (juni, je ook 2 dagen kunt doen), de Vissenloop (IJmuiden, eind mei). Allemaal keuze uit verschillende afstanden, vaak goed bereikbaar met OV.

Als er niemand mee wil zou ik er ook geen problemen mee hebben om ze alleen te lopen, genoeg anderen waar je een stukje mee oploopt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere LAW's en Streekpaden gelopen in Nederland. Ik loop ze vaak van openbaar vervoer naar openbaar vervoer, in die bijbehorende boekjes is dat altijd goed aangegeven en er wordt ook veel rekening mee gehouden in de samenstelling van de route. Meestal loop ik dan rond de 20km per dag, dat is heel goed te doen en vergt weinig tot geen oefening als je een normale conditie hebt. Goede wandelschoenen en -sokken zijn het belangrijkste.
Af en toe loop ik een weekend twee of drie dagen achter elkaar, met één of twee overnachtingen op de route. Zo overbrug ik dan etappes die met openbaar vervoer lastig te bereiken zijn of veel reistijd vergen.

Het Krijtlandpad in Zuid Limburg is mijn favoriet. Dat heb ik tijdens een week vakantie gelopen in vijf etappes, vanuit een centraal gelegen uitvalsbasis in die regio.
Het Oosterscheldepad was mijn allereerste route, ik vond het verrassend en heel mooi! Typisch een gebied ook waar ik normaal niet zo gauw zou komen.

Zo'n georganiseerde grote wandeling (Bloesemtocht, Dam tot Dam, Vierdaaagses, etc) is helemaal niks voor mij. Ik wandel het liefst alleen en in stilte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven