Ouders vertellen dat ik 6 maanden wil rondreizen?

12-03-2018 19:51 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben van plan om in januari 2019 voor ongeveer 6 maanden te gaan reizen in Azië. Ben me al volop aan het verdiepen in alles wat er bij een lange reis komt kijken. Ik heb alleen 1 dingetje waar ik heel erg tegenop kijk: het tegen mijn ouders vertellen. Mijn ouders weten dat ik reislustig ben, ze reageerden ook niet heel verbaasd toen ik vorig jaar besloot voor het eerst alleen te gaan reizen (in tegenstelling tot mijn ooms en tantes haha). Alleen was dat Portugal en Spanje, en dat vonden ze prima. Toen ik later Marokko erbij gooide zeiden ze opeens dingen als: “het is gevaarlijk om als jong meisje alleen naar Marokko te gaan”, “we willen echt niet dat je gaat” etc.

Mijn ouders zijn dus het type mensen dat Europa en andere westerse landen als ‘veilig’ beschouwt, en de rest van de wereld als ‘gevaarlijk’ en ‘eng’. Terwijl ik zoiets heb van er kan in Europa en Nederland ook genoeg gebeuren, maar goed. Ik ben uiteindelijk toen ook maar 3 dagen in Marokko geweest, terwijl ik er langer had willen zijn. Dit omdat ik begon te denken: “Misschien moet ik toch niet naar Marokko, is het wel veilig…” Maar ik wilde het wel graag, en achteraf heb ik me geen moment onveilig gevoeld! Zonde dus! Onbewust vind ik hun mening eigenlijk best belangrijk en heeft het ook invloed op mijn beslissingen. Ik dacht zelf van niet, maar ja, weer een stukje zelfkennis opgedaan :jump: Het laatste wat ik wil is dat ik door mijn ouders mijn plannen om naar Azië te gaan uitstel, ik ga hierna namelijk weer studeren en dan weet ik niet wanneer ik zo’n reis weer kan maken. Ik wil er absoluut geen spijt van krijgen!

Ik woon nog thuis en daardoor wordt het er denk ik ook niet makkelijker op; ze bemoeien zich veel meer met mij dan met mijn broer en zus die op zichzelf wonen. Het thuiswonen ben ik trouwens echt helemaal zat, heb een jaar op mezelf gewoond maar moest toen helaas weer terug. Vind het erg moeilijk me aan te passen aan mijn ouders, het botst af en toe dan ook flink :’) Ik sta helaas nog niet lang genoeg ingeschreven bij woningnet en daarom wil ik juist even een tijdje weg: weer even lekker mijn eigen ding doen en terwijl inschrijftijd opbouwen. Ik ben 21 trouwens, tegen de tijd dat ik weg zou gaan net 22.

Hoe vertel ik dit aan ze zonder dat ze meteen weer beginnen over hoe ‘gevaarlijk’ het allemaal wel niet is? En als ze alsnog zo reageren, hoe ga ik er dan mee om en zorg ik ervoor dat ik niet ga twijfelen aan mijn plannen? Sorry voor het lange verhaal! :bonk:
Hoe kun je niet lang zelfstandig wonen en wel 6 maanden zelfstandig rondreizen?
Waarom niet eerst op jezelf en dan gaan reizen?
Lijkt mij een veel logischere volgorde.
Ik zou dus eerst weer op mezelf gaan wonen en dan op een goed moment een half jaar reizen.
Waarom moest je weer terug naar je ouders? En waarom maak je jezelf afhankelijk van woningnet? Ga gewoon op kamers.
Alle reacties Link kopieren
Vajana schreef:
12-03-2018 19:55
Ik zou dus eerst weer op mezelf gaan wonen en dan op een goed moment een half jaar reizen.
En dan huur en dergelijke doorbetalen terwijl ze weg is? En ook de reis en dus de studie uitstellen, want eerst die woning, wat een smak geld kost.

Nee, ik zou je ouders de plannen meedelen en niet in discussie gaan. Zorg ervoor dat je je goed voorbereidt op Azië, dat je weet wat je te wachten staat en laat je ouders ook merken dat je je echt hebt verdiept.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-03-2018 19:55
Waarom niet eerst op jezelf en dan gaan reizen?
Lijkt mij een veel logischere volgorde.
Mij niet. Dan spaar je niet zomaar genoeg om een half jaar weg te kunnen. Bovendien gaat je huur etc dan ook gewoon door.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist goed dat je gaat voordat je weer op jezelf woont. Dat scheelt je een hoop geld wat je goed kan gebruiken tijdens de reis.

Als je het ruim van te voren vertelt hebben je ouders ook de kans om aan het idee te wennen, en dat je niet zo ineens weg bent.
Hoe reageerden je ouders achteraf over dat je alleen op vakantie bent geweest? Viel het ze mee?
Marokko is ook weer heel wat anders dan Azië natuurlijk. Nu maar hopen dat je ouders dat ook begrijpen.

En verder ga je natuurlijk gewoon. Ik heb ook vriendinnen gehad wiens ouders heel afwijzend en bozig reageerden op hun reisplannen. Ze zijn gewoon allemaal gegaan. Doei ouders.
'Ouders, ga eens lekker zitten. Ik ga in januari reizen, een half jaar door Azië'. Leuk he!.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon mededelen dat je gaat. Op Schiphol kom je wel met je bagage en na zes maanden zijn ze vast dolblij dat ze je weer kunnen halen.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Ik zou zeggen: verdiep je serieus in de gevaren. Dan kun je je ouders duidelijk maken dat je weloverwogen het risico neemt, in plaats van dat je weigert de gevaren te zien..
In januari pas?

Dan zou ik je de stress nu besparen en minstens wachten tot november met het te vertellen.
In 't beste geval zijn je vliegtickets er dan ook.

Veel te vroeg en véél te véél gezeur dat het oplevert om het nu al te vertellen.

(Je kan natuurlijk ook gewoon naar Schiphol vertrekken met je bagage en een briefje achterlaten "tot over 6 maanden", maar dat vind ik zelf vrij extreem.)
Gewoon, vertellen. Kom op zeg, je bent 21, dus in alle opzichten volwassen. Je wilt reizen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt Azie en je hebt Azie.
Thailand klinkt toch anders dan Noord Korea, ik noem maar wat.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-03-2018 20:18
In januari pas?

Dan zou ik je de stress nu besparen en minstens wachten tot november met het te vertellen.
In 't beste geval zijn je vliegtickets er dan ook.

Veel te vroeg en véél te véél gezeur dat het oplevert om het nu al te vertellen.

(Je kan natuurlijk ook gewoon naar Schiphol vertrekken met je bagage en een briefje achterlaten "tot over 6 maanden", maar dat vind ik zelf vrij extreem.)
Een goede voorbereiding is wel handig als je zes maanden weggaat : inentingen, malariapillen, visums, vluchten, een goed passende rugzak, etc. Hoe volwassener jij met de voorbereidingen om gaat, hoe meer vertrouwen je ouders er in zullen hebben dat het goed gaat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
12-03-2018 20:06
Mij niet. Dan spaar je niet zomaar genoeg om een half jaar weg te kunnen. Bovendien gaat je huur etc dan ook gewoon door.
Kan hoor. Ik woonde liever op mezelf. En vind het iets asociaals hebben om te verwachten dat je na dat half jaar weer bij pa en ma terecht kan.
blijfgewoonbianca schreef:
12-03-2018 20:35
Een goede voorbereiding is wel handig als je zes maanden weggaat : inentingen, malariapillen, visums, vluchten, een goed passende rugzak, etc. Hoe volwassener jij met de voorbereidingen om gaat, hoe meer vertrouwen je ouders er in zullen hebben dat het goed gaat.
Maar je kan die voorbereidingen toch voor een groot stuk doen zonder dat ouders dat weten?

Je kan toch perfect een vlucht boeken op je laptop?
Visum kan je toch ook zelf regelen?

Voor inentingen en pillen hoeven ze toch ook niet mee naar de arts?

Je rugzak pak je toch maximaal een week van tevoren in?
Koop je nu al dingen - kleding ofzo - voor dan, dan leg je die in je eigen kleerkast?

Als je weet dat er gehannes van gaat komen heb je toch geen zin om 10 maanden lang daarnaar te luisteren?
Dan zeg je in november of december "mam, pap, mijn ticket is gekocht en mijn visum komt ook in orde .. op X januari vertrek ik voor 6 maanden naar Azië".
Tornacense schreef:
12-03-2018 20:40
Maar je kan die voorbereidingen toch voor een groot stuk doen zonder dat ouders dat weten?

Je kan toch perfect een vlucht boeken op je laptop?
Visum kan je toch ook zelf regelen?

Voor inentingen en pillen hoeven ze toch ook niet mee naar de arts?

Je rugzak pak je toch maximaal een week van tevoren in?
Koop je nu al dingen - kleding ofzo - voor dan, dan leg je die in je eigen kleerkast?

Als je weet dat er gehannes van gaat komen heb je toch geen zin om 10 maanden lang daarnaar te luisteren?
Dan zeg je in november of december "mam, pap, mijn ticket is gekocht en mijn visum komt ook in orde .. op X januari vertrek ik voor 6 maanden naar Azië".
En direct daarna op mezelf wonen!
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-03-2018 20:37
Kan hoor. Ik woonde liever op mezelf. En vind het iets asociaals hebben om te verwachten dat je na dat half jaar weer bij pa en ma terecht kan.
Jij bent helmaal niet eens reislustig, toch ?

Asociaal om weer terug te keren? Eens er uit ( ook na een lange vakantie ? ) is er voor altijd uit ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
12-03-2018 20:41
En direct daarna op mezelf wonen!
Tuurlijk......

Want onderweg heb je tijd om op huizen te reageren, kun je sparen voor meubels en je borg.... Niet erg realistisch..
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
12-03-2018 20:45
Jij bent helmaal niet eens reislustig, toch ?

Asociaal om weer terug te keren? Eens er uit ( ook na een lange vakantie ? ) is er voor altijd uit ?
Niet lang achtereen nee.
Het zou voor mij wel verschil maken of er overlegd wordt, besproken wordt hoe ze van plan is het huis uit te gaan en op welke termijn enz.
Niet in november melden dat je in januari voor een half jaar verdwijnt en dan in juli weer doodleuk je rugzak met was in moeders wasmand pleuren.
blijfgewoonbianca schreef:
12-03-2018 20:47
Tuurlijk......

Want onderweg heb je tijd om op huizen te reageren, kun je sparen voor meubels en je borg.... Niet erg realistisch..
Onbeschoft doen, door bewust je plannen te verzwijgen, vind ik niet realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
12-03-2018 20:40
Maar je kan die voorbereidingen toch voor een groot stuk doen zonder dat ouders dat weten?

Je kan toch perfect een vlucht boeken op je laptop?
Visum kan je toch ook zelf regelen?

Voor inentingen en pillen hoeven ze toch ook niet mee naar de arts?

Je rugzak pak je toch maximaal een week van tevoren in?
Koop je nu al dingen - kleding ofzo - voor dan, dan leg je die in je eigen kleerkast?

Als je weet dat er gehannes van gaat komen heb je toch geen zin om 10 maanden lang daarnaar te luisteren?
Dan zeg je in november of december "mam, pap, mijn ticket is gekocht en mijn visum komt ook in orde .. op X januari vertrek ik voor 6 maanden naar Azië".
Als je niet in staat bent om je ouders van bepaalde dingen te overtuigen, als je niet om kunt gaan met andere ideeen, als je liever dingen voor hen verzwijgt, hoe sterk sta je dan in je schoenen om zo'n reis te maken waar je wel tegen moeilijkere dingen aan gaat lopen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon eerlijk zijn, vertellen dat je gaat en als ze zorgen uiten dan laat je dat van je afglijden. Verstandige tips houd je in je achterhoofd. Ik heb hetzelfde gedaan vroeger, heb hele bezorgde ouders, maar ze hebben het overleefd hoor ;) Zeker niet uitstellen en gaan! Beste dat ik ooit heb gedaan.

Azie is het veiligste continent (globaal gezien), kijk naar de reisadviezen van buitenlandse zaken (die van de Britten zijn ook heel accuraat), gebruik je gezonde verstand en je hebt de tijd van je leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven